Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 uten forvarsel kastet gutten min (6 mnd) opp. Synes han var så varm, og målte han til 39,2 (han har vært "frisk og rask" i hele dag frem til nå) Han er slapp og sutrete, men fikk i ham et måltid mme (180 ml), og har gitt ham en stikkpille paracet (men hadde bare fra 0-4 mnd). Er det noe spesielt jeg skal gjøre? Kan jeg legge ham nå, og selvfølgelig følge med ham? Hvor høy bør en feber være dersom jeg skal kontakte lege? Kan dere dele litt erfaringer med en førstegangsmamma?
Thomasine Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 uten forvarsel kastet gutten min (6 mnd) opp. Synes han var så varm, og målte han til 39,2 (han har vært "frisk og rask" i hele dag frem til nå) Han er slapp og sutrete, men fikk i ham et måltid mme (180 ml), og har gitt ham en stikkpille paracet (men hadde bare fra 0-4 mnd). Er det noe spesielt jeg skal gjøre? Kan jeg legge ham nå, og selvfølgelig følge med ham? Hvor høy bør en feber være dersom jeg skal kontakte lege? Kan dere dele litt erfaringer med en førstegangsmamma? ← Vet ikke hvor du bor, men var jeg deg ville jeg tatt en telefon til legevakta. Man er IKKE hysterisk selvom man gjør det! Raskt og greit får du svar på det du lurer på av kyndige mennesker. Feber er ikke farlig i seg selv, men jeg liker aldri feber som kommer brått, ei heller oppkast.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 Det "går" omgangssyke nå, men varianten vi hadde denne uken varte bare 1 dag. 2-3 ganger med oppkast og feber. Gikk fort over. Høy feber tåler små barn godt. Det er egentlig ikke nødvendig å gi paracet med en gang. De blir ofte ikke særlig sultne hvis de har høy feber, og iallefall ikke hvis de er kvalme. For så små barn er det dehydrering man er redd for, men det skal jo gå litt tid da. Se det an litt du. Hvis du er bekymret i morgen kan du ringe legevakten. De gir deg råd på telefon.
Gjest Gjest_maiia_* Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 gi han en paracet.... ikke kle han varmt.... regluer klesmengden etter temptauren hans.... det er ikke så høy feber på små barn i grunnen,,,, så gi han febernedsettende og følg med han... du skal selvfølgelig ringe legen om feberen ikke går ned eller at den stiger etter at du har gitt han febernedsettende....
hecuba Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 Jeg mener å ha hørt at man bør prøve å holde feberen nede når den kommer over 39. Det å gi febernedsettende, kan vel være lurt. Men det å ta en samtale til legevakten kan du fint gjøre. Bare spørre litt, trenger ikke å dra dit eller å bli hysterisk.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Jeg mener å ha hørt at man bør prøve å holde feberen nede når den kommer over 39. Det å gi febernedsettende, kan vel være lurt. Men det å ta en samtale til legevakten kan du fint gjøre. Bare spørre litt, trenger ikke å dra dit eller å bli hysterisk. ← Nei, det er ikke sant. Det er ingen regel for når man skal gi febernedsettende, og man bør heller være tilbakeholden. Feber har en hensikt, og er ikke om å gjøre å fjerne selv om vi gjerne tror det. Feberen er med på å bekjempe infeksjonen. Små barn kan ha svært høy feber uten at det spiller noen rolle. Oppmot 40 grader er ikke uvanlig. De har gjerne høy feber når de først har det. Det er allmenntilstanden som bør tilsi om man skal gi paracet eller ikke. Hvis det er helt ute av seg over tid så vil jeg gi paracet. Feber eller ikke. Synes det er allmenntilstanden og ikke feberen som har noe å si. Er de slappe og bare vil sove, er det iallefall ikke noe poeng å gi febernedsettende. Da blir de ofte bare gira. Omgangssyke kommer "ut av det blå. " Barn får feber. Sånn er det, men første gang er første gang. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Hei, og takk for mange svar! Han har hatt noe feber tidligere, men dette er første gang jeg har gitt ham paracet. Feberen gikk ned til 38.2, og nå sover han... Regner med han sover det av seg! Han hadde kraftig omgangssyke for et par uker siden. Fikk da nesten ikke i ham mat på en uke, og han gikk ned et halvt kilo (heldigvis er han en stor gutt, 8460 g og 72 cm - så har masse å ta av!) Håper det bare var en liten bassilusk i dag, og at det er lenge til neste gang han blir syk!
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 Hei, og takk for mange svar! Han har hatt noe feber tidligere, men dette er første gang jeg har gitt ham paracet. Feberen gikk ned til 38.2, og nå sover han... Regner med han sover det av seg! Han hadde kraftig omgangssyke for et par uker siden. Fikk da nesten ikke i ham mat på en uke, og han gikk ned et halvt kilo (heldigvis er han en stor gutt, 8460 g og 72 cm - så har masse å ta av!) Håper det bare var en liten bassilusk i dag, og at det er lenge til neste gang han blir syk! ← Stakkar liten! Han er jo ikke gammel heller da....Vi krysser fingrene for deg.
Gjest Maddy Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Sliter med feber her også og vi har gjort følgende. Tatt av klærne - hun går i bleia, drikker mye vann/amme/MME. Ha rommet litt kjølig og viktigst er nærheten da. Vi har gitt paracet og sett om tempen var gått ned etter halvannen time og samtidig holdt nær kontakt med legevakta for å se hva vi skal gjøre.
Lavendula Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hei! Jeg synes det var riktig av deg å gi barnet ditt paracet. Feberen i seg selv er ikke skadelig, og det er riktig at feberen øker kroppens eget forsvarssystem, men når feberen begynner å bevege seg over 39 grader på så små barn bør den behandles fordi feberen da er en belastning. Det er viktig at du vurderer tilstanden hans jevnlig, også om natten, iallefall de to første nettene han er syk. Så lenge feberen ikke kryper for høyt, er det allmenntilstanden som avgjør om du bør kontakte lege eller ikke. Er han sløvere enn vanlig eller like våken som vanlig? Puster han like fort som vanlig eller er respirasjonen mer anstrengt eller raskere? Får han i seg nok væske? Behovet for kalorier og væske øker under feber, og det er derfor viktig at han får rikelig med drikke, mer enn det han spiser til vanlig. Dersom han er har feber, er slapp og ikke vil ta til seg drikke kan det hjelpe å få senket feberen. La han være lett påkledd, og hvis han er veldig varm kan du evt. fukte huden litt med en lunken klut. Jeg vil også anbefale at du ikke måler temperaturen i armhulen eller i munnen fordi dette gir veldig usikre resultater hos små barn (som oftest for lave svar). Dersom feberen vedvarer over flere dager, blir høyere eller du blir usikker på om barnet tar til seg nok drikke, synes jeg du skal ringe legen. Ring uansett hvis du blir usikker! Stor klem til deg, det er tøft når det står på dette men det går bra skal du se! Endret 10. mars 2006 av Lavendula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå