AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Skrevet 15. mars Sønnen min skal begynne på skolen i august, og vi planlegger å flytte til en annen kommune. Vi hadde håpet å komme i mål med boligkjøp i februar/mars, men markedet dit vi vil flytte har vært helt dødt. Jeg regner med at det kommer flere objekter i april/mai, og at vi faktisk får flyttet innen august, men hvor mye styr blir det å få plass på nærskolen når vi er så sent ute? Er det noen som har erfaring med å melde flytting utpå våren før skolestart? Anonymkode: 56741...ee2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Skrevet 15. mars Bruker ikke være noe problem. Som lærer er jeg godt vant med at man kommer til planleggingsuken i august og får vite om nye elever. Anonymkode: eab30...704 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Skrevet 15. mars Det går fint. Vi flytta og fikk plass på nærskolen på dagen til søsknene og i første klasse for skolestarteren. Dette var i april. Anonymkode: ba2d0...698
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Skrevet 15. mars Du har rett på skoleplass så det er ikke noe problem. Anonymkode: 7e252...b25
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Skrevet 15. mars Så lenge det er ledig plasser. Anonymkode: b2fb4...64d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge det er ledig plasser. Anonymkode: b2fb4...64d Det skal EKSTREMT mye til for å ikke få plass på egen nærskole. Det har jeg faktisk aldri hørt om at man ikke har fått. Andre skoler i nærmiljøet som man søker overflytting til kan man få nei på, pga kapasitet, men ikke egen nærskole, altså den man sokner til. Anonymkode: a092f...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge det er ledig plasser. Anonymkode: b2fb4...64d Man har rett på plass. Vi hadde en skole som er fylt til randen, men bor man innenfor den skolegrensen så får man plass. Man blir og tvunget til å bytte skole om man flytter 3 hus nedenfor den grensa om det ikke foreligger spesielle omstendigheter. Anonymkode: 7e252...b25 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Skrevet 15. mars Ved flytting har dere rett på plass på nærskolen. Hvis dere vet hvilken skole det blir, så kan dere kontakte skolen i vår og gi forhåndsvarsel. Så vet de at det kommer en elev til. Så kan det være lurt å forberede barnet på hvilken skole han skal begynne på, besøke skolen, osv. Det er jo også innskriving og besøksdag nå i løpet av våren. Hvis dere får kjøpt i løpet av våren, så får dere være med på dette selv om dere ikke har flyttet enda. Anonymkode: c3309...dcf
Ny Bruker Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sønnen min skal begynne på skolen i august, og vi planlegger å flytte til en annen kommune. Vi hadde håpet å komme i mål med boligkjøp i februar/mars, men markedet dit vi vil flytte har vært helt dødt. Jeg regner med at det kommer flere objekter i april/mai, og at vi faktisk får flyttet innen august, men hvor mye styr blir det å få plass på nærskolen når vi er så sent ute? Er det noen som har erfaring med å melde flytting utpå våren før skolestart? Anonymkode: 56741...ee2 Du får plass når som helst på året.
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Skrevet 16. mars Det passer jo veldig bra når dere planlegger slikt. Når dere har fått solgt kontakter dere skolen og kommunen om at dere skal flytte med oppstart til nytt skoleår. Da kan dere også bruke tid på overgang Anonymkode: 95c17...e8f
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Skrevet 16. mars Det er jo ikke helt riktig det mange sier her, at man får plass uansett. Her i Oslo er det ikke helt uvanlig at barn ikke får plass på nærskolen fordi den er full. Nærskolen har da ansvar for å ordne skoleplass på en av naboskolene. Vedtak om skoleplass kommer gjerne på vårparten, så flytter man senere og ikke er innskrevet der man skal, er det en risiko for å havne bak alle som alt har fått tildelt plass. Ville vært obs på dette om stedet man flytter til er et lignende pressområde, og kontaktet skolen tidlig. Anonymkode: 588b5...37a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå