Gå til innhold

Kvalifiserer vi til å få startlån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 
Jeg er veldig usikker på om vi kvalifiserer til startlån fordi jeg snart har en normal inntekt. Hører gjerne fra folk som har vært borti dette og har erfaring :) 

Samboer har gjeldsordning og er ferdig i 2028. Vi har 2 barn, et felles på 2 år og så har han en sønn på 14 som kun bor hos oss. Jeg er ferdig utdannet sykepleier og vil tjene normalt fra og med mai. Jeg vet dermed ikke om vi går som vanskeligstilte? Ingen av oss er uføre e.l, men så vet jeg jo at det går an å få startlån med gjeldsordning :) Anyone?

Anonymkode: 94b76...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei. 
Jeg er veldig usikker på om vi kvalifiserer til startlån fordi jeg snart har en normal inntekt. Hører gjerne fra folk som har vært borti dette og har erfaring :) 

Samboer har gjeldsordning og er ferdig i 2028. Vi har 2 barn, et felles på 2 år og så har han en sønn på 14 som kun bor hos oss. Jeg er ferdig utdannet sykepleier og vil tjene normalt fra og med mai. Jeg vet dermed ikke om vi går som vanskeligstilte? Ingen av oss er uføre e.l, men så vet jeg jo at det går an å få startlån med gjeldsordning :) Anyone?

Kan gå startlån med gjeldsordning tror jeg. 

Vi er i nesten samme situasjon, men min samboer er ferdig med gjeldsordning om 3 måneder. Men han er ufør og jeg har også noen helse utfordringer men jeg jobber. 

Vi skal også søke startlån 🤞

Anonymkode: 2148b...56d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bare søkt. Det skal være gratis. 

Anonymkode: 628e8...760

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Nei dere er ikke vanskeligstilte kun fordi han har en gjeldsordning. 

Anonymkode: 1676b...b36

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen kommuner gir ikke lån hvis man har gjeldsordning

Noen kommuner gir ikke hvis man har betalingsanmerkning

Felles er at man må kunne betjene lånet selvom man er i målgruppa 

Men er bare å søke

Anonymkode: a889a...117

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei dere er ikke vanskeligstilte kun fordi han har en gjeldsordning. 

Anonymkode: 1676b...b36

Vi fikk beskjed av gjeldsrådgiver at vi kunne søke og at vi mest sannsynlig kvalisfiserte fordi vi også har barn, men skulle gjerne hørt fra folk som har gjort det samme da jeg ikke finner stort ved å google :)  Vi fikk beskjed om at vi kunne søke etter at 2 år av ordningen var gjennomført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. 

1. Hvilken kommune er dette? 

2. Har du lest på reglene i den aktuelle kommunen? 
3. Mener du dere er varig økonomisk vanskeligstilte i den situasjonen dere er i? 
3. kan jeg svare på, Nei, dere er ikke varig økonomisk vanskeligstilte. Nei, dere kvalifiserer ikke for startlån.

Anonymkode: 1614b...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk beskjed av gjeldsrådgiver at vi kunne søke og at vi mest sannsynlig kvalisfiserte fordi vi også har barn, men skulle gjerne hørt fra folk som har gjort det samme da jeg ikke finner stort ved å google :)  Vi fikk beskjed om at vi kunne søke etter at 2 år av ordningen var gjennomført. 

Dette er tull. Du finner reglene på kommunens hjemmeside. Du får heller ikke startlån når du er i gjeldsordning, og partner er student, men gode muligheter for jobb. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er tull. Du finner reglene på kommunens hjemmeside. Du får heller ikke startlån når du er i gjeldsordning, og partner er student, men gode muligheter for jobb. 

Det står spesifikt på husbanken sine sider at man kan søke om startlån med gjeldsordning, helst etter 2/5 fullførte år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye tullete svar her!! Vi fikk innvilget startlån fra Husbanken da jeg hadde gjeldsordning. Fikk det på 3. året. Samboer var i full jobb, samme med meg (bare at det meste av inntekten gikk til gjeld). Så ikke bry deg om alle de uvitende kommentaren e du har fått her.

Startlån er for å hjelpe de som ikke får lån i vanlig bank, sånne som dere fordi den ene har gjeldsordning. Det at dere har barn styrker også saken deres. Vil anbefale å søke så tidlig på året som mulig 🌹

https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/beregne-betjeningsevnen/vurdere-utgifter/under-gjeldsordning/

Anonymkode: e685d...a48

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så mye tullete svar her!! Vi fikk innvilget startlån fra Husbanken da jeg hadde gjeldsordning. Fikk det på 3. året. Samboer var i full jobb, samme med meg (bare at det meste av inntekten gikk til gjeld). Så ikke bry deg om alle de uvitende kommentaren e du har fått her.

Startlån er for å hjelpe de som ikke får lån i vanlig bank, sånne som dere fordi den ene har gjeldsordning. Det at dere har barn styrker også saken deres. Vil anbefale å søke så tidlig på året som mulig 🌹

https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/beregne-betjeningsevnen/vurdere-utgifter/under-gjeldsordning/

Anonymkode: e685d...a48

Hva som står på Husbanken sine nettsider er veiledende for kommunene. Det er kommunene som setter de endelige reglene, både med maks beløp, inntekt osv. kan ikke folk i disse vanvittige trådene om startlån snart lære seg dette? 
Det minste tserne av starlåntårder kan gjøre er å lese på kommunens nettsider eller opplyse om hvilken kommune det gjelder, før de oppretter disse trådene. 
Det er nesten så jeg lurer på om det er en eller til nød to personer som stadig oppretter tråder om startlån, og er helt hjelpeløse med å finne ut av ting, uke etter uke popper trådene opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva som står på Husbanken sine nettsider er veiledende for kommunene. Det er kommunene som setter de endelige reglene, både med maks beløp, inntekt osv. kan ikke folk i disse vanvittige trådene om startlån snart lære seg dette? 
Det minste tserne av starlåntårder kan gjøre er å lese på kommunens nettsider eller opplyse om hvilken kommune det gjelder, før de oppretter disse trådene. 
Det er nesten så jeg lurer på om det er en eller til nød to personer som stadig oppretter tråder om startlån, og er helt hjelpeløse med å finne ut av ting, uke etter uke popper trådene opp. 

Nei Gud bedre.. Bare å beklage at jeg spør om tips og innspill på et forum for nettopp økonomi...... Jeg vet veldig godt hva som står på husbanken sine sider, jeg presiserer at jeg finner lite på google og lurer på om noen vet litt mer enn meg før vi evnt søker. Hva er dette forumet til egentlig, tenker du....?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er vel mange som er usikre og søker startlån nå. Og som trodde at dette forumet var til for å stille spørsmål og hjelpe hverandre. Vil man ikke svare, så gjør man ikke det 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei Gud bedre.. Bare å beklage at jeg spør om tips og innspill på et forum for nettopp økonomi...... Jeg vet veldig godt hva som står på husbanken sine sider, jeg presiserer at jeg finner lite på google og lurer på om noen vet litt mer enn meg før vi evnt søker. Hva er dette forumet til egentlig, tenker du....?

Svaret vil jo variere fra kommune til kommune, og reglene endrer seg fra tid til annen. Den eneste måten å få vite sikkert det du spør om, er å søke.

Anonymkode: 809da...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. 

Da tar du en telefon til husbanken, det er bare der du får et svar fordi alle saker er forskjellige. 

Anonymkode: 0e53c...5f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. 

Jeg har et fantastisk brilliant tips som vi pleide å gjøre da jeg var ung. Og her kommer det. Håper du har penn og papir klar. Du tar opp telefonen, du taster telefonnummeret også ringer du og spør. Du kan si noe som: Hei. Vi er to stykker i denne situasjonen (sett inn alt du skrev i HI) og lurer litt på hvordan det fungerer ☺️

Jeg er litt enig med AB over her at folk virker jo helt hjelpeløse om dagen. 🙈

Anonymkode: dfbb0...ee5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva trenger vi ett sånn forum til hvis vi ikke kan stille spørsmål? Alt kan jo Googles eller bruke chatgpt. 

Så bare å legge ned hele forumet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et fantastisk brilliant tips som vi pleide å gjøre da jeg var ung. Og her kommer det. Håper du har penn og papir klar. Du tar opp telefonen, du taster telefonnummeret også ringer du og spør. Du kan si noe som: Hei. Vi er to stykker i denne situasjonen (sett inn alt du skrev i HI) og lurer litt på hvordan det fungerer ☺️

Jeg er litt enig med AB over her at folk virker jo helt hjelpeløse om dagen. 🙈

Anonymkode: dfbb0...ee5

Det er tydeligvis vanskelig for folk å lese om dagen også. Jeg spør ikke om hvordan man kan kontakter Husbanken, eller hvordan man formuler en søknad. Jeg skriver at jeg gjerne vil høre fra folk i lignende situasjon som kan noe om dette FØR vi søker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei. 

Vanskeligstilte kan jo diskuteres. Er dere eneste som søker startlån så er jo dere de mest vanskeligstilte og er de som trenger startlånet mest. Vil tippe det er folk som er mer vanskeligstilte enn dere, men igjen så er det ikke sikkert det er så mange søkere?

En ting å tenke på med gjeldsordning. Hvis de månedlige utgiftene øker så vil dere mest sannsynlig få avslag. Dette var det jeg fikk beskjed om den gang jeg søkte. Under gjeldsordning så MÅ en ha avdragsfrihet. Sier seg egentlig selv at en ikke skal ha den fordelen at en betaler ned på boliglånet samtidig som en har gjeldsordning.

Vil tro at dere ikke er de som stiller aller først i køen, men hva taper en ved å levere inn en søknad?

Anonymkode: b6845...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...