Gå til innhold

Hvor mye tar du vare på fra dine barn til eventuelle fremtidige barnebarn (klær, leker mm)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er vi veldige uenige. En vil selge/ gi bort nesten alt så fort det er for smått/ vokst fra. En vil ta vare på fine leker, klær etc. til eventuelle barnebarn.

Hva gjør dere?

Anonymkode: b7c06...4c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar vare på treleker, duplo, brio leker og hjemmestrikk. Ellers selges resten

Anonymkode: e0d87...087

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo litt hva det er og hvor mye plass det tar. Mamma tok vare på ALT, men med tanke på at det neppe blir barnebarn på henne var det jo litt teit.

Anonymkode: 49ad4...7eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har god plass så tar vare på nesten alt av datterens kjoler, har tatt vare på dokker, spill, leker, noen tepper og sengetøyMine barn elsket å leke med mine gamle leker (Barbie, dokker m klær og lego) og syntes det var gøy at noe av mine gamle klær fantes til både dokker og barna,

Vi har gitt bort vanlige klær, dyner, puter, solgt vogner og vognpose.  

Ungene har bedt oss om å spare på ting når de begynte å oppdage ting hos mine foreldre. 

Anonymkode: 15846...54f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tatt vare på Duplo/Lego og noen andre småting, og enkelte ekstra fine plagg. Lekene er også tiltenkt min lille nevø på noen mnd. når han kommer på besøk (mine barn er tenåringer).

Anonymkode: f3b93...04a

Skrevet

Jeg tok vare på Brio treleker og Lego.  De er blitt brukt av tre barnebarn, og nå er de plassert på loftet i påvente av oldebarn.

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg tar vare på bøker og treleker, puslespill og en del klær. Men har og gitt bort og solgt masse. Klær i bomull er ikke like fine om 30 år.

Min egen mamma strikket masse klær til en dukke som het Tjorvendukke som jeg hadde. Disse klærne har vi selvsagt spart på men tror ikke at min datter lekte så mye med dette. men det er gøy å ha det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme strikka klær, noe av de første plaggene, duplo, togbane, biler,bøker

Anonymkode: 74763...22e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmestrikkede klær, klær med stor affeksjonsverdi (klær som jeg har mye minner fra), og noen ekstra pene plagg. Av leker tar jeg vare på noen bøker, tre puslespill, lego, Brio togbane og leker laget av tre. 

Anonymkode: 94726...7da

• Liker 1
Skrevet

JEG hadde nok tatt vare på litt av hvert egentlig. Men de planene ble ikke noe av. For mannen min (nå eks) tok seg friheter da vi fremdeles bare hadde ett lite barn, en baby nærmest, og mannen begynte uten å spørre meg en gang (!) å gi vekk dyre baby- og barneting til broren sin. Plutselig hadde han f.eks. gitt vekk Voksiposen med dunfyll som vi hadde brukt i barnevognen, for eksempel, lovet vekk leker og utstyr og alt mulig. Alt sammen gikk til broren hans og samboeren hans, som skulle ha barn.

Jeg spurte om han overhodet hadde tenkt på å diskutere med meg først, da JEG hadde betalt for mye av det uten hans hjelp, og kanskje vi også skulle diskutert hvorvidt vi skulle ha flere barn eller ei. Hva om vi ville ha en til, og han hadde allerede gitt vekk omtrent alt? Han hadde lovet vekk en hel sekk med barneklær til broren sin, men spørsmålet mitt hadde han ikke tenkt på en gang og hadde ikke noe svar. Siden han ikke hadde betalt noe særlig for noe av det, var det sikkert ikke noe han så på som "farlig" å gi vekk så lett.

Nå ble det ikke flere barn på oss, mest pga jeg fikk nok av hele fyren av mange grunner (som denne ubetenksomheten og mangel på hensyn), men noen få baby/barneting klarte jeg å redde og bevare som minner. Som noen favorittklesplagg og barnebøker sønnen var veldig glad i osv. Men mye er det ikke, bare en enkelt eske.

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brio-tog, ungenes favoritt-kosedyr. Lego (muligens ikke alt). 

Duplo ga jeg vekk. Tar så mye plass og i den alderen får eventuelle barnebarn det garantert i gave. 

Jeg prøver å være lite sentimental med dette. Minnene og affeksjonsgledem er stort sett min. Ikke barnas 

Anonymkode: 0c7aa...ebf

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg har tatt vare på noen strikkede pledd og plagg. Vi har ikke tatt vare på vanlige klær. Og så har vi store plastbokser fulle av Duplo og Brio togbane (og kommer også til å ta vare på Lego). Dette er dyre og tidløse leker som vi har massevis av. Vi har også tatt vare på en del bøker. Vi har heldigvis godt med lagringsplass på loftet. 

Mine foreldre tok vare på noen ting fra vi var små og det har jeg satt veldig pris på. Pappa bygget et stort dukkehus som jeg lekte mye med. Jeg malte, tapetserte og la på nye gulvbelegg og gjorde det fint igjen og datteren min har lekt mye med den. Hun har også overtatt min nydelige dukkeseng som Pappa snekret og Mamma malte. Litt Playmo, Sylvanian families og Lego har visst også gått videre til egne barn samt en del bøker. Veldig koselig å se at leker jeg satte pris på som barn blir brukt videre.

Endret av Arkana
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite.

Jentungen er 13 nå, så jeg ser hva som har vært i bruk av det mine foreldre har tatt vare på. Én strikkejakke har vært brukt én gang. Barbie har vært brukt en del. Duplo, bamser og mesteparten av bøkene har de hatt hos seg, noe har vært brukt en del, noe ikke. De har tre barnebarn til som bruker lekene og bøkene mye mer enn min gjorde. 

Barbien skal snart få gå videre til min niese (barnehagealder), bøkene står de fritt til å forsyne seg med eller lese hos foreldrene våre. Etter hvert som de tre små 'vokser inn' i jentungens avlagte leker, bøker og klær får de tilbud om å arve. 

Anonymkode: 76910...58b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke tatt vare på noe. Husker det var superkleint da svigermor kom vassende med masse babyklær hun forventet skulle bli brukt. Det er litt forskjell på moten på 60-tallet og til 90-tallet da mine ble født. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ingenting!

Her legges det ikke føringer på barnas videre liv med "jeg har spart til barnebarn".

Vi kjøper inn dersom det blir barnebarn.

Anonymkode: c2b2b...0eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar vare på hentesett, spesiell hjemmestrikk, bamse/koseklut fra småbarnsårene og evt noe som har vært veldig viktig for dem. Også duplo og briotog fordi det varer evig. Alt annet selges og gis bort.

Svigermor har skuffer og skap fulle av ALT fra gubben var liten. Vi brukte nøyaktig null av de pene babyskjortene han ble kledd opp i, men ungene våre har hatt stor glede av å destruere McDonalds leker fra nittitallet. De var visst ikke så solide allikevel gitt 🫣😆

Anonymkode: 678fb...69e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Brio-tog, ungenes favoritt-kosedyr. Lego (muligens ikke alt). 

Duplo ga jeg vekk. Tar så mye plass og i den alderen får eventuelle barnebarn det garantert i gave. 

Jeg prøver å være lite sentimental med dette. Minnene og affeksjonsgledem er stort sett min. Ikke barnas 

Anonymkode: 0c7aa...ebf

Jeg har foreldre som ga bort det meste , synes det var skikkelig kjipt faktisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Her i huset er vi veldige uenige. En vil selge/ gi bort nesten alt så fort det er for smått/ vokst fra. En vil ta vare på fine leker, klær etc. til eventuelle barnebarn.

Hva gjør dere?

Anonymkode: b7c06...4c1

Har tatt en liten plastboks med lokk fra hvert barn, med reisesett, teppe, ulltøy osv som er strikket av familie + litt av babyklær som ble mye brukt av de 🥰

Mamma gjorde det samme med meg, så de klærne jeg fikk når jeg fødte førstemann har jeg også tatt vare på.

Anonymkode: cc070...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ingenting!

Her legges det ikke føringer på barnas videre liv med "jeg har spart til barnebarn".

Vi kjøper inn dersom det blir barnebarn.

Anonymkode: c2b2b...0eb

Føringer? De må ikke ta i mot men vi synes det var stas å kle barnet vårt i klær som svigers hadde tatt vare på og gøy å ta frem leker som vi hadde da de vi var små

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt vare på litt av hvert av sentimentale plagg og noen småleker jeg vet vil blir etterspurt, og så prøver jeg gradvis å kvitte meg med mer. Hadde selv ei gal mor som sparte på all verdens klær og dritt fra når vi var små  for hun mente vi ville ha det når vi fikk barn og det er jo gamle ekle klær som jeg aldri hadde kledd mine med og lekene hadde heller aldri kommet inn i huset her. Men detter er mer minner og slikt ikke direkte for barnebarn.

Får jeg barnebarn så kjøper jeg nytt, er jo noe av gleden med de små og å få gå å handle til de. :D Dessuten så regner jeg med at med årene så vil man bare finne enda mer stoffer i disse lekene som ikke er bra. :P 

Anonymkode: a16b5...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...