tyra69 Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Hei alle sammen! Jeg er kvinne 55. Gikk på vekta i går og jeg er 175cm og veier 102kg. DET er mye! Jeg har aldri vært en sylfide, men trente masse i unge år og hadde helt inn i midten av 30 årene en trivselsvekt på 70-75kg. Jeg har en kroppstype som vel kalles eple, så alt legger seg på magen, ryggvalkene og puppene. Og så har jeg slanke bein og underarmer. Jeg kom i overgangsalder da jeg var 35 år, og det gjorde nok noe for vektoppgang. Men jeg spiser for mye karbohydrater og har null viljestyrke. Samtidig spiser jeg mye sunn mat som rugsprø med magerost og grønnsaker, rent kjøtt, grønnsaker og litt frukt. Men også potetgull, kjeks og sjokolade. Jeg VET alt om kalorier inn og ut, og nå skal jeg ta grep. Det har jeg gjort før også, men da har jeg ikke sagt det høyt og derfor gått opp i vekt.... Jeg sliter med psykisk til tider og spiser masse da, også på natta. Dette vet lege, og jeg går til psykolog. Så kanskje det er lettere om jeg sjekker inn her og at dere er strenge og også motiverende! Målet mitt er 79 kg. 💚 14.03.25 - 102kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utakulanini Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Dette klarer du! Heier med deg ❤️ Mine beste tips for både vektnedgang og psykisk helse: søk opp øvelser for nervous system regulation og lymph drainage. Bonuspoeng for somatic exercises. Sett av 5-10 minutter hver morgen og kveld. Du kommer garantert til å se en forandring etter en ukes tid! Det gjør bare prosessen bittelitt lettere, og for en jojoslanker som meg, var det dette som ednelig hjalp meg holde en stabil vekt. Ellers vil jeg tipse om å minne deg å ikke holde fast på skam eller skyldfølelse. Verken for den vekta du har nå, eller for de dagene hvor du unner deg noe, for de dagene VIL komme. Da må du jobbe med å tillate deg selv å nyte det. Hvis du føler skam rundt valget om utskeielse, er du over 70% mer sannsynlig å gjenta ny utskeielse fortere. Ergo, den skammen ødelegger mye mer for oss enn hva den hjelper! Og husk også at mange bekker små blir en stor å - de periodene jeg har vært i best form, har vært når jeg er spontant aktivt gjennom dagen. Og da snakker jeg bittesmå valg, men mange slike små valg. 10 burpees mens jeg venter på vannkokeren. 10 squats mens jeg pusser tennene. 10 armhevinger mens jeg venter på toasten. På kontoret har jeg en liten alarm hver time så jeg reiser meg og strekker litt på meg, eller går opp trappene til toalettet i overetasjen feks. Sørger for god kontakt i rumpe og lår mens jeg går trappene, gjerne to skritt av gangen når jeg er sterk nok til å ha god form. Et par armhevinger før jeg dusjer, og gjerne noen burpees - burpees er jævlig effektive. Det er et elsk/hat-forhold jeg har til dem, egentlig 😂 Dette klarer du iallfall. Vi heier på deg!! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyra69 Skrevet 15. mars Forfatter #3 Del Skrevet 15. mars utakulanini skrev (2 minutter siden): Dette klarer du! Heier med deg ❤️ Mine beste tips for både vektnedgang og psykisk helse: søk opp øvelser for nervous system regulation og lymph drainage. Bonuspoeng for somatic exercises. Sett av 5-10 minutter hver morgen og kveld. Du kommer garantert til å se en forandring etter en ukes tid! Det gjør bare prosessen bittelitt lettere, og for en jojoslanker som meg, var det dette som ednelig hjalp meg holde en stabil vekt. Ellers vil jeg tipse om å minne deg å ikke holde fast på skam eller skyldfølelse. Verken for den vekta du har nå, eller for de dagene hvor du unner deg noe, for de dagene VIL komme. Da må du jobbe med å tillate deg selv å nyte det. Hvis du føler skam rundt valget om utskeielse, er du over 70% mer sannsynlig å gjenta ny utskeielse fortere. Ergo, den skammen ødelegger mye mer for oss enn hva den hjelper! Og husk også at mange bekker små blir en stor å - de periodene jeg har vært i best form, har vært når jeg er spontant aktivt gjennom dagen. Og da snakker jeg bittesmå valg, men mange slike små valg. 10 burpees mens jeg venter på vannkokeren. 10 squats mens jeg pusser tennene. 10 armhevinger mens jeg venter på toasten. På kontoret har jeg en liten alarm hver time så jeg reiser meg og strekker litt på meg, eller går opp trappene til toalettet i overetasjen feks. Sørger for god kontakt i rumpe og lår mens jeg går trappene, gjerne to skritt av gangen når jeg er sterk nok til å ha god form. Et par armhevinger før jeg dusjer, og gjerne noen burpees - burpees er jævlig effektive. Det er et elsk/hat-forhold jeg har til dem, egentlig 😂 Dette klarer du iallfall. Vi heier på deg!! ❤️ Takk for masse gode tips! Jeg har et spisemønster som er alt eller ingenting. Så kan sulte meg i noen dager, og så hive innpå. Du beskriver det med skam og skyldfølelse veldig bra. Jeg skammer meg over kroppen min, jeg skammer meg over at jeg smugspiser. Trening skal jeg ta tak i, men på min måte. Jeg har Potts sykdom, så burpees utgår, men skal kjøpe meg en tredemølle og har en romaskin, så skal være mer aktiv der enn før. Vurderer også PT og treningssenter, jeg synes vekter og styrke er morsommere enn kardio. Jeg mosjonerer endel, har 12 000 skritt i gjennomsnitt. Første test blir til uken. Seminar over 3 dager på jobb med to stk festmiddag og alt hva hotellmat medfører. Jeg har skrevet en plan for hva jeg skal spise som er sunt og hva jeg kan spise som ikke er så sunt. På jobb står jeg mye med hev/senk. Vi har hus i 3 etg og jeg løper mye i de trappene. Det jeg må passe på er å ikke gape over for mye (pun intended), men tenke dag for dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. mars #4 Del Skrevet 18. mars Velkommen hit og gratulerer med dagbok! Her er vi mange som jobber med å gå ned i vekt og støtter hverandre i opp- og nedturer For to år siden følte jeg meg nok litt slik du føler det nå... at det bare er nok. Jeg veide 104 kg (167 cm) og var rett og slett lei av livsstilen min og føle det slik jeg gjorde. Så da begynte jeg en endring, sakte, men sikkert. Måtte prøve noe helt annet enn jeg hadde gjort før (veldig uinteressert i atter et nytt diettforsøk som uansett ikke ville funke på sikt). Alt eller ingenting måtte bort. Ingen diett. Og det vil jeg si jeg har klart. Jeg har ikke telt en kalori på to år, ikke unngått en eneste matvare jeg har hatt lyst på. Hadde aldri trodd det var mulig og samtidig gå ned i vekt. Men nå er jeg 20 kg lettere enn da For meg startet reisen med å følge Torunn Ytrehus. Både høre podcasten Ditt beste deg mens jeg gikk kveldsturer. Lærte at det ikke har noe med å ha svak viljestyrke å gjøre... fulgte henne på instagram, og deltok på et nettkurs. Lærte måltidssammensetninger og gleden med mat. Du må bare finne din vei, hva som passer for deg og ditt liv Men det som er viktig å huske er at hvis du ønsker andre resultater enn før, så må du gjøre noe annet enn det du har gjort før... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå