AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Skrevet 15. mars Arbeidsgiveren min har glemt å sende inn inntektsmelding for noen år siden angående sykemelding så jeg fikk sykepengene veldig sent. Jeg er sykemeldt nå, og er faktisk ganske redd for å være sykemeldt pga pengene som jeg er avhengig av for å betale regningene mine. Jeg sendte derfor melding til sjefen, og påminnet han om å huske å sende inn inntektsmeldingen for en uke siden. Det står ennå ikke på nav sin side at den er mottatt. Er redd for at sjefen ikke sender inn, og at utbetalingen kommer til å drøye. Hva kan jeg gjøre i slike situasjoner? Sender nav påminnelser til arbeidsgiver? Er kjedelig å måtte spørre en gang til. Anonymkode: 3cb7b...fc8
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Skrevet 15. mars Rutinene rundt dette er blitt mye bedre. Nav sender påminnelse til arbeidsgiver om de ikke får det. Anonymkode: 6ab87...424 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Skrevet 15. mars Jeg ville tatt direkte kontakt med lønnsansvarlig hvis du har kontaktinfo. Det er vel ofte de som sender inntektsmelding. Jeg hadde selv en arbeidsgiver som var sløv på å sende inntektsmelding før sykm/permisjon, og jeg ble ganske irritert da jeg aldri kunne kontakte lønnsansvarlig selv, det måtte alltid gå via sjefen. Unødvendig bruk av sjefens tid mener jeg, men dette var en sjef som ønsket å ha nesa stukket inn i enhver situasjon. Anonymkode: 41830...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arbeidsgiveren min har glemt å sende inn inntektsmelding for noen år siden angående sykemelding så jeg fikk sykepengene veldig sent. Jeg er sykemeldt nå, og er faktisk ganske redd for å være sykemeldt pga pengene som jeg er avhengig av for å betale regningene mine. Jeg sendte derfor melding til sjefen, og påminnet han om å huske å sende inn inntektsmeldingen for en uke siden. Det står ennå ikke på nav sin side at den er mottatt. Er redd for at sjefen ikke sender inn, og at utbetalingen kommer til å drøye. Hva kan jeg gjøre i slike situasjoner? Sender nav påminnelser til arbeidsgiver? Er kjedelig å måtte spørre en gang til. Anonymkode: 3cb7b...fc8 Har du vært sykemeldt så lenge at det er gått over arbeidsgiverperioden? Anonymkode: d3631...a4d
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Skrevet 16. mars Til mannen min så tok det syv mnd før han fikk sykepenger gjennom nav. Dette er to år siden no. Heldigvis så hadde vi en god buffer konto. Så det gikk bra for vår del. Men han gikk jo syv mnd uten noen penger da. Anonymkode: 09728...471
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Rutinene rundt dette er blitt mye bedre. Nav sender påminnelse til arbeidsgiver om de ikke får det. Anonymkode: 6ab87...424 Jeg sendte en melding til nav og spurte om de kunne påminne arbeidsgiver om det siden dette har vært et gjentakende problem, og siden nav ikke har mottatt inntektsmeldingen ennå tross at jeg påminnet leder om dette for en uke siden. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til mannen min så tok det syv mnd før han fikk sykepenger gjennom nav. Dette er to år siden no. Heldigvis så hadde vi en god buffer konto. Så det gikk bra for vår del. Men han gikk jo syv mnd uten noen penger da. Anonymkode: 09728...471 Det er helt sykt at de slurver med dette. Det er ikke alle som har penger til å dekke utgifter om sykepengene tar lang tid. Anonymkode: 3cb7b...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg ville tatt direkte kontakt med lønnsansvarlig hvis du har kontaktinfo. Det er vel ofte de som sender inntektsmelding. Jeg hadde selv en arbeidsgiver som var sløv på å sende inntektsmelding før sykm/permisjon, og jeg ble ganske irritert da jeg aldri kunne kontakte lønnsansvarlig selv, det måtte alltid gå via sjefen. Unødvendig bruk av sjefens tid mener jeg, men dette var en sjef som ønsket å ha nesa stukket inn i enhver situasjon. Anonymkode: 41830...6cd Jeg har pratet med begge lederne. Det skal være hovedleder som har dette ansvaret. Hovedleder har fått beskjed, men har ikke fikset det. Det er kjipt at man skal være redd for å være sykemeldt pga dette. Jeg måtte ha denne sykemeldingen pga en alvorlig psykisk helseutfordring, og kjedelig når jeg på toppen av det blir engstelig for å ikke få penger i tide til å klare regningene fordi sjefen somler. 😇 Anonymkode: 3cb7b...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Skrevet 16. mars Men har nav bedt arbeidsgiver om inntektsmelding enda? Arbeidsgiver kan ikke sende før nav sender at de trenger. Du kan ikke opprette inntektsmelding på nav.no, du kan kun fylle inn de nav ber om. Anonymkode: fe5ea...16b
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men har nav bedt arbeidsgiver om inntektsmelding enda? Arbeidsgiver kan ikke sende før nav sender at de trenger. Du kan ikke opprette inntektsmelding på nav.no, du kan kun fylle inn de nav ber om. Anonymkode: fe5ea...16b Jeg tror de ber om det med en gang jeg sender søknaden om sykepenger. Men jeg får sikkert nærmere beskjed om hvordan det fungerer. Har ikke peiling på hvordan det systemet fungerer Jeg vet at jeg ikke kan opprette inntektsmelding på nav, men jeg kan se om nav har mottatt fra arbeidsgiver . Anonymkode: 3cb7b...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg sendte en melding til nav og spurte om de kunne påminne arbeidsgiver om det siden dette har vært et gjentakende problem, og siden nav ikke har mottatt inntektsmeldingen ennå tross at jeg påminnet leder om dette for en uke siden. Det er helt sykt at de slurver med dette. Det er ikke alle som har penger til å dekke utgifter om sykepengene tar lang tid. Anonymkode: 3cb7b...fc8 Ja vi snakka om det vi å. Takk lov for at vi hadde penger på buffer. Men det er jo ikke slik det skal være. Fikk bare 🤷🏼♀️ slik fra nav. Sånn kunne det gå liksom. Han angret for at han ikke sa at han fikk lønn gjennom arbeid når han var sykmeldt. Lell om at det ordnet seg for oss. Han driver eget as og tenkte ikke når han sendt inn i full smertestillende medisiner. Både han som privat og han som arbeidsgiver sendte inn purringer mange ganger. Anonymkode: 09728...471 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja vi snakka om det vi å. Takk lov for at vi hadde penger på buffer. Men det er jo ikke slik det skal være. Fikk bare 🤷🏼♀️ slik fra nav. Sånn kunne det gå liksom. Han angret for at han ikke sa at han fikk lønn gjennom arbeid når han var sykmeldt. Lell om at det ordnet seg for oss. Han driver eget as og tenkte ikke når han sendt inn i full smertestillende medisiner. Både han som privat og han som arbeidsgiver sendte inn purringer mange ganger. Anonymkode: 09728...471 Det er skikkelig kjipt. Det ser ut som at man må ha penger på buffer for å sikre å dekke utgifter i sykeperioder i seg selv. Det er et dårlig system for dette. 🥲 Anonymkode: 3cb7b...fc8
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men har nav bedt arbeidsgiver om inntektsmelding enda? Arbeidsgiver kan ikke sende før nav sender at de trenger. Du kan ikke opprette inntektsmelding på nav.no, du kan kun fylle inn de nav ber om. Anonymkode: fe5ea...16b Man kan sende inntektsmedling så snart sykemeldingen overstiger arbeidsgiverperioden ( 16 dager) Vet du om arbeidsgiver forskutterer sykepengene? Da vil du få lønn som vanlig i sykemeldingsperioden. Hvis ikke må du uansett belage deg på å vente en stund Anonymkode: 62f1f...f86
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men har nav bedt arbeidsgiver om inntektsmelding enda? Arbeidsgiver kan ikke sende før nav sender at de trenger. Du kan ikke opprette inntektsmelding på nav.no, du kan kun fylle inn de nav ber om. Anonymkode: fe5ea...16b Arbeidsgiver må ikke vente på påminnelse fra NAV. De kan sende inntektsmelding når det er mottatt sykemelding som er over arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 007ce...dca
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 15.40): Arbeidsgiver må ikke vente på påminnelse fra NAV. De kan sende inntektsmelding når det er mottatt sykemelding som er over arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 007ce...dca Jeg fikk svar fra nav om at jeg må passe på at leder sender inntektsmeldingem. Jeg har sendt min andre påminnelse nå til han. Håper at han gjør det nå for ellers blir det ingen penger på meg på en stund. Da må jeg isåfall låne pengene på forhånd... Anonymkode: 3cb7b...fc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå