AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #41 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 5.20): Men hvordan klarte samboeren din seg, før dere flyttet sammen. Er jo helt vil at han bruker noen hundre tusen av dine penger, på å shoppe til seg selv. Jeg hadde gjort det slutt av den grunn. Helt greit at man skal hjelpe hverandre økonomisk, men rundt 20 000 i mnd til shopping, er jo bare vilt. Anonymkode: e7959...8e7 Jeg var dum og gikk med på å kjøpe et hus med mye lån. Vi eier det 50/50 men siden vi har felles økonomi så blir det jo i hovedsak jeg som betaler ned på lånet. Før leide han en leilighet og var i en helt annen situasjon. Jeg burde ikke gått med på det, og angrer bittert. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #42 Del Skrevet 13 timer siden Men hva er det han bruker så mye penger på? Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i felles økonomi, og at den med best økonomi bør "sponse" den med dårligst økonomi dersom den med lite ikke har råd til å være med på livsstilen den med best økonomi ønsker. Dette er det jo utallige tråder om her, der den ene tjener godt og ønsker høy standard og dyre ferier og trumfer gjennom at alt skal deles likt, noe som fører til at den med dårligst økonomi ikke klarer å være med på galoppen. Men her forstår jeg det som om det er den med dårligst råd er den som bruker mest penger og lever over evne? Anonymkode: 867ed...97c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13 timer siden #43 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 19.43): Jeg har beregnet at det vil ta ca 10 år for meg (dersom det bare er meg selv), så er absolutt oppnåelig. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 Du forutsetter her at du skal leve alene, ikke få barn og bare spare. Jeg er for å legge økonomi til grunn for valg av partner. Men jeg er uenig i din prioritering her. Voksne folk skal bidra i samfunnet såfremt de kan jobbe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #44 Del Skrevet 13 timer siden Brunello skrev (5 minutter siden): Du forutsetter her at du skal leve alene, ikke få barn og bare spare. Jeg er for å legge økonomi til grunn for valg av partner. Men jeg er uenig i din prioritering her. Voksne folk skal bidra i samfunnet såfremt de kan jobbe. Hvorfor MÅ alle jobbe om man har mulighet? Jeg kommer da fortsatt til å betale skatt som alle andre så er ikke slik at jeg ikke bidrar på den måten. Er ikke skattefritt å realisere avkastning. Er ikke mange som jobber mot det samme som meg, men la oss si det kanskje er 4% av befolkningen da. Det er like mange prosent som det er arbeidsledige i Norge. Da kunne alle de som er på jobbsøking fått jobb, mens vi som ønsker denne livsstilen kan få lov til det. Og da betaler alle skatt og bidrar, fremfor at jeg jobber ufrivillig mens en annen person er ufrivillig uten arbeid. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #45 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 19.31): Kjenner det sitter langt inne å skrive dette, men det er noe jeg har tenkt en del på den siste tiden. Jeg har en partner som jeg elsker, men så har jeg den siste tiden fantasert om et helt annet liv, fordi jeg orker ikke å leve så A4 og gå på jobb hver dag. Jeg har bare jobbet i 3 år, men kjenner allerede at det tærer på skikkelig. Jeg drømmer om å spare opp nok til å kunne leve 50% av avkastning og dermed ha mye større frihet i hverdagen. Det kan jeg ikke med nåværende partner. Han har fagbrev og trives i jobben, tjener rundt 500k i året. Jeg tjener omtrent det dobbelte. I tillegg har han 2 barn 50%. Han har også ganske mange flere dyre vaner enn meg, og ser på penger som noe som skal brukes. Der er vi veldig ulik for jeg vil helst spare mest mulig. Vi har felles økonomi nå, som i praksis betyr at jeg «sponser» han med 250k i året (eller egentlig mer siden han bruker mer penger enn meg) og betaler mye for hans barn fra tidligere forhold. Vi får det til å gå rundt hver mnd, men vi klarer omtrent ikke å spare noe som helst. Har fantasert i det siste om å gjør det slutt og finne en «likesinnet», som ønsker samme livsstil som meg. Der vi begge tjener godt, og kan spare opp til et liv der jobb ikke lenger tar en like stor del, men der man har mulighet til å bruke mer tid på hobbyer, vær mer spontan og reise mer. Er jeg et forferdelig menneske som vurderer å slå opp på grunn av dette? Anonymkode: 99d4a...9a0 Ikke bruk dine penger hans barn! Gjør det du vil...gjør det slutt! Anonymkode: c3b37...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 13 timer siden #46 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 19.38): Det vil ta mange år å få til, uansett hvem du dater. Anonymkode: db3dc...d5d Det kommer først og fremst an på hvor mye en selv tjener og hvor fornuftig livsstil en velger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ymse meninger Skrevet 12 timer siden #47 Del Skrevet 12 timer siden Ville bare droppet felles økonomi og satt av det du vil på sparekonto, og resten er med på å dekke din del av felleskost. Dvs ikke hans barn, og ikke hele leia eller strømmen. Halvparten ish, og så får han lære seg å organisere det han får i lønn sjøl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #48 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var dum og gikk med på å kjøpe et hus med mye lån. Vi eier det 50/50 men siden vi har felles økonomi så blir det jo i hovedsak jeg som betaler ned på lånet. Før leide han en leilighet og var i en helt annen situasjon. Jeg burde ikke gått med på det, og angrer bittert. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 Da må du forhandle slik at dere eier huset etter prosenten dere betaler ned eller noe sånt. Anonymkode: 23925...2ec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9 timer siden #49 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor MÅ alle jobbe om man har mulighet? Jeg kommer da fortsatt til å betale skatt som alle andre så er ikke slik at jeg ikke bidrar på den måten. Er ikke skattefritt å realisere avkastning. Er ikke mange som jobber mot det samme som meg, men la oss si det kanskje er 4% av befolkningen da. Det er like mange prosent som det er arbeidsledige i Norge. Da kunne alle de som er på jobbsøking fått jobb, mens vi som ønsker denne livsstilen kan få lov til det. Og da betaler alle skatt og bidrar, fremfor at jeg jobber ufrivillig mens en annen person er ufrivillig uten arbeid. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 Fordi alt går til helvete om folk ikke jobber. Hvorfor skal noen få snylte på fellesskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #50 Del Skrevet 8 timer siden Brunello skrev (1 time siden): Fordi alt går til helvete om folk ikke jobber. Hvorfor skal noen få snylte på fellesskapet? Hvordan i alle dager er det å snylte på fellesskapet at jeg sparer i mange år for å få rå til å leve det livet jeg ønsker med MINE penger? Jeg skal da ikke gå på nav å trygle om støtte. Jeg skal leve av pengene som JEG har tjent. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 8 timer siden #51 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan i alle dager er det å snylte på fellesskapet at jeg sparer i mange år for å få rå til å leve det livet jeg ønsker med MINE penger? Jeg skal da ikke gå på nav å trygle om støtte. Jeg skal leve av pengene som JEG har tjent. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 Fordi samfunnet er avhengig av arbeidskraft. Folk på din alder må jobbe til de er 75 år for at hjulene i samfunnet skal holdes i gang. Dersom mange bare slutter å jobbe, må de som jobber stå enda lenger i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 8 timer siden #52 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 19.31): Kjenner det sitter langt inne å skrive dette, men det er noe jeg har tenkt en del på den siste tiden. Jeg har en partner som jeg elsker, men så har jeg den siste tiden fantasert om et helt annet liv, fordi jeg orker ikke å leve så A4 og gå på jobb hver dag. Jeg har bare jobbet i 3 år, men kjenner allerede at det tærer på skikkelig. Jeg drømmer om å spare opp nok til å kunne leve 50% av avkastning og dermed ha mye større frihet i hverdagen. Det kan jeg ikke med nåværende partner. Han har fagbrev og trives i jobben, tjener rundt 500k i året. Jeg tjener omtrent det dobbelte. I tillegg har han 2 barn 50%. Han har også ganske mange flere dyre vaner enn meg, og ser på penger som noe som skal brukes. Der er vi veldig ulik for jeg vil helst spare mest mulig. Vi har felles økonomi nå, som i praksis betyr at jeg «sponser» han med 250k i året (eller egentlig mer siden han bruker mer penger enn meg) og betaler mye for hans barn fra tidligere forhold. Vi får det til å gå rundt hver mnd, men vi klarer omtrent ikke å spare noe som helst. Har fantasert i det siste om å gjør det slutt og finne en «likesinnet», som ønsker samme livsstil som meg. Der vi begge tjener godt, og kan spare opp til et liv der jobb ikke lenger tar en like stor del, men der man har mulighet til å bruke mer tid på hobbyer, vær mer spontan og reise mer. Er jeg et forferdelig menneske som vurderer å slå opp på grunn av dette? Anonymkode: 99d4a...9a0 Ja, du er jo en golddigger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #53 Del Skrevet 8 timer siden Brunello skrev (11 minutter siden): Fordi samfunnet er avhengig av arbeidskraft. Folk på din alder må jobbe til de er 75 år for at hjulene i samfunnet skal holdes i gang. Dersom mange bare slutter å jobbe, må de som jobber stå enda lenger i jobb. Tull. Staten jobber aktivt for å skape flere arbeidsplasser for at folk som vil ha og trenger en jobb skal få det, slik at de slipper å få utbetalt fra nav i stedet. Dersom en av de kan få min jobb så er det en mindre som trenger å gå på nav og ta av statskassa. Og uansett så kommer jeg aldri til å stå opp om morgen og tenke at jeg skal gå på jobb hver dag frem til jeg er 75 fordi samfunnet forventer det. Jeg skaper min egen lykke og min lykke er å bruke tid med familie og venner fremfor å stresse rundt i det hamsterhjulet av en hverdag. Mange liker det hamsterhjulet og det er flott, men det er ikke for alle. Jeg har all rett til å jobbe for et liv som er bra for meg. Er vel strengt tatt verre for samfunnet dersom jeg skal jobbe livet av meg, blir deprimert og utbrent, og blir syk og får penger fra nav i stedet for kapital jeg har opparbeidet selv. ts Anonymkode: 99d4a...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #54 Del Skrevet 6 timer siden Jeg er i litt samme situasjon, der jeg tjener dobbelt så mye som samboer og har mål om FIRE (kan slutte å jobbe om ca 5-7år nå, avhengig av prosentvis avkastning på utbytteaksjene mine). Jeg har vært åpen om at dette er et mål med samboer fra start, og vi har helt delt økonomi, bortsett fra mat, hverdagsopplevelser osv. Der betaler jeg ofte en del mer enn han. MEN vi bor i min leilighet som jeg eier og han betaler husleie til meg. Det er kanskje mulig å reversere fordelingen dere har nå? Virker jo vanvittig urettferdig. Jeg ville stilt et ultimatum på grunnlag av det alene. Selv tenker jeg å slutte å jobbe når jeg kan, og samboer fortsetter å jobbe. Det er mitt mål og min drøm - ikke hans. Skal legges til at han er frilanser og kan jobbe fra hele verden, så slik sett kan vi likevel reise, være lengre perioder på hytta osv. Anonymkode: a3c88...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #55 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i litt samme situasjon, der jeg tjener dobbelt så mye som samboer og har mål om FIRE (kan slutte å jobbe om ca 5-7år nå, avhengig av prosentvis avkastning på utbytteaksjene mine). Jeg har vært åpen om at dette er et mål med samboer fra start, og vi har helt delt økonomi, bortsett fra mat, hverdagsopplevelser osv. Der betaler jeg ofte en del mer enn han. MEN vi bor i min leilighet som jeg eier og han betaler husleie til meg. Det er kanskje mulig å reversere fordelingen dere har nå? Virker jo vanvittig urettferdig. Jeg ville stilt et ultimatum på grunnlag av det alene. Selv tenker jeg å slutte å jobbe når jeg kan, og samboer fortsetter å jobbe. Det er mitt mål og min drøm - ikke hans. Skal legges til at han er frilanser og kan jobbe fra hele verden, så slik sett kan vi likevel reise, være lengre perioder på hytta osv. Anonymkode: a3c88...007 Helt separat* økonomi, selvfølgelig Anonymkode: a3c88...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå