AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Hei, Hvordan står det til med klassestørrelsene rundt om i Akershus for tiden? Jeg har inntrykk av de fleste skolene øker antall elever pr klasse. Jeg har lyst til å sammenligne kommuner i Akershus, og kommunenes økonomi og politiske styring opp mot klassestørrelser. Er først og fremst interessert i barneskole, men ungdom- og videregående skoler er også interessant. Dette blir som en liten stikkprøve, for å få noen inntrykk, jeg er super takknemlig for alle innspill 🙌 Anonymkode: 277d9...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Det er en stor endring i Akershusskolen om dagen. Pengesekken i de fleste kommuner og fylkeskommunen er tom. Vi vil nok se en klar endring i klassestørrelser til høsten igjen. En av skolene i Lørenskog sa i RB i dag, at de kom til å slå sammen klasser på 9.trinn. Dette er nok dessverre bare en start. Anonymkode: 448e2...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars Kommer helt an på hvilken skole. Vår skole er relativt gammel og har ikke klasserom som et store nok til maks-størrelse på klassene. Så her er klassene fra 1.-4. klasse maks 25 elever, de fleste er fra 20-22 elever. Fra 5.-7. klasse så har de mulighet for klasser opp mot 30 elever, men det er ikke fullt, så klassene ligger vel på 25-27 stk. Dette er i Lillestrøm kommune. Anonymkode: 5c989...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Høvik i Bærum; 1-7 rundt 23 barn i klassene. 8-10 ca 27. Kommer vel også litt ann på hvor store kullene er. Anonymkode: 46567...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei, Hvordan står det til med klassestørrelsene rundt om i Akershus for tiden? Jeg har inntrykk av de fleste skolene øker antall elever pr klasse. Jeg har lyst til å sammenligne kommuner i Akershus, og kommunenes økonomi og politiske styring opp mot klassestørrelser. Er først og fremst interessert i barneskole, men ungdom- og videregående skoler er også interessant. Dette blir som en liten stikkprøve, for å få noen inntrykk, jeg er super takknemlig for alle innspill 🙌 Anonymkode: 277d9...ede Jeg tror du får bedre svar om du sender en innsynsforespørsel til alle kommunene i Akershus. Dette er tall du vil ha rett på etter offentligheteslova. Anonymkode: a55b2...7ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Har to ungdommer på hver sin ungdomskole rett utenfor Oslo. Ene skolen har 26 elever en fagærer, andre 30 elever to faglærere Anonymkode: 9af3b...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Barneskole og ungdomsskole Nordre Follo: 20 elever i begge sin klasse. I klassen til eldste var det 26 stk i 5-7 klasse. avhenger av kull og klasserom. Er varslet endringer, en vet ikke hva enda. Anonymkode: 90d16...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Er jo forskjellig fra år til år. Eldste så var de 20 i klassen på barneskolen, da lillebroren startet noen år etterpå var de 28 i klassen. Var nok ekstra mange som fikk barn det året. Og året etter var de 23 i klassen. Anonymkode: 89784...011 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kommer helt an på hvilken skole. Vår skole er relativt gammel og har ikke klasserom som et store nok til maks-størrelse på klassene. Så her er klassene fra 1.-4. klasse maks 25 elever, de fleste er fra 20-22 elever. Fra 5.-7. klasse så har de mulighet for klasser opp mot 30 elever, men det er ikke fullt, så klassene ligger vel på 25-27 stk. Dette er i Lillestrøm kommune. Anonymkode: 5c989...879 Dette er jo tall som er langt høyere enn "makstallet" dersom det bare er en lærer i klasserommet. Lærernormen sier maks 15 elever pr. lærer på 1.-4.trinn og 20 elever pr. lærer på 5.-10.trinn. Dersom det er to lærere inne i klasserommet er selvfølgelig oppdekningen veldig god. Anonymkode: d450d...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette er jo tall som er langt høyere enn "makstallet" dersom det bare er en lærer i klasserommet. Lærernormen sier maks 15 elever pr. lærer på 1.-4.trinn og 20 elever pr. lærer på 5.-10.trinn. Dersom det er to lærere inne i klasserommet er selvfølgelig oppdekningen veldig god. Anonymkode: d450d...1a0 Skolen tilfredsstiller lærernormen. Det er vel få/ingen skoler i sentrale strøk som har klasser med kun 15 elever. Anonymkode: 5c989...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars Det er jo litt sånn hvor langt er et tau… Vi har klasser på 24-26/ 16-18 og 10/12 i samme kommune i Akershus. Kommer an på årskull og beliggenhet. Bare på vår skole varierer størrelsen på trinnet fra 24-44, så stor variasjon i årskull som også påvirker klassestørrelser. Anonymkode: c7059...726 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Kommer så an på kull og/eller skole. Eldstemann hadde 17 elever i klassen på ungdomsskolen, tre klasser pr trinn, på barneskolen vekslet de på å være 2 og 3. klasser. 57 elever var delingstallet mellom 2 og 3 klasser på barneskolen. Trinnet over hadde 4 klasser og 23-26 elever pr klasse på ungdomsskolen. Anonymkode: c705c...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 21.46): Dette er jo tall som er langt høyere enn "makstallet" dersom det bare er en lærer i klasserommet. Lærernormen sier maks 15 elever pr. lærer på 1.-4.trinn og 20 elever pr. lærer på 5.-10.trinn. Dersom det er to lærere inne i klasserommet er selvfølgelig oppdekningen veldig god. Anonymkode: d450d...1a0 Det handler ikke nødvendig om å ha to lærere inne samtidig i et klasserom, lærernormen går ut på "ved å dele antall elevtimer på antall lærertimer. Dette betyr at dersom det blir flere elever på samme antall lærere/lærertimer vil lærertettheten gå ned, mens færre elever på samme antall lærere/lærertimer vil føre til høyere lærertetthet." Med andre ord tar man antall lærere og fordeler dem på antall elever, og de skal ikke ha mer enn 15 stykker hver seg. I praksis blir det gjerne slik at jeg som kontaktlærer ofte har klasse på 27-28 elever alene. F.eks har vi to faglærere som dekker opp en del timer, og så har vi har f.eks noen lærere som fungerer som ressurslærer. Det betyr derimot ikke at vi er to lærere inne samtidig. Jeg er stort sett alene i klasserommet, og det er veldig vanlig. Faglærer dekker gjerne inn fag når jeg har nedslagstid/administrativ tid osv. Det er i hvert fall slik det blir i praksis, selv om lærernormen kanskje ikke er ment slik. Ts: I Akerhus er det veldig forskjellig. Mine kolleger i Akerhus forteller om klassestørrelser fra 17 - 29. Endret 16. mars av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april Vår datter i 7.kl er 9 elever i klassen Anonymkode: 2c924...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå