AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Skrevet 15. mars Hvis man ønsker å føde hjemme assistert av jordmødre, må man selv betale for det da? Privat. Eller er det sykehusene som tilbyr og dekker det? Anonymkode: 2ab00...4db
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Skrevet 15. mars Selfølgelig må du betale for det selv. Ingen sykehus som tilbyr dette. Private jordmødre tar seg betalt for fødselshjelp hjemme Anonymkode: 93587...bc5 25 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Skrevet 15. mars Ja det må du betale selv og jordmødrene som tilbyr det er private. Hjemmefødsel er ikke en del av det offentlige fødetilbudet Anonymkode: 0d29b...f58 6 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Skrevet 15. mars https://www.helsenorge.no/fodsel/hjemmefodsel/ Du kan også få støtte til det. https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/engangsstonad-ved-hjemmefodsel/ Anonymkode: 7bf7c...0ea 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Skrevet 15. mars Man må selv betale. Julie og Camilla Lorentzen (?) har skrevet litt om dette mener jeg på profilene sine. Skulle man få problemer underveis og trenge hjelp så får man det alikevel altså men det er en del kostnader rundt hjemmefødsel. Anonymkode: 14594...daa 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Skrevet 15. mars Venninna mi betalte 30 000 kr for det i 2023. Pluss leie av basseng. Hun måtte på sykehuset og føde til syvende og sist 🤪 Jordmor måtte sette av tid til å ha vakt i 2 uker før og 2 uker etter termin, så det koster. Anonymkode: 28595...5f5 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Venninna mi betalte 30 000 kr for det i 2023. Pluss leie av basseng. Hun måtte på sykehuset og føde til syvende og sist 🤪 Jordmor måtte sette av tid til å ha vakt i 2 uker før og 2 uker etter termin, så det koster. Anonymkode: 28595...5f5 Oi, det var mye! Jeg fikk tilbake 2000kr av de 4000kr fordi jeg måtte på sykehuset. Det stod i kontakten vår. Med det sagt så har alle mine andre fødsler vært på sykehus og det var galskap å skulle føde hjemme. Det er ikke alle fødsler som går bra uten hjelp. Anonymkode: b75c2...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Oi, det var mye! Jeg fikk tilbake 2000kr av de 4000kr fordi jeg måtte på sykehuset. Det stod i kontakten vår. Med det sagt så har alle mine andre fødsler vært på sykehus og det var galskap å skulle føde hjemme. Det er ikke alle fødsler som går bra uten hjelp. Anonymkode: b75c2...bbc Ja den summen du kommer med finnes ikke representabel for hva det faktisk koster. For det første må jordmor være på vakt og ikke på andre oppdrag. Så kan selve fødselen ta er par døgn. Det sies seg selv at 4k ikke er en sum som dekker de kostnadene. Anonymkode: 28595...5f5 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Skrevet 15. mars Håper da virkelig det! Skjønner ikke hvorfor folk er villig til å ta den risikoen… Anonymkode: 573cb...a43 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis man ønsker å føde hjemme assistert av jordmødre, må man selv betale for det da? Privat. Eller er det sykehusene som tilbyr og dekker det? Anonymkode: 2ab00...4db Hvis du har et privat tilbud i nærheten, så koster det vanligvis ca 30 000. Du får refundert ca 3000kr fra HELFO Anonymkode: c664a...6ab
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg betalte 4000kr i 2015 Anonymkode: b75c2...bbc Hvordan er det mulig? Tok fødselen 2 timer? Synes forøvrig at 2000 kr per time for hjemmefødsel hlres kjempebillig ut mtp at man betaler for kunnskap, ekspertise og at jordmor tar ansvar. Anonymkode: 2579a...3de 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper da virkelig det! Skjønner ikke hvorfor folk er villig til å ta den risikoen… Anonymkode: 573cb...a43 Hadde jeg valgt hjemmefødsel så hadde vi med stor sannsynlighet ikke hatt 2 (friske) barn i dag. Under en fødsel kan alt snu på sekunder og plutselig står det om livet. Når man opplever at barn må tas med katastrofesnitt og blir dødfødt eller med store skader på et sykehus, så er det klart at det er en enorm risiko å gjøre det hjemme. Anonymkode: 2579a...3de 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #14 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja den summen du kommer med finnes ikke representabel for hva det faktisk koster. For det første må jordmor være på vakt og ikke på andre oppdrag. Så kan selve fødselen ta er par døgn. Det sies seg selv at 4k ikke er en sum som dekker de kostnadene. Anonymkode: 28595...5f5 Jeg er enig i at det er lite penger 😊 men det var jordmoren selv som kom med summen og avtalen 😊 Hun hadde sikkert lyst selv og derfor kom med en liten sum for jobben. Anonymkode: b75c2...bbc
AnonymBruker Skrevet 15. mars #15 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan er det mulig? Tok fødselen 2 timer? Synes forøvrig at 2000 kr per time for hjemmefødsel hlres kjempebillig ut mtp at man betaler for kunnskap, ekspertise og at jordmor tar ansvar. Anonymkode: 2579a...3de Det ble fødsel på sykehus grunnet svangerskapsforgiftning. Men enig i at hun tok lite betalt 😊 Anonymkode: b75c2...bbc
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Skrevet 15. mars Jepp, også får du litt betalt av staten hvis du føder hjemme, men det dekker ikke jordmor kostnaden. Har født mine tre yngste hjemme, anbefales, var helt fantastisk! Anonymkode: d1a95...459 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Selfølgelig må du betale for det selv. Ingen sykehus som tilbyr dette. Private jordmødre tar seg betalt for fødselshjelp hjemme Anonymkode: 93587...bc5 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja det må du betale selv og jordmødrene som tilbyr det er private. Hjemmefødsel er ikke en del av det offentlige fødetilbudet Anonymkode: 0d29b...f58 Du får noe støtte av helfo. Anonymkode: 75a1f...3ce 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde jeg valgt hjemmefødsel så hadde vi med stor sannsynlighet ikke hatt 2 (friske) barn i dag. Under en fødsel kan alt snu på sekunder og plutselig står det om livet. Når man opplever at barn må tas med katastrofesnitt og blir dødfødt eller med store skader på et sykehus, så er det klart at det er en enorm risiko å gjøre det hjemme. Anonymkode: 2579a...3de Dette oppdager de heldigvis så tidlig at en rekker frem til sykehus. Legene tilkalles ofte lenge før det er krise, nettopp fordi de skal være klare om krisen inntreffer. Dette oppleves selvsagt svært dramatisk for fødende og pårørende, men det er faktisk ikke så dramatisk. Min mor er jordmor og har jobbet som det hele livet, og kun en gang har hun følt at en situasjon kom brått og uventet. Da fikk mor plutselig hjertestans. Ingen barn har død som følge av hjemmefødsel i Norden og det er svært vanlig i Danmark feks. Gravide må igjennom screening for å få føde hjemme, og ved det minste avvik fraktes de til sykehus. Jeg har selv hatt katastrofesnitt, og jeg opplevde det som svært lite dramatisk, fordi jeg vet hva som ligger bak avgjørelser, diagnostikk osv. Anonymkode: 75a1f...3ce 7
Lorieen Skrevet 15. mars #19 Skrevet 15. mars Jeg betalte 7000 kr i 2019, 10.000 kr i 2021 og 15.000 kr i 2023. Du får tilbake ca 3200,- kr fra HELFO per fødsel. 4
Lorieen Skrevet 15. mars #20 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hadde jeg valgt hjemmefødsel så hadde vi med stor sannsynlighet ikke hatt 2 (friske) barn i dag. Under en fødsel kan alt snu på sekunder og plutselig står det om livet. Når man opplever at barn må tas med katastrofesnitt og blir dødfødt eller med store skader på et sykehus, så er det klart at det er en enorm risiko å gjøre det hjemme. Anonymkode: 2579a...3de Jeg fatter ikke hvorfor sånne som deg på død og liv MÅ svare i tråder som omhandler hjemmefødsel. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå