AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Jeg har en bekjent som har satt meg i et vanskelig dilemma. Denne personen har oppsøkt meg på arbeidssted og skole/studiested i mange år. Jeg har ikke telling på hvor mange, da jeg aldri har telt og dette har foregått over mange år. Men la oss si en plass mellom 10-20 ganger ila alle disse årene. Personen går ikke direkte å leter og snoker etter meg, men spør etter meg på stedet. Personen tilfeldigvis er i nærheten der hvor jeg oppholder meg til daglig, og bare stikker innom. Ikke for å gå en viktig beskjed, og ikke for å ta en kaffe i lunsjpausen min. Rett og slett bare for å si hei. Dette er aldri avtalte møter, og jeg har igjennom disse årene alltid stått helt uvitende til at denne personen plutselig står foran meg. Det mest ubehagelige er at jeg ikke har vært til stede flere ganger. Da hører jeg av kollegaer/sjef/studievenner at en person har vært innom å spurt etter meg. Igjen, ikke for å gi en viktig beskjed, men for å si hei. Denne personen har i teorien tilgang til alle stedene jeg har oppholdt meg, da det ikke kreves verken adgangskort eller man må henvende seg i en resepsjon for å komme inn. Den siste hendelsen, som gjorde at begeret rant over for min del: personen traff på en gjeng av mine kolleger, de hadde logo på klærne så de var ikke til å ta feil av. Dette var ikke på arbeidsstedet mitt, men på en annen tilstelning, og det var tydelig at de var der i regi jobb. Personen går så bort til disse, og spør etter meg. Jeg var der ikke. Denne personen er godhjertet og jeg er helt sikker på at det er godt ment. Dette er likevel langt over mine grenser, da jeg er svært nøye på å skille mellom arbeid og fritid. Jeg tenker ikke at det er nødvendig, at jeg som voksent menneske skal forklare et annet voksent menneske at dette er uønsket oppførsel. Hadde det vært mine foreldre, min mann eller mine aller beste venninner så hadde det stilt seg helt annerledes. Jeg har selv sendt melding til folk jeg ønsker å stikke innom, bare for å si hei. Dette mener jeg er vanlig folkeskikk. Jeg starter straks i ny jobb, og vil at dette skal ta slutt. Må legge til at denne personen har en enorm husk, og husker detaljer man kan ha forklart i forbifarten. I ny jobb kommer denne personen til å spørre om hva firmaet heter, hvor de holder til, hvor mange som jobber der, hvor mange avdelinger det er, antall brukere/kunder av div tjenester osv. Dette er kanskje vanlig å fortelle til bekjente når man starter i ny jobb, men problemet er at denne personen husker disse detaljene i årevis. Som sagt er dette en person som mener dette godt, og er ikke plagsom på et vis. Det er irriterende, ja. Jeg blir ikke forfulgt og overvåket, men jeg syns ikke det passer å komme innom i tide og utide (over mange år) bare for å si hei. Nå vurderer jeg å KUN si at jeg jobber til et firma som driver med XYZ. Ikke navnet på firmaet, ikke hvor vi holder til. Men dette er likevel det første denne personen vil spørre om. Er jeg tverr og vanskelig, eller er det ok at jeg kun sier: jeg jobber for et firma som driver med produksjon av XYZ? Jeg skjønner ikke hvordan samtalen skal gli videre, da denne personen garanter tvil oppfatte meg som rar og sur. Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Er dette en person som ønsker en kjærlighetsrelasjon med deg eller forstår du hvorfor h*n oppsøker deg? Gjør personen det samme med andre? Anonymkode: 3ecc5...8be 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars Det er tydeligvis en som søker kontakt med deg på måter du ikke liker, da må du enten si det rett ut "jeg ønsker ikke besøk på jobben" eller indirekte ved å holde tilbake informasjon. Anonymkode: 2e487...0a8 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Mulig dette kan høres ut som en stalker som er interessert i et forhold slik jeg beskriver det. Dette er ikke tilfellet. Dette er en slektning som har stor omsorg for meg. TS Anonymkode: 262ad...bf6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er dette en person som ønsker en kjærlighetsrelasjon med deg eller forstår du hvorfor h*n oppsøker deg? Gjør personen det samme med andre? Anonymkode: 3ecc5...8be Ja, passer det seg slik for denne personen, så stikker den innom andre også. Jeg tror denne personen oppsøker folk fordi hen er nysgjerrig. På andres daglige liv rett og slett. TS Anonymkode: 262ad...bf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Har du sagt til personen at du ikke ønsker besøk på jobben? Anonymkode: e48bc...05a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Hvis hen spør kolleger på nåværende arbeidsplas hvor du jobber, så kan du informere de om å ikke si det? Feks svare at søker jobber eller noe. Er jo bare å fortelle de at du syns personen er litt pågående. Anonymkode: 100b9...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Del Skrevet 16. mars Slektning: «hvor jobber du nå?» Du: «Jeg jobber med xx. Hvor jeg jobber er ikke relevant, siden du ikke respekterer grensene mine om at jeg ikke ønsker besøk på jobb». Anonymkode: 63373...eee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars Jeg tror du kan greie å si fra på en hyggelig måte at det ikke er så greit for deg å få besøk på jobb, i arbeidstiden. Og så en liten hvit løgn om at det har vært hyggelig når vedkommende har dukket opp før, men at det ikke går der du jobber nå. Litt merkelig oppførsel.. Er det et eldre menneske, eller en som ikke er i jobb selv? Anonymkode: 0a193...1c0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars Men du må jo gi beskjed om at du ikke vil oppsøkes på jobb! Når du later som det er hyggelig så kommer jo vedkommende til å fortsette, hvorfor setter du ikke ned foten? Anonymkode: ac256...000 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars Hadde vært fint om du kunne si du var konsulent og sjelden visste hvor dagens arbeidsplass var siden du hele tiden blir plassert rundt omkring. Anonymkode: 6a245...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mulig dette kan høres ut som en stalker som er interessert i et forhold slik jeg beskriver det. Dette er ikke tilfellet. Dette er en slektning som har stor omsorg for meg. TS Anonymkode: 262ad...bf6 Det du beskriver, er psykisk sykdom hos vedkommende. Særdeles grenseoverskridende atferd. Ingen sosiale antenner. Anonymkode: 701a2...4aa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mulig dette kan høres ut som en stalker som er interessert i et forhold slik jeg beskriver det. Dette er ikke tilfellet. Dette er en slektning som har stor omsorg for meg. TS Anonymkode: 262ad...bf6 Lenger oppe skriver du at det er naturlig at familien kan stikke innom jobben. Nå sier du at dette faktisk er en slektning? Da må du jo være supertydelig på at heller ikke familie skal på jobb-besøk. Anonymkode: 2e487...0a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars Kan du ikke bare si at den nye jobben ikke tillater besøk eller jobber du i servicebedrift? Anonymkode: 5feb6...7ed 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lenger oppe skriver du at det er naturlig at familien kan stikke innom jobben. Nå sier du at dette faktisk er en slektning? Da må du jo være supertydelig på at heller ikke familie skal på jobb-besøk. Anonymkode: 2e487...0a8 Jeg mener, og skrev i hovedinnlegg at min mann, mine foreldre og mine venninner kan stikke innom. De hadde aldri i livet stukket innom uten å avtale først uansett. Denne personen er, som jeg har skrevet, en slektning. Langt ifra noen av de nevnte familiære relasjonene. Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men du må jo gi beskjed om at du ikke vil oppsøkes på jobb! Når du later som det er hyggelig så kommer jo vedkommende til å fortsette, hvorfor setter du ikke ned foten? Anonymkode: ac256...000 Det er akkurat dette som er vanskelig. Det er vanskelig å sette ned foten til et menneske som mener alt godt med det vedkommende gjør. Denne personen er ikke vant med at folk setter grenser for seg selv, når det gjelder dens oppførsel. Derfor er det vanskelig at jeg, etter alle disse årene, skal bli tverr og vanskelig (som nok er hva denne personen kommer til å oppfatte meg som). Jeg er konfliktsky, og dette er også en person som mener sine handlinger ikke er gale. Derfor får vedkommende fortsette som den gjør, i mange år og til mange mennesker. Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde vært fint om du kunne si du var konsulent og sjelden visste hvor dagens arbeidsplass var siden du hele tiden blir plassert rundt omkring. Anonymkode: 6a245...1dc Ja, dette er ikke en dum idé. Jeg er konfliktsky, og tenker jeg må dra en hvit løgn eller rett og slett utelate info om min nye arbeidsplass. Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er tydeligvis en som søker kontakt med deg på måter du ikke liker, da må du enten si det rett ut "jeg ønsker ikke besøk på jobben" eller indirekte ved å holde tilbake informasjon. Anonymkode: 2e487...0a8 Da heller jeg mot å utelate informasjon. Det er ekstremt ubehagelig å stå rett foran en person å si: «du kan ikke besøke meg her» eller «jeg kan ikke si hvor jeg jobber/hva jeg jobber med/hvor jeg holder til, fordi jeg er redd du kommer på uanmeldt besøk». Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror du kan greie å si fra på en hyggelig måte at det ikke er så greit for deg å få besøk på jobb, i arbeidstiden. Og så en liten hvit løgn om at det har vært hyggelig når vedkommende har dukket opp før, men at det ikke går der du jobber nå. Litt merkelig oppførsel.. Er det et eldre menneske, eller en som ikke er i jobb selv? Anonymkode: 0a193...1c0 Det er det som er utfordringen, å si fra på en pen måte. Denne personen mener jo selv den bare er hyggelig, og ønsker selv å gjøre disse besøkene i tide og utide som det passer den. Jeg har ikke tro på at vedkommende vil ta imot dette på en grei måte, og vil nok vise lite forståelse for at jeg ikke liker disse besøkene som denne tydeligvis synes er hyggelige. Dette har foregått over mange år, og jeg har vært både i skole/studietid og jobb imens. Alltid hatt fast oppmøtested, men ikke alltid fast tid. Denne personen har jobb selv, men turnus og mye fri når andre kanskje har fast hver dag. Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du ikke bare si at den nye jobben ikke tillater besøk eller jobber du i servicebedrift? Anonymkode: 5feb6...7ed Ja, dette er et godt forslag. Nye jobben er ikke en servicebedrift, det har det faktisk sjelden vært. Denne personen tropper opp der det passer den, enten jeg går skole, sitter på kontor eller jobber i servicebedrift. Anonymkode: 262ad...bf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå