AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Skrevet 15. mars Nå er jeg gravid og stident og måtte ta tidlig permisjon på grunn av helsa under graviditeten. Har nå tatt 50% skole dette halvåret. Da jeg snakket med veileder, så sa jeg at jeg måtte ta tidlig permisjon men at jeg synes det blir vondt å korte ned på permisjonen etter fødsel av den grunn, at jeg ønsker meg full permisjon etter babyen er født og heller vente med utdanningen. Men jeg fikk som svar at om jeg ikke tok fagene i nå har jeg ikke annet valg enn å ta det neste år. Det vil si at jeg har en 7 måneder gammel baby når jeg må tilbake i studiene. Problemet her er at jeg da ikke har barnehageplass til babyen, ingen andre kan passe babyen, far er medstudent og vi har ikke råd til dagmamma. Det er svært mye obligatorisk oppmøte, nesten hver dag. Spørsmålet er da, kan jeg ta med babyen på skolen? Er det lov? Jeg vet det kan være forstyrrende for andre men det ser ikke ut som de gir meg annet valg. Kan skolen nekte meg å ha med babyen på skolen? Ser ut som jeg står i en litt umulig situasjon og jeg ser ikke helt noen løsninger her. Er det noen som har erfaring eller som vet hva vi kan gjøre? Anonymkode: 69125...f93
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Skrevet 15. mars Da jeg studerte var det ei som hadde med sin ganske nyfødte baby på skolen, i hvert fall. De pleier å være ganske tilretteleggingsvillige, så det lønner seg absolutt å spørre 😊 Anonymkode: c7478...748
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Skrevet 15. mars Kanskje far kan ta et semester fri og passe babyen? Så fordeler dere iallefall litt forsinkelsen i studier? Anonymkode: c32c1...553 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Skrevet 15. mars En 7 mnd gammel baby er for stor til å være med på obligatorisk undervisning. Den vil være veldig forstyrrende for alle. Anonymkode: 004cd...817 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Skrevet 15. mars Hadde nok heller utsatt studiet. Baby tiden går så fort uansett og du får mye mer tid og fokus på studiene når barnet er i barnehagen Anonymkode: 9be88...09a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Skrevet 15. mars TS her: Far er ikke villig til å utsette studiet sitt. Jeg ønsker jo å utsette utdanningen min men virker ikke som om det er mulig å utsette mer. Jeg kan spørre skolen om jeg får ta med babyen men som noen andre sier så kan det være forstyrrende.. Det må vel være mulig å få utsette studiet lenger? Anonymkode: 69125...f93
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her: Far er ikke villig til å utsette studiet sitt. Jeg ønsker jo å utsette utdanningen min men virker ikke som om det er mulig å utsette mer. Jeg kan spørre skolen om jeg får ta med babyen men som noen andre sier så kan det være forstyrrende.. Det må vel være mulig å få utsette studiet lenger? Anonymkode: 69125...f93 Dere lagde barnet sammen, da må jo begge være villige til å utsette og gjøre det beste for fellesskapet. Dårlig av far å legge alt på deg Anonymkode: c3808...ff4 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her: Far er ikke villig til å utsette studiet sitt. Jeg ønsker jo å utsette utdanningen min men virker ikke som om det er mulig å utsette mer. Jeg kan spørre skolen om jeg får ta med babyen men som noen andre sier så kan det være forstyrrende.. Det må vel være mulig å få utsette studiet lenger? Anonymkode: 69125...f93 Du har lov til å ta pause opptil to semestre, men du får ikke støtte av Lånekassen når du tar pause Anonymkode: 9be88...09a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Skrevet 15. mars Det du kan gjøre er å ikke møte opp på obiligatorisk oppmøte, så evt stryke eksamen men fortsatt få lån, du har krav på både foreldrepenger og barnestipend av lånekassen. Med foreldrepenger må du ha studert 4 måneder sammenhengende for å ha rett på foreldrepengene. Men Så lenge du har reservert studieplass vil også hele lånet ditt perioden du har baby bli omgjort til stipend. Du kan også søke engangsstønad av nav. Anonymkode: 9be88...09a
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du kan gjøre er å ikke møte opp på obiligatorisk oppmøte, så evt stryke eksamen men fortsatt få lån, du har krav på både foreldrepenger og barnestipend av lånekassen. Med foreldrepenger må du ha studert 4 måneder sammenhengende for å ha rett på foreldrepengene. Men Så lenge du har reservert studieplass vil også hele lånet ditt perioden du har baby bli omgjort til stipend. Du kan også søke engangsstønad av nav. Anonymkode: 9be88...09a Takk, det kan jeg gjøre. Anonymkode: 69125...f93
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det du kan gjøre er å ikke møte opp på obiligatorisk oppmøte, så evt stryke eksamen men fortsatt få lån, du har krav på både foreldrepenger og barnestipend av lånekassen. Med foreldrepenger må du ha studert 4 måneder sammenhengende for å ha rett på foreldrepengene. Men Så lenge du har reservert studieplass vil også hele lånet ditt perioden du har baby bli omgjort til stipend. Du kan også søke engangsstønad av nav. Anonymkode: 9be88...09a Det er en Facebook gruppe som heter nav ifbm graviditet, fødsel og tiden etter, der kan du legge ut innlegget ditt og kanskje få flere gode svar Anonymkode: 9be88...09a
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Skrevet 15. mars Far har rett til permisjon fra studiet og må benytte seg av denne. Anonymkode: ee7b1...243 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.23): Du har lov til å ta pause opptil to semestre, men du får ikke støtte av Lånekassen når du tar pause Anonymkode: 9be88...09a Foreldrestipend får man selv om man tar permisjon fra studiet. Anonymkode: 722b6...212
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 21.11): Far har rett til permisjon fra studiet og må benytte seg av denne. Anonymkode: ee7b1...243 Enig. Uansvarlig og egoistisk å droppe det. Anonymkode: c7478...748 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #15 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.18): TS her: Far er ikke villig til å utsette studiet sitt. Jeg ønsker jo å utsette utdanningen min men virker ikke som om det er mulig å utsette mer. Jeg kan spørre skolen om jeg får ta med babyen men som noen andre sier så kan det være forstyrrende.. Det må vel være mulig å få utsette studiet lenger? Anonymkode: 69125...f93 Han er ikke villig til å ta ansvar? Dette er selvfølgelig noe dere burde tenkt på før dere valgte å få barn, men. Det er helt normalt at mor har permisjon frem til baby er 7 mnd, og at far da tar fedrekvoten… Anonymkode: b6df0...0d8
AnonymBruker Skrevet 17. mars #16 Skrevet 17. mars Når jeg studerte var det to stykker som hadde med seg baby på studiet. Gikk helt fint. Vet noen også har far med seg til å hjelpe til og under eksamen har de hatt ammepauser. Anonymkode: 2ca9c...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg studerte var det to stykker som hadde med seg baby på studiet. Gikk helt fint. Vet noen også har far med seg til å hjelpe til og under eksamen har de hatt ammepauser. Anonymkode: 2ca9c...fc0 Og vi som ikke hadde baby bar baby på tur under forelesninger og i gruppearbeid, det var mange ledige hender klare til å hjelpe. Anonymkode: 2ca9c...fc0
AnonymBruker Skrevet 17. mars #18 Skrevet 17. mars Jeg har studert i flere omganger og hatt med meg baby på obligatoriske forelesninger. Satt bak og hadde med baby i sele eller vogn og gikk ut ved behov. Det gikk helt fint. Hvis du og faren samkjøres litt så slipper du ka skje å ta med babyen på alle forelesningene. Endel går jo tilbake i 100% jobb etter bare 7 måneder mens faren tar sin del av permisjonen. Det å studere er jo mindre slitsomt sånn sett, for du er jo ikke på studiet åtte timer om dagen, du kan være mer fleksibel. Du har også rett på ammefri, sjekk med studentombud. Lykke til! Anonymkode: e6cc9...ef7
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Foreldrestipend får man selv om man tar permisjon fra studiet. Anonymkode: 722b6...212 Joda men nevnte ikke ts at hun allerede hadde tatt forskudd på permisjonen i graviditeten? Det er jo bare en begrenset periode man får permisjon. Å ta pause fra semestre er noe enhver student kan gjøre uavhengig situasjonen. Tar man pause fra studie så pauser lånekassen utbetaling av lån og stipend. Tar hun permisjon får hun selvfølgelig foreldrepenger Anonymkode: 9be88...09a
AnonymBruker Skrevet 17. mars #20 Skrevet 17. mars Hadde jeg vært i den situasjonen og brukt opp permisjonstiden og foreldrepengene fra Lånekassen hadde jeg nok enten tatt pause fra semesteret og brukt engangsstønaden fra nav for å forsørge meg. Eller så hadde jeg valgt å stryke eksamenene og likevel få utbetalt hele semesteret med baby som stipend av lånekassen. Så lenge man har reservert studieplass omgjør lånekassen det til stipend. Anonymkode: 9be88...09a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå