Gå til innhold

Gjør det slutt fordi det ikke er økonomisk smart å vær med han?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner det sitter langt inne å skrive dette, men det er noe jeg har tenkt en del på den siste tiden. Jeg har en partner som jeg elsker, men så har jeg den siste tiden fantasert om et helt annet liv, fordi jeg orker ikke å leve så A4 og gå på jobb hver dag. Jeg har bare jobbet i 3 år, men kjenner allerede at det tærer på skikkelig. Jeg drømmer om å spare opp nok til å kunne leve 50% av avkastning og dermed ha mye større frihet i hverdagen. Det kan jeg ikke med nåværende partner.

Han har fagbrev og trives i jobben, tjener rundt 500k i året. Jeg tjener omtrent det dobbelte. I tillegg har han 2 barn 50%. Han har også ganske mange flere dyre vaner enn meg, og ser på penger som noe som skal brukes. Der er vi veldig ulik for jeg vil helst spare mest mulig. Vi har felles økonomi nå, som i praksis betyr at jeg «sponser» han med 250k i året (eller egentlig mer siden han bruker mer penger enn meg) og betaler mye for hans barn fra tidligere forhold. Vi får det til å gå rundt hver mnd, men vi klarer omtrent ikke å spare noe som helst.

Har fantasert i det siste om å gjør det slutt og finne en «likesinnet», som ønsker samme livsstil som meg. Der vi begge tjener godt, og kan spare opp til et liv der jobb ikke lenger tar en like stor del, men der man har mulighet til å bruke mer tid på hobbyer, vær mer spontan og reise mer. Er jeg et forferdelig menneske som vurderer å slå opp på grunn av dette?

Anonymkode: 99d4a...9a0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg drømmer om å spare opp nok til å kunne leve 50% av avkastning og dermed ha mye større frihet i hverdagen. 

Det vil ta mange år å få til, uansett hvem du dater. 

Anonymkode: db3dc...d5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kommer til å gjøre det slutt til slutt uansett siden dere er så forskjellige økonomisk.

Syns forøvrig det høres helt gørr ut å «spare seg opp til et liv» som man ønsker. Livet er her og nå, gjør det slik at du trives med livet mens du lever det, ikke bare hold ut til du en dag får det livet du ønsker deg.

Anonymkode: 6b08f...543

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vil ta mange år å få til, uansett hvem du dater. 

Anonymkode: db3dc...d5d

Jeg har beregnet at det vil ta ca 10 år for meg (dersom det bare er meg selv), så er absolutt oppnåelig.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er for forskjellige, han har barn og et godt liv som har er fornøyd med. du er ute etter noe annet.

Anonymkode: 0dd76...197

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en samlet inntekt på over 2 millioner, men vi har jo også utgifter.

Hva tenker du egentlig skal gi avkastning for flere hundre tusen i året uten tilsvarende jobb?  Har du enorm formue? 

Tror du er uten bakkekontakt her. 

Anonymkode: 9cc18...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som du beskriver det virker det som at du i stor grad må fire på dine mål og behov (spare og investere) for at han skal leve det livet han ønsker. Hvorfor ikke stille krav tilbake? Det er bare rett og rimelig at han må tilpasse forbruket sitt etter egen økonomi. Hvis du tjener 1 mill vil jeg også anta at du enten jobber mye mer/har større ansvar eller lagt ned betydelig mer tid i kompetansebygging og utdanning enn det han har (ergo, oppofrer mer for jobben). Synes du med god samvittighet kan bevilge en del av lønnen din til egen sparing/investering hvis han ikke ønsker å være med på spareprosjektet.

Anonymkode: 24d99...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere kommer til å gjøre det slutt til slutt uansett siden dere er så forskjellige økonomisk.

Syns forøvrig det høres helt gørr ut å «spare seg opp til et liv» som man ønsker. Livet er her og nå, gjør det slik at du trives med livet mens du lever det, ikke bare hold ut til du en dag får det livet du ønsker deg.

Man kan helt klart leve livet nå selv om man sparer opp og tenker økonomisk frem i tid. Første året jeg jobbet (året før jeg og han flyttet sammen), sparte jeg 350 000 og var samtidig på 3 ferieturer det året:)

ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du egentlig skal gi avkastning for flere hundre tusen i året uten tilsvarende jobb?  Har du enorm formue? 

Selv om man har høy inntekt på man ikke leve som «stormann». Er fullt mulig å kjøpe et litt billigere hus og ikke ha så høy levestandard, slik at man kan spare det meste man tjener. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om man har høy inntekt på man ikke leve som «stormann». Er fullt mulig å kjøpe et litt billigere hus og ikke ha så høy levestandard, slik at man kan spare det meste man tjener. 

ts

Det kan man jo sikkert, i hvert fall som enslig. De aller fleste med barn vil nok allikevel velge å bo større og spare penger, ikke gå i null hele tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker i hvert fall veldig snill som bidrar så mye økonomisk for en med barn som ikke er dine engang. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vist denne mannen sperrer alle dine fremtidsplaner, så vet du jo hva som må til for din del? 

Du er fremdeles ung, og ser du egentlig en fremtid med denne mannen, eller er han bare noe her og nå?  Om det er det siste, så går du. 

Dere er for ulike økonomisk, og desverre ser nok ikke han dette selv. 

Anonymkode: b3a0e...ddc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med fornuftige investeringer så er det ikke mange millioner man trenger for å ha flere hundre tusen i passiv inntekt.

Anonymkode: ab312...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjenner det sitter langt inne å skrive dette, men det er noe jeg har tenkt en del på den siste tiden. Jeg har en partner som jeg elsker, men så har jeg den siste tiden fantasert om et helt annet liv, fordi jeg orker ikke å leve så A4 og gå på jobb hver dag. Jeg har bare jobbet i 3 år, men kjenner allerede at det tærer på skikkelig. Jeg drømmer om å spare opp nok til å kunne leve 50% av avkastning og dermed ha mye større frihet i hverdagen. Det kan jeg ikke med nåværende partner.

Han har fagbrev og trives i jobben, tjener rundt 500k i året. Jeg tjener omtrent det dobbelte. I tillegg har han 2 barn 50%. Han har også ganske mange flere dyre vaner enn meg, og ser på penger som noe som skal brukes. Der er vi veldig ulik for jeg vil helst spare mest mulig. Vi har felles økonomi nå, som i praksis betyr at jeg «sponser» han med 250k i året (eller egentlig mer siden han bruker mer penger enn meg) og betaler mye for hans barn fra tidligere forhold. Vi får det til å gå rundt hver mnd, men vi klarer omtrent ikke å spare noe som helst.

Har fantasert i det siste om å gjør det slutt og finne en «likesinnet», som ønsker samme livsstil som meg. Der vi begge tjener godt, og kan spare opp til et liv der jobb ikke lenger tar en like stor del, men der man har mulighet til å bruke mer tid på hobbyer, vær mer spontan og reise mer. Er jeg et forferdelig menneske som vurderer å slå opp på grunn av dette?

Hvorfor har dere felles økonomi?

Anonymkode: ab312...ca2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde svarene vært like hvis det var en mann som delte mer av inntekten sin med kvinnelig samboer og bonusbarn?

Anonymkode: 74ea4...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager har dere felles økonomi når dere er så forskjellig stilt? Aldri i livet om jeg hadde gått med på noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt med felles økonomi! Min samboer og jeg har ikke særkullsbarn, men to felles barn, og vi har ikke helt fullstendig felles økonomi. Det meste går selvfølgelig til fellesskapet, men vi har også våre egne penger som vi disponerer slik vi vil. Og vi sitter ikke igjen med eksakt det samme beløpet, for vi tjener litt ulikt. 

Anonymkode: 6c857...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tull!

Men jo, om det er viktig for deg, og du kjenner på dette er det rimelig å gjøre det slutt. 

Hvem.vil vel ha en partner som egentlig ikke vil tilbringe livet sammen med en, men heller slippe å jobbe? 

Anonymkode: 3eaa7...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...