Gå til innhold

Trump - innreise røde land - statsborgerskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trump vurderer å nekte innreise fra diverse land. Inkludert et land samboeren min kommer i fra.
Vi må foreta en reise til USA, men blir nå usikker på om det vil gå. Kjæresten min bor og jobber i Norge med permanent oppholdstillatelse, men han er ikke statsborger her ennå. 
Tror dere innreisereglene evt vil gå på statsborgerskap (så min samboer ikke kommer inn)?

Anonymkode: 0aa32...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

det gjelder vel først og fremst for opphold lenger enn 30 dager - etter som jeg har forstått. Hvis dere planlegger det og samboeren din er kanadier, så ser det vel ikke så lyst ut for øyeblikket. 

Men gjeldende rett ser ut til å endre seg raskere enn de fleste skifter underbukser, så ..

Når er reisen deres planlagt? 

Anonymkode: df6a4...298

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke tatt sjansen på at den reisen der blir mulig om samboeren er fra et av disse landene, spesielt om det er fra Iran eller andre muslimske land. Disse gale MAGA dustene der borte lager jo regler i hytt og pine nå så du vet aldri helt hva du kan forvente. Og de VIL gjøre seg vanskelige med alle som ikke er fra HVITE KRISTNE land.

Anonymkode: ed6fa...018

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

det gjelder vel først og fremst for opphold lenger enn 30 dager - etter som jeg har forstått. Hvis dere planlegger det og samboeren din er kanadier, så ser det vel ikke så lyst ut for øyeblikket. 

Men gjeldende rett ser ut til å endre seg raskere enn de fleste skifter underbukser, så ..

I juli i år. Er akkurat det, han er handlekraftig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det i prinsippet er en bra ting å ikke tillate alle å komme inn ….

Anonymkode: 4012b...e12

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt sjansen på at den reisen der blir mulig om samboeren er fra et av disse landene, spesielt om det er fra Iran eller andre muslimske land. Disse gale MAGA dustene der borte lager jo regler i hytt og pine nå så du vet aldri helt hva du kan forvente. Og de VIL gjøre seg vanskelige med alle som ikke er fra HVITE KRISTNE land.

Er jo en grunn for at han er mer skeptisk til muslimer enn katoliker eller buddhister. Vi har også strengere regler for innpass i Norge for noen land. Jeg er ikke bitter for at det risikerer reisen vår, selv om det er synd om vi må avlyse. 
Jeg ville ikke vært kristen amerikaner i Iran heller. Mange land har noe å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det i prinsippet er en bra ting å ikke tillate alle å komme inn ….

Anonymkode: 4012b...e12

Jeg forstår at de må tenke på sikkerheten. Det gjør vi i Norge og, selv om vi nok burde vært enda bedre på det

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er jo en grunn for at han er mer skeptisk til muslimer enn katoliker eller buddhister. Vi har også strengere regler for innpass i Norge for noen land. Jeg er ikke bitter for at det risikerer reisen vår, selv om det er synd om vi må avlyse. 
Jeg ville ikke vært kristen amerikaner i Iran heller. Mange land har noe å jobbe med.

Iran og USA får flere fellestrekk dag for dag med det nye regimet i USA. Alle de store er diktatur det er jo derfor Trump og hans disipler bruker Hitler sin oppskrift.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Iran og USA får flere fellestrekk dag for dag med det nye regimet i USA. Alle de store er diktatur det er jo derfor Trump og hans disipler bruker Hitler sin oppskrift.

Kan på langt nær sammenlignes. Kjæresten min som har prøvd seg i begge leire, ville alltid valgt USA fremfor hjemlandet

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er selvsagt statsborgerskap som påvirker innreise i ulike land. Har han mulighet til å søke om norsk statsborgerskap? Det går visst veldig fort for tiden. Har en venn som fikk det nå nylig og det tok bare et par måneder fra søknad til passet kom i posten.

Anonymkode: 38cf3...678

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Statsborgerskap er så godt som alltid det avgjørende ved slike regler. 

Anonymkode: 2db18...f4b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil vel i hovedsak gå på statsborgerskap men det betyr ikke at det nødvendigvis går bra å reise med norsk statsborgerskap, amerikanske myndigheter har tilgang til mye informasjon og selv om han har norsk statsborgerskap så kan de finne ut om han har et annet statsborgerskap i tillegg eller opprinnelig kommer fra land som er på den røde listen.

Anonymkode: f3cf0...499

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er selvsagt statsborgerskap som påvirker innreise i ulike land. Har han mulighet til å søke om norsk statsborgerskap? Det går visst veldig fort for tiden. Har en venn som fikk det nå nylig og det tok bare et par måneder fra søknad til passet kom i posten.

Anonymkode: 38cf3...678

Takk. Den første som faktisk svarte på spørsmålet mitt 😃😉 Han har et par år igjen før han kan få det norske

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 16.44):

Trump vurderer å nekte innreise fra diverse land. Inkludert et land samboeren min kommer i fra.
Vi må foreta en reise til USA, men blir nå usikker på om det vil gå. Kjæresten min bor og jobber i Norge med permanent oppholdstillatelse, men han er ikke statsborger her ennå. 
Tror dere innreisereglene evt vil gå på statsborgerskap (så min samboer ikke kommer inn)?

Ville tatt kontakt med ambasaden. Siden han ikke har norsk statsborgerskap (eller fra et av de andre landene som kan søke ESTA) må han vel uansett søke visum for å reise til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket land kommer han fra?

Anonymkode: ab086...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig ble en professor ved Brown University kastet ut, imot domstolenes avgjørelse. 

Virker ikke som USA bryr seg om sine egne lover engang. 

Har man den minste befatning med noen Trump og MAGA ikveld liker så er man i faresonen. 

Jeg tør ikke dra til USA. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 18.40):

Det du nevner med kanadiere... er du seriøs? Jeg lurer nemlig. Vil det bli noe vanskeligere for kanadiere å komme inn i USA fremover, mener du?

Jeg spør fordi datteren min skal til USA i sommer og møte bl.a. et par kanadiere der, som kommer reisende fra Canda....

Anonymkode: 30726...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det du nevner med kanadiere... er du seriøs? Jeg lurer nemlig. Vil det bli noe vanskeligere for kanadiere å komme inn i USA fremover, mener du?

Jeg spør fordi datteren min skal til USA i sommer og møte bl.a. et par kanadiere der, som kommer reisende fra Canda....

Det er umulig å si nå, Trump endrer regler når han føler for det. Umulig å vite hva som skjer.

Anonymkode: 82531...05b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du nevner med kanadiere... er du seriøs?

ja, du har sikkert fått med deg den eskalerende krangelen mellom USA og Kanada? Med påfølgende trusler om både det ene og det andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ja, du har sikkert fått med deg den eskalerende krangelen mellom USA og Kanada? Med påfølgende trusler om både det ene og det andre? 

Jo, men jeg trodde det var hovedsaklig import av varer etc, ikke innreise for folk fra Canada. Skikkelig nabokrangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...