Gå til innhold

Hvor mye er «greit» å stille opp for eksmann/ekskone?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke det at jeg ikke vil. Jeg er faktisk ikke istand til det. 

Anonymkode: c1f7c...f79

Jeg har tidvis også vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg håper og tror han mente at han stiller opp for henne - så lenge det gjelder barna. Jeg håper ikke det er snakk om andre «tjenester» som å skru opp møbler, fikse biler og greier. Det tror jeg ikke jeg gidder faktisk.

Anonymkode: 16ceb...8f7

Spør han hva han mener.

Anonymkode: a5461...e3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eksmann stiller opp for meg, og for barna. Han hjelper meg med sykkelen, datatekniske ting, ting som skal ordnes hjemme som jeg av en eller annen grunn evn ikke kan få til alene osv. 

Grunnen? Fordi vi ikke har et avklart forhold per nå. Så… ofte en alarm 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo fint for barna å se at man er venner og hjelper hverandre selv om man er ekser. Må alle være enslige øyer og greie seg selv? Er det sånne verdier du vil gi ungene da? At de ikke skal få hjelp av hverandre eller hjelpe andre? 

Husk at det er vondt for barna når de voksne skiller seg. Derfor er det fint å se at de er venner og inkluderer hverandre. 

Anonymkode: 02ed3...e2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en kjæreste en gang som hadde en eks som var "så lei seg" fordi han hadde dumpet henne.

Derfor måtte han "trøste henne" i stedet for å være sammen med meg.

Jeg synes det var helt OK, og fantes ikke sjalu.

I ettertid kom det frem at "trøste henne" betydde å hoppe til sengs med henne...

Tenk selv du, TS. Det er forskjell på å hjelpe eksen med å ta ungene et tidspunkt han ikke egentlig hadde planlagt, eller på å "stille opp" når hun er lei seg. 

Anonymkode: 1c8ce...468

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye man har lyst. 

Det skader ingen om ekser har et godt forhold, det er som oftest positivt for eventuelle barn.

Anonymkode: 731a6...cae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spør hvem som kommer først den dagen det er en prioritering som må til, er det deg er det greit, er det eksen er ikke relasjonen liv laga spør du meg for da er denne personen i et forpliktende forhold til eksen uansett hva de sier som går ut over en evt ny partner og det er ikke ok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde en kjæreste en gang som hadde en eks som var "så lei seg" fordi han hadde dumpet henne.

I ettertid kom det frem at "trøste henne" betydde å hoppe til sengs med henne...

Tenk selv du, TS. Det er forskjell på å hjelpe eksen med å ta ungene et tidspunkt han ikke egentlig hadde planlagt, eller på å "stille opp" når hun er lei seg. 

Det er også forskjell på å stille opp "når eksen er lei seg", og å hjelpe med rent praktiske ting, som å skifte dekk på bilen eller justere bremser på sykkelen, skru sammen en hylle, låne vekk snøfreseren, bli med og hente noe man har kjøt hvis den ene har hengerlappen etc. 

Venninnen min er superpraktisk og har stor bil og hengerlappen (hun driver med hest), mens eksen er en sånn med ti tommeltotter. Hun hjelper ham med å skru sammen møbler, kjører og henter om han har kjøpt ny komfyr, sånne ting. Han kommer gjerne innom med nybakt brød eller sånt om han baker en dag. Det er INGENTING romantisk eller seksuelt i mellom dem, virkelig ikke.

De har også vært på ferier sammen (med barna) og feiret jul sammen innimellom. 

Å trøste noen fordi de er lei seg over at forholdet er slutt er noe helt annet, da ER jo forholdet uavklart. For at det skal funke å holde kontakten må begge parter være helt over den romantiske delen.

Anonymkode: 6197d...b35

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Still opp for barna, der det er naturlig. Det er naturlig å delta på ting som betyr noe for barna, og om man har mindre barn er det naturlig å stille opp når det gjelder pass av barn om eksen skal noe. Men å f.eks dra for å hjelpe eksen å bære inn den nye sofaen syns jeg ikke er naturlig. Og det hadde jeg ikke orket å ha i forholdet mitt. 

Anonymkode: 04863...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.53):

Jeg har erfart ulikt i ulike forhold. Min forrige eks var helt ekstrem når det kom til å stille opp for eksen sin (de var ikke gift), og skulle både fikse ting i huset hennes og alt mulig. De hadde ikke barn sammen.

Nå har jeg funnet meg en annen mann som har vært gift. Skilt for 7 år siden. De har 3 felles barn, men de er relativt store. Han har sagt at ekskona betyr veldig mye og at han alltid kommer til å stille opp for henne. Det gir meg litt bismak, fordi jeg har så dårlige erfaringer med nettopp det. 

Hva er deres tanker? Hva er greit/innafor ift det å stille opp for en tidligere partner når man er i et nytt forhold?

Anonymkode: 16ceb...8f7

Kunne du spurt han om hva han mener med det?  Altså, hva vil det si for deres forhold altså..

Kan jo fortelle hvordan jeg tenker om dette, da jeg er skilt og har 3 barn..

Jeg og exen samarbeider veldig godt, og vi er vel det som kan kalles god venner.. På den måten at vi oppriktig ønsker hverandre godt.

Vi er begge enda single, og ingen av oss har så langt (2,5 år siden vi flyttet fra hverandre) heller ønsket å begynne date..

Men skulle jeg begynt date og truffet en, så ville jeg vært tydelig på at hvis ex mannen min trengte noe, så hadde jeg prioritert det.. Hovedgrunnen i min situasjon er at; Hvis faren til mine barn ikke har det bra, så kan han heller ikke være en god pappa.. Og han tenker også sånn! 
Så hva betyr det i praksis,at jeg vil ‘’være der’’ og prioritere exen? 
Det betyr samvær lett kan endres, både ved sykdom og om det dukker opp noe.. 

Om vi trenger å prate med hverandre ift til barna, så vil jeg ta meg tid til den samtalen..

MEN!!! Det betyr ikke at min ex har verken førsteretten på min tid eller energi, ei heller at en evt ny partner ‘’bare må finne seg i dette’’

Det betyr heller ikke at jeg kaster alt jeg har i hendene hver gang han trenger eller ønsker noe.. 

Vi har har respekt for hverandres tid selvsagt! 

Noe jeg selvsagt ville vært tydelig på til en ny partner! Hadde jeg og han for eksempel planlagt noe når barna er hos far, og far hadde ringt og ‘’trengt’’ noe som hadde gjort planene måtte endres/avlyses så hadde jeg selvsagt prioritert planene.. (Gitt det ikke noe alvorlig som hadde skjedd selvsagt) 

Jeg hadde heller ikke brukt mange timer på å snakke eller sms med exen, om jeg og min nye partner var sammen en kveld.. 

Jeg og exen ‘’bruker’’ heller ikke hverandre til diverse ting heller.. Jeg ringer ikke han om jeg skulle trenge hjelp til noe praktisk liksom..

Tenker også at det er viktig å få frem at jeg og exen har NULL romantiske følelser for hverandre… Verken jeg eller han har virkelig INGEN ønsker å verken prøve igjen eller noe som helst! 
Jeg ville også hatt NULL problemer med om min nye partner skulle sett meldingene vi sendte til hverandre, (altså ikke at jeg hadde latt ny partner lese gjennom de fordi han var sjalu altså, men hadde ikke hatt noe behov for å skjule meldingene heller.. Og om exen og min evt nye partner skulle snakket sammen, hadde det vært helt supert og noe jeg hadde ønsket også.. Jeg og exen har virkelig ikke NOE å skjule..

Så jeg tenker som mange andre her, og at for meg ville en sånn mann i utgangspunktet vært ett skikkelig grønt flagg!! 
Om han kunne ha sagt noe mer om det, hva mener han med det liksom? 

Det er jo helt avgjørende…

Om jeg var deg TS, så det som ville gjort meg usikker, var om jeg hadde fortalt han om tidligere erfaringer med en partner som  ‘’stiller opp for exen’’, og av den grunn så ønsker du han sier mer om hva han mener om det, og hvis han da enten går rett i forsvar eller egentlig ikke gir deg noe mer informasjon, så ville jeg reagert…

Kan jo også si at både jeg og exen, ønsker virkelig at når den dagen kommer at våre nye partnere skal bli en del av våre barns liv, så vil vi jo bli litt kjent med de… Jeg vil jo ha en god relasjon til stemoren til mine barn, og exen min vil jo også ha en god relasjon til stefaren til barna! Og det vitner også om jeg og han virkelig er romantisk ferdig med hverandre og…

Dessuten har exen min veldig god smak når det gjelder kvinner😅

Anonymkode: f8bb0...0e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 21.20):

Her er det kun hjelp i form av barn, man har barna sammen,  ikke noe mer.

Anonymkode: 2f105...21e

Trist holdning sånn generelt, siden jeg ikke vet din historie! Vi har heldigvis et kjempegodt forhold til eksen til mannen min. Barna hans er veldig glade for at jeg har vært imøtekommende overfor henne - og hun meg. Selv om de ikke er kjærester lenger, har de en livslang forbindelse gjennom barna og alt som kommer også etter at barna er voksne! 

Anonymkode: 553f1...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo fint for barna å se at man er venner og hjelper hverandre selv om man er ekser. Må alle være enslige øyer og greie seg selv? Er det sånne verdier du vil gi ungene da? At de ikke skal få hjelp av hverandre eller hjelpe andre? 

Husk at det er vondt for barna når de voksne skiller seg. Derfor er det fint å se at de er venner og inkluderer hverandre. 

Anonymkode: 02ed3...e2e

Så enig! Det er så mange ulykkelige skilsmissebarn der ute. Barna merker at foreldrene ikke vil ha noe med hverandre å gjøre, og det er ingen grei følelse å kjenne på for et barn, selv om de ikke sier noe. Dessverre er det så mange skilte foreldre som har holdninger som at så lenge mamma og pappa har det bra, så har barna det bra også..... 

Anonymkode: 553f1...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt supert at man hjelper hverandre tenker jeg uansett hva det er

Anonymkode: 0c959...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men nå snakker vi om å ta dekkskiftet man har tatt i 15 år, ofte på en bil man kjenner. Og så kan mor heller bruke pengene på noe kjekt til barna. 

Eller vanne planter, og passe på det som også er barnas hus, om eksen tar ferie, og kombinere det med at barna også kan stikke innom sitt andre hjem. Eller passe et kjæledyr som også barna er glad i. 

Eller i det hele tatt vise at mor og far fortsatt har omsorg for hverandre. 

Man samarbeider tross alt om det viktigste og vanskeligste man kan samarbeide om i livet - barna. Så hvorfor ikke om andre ting? 

Anonymkode: 9268b...a37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg ingen ny kjæreste, men jeg har stilt opp ganske mye for eksen. Fiksa ting og tang i leiligheten hennes. Jeg gjorde det mest for barnas del slik at de kunne ha et godt sted å være, fordi hun ikke hadde råd til å betale for at noen gjorde jobben.

Anonymkode: e82a7...bdf

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange nevner barna her. Enn om det er voksne barn som har flyttet hjemmefra?

Hvor går grensa da, i fht praktisk hjelp, ferietur (med "barna ") og en middag i ny og ne?

Anonymkode: 57142...f9a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 10.32):

Så mange usikre sjalu mennesker her...

Man hjelper akkurat så mye som man vil selv. Hadde mannen min hatt et problem med at jeg hjalp eksen min med noe, hadde han vært velkommen til å pakke seg ut av livet mitt, sånne kontrollerende psyker orker ikke jeg i livet mitt i hvert fall.

Mine foreldre har vært skilt i 25 år, men de hjelper hverandre med praktiske ting likevel, de bryr seg jo fortsatt om hverandre selv om de ikke funket sammen som kjærester. Begge har ny partner (og har hatt det i mange mange år).

Anonymkode: 6197d...b35

Jeg er så enig med deg. Hvor går «grensa» er det evige temaet. Det er som oftest sjalue nye partnere som skal bestemme hvordan ting skal være. Opplever det selv. Min eksmann tør ikke komme inn og si hei en gang når datteren min bytter bosted. Han lemper henne og bagasjen av utenfor og kjører ellers så klikker hans nye kone. 

Anonymkode: 70ee0...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så enig med deg. Hvor går «grensa» er det evige temaet. Det er som oftest sjalue nye partnere som skal bestemme hvordan ting skal være. Opplever det selv. Min eksmann tør ikke komme inn og si hei en gang når datteren min bytter bosted. Han lemper henne og bagasjen av utenfor og kjører ellers så klikker hans nye kone. 

Anonymkode: 70ee0...386

Sitter hun i bilen og følger med da kanskje ?

Anonymkode: fbfb6...3a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva som er greit er det jo kun du selv som setter grenser for. Jeg gjorde det slutt med en helt fantastisk mann etter to år, fordi eksen hans ringte og trengte bistand til alt mulig rart til enhver tid. Han dro tom hjem fra hyttetur vi to hadde sammen, fordi hun ikke taklet å være alene med syke barn. De har to barn sammen. 

Jeg har ingen barn og kjente at så «raus», det fikk jeg faktisk ikke til å være. Savner fremdeles selve mannen iblant, men har det så EKSTREMT mye lykkeligere og bedre med min nye samboer uten verken ekser som tar kontakt eller barn. Nå er det bare oss i vår boble, som kan skape vår egen lille familie og minner.

Hadde som deg fått ekstremt kalde føtter nå ved å date en mann med barn fra før, eller en eks som fremdeles var en del av livet hans. I can do better. Tenkte livet for min del er alt for verdifullt til å måtte leve med kompromisser på alle fronter når en kan la være, i det minste når jeg er relativt bagasje-fri selv (vil tenke dette utgjør en enorm forskjell og likestiller mer dersom begge har barn f.eks.).

Anonymkode: 1d931...eda

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stiller opp for barna, ikke for eksen.

Noen mennesker har lent seg mye på partner i et ekteskap, og sånn sett kan en skilsmisse være oppvåkningen man trenger for å lære seg ting. For menn gjelder det ofte omsorgsoppgaver med barna, mens det for kvinner gjelder praktiske ting i hjemmet eller kanskje tekniske eller økonomiske spørsmål. Har en venninne som aldri hadde ført egen selvangivelse før hun ble skilt. Vel, nå gjør hun det - og det er ikke vanskelig.

Å gå videre med livet og la en voksen klare seg selv er hjelp til selvhjelp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...