Gå til innhold

Hvor mye er «greit» å stille opp for eksmann/ekskone?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.53):

Hva er deres tanker? Hva er greit/innafor ift det å stille opp for en tidligere partner når man er i et nytt forhold?

Er ikke helt sort/hvitt.

Har man felles barn, så er en del ting man gjør for de, og ikke for eksen. Selvfølgelig et definisjonsspørsmål hvor grensa går på hva som er for barna, og for hva som blir for eksen. Men med sunn fornuft så klarer man å skille det der greit.

Anonymkode: 545da...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I vårt tilfelle er vi i prinsippet gjensidig avhengig av hverandre dersom noe uforutsett skulle skje. Ingen av oss har nær familie eller nære venner her vi bor, så barna er egentlig også avhengig av at vi hjelper hverandre. Så lenge barna er mindreårige og vi ikke har ny seriøs partner er vi faktisk hverandres nærmeste pårørende, enten vi vil eller ikke. 

Eksempler: transport, flytte/bærehjelp, hjelp ved sykdom, osv.

Anonymkode: 7ec53...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eks brukte "stille opp for ekskona, eksen, sin mor, sin tante sin, shoppe på Finn.no" som unnskyldning når han brukte tid med sine elskerinner. 

Anonymkode: a5a38...c22

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (3 timer siden):

Man stiller opp for barna, ikke for eksen.

Noen mennesker har lent seg mye på partner i et ekteskap, og sånn sett kan en skilsmisse være oppvåkningen man trenger for å lære seg ting. For menn gjelder det ofte omsorgsoppgaver med barna, mens det for kvinner gjelder praktiske ting i hjemmet eller kanskje tekniske eller økonomiske spørsmål. Har en venninne som aldri hadde ført egen selvangivelse før hun ble skilt. Vel, nå gjør hun det - og det er ikke vanskelig.

Å gå videre med livet og la en voksen klare seg selv er hjelp til selvhjelp.

Jeg synes det er ille at det må et brudd til før man gidder å lære seg noe nytt. Tenker at det er viktig å lære hverandre ting. Ikke at man må kunne alt, men at man ikke blir hjelpeløs ved et evt brudd. 

Hva om den ene faller ifra? 

Jeg hadde ihvertfall satt pris på om han tok seg tid til å lære meg ting, slik at skulle det skje ham noe, så stod jeg bedre rustet til å klare meg selv. 

Sjeldent jeg har opplevd en mann som gidder å ta seg bryet med å lære meg noe. 

Anonymkode: c1f7c...f79

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hyppig kontakt med ekser, tjenester, treff osv, selv om man har barn sammen er rødt flagg for meg. Man bør rett og slett begrense dette av hensyn til ny partner. Det virker som at noen liksom må poengtere at ny partner bare kan drite i å være kritisk til slikt "vennskap". Har man ikke da litt feil innstilling mtp hvem man ønsker å prioritere i et forhold. 

Min eks hadde masse kontakt med ekser da vi var sammen. Mye snapping. Aldri om jeg skal utsette meg selv for en slik belastning med tvil og grubling igjen. 

Nei, kun de som er helt ferdig med alle ekser. Ingen hyppig kontakt. Kun praktisk kontakt med den man har barn med. I alle fall ikke utgangspunktet. 

Anonymkode: b4bf7...897

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 21.27):

Det er jo fint for barna å se at man er venner og hjelper hverandre selv om man er ekser. Må alle være enslige øyer og greie seg selv? Er det sånne verdier du vil gi ungene da? At de ikke skal få hjelp av hverandre eller hjelpe andre? 

Husk at det er vondt for barna når de voksne skiller seg. Derfor er det fint å se at de er venner og inkluderer hverandre. 

Anonymkode: 02ed3...e2e

Ja, men hans nye kjæreste blir så sjalu da at hun bestemmer at det ikke er lov. 

Anonymkode: 70ee0...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis en tidligere kone forventer at mannen stiller opp ved sykdom, reparasjoner, vask, barnevakt ja egentlig alt. Dette er noe en ektemann gjør. Men hun har nå ikke en ektemann. 

Hun får fikse ting selv. 

Alt en eksmann skal er å bistå barna. 

Anonymkode: 2c54d...6d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hjelper vi hverandre. Han har nesten ikke noe familie så min far feks hjelper han med alt som har med bil å gjøre. Om feks bilen erpå verksted så låner han min fars. Han blir invitert til konfirmasjoner og høytider. Vi hjelper hverandre med å sjonglere unger når ting går skeis, vi har hentet hverandre når det har skjedd uforutsette greier, han passer bikkja mi innimellom. Jeg har også ennå godt forhold med hans mor.

Skjønner ikke problemet. Jeg har ny partner,  han har hatt flere. Min kjæreste går godt over ens med han. Vi har to unger sammen. Samarbeider godt og prøver igrunn bare å påse at hverandre har det bra. Selv om vi ikke passet som kjærester bryr vi jo ennå oss om hverandre. Å til syvende å sist så gagner det ungene. 

Anonymkode: 4a461...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.53):

Jeg har erfart ulikt i ulike forhold. Min forrige eks var helt ekstrem når det kom til å stille opp for eksen sin (de var ikke gift), og skulle både fikse ting i huset hennes og alt mulig. De hadde ikke barn sammen.

Nå har jeg funnet meg en annen mann som har vært gift. Skilt for 7 år siden. De har 3 felles barn, men de er relativt store. Han har sagt at ekskona betyr veldig mye og at han alltid kommer til å stille opp for henne. Det gir meg litt bismak, fordi jeg har så dårlige erfaringer med nettopp det. 

Hva er deres tanker? Hva er greit/innafor ift det å stille opp for en tidligere partner når man er i et nytt forhold?

Anonymkode: 16ceb...8f7

Hvorfor ha kontakt utover nødvendig kontakt i forhold til felles barn? Hva er da poenget med å gå i fra hverandre? 

Anonymkode: 525af...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...