Gå til innhold

Kaller du deg feminist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Trolltunge skrev (18 timer siden):

Ja, fordi vi går mer til lege/psykolog, hvilket menn også har mulighet til. Dessuten føder kvinner barn. 

Det brukes mer på forskning angående mannshelse. 

En øl med gutta hadde sannsynligvis hatt samme effekt og vel så det som psykolog. Men det er i hvert fall ikke innafor i mange forhold i 2025, hvor mannen skal prestere på alle fronter på hjemmebane i stedet for å sosialisere med andre.

Anonymkode: 803cd...8fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En øl med gutta hadde sannsynligvis hatt samme effekt og vel så det som psykolog. Men det er i hvert fall ikke innafor i mange forhold i 2025, hvor mannen skal prestere på alle fronter på hjemmebane i stedet for å sosialisere med andre.

Kødder du? Dette blir smålig flisespikkeri angående temaet. 

Personlig jager jeg nesten min mann avgårde til venner, og han hadde nesten aldri vært sosial med sine venner om jeg ikke oppfordret ham til det. Han kommer ikke på det selv. Det er liksom ikke på toppen av hva han prioriterer. 

Skal vedkjenne at jeg ikke hadde satt pris på mann som stadig stakk avgårde til venner akkurat da jeg hadde født, eller når jeg var syk og vi hadde småbarn, men det er jo unntakstilstand i livet. Ikke generelt. Når han får en invitasjon er det jeg som sier "Ja selvfølgelig må du gå! Venner må man ta vare på! Kos deg!" 

Du kan ikke ta en eller annen sur drittkjerring som eksempel på hvordan milloner av kvinner er. 

Menn skal ikke prestere mer på hjemmebane enn å naturlig ta sin del av det voksne ansvaret, fra praktisk til å ivareta selve relasjonen med partner. Sin del! Hvilket ikke er noe urimelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (15 timer siden):

Jeg forlanger på ingen måte mindre av meg selv eller kvinner enn jeg forventer av menn. 

Å gå til legen/psykolog må helt faktisk menn fikse selv ved behov. 

Så da er du for? 

- Hvis du vil ha lik lønn, får du helt faktisk forhandle deg fram til det selv.
- Hvis du er redd for brystkreft, får du oppsøke lege selv, ikke samfunnets ansvar å drive screening.
- Vil du ha lederjobb/styre så må du fikse det selv ikke kvoteres.
- Har du bevegelseshemming, ikke samfunnets problem om du ikke kommer deg rundt.

Men jeg synes svaret ditt illustrerer bra at likestilling for en del ikke faktisk er det.  
Når "menn fikse selv ved behov" er svaret i motsetning til at en prøver å endre samfunnet til å bedre ta hensyn til behovene for menn i møte med helsevesenet så sier det sitt.

En person med selvmordstanker har ofte stor aversjon med å oppsøke hjelp, ut i fra din logikk er det vedkommens problem siden hjelpen i teorien eksisterer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 minutt siden):

Så da er du for? 

- Hvis du er redd for brystkreft, får du oppsøke lege selv, ikke samfunnets ansvar å drive screening.
- Har du bevegelseshemming, ikke samfunnets problem om du ikke kommer deg rundt.

Men jeg synes svaret ditt illustrerer bra at likestilling for en del ikke faktisk er det.  
Når "menn fikse selv ved behov" er svaret i motsetning til at en prøver å endre samfunnet til å bedre ta hensyn til behovene for menn i møte med helsevesenet så sier det sitt.

En person med selvmordstanker har ofte stor aversjon med å oppsøke hjelp, ut i fra din logikk er det vedkommens problem siden hjelpen i teorien eksisterer.  

Dette blir for dumt til at jeg gidder å diskutere med deg. Vi kvinner kan ikke vite når ramdom menn trenger å gå til lege/psykolog, så selvfølgelig må voksne menn selv ta ansvar for å bestille slikt. 

Det sagt maser jeg selvfølgelig på min egen mann når jeg mener han bør gå til legen, og mine sønner, men man kan ikke forvente at jeg som kvinne blander meg opp i hva random menn ellers gjør. Jeg tenker at naboen for eksempel ikke akkurat hadde tatt det positivt om jeg begynte å mase på ham om at han burde dra til lenger. Jeg hadde antagelig fått beskjed om at jeg fikk passe mine egne saker. 

Det får være måte på hvor mye man skal forlange av oss kvinner, og hvor mye man skal uansvarliggjøre menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Dette blir for dumt til at jeg gidder å diskutere med deg. Vi kvinner kan ikke vite når ramdom menn trenger å gå til lege/psykolog, så selvfølgelig må voksne menn selv ta ansvar for å bestille slikt. 

Det sagt maser jeg selvfølgelig på min egen mann når jeg mener han bør gå til legen, og mine sønner, men man kan ikke forvente at jeg som kvinne blander meg opp i hva random menn ellers gjør. Jeg tenker at naboen for eksempel ikke akkurat hadde tatt det positivt om jeg begynte å mase på ham om at han burde dra til lenger. Jeg hadde antagelig fått beskjed om at jeg fikk passe mine egne saker. 

Det får være måte på hvor mye man skal forlange av oss kvinner, og hvor mye man skal uansvarliggjøre menn. 

Kvinner som er i et voldelig forhold bør vel også ta ansvar å forlate dette eller? Nei selvsagt ikke for de er flere faktorer som gjør at det ikke klarer det.  På samme måte som alle andre utfordringer som ikke er like lett å løse på egenhånd.

Men du jeg håper du spiller dum når du tror jeg mener at kvinner skal masse på mannen for at han skal gå til legen. Som jeg har skrevet tidligere var hele poenget å gjøre endringer i samfunnet som gjør at menn lettere oppsøker hjelp ved behov.

Men ja det er jo helt urimelig at kvinner skal være med på dette, det er jo bare over 400 menn som tar livet sitt i løpe av et år.
Å strekke ut en hånd er jo å forlange for mye....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (30 minutter siden):

Kvinner som er i et voldelig forhold bør vel også ta ansvar å forlate dette eller? Nei selvsagt ikke for de er flere faktorer som gjør at det ikke klarer det.  På samme måte som alle andre utfordringer som ikke er like lett å løse på egenhånd.

Men du jeg håper du spiller dum når du tror jeg mener at kvinner skal masse på mannen for at han skal gå til legen. Som jeg har skrevet tidligere var hele poenget å gjøre endringer i samfunnet som gjør at menn lettere oppsøker hjelp ved behov.

Men ja det er jo helt urimelig at kvinner skal være med på dette, det er jo bare over 400 menn som tar livet sitt i løpe av et år.
Å strekke ut en hånd er jo å forlange for mye....

Jeg har på ingen måte gitt uttrykk for at jeg er imot tiltak for å få menn til å gå til legen. Tvert imot har jeg jublet for alle tiltak som har vært, og gjort menn oppmerksom på at det for eksempel ikke hjelper å gro bart for movember om de ikke også tar budskapet seriøst. At det ikke bare gjelder å støtte det som gimmick, men leve i henhold til dette. Oppsøke hjelp når de trenger det. 

Og ja, kvinner i forhold med voldelige menn må ta ansvar for å gå ut av slike forhold. Ingen kan tvinge dem, de må velge det selv.

Hjelpetiltak finnes kun for både menn og kvinner om de oppsøker dem. 

Samfunnet har muligheter for å gripe inn dersom noen blir så syke at de ikke kan ta ansvar selv, men av hensyn til individers rett må man være temmelig ute på kjøre for at det kan benyttes. Både kvinner og menn. 

Du fordummer meg. Ganske konsekvent også. Derfor liker jeg ikke å diskutere med deg. Der blir bestandig helt idiotisk. Gidder ikke!

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolltunge skrev (40 minutter siden):

Jeg har på ingen måte gitt uttrykk for at jeg er imot tiltak for å få menn til å gå til legen. Tvert imot har jeg jublet for alle tiltak som har vært, og gjort menn oppmerksom på at det for eksempel ikke hjelper å gro bart for movember om de ikke også tar budskapet seriøst. At det ikke bare gjelder å støtte det som gimmick, men leve i henhold til dette. Oppsøke hjelp når de trenger det. 

Og ja, kvinner i forhold med voldelige menn må ta ansvar for å gå ut av slike forhold. Ingen kan tvinge dem, de må velge det selv.

Hjelpetiltak finnes kun for både menn og kvinner om de oppsøker dem. 

Samfunnet har muligheter for å gripe inn dersom noen blir så syke at de ikke kan ta ansvar selv, men av hensyn til individers rett må man være temmelig ute på kjøre for at det kan benyttes. Både kvinner og menn. 

Du fordummer meg. Ganske konsekvent også. Derfor liker jeg ikke å diskutere med deg. Der blir bestandig helt idiotisk. Gidder ikke!

Fordummer?
Om du ikke mener det er menn som selv må ta ansvar at det ikke oppsøker helsehjelp så utrykker du deg særdeles dårlig. Jeg svarer på akkurat det du skriver selv. 
image.thumb.jpeg.1a29cb36a462bd61eb5cead30aca989d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du har psykiske problemer, så hjelper ikke en øl med gutta. Sosialisering er selvfølgelig viktig for alles psyke, men det er langt fra noe som holder hvis det er problemer over tid. Å avvise forståelse av egne følelser, samtale eller verktøy kalles å tøffe seg.

Psykiske problemer kan løses med ulike verktøy, forståelse av hva som skjer i følelseslivet, når det skjer, så man kan finne kilder i livet som utløser det, og perspektiver, så man kan gjøre om på omgivelsene så det blir bedre. Hvis man har null peiling på dette, så er det vanskelig å sørge for at man har det bra. Da er man faktisk bare drevet av sine egne følelser, uten forståelse av hva som skjer. Det er lite effektivt og man får heller ikke handlet på en effektiv måte.

Anonymkode: cf1f0...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (3 timer siden):

Så da er du for? 

Hallo. Å gå til legen er da mye enklere enn å komme seg rundt i samfunnet uten tilrettelegging. Jeg bestiller mine egne celleprøver og sjekker tits på egen oppfordring for øvrig. Å forhandle lønn lokalt er ikke det samme som å ha høyere lønn i bunn fordi vi har en struktur som belønner privat sektor automatisk. Å gå til legen er å bestille en legetime og gå dit.

Selvfølgelig skal samfunnet som sådan bygge ned tabuer når det gjelder psykisk helse og menn. Men det er det allerede mange damer som gjør. Svaret fra en del menn er ofte at følelser er teit (femi), menn og kvinner er så forskjellige, og menn vil gjøre, ikke prate. De tror alt man driver med er prating.

Jeg har ikke problemer med å støtte menn i å søke helsehjelp. Faktisk jobber jeg også med dem og har like mye empati for dem som for damene jeg møter.

Men menn må faktisk selv slutte å spytte på følelser, som om det er en slags annenrangs greie, når det tvertimot er viktig. Det er ingen motsetning til fornuft og det er ikke femi. Damer og menn har alle et rikt følelsesliv.

Det betyr at menn også må slå ned på latterliggjøring av helsetilbud når det gjelder psyke. At menn fikser psyken sin ved å dra på fisketur og ta en øl, er dessverre mange menns vise og det er ikke kvinner som synger den. Det ligger for øvrig noe sannhet inni der, og det er at et sosialt liv er viktig og at man også må handle, ikke bare snakke. Men handlinger er så mangt. Det kan feks være noe så lite som å lære seg å sette grenser. Det kan du forsåvidt gjøre på fisketur g blant venner også.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hallo. Å gå til legen er da mye enklere enn å komme seg rundt i samfunnet uten tilrettelegging. Jeg bestiller mine egne celleprøver og sjekker tits på egen oppfordring for øvrig. Å forhandle lønn lokalt er ikke det samme som å ha høyere lønn i bunn fordi vi har en struktur som belønner privat sektor automatisk. Å gå til legen er å bestille en legetime og gå dit.

Selvfølgelig skal samfunnet som sådan bygge ned tabuer når det gjelder psykisk helse og menn. Men det er det allerede mange damer som gjør. Svaret fra en del menn er ofte at følelser er teit (femi), menn og kvinner er så forskjellige, og menn vil gjøre, ikke prate. De tror alt man driver med er prating.

Jeg har ikke problemer med å støtte menn i å søke helsehjelp. Faktisk jobber jeg også med dem og har like mye empati for dem som for damene jeg møter.

Men menn må faktisk selv slutte å spytte på følelser, som om det er en slags annenrangs greie, når det tvertimot er viktig. Det er ingen motsetning til fornuft og det er ikke femi. Damer og menn har alle et rikt følelsesliv.

Det betyr at menn også må slå ned på latterliggjøring av helsetilbud når det gjelder psyke. At menn fikser psyken sin ved å dra på fisketur og ta en øl, er dessverre mange menns vise og det er ikke kvinner som synger den. Det ligger for øvrig noe sannhet inni der, og det er at et sosialt liv er viktig og at man også må handle, ikke bare snakke. Men handlinger er så mangt. Det kan feks være noe så lite som å lære seg å sette grenser. Det kan du forsåvidt gjøre på fisketur g blant venner også.

Dette blir det samme som å si at "det er enkelt å gå ned i vekt for overvektige, du trenger bare spise mindre".

Det er heller på ingen måte nødvendigvis lettere å gå til legen en å komme seg rundt uten tilrettelegging, om du av ulike psykisk årsaker ikke får deg til å gå til legen så gjør du nettopp ikke det. At du fysisk kan er helt irrelevant, resultatet er uansett akkurat det samme. 

Menns problematikk overfor helsehjelp er ikke endimensjonal, men en rekke forhold som påvirker dette. Jeg argumenterer for at det er et samfunnsproblem ikke et mannsproblem.  Når kvinner skriver at dette må menn fikse selv så er det hykleri. 

Når skal folk forstå at en ikke løser noen som helst problem med å si "skjerp deg". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (47 minutter siden):

Dette blir det samme som å si at "det er enkelt å gå ned i vekt for overvektige, du trenger bare spise mindre".

Det er heller på ingen måte nødvendigvis lettere å gå til legen en å komme seg rundt uten tilrettelegging, om du av ulike psykisk årsaker ikke får deg til å gå til legen så gjør du nettopp ikke det. At du fysisk kan er helt irrelevant, resultatet er uansett akkurat det samme. 

Menns problematikk overfor helsehjelp er ikke endimensjonal, men en rekke forhold som påvirker dette. Jeg argumenterer for at det er et samfunnsproblem ikke et mannsproblem.  Når kvinner skriver at dette må menn fikse selv så er det hykleri. 

Når skal folk forstå at en ikke løser noen som helst problem med å si "skjerp deg". 

Nei, det er det overhodet ikke. Det er noe helt annet å ringe til legen og bestille en time og presse ut av kjeften at man er mye nedfor, enn å slanke seg. Overspising er noe annet. Å gå til lege og si én setning som kan få en ball til å rulle, er faktisk å ta opp ėn telefon, ett oppmøte, og én setning. Det er ikke noe man trenger å gjøre selv alene over tid heller, i og med at legen, hvis det er en god lege, tar tak videre og henviser til en psykolog. Er det heftigere, til dps. At det er vanskelig å prate, er derimot helt forståelig, og ordlegge seg når man ikke vet hva man skal si, vet hva som er galt, og vet hva man føler eller hva som skjer. Jeg har vært der selv, som ungdom. Men dette er nettopp noe psykologer er vant til å analysere og kan hjelpe videre med. De kan påpeke ting du har null oversikt over selv.

Hvis du ikke klarer å møte hos legen, når noen har bedt deg søke hjelp, så har du angst. Folk har vært hos legen før. Noe annet gjør ikke at du ikke kan møte. Sterk angst er en legitim grunn, men er det så ille kan man bestille legetime på nett. Ingen har skrevet skjerp deg. Alle har derimot sagt: søk hjelp, og det er det som går igjen. Det er ikke kvinner som har bedt menn ta seg sammen når de sliter psykisk. Hjelpen er der, og er legen god, blir man hjulpet videre allerede ved første møte. 

Jeg er enig i at det er et samfunnsproblem, men stort sett er det menn som latterliggjør hverandre for dette helt konkret. Det er ikke her enkelt mann sin feil, det er en kultur. Jeg kjenner heldigvis flere menn som har bedt om hjelp, jeg tror det er mer åpent blant yngre. Men aversjonen kan man også se, den er forjævlig.

Jeg får ikke gjort noe med det faktum at menn forakter følelser selv om jeg prøver. Noen ganger når jeg igjennom, men forakfen er ganske sterk. De ser på det å slite psykisk som enda veilede enn det kvinner gjør det, som også ofte skammer seg. Tabuet er dog sterkere for menn. Men når kvinner ber menn om søke hjelp, blir det sett på som kvinnelig og teit, og så kommer det vanlige om øl, fisketur, biff og blowjob og what not. I alle debatter er føleri et skjellsord.

Det er et samfunnsproblem. Men tilleggsproblemet er at flere menn i samme slengen som de ber folk og damer bryr seg, rakker ned på damene fordi alt damer driver med er soft og veikt. Det er vanskelig å møte opp på legekontoret og snakke om ting som gjør at man føler seg svak, men jeg vet at en del damer også synes det er vanskelig å vise solidaritet når dette er status. Det er fremdeles en ond sirkel og det kommer til å ta tid å bryte den.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, det er det overhodet ikke. Det er noe helt annet å ringe til legen og bestille en time og presse ut av kjeften at man er mye nedfor, enn å slanke seg. Overspising er noe annet. Å gå til lege og si én setning som kan få en ball til å rulle, er faktisk å ta opp ėn telefon, ett oppmøte, og én setning. Det er ikke noe man trenger å gjøre selv alene over tid heller, i og med at legen, hvis det er en god lege, tar tak videre og henviser til en psykolog. Er det heftigere, til dps. At det er vanskelig å prate, er derimot helt forståelig, og ordlegge seg når man ikke vet hva man skal si, vet hva som er galt, og vet hva man føler eller hva som skjer. Jeg har vært der selv, som ungdom. Men dette er nettopp noe psykologer er vant til å analysere og kan hjelpe videre med. De kan påpeke ting du har null oversikt over selv.

Hvis du ikke klarer å møte hos legen, når noen har bedt deg søke hjelp, så har du angst. Folk har vært hos legen før. Noe annet gjør ikke at du ikke kan møte. Sterk angst er en legitim grunn, men er det så ille kan man bestille legetime på nett. Ingen har skrevet skjerp deg. Alle har derimot sagt: søk hjelp, og det er det som går igjen. Det er ikke kvinner som har bedt menn ta seg sammen når de sliter psykisk. Hjelpen er der, og er legen god, blir man hjulpet videre allerede ved første møte. 

Jeg er enig i at det er et samfunnsproblem, men stort sett er det menn som latterliggjør hverandre for dette helt konkret. Det er ikke her enkelt mann sin feil, det er en kultur. Jeg kjenner heldigvis flere menn som har bedt om hjelp, jeg tror det er mer åpent blant yngre. Men aversjonen kan man også se, den er forjævlig.

Jeg får ikke gjort noe med det faktum at menn forakter følelser selv om jeg prøver. Noen ganger når jeg igjennom, men forakfen er ganske sterk. De ser på det å slite psykisk som enda veilede enn det kvinner gjør det, som også ofte skammer seg. Tabuet er dog sterkere for menn. Men når kvinner ber menn om søke hjelp, blir det sett på som kvinnelig og teit, og så kommer det vanlige om øl, fisketur, biff og blowjob og what not. I alle debatter er føleri et skjellsord.

Det er et samfunnsproblem. Men tilleggsproblemet er at flere menn i samme slengen som de ber folk og damer bryr seg, rakker ned på damene fordi alt damer driver med er soft og veikt. Det er vanskelig å møte opp på legekontoret og snakke om ting som gjør at man føler seg svak, men jeg vet at en del damer også synes det er vanskelig å vise solidaritet når dette er status. Det er fremdeles en ond sirkel og det kommer til å ta tid å bryte den.

Dette er en simplifisert stereotypisk årsaksforklaring, om du faktisk leser forskning så ser du at "tabuer" og "streke menn" er bare en liten del av problemet.  
Det er flere titalls sosiale og biologiske årsaker til hvorfor dette er en utfordring.

Årsaken til at det er vanskelig å slanke seg er som følge av fysiologiske prosesser som hormoner og signalstoffer, du sloss mot deg selv. En kamp mange ikke kan vinne.
En mann med eksempelvis alvorlig psykisk problemer er like mye slave til sine egne indre prosesser som en overvektig, å si at det er lettere for det er bare å ta opp en telefon og ringe er ekstremt naivt og selvsagt totalt feil.

Men måten du omtaler menn på så kommer veldig klart fram at her er det ideologiske tankegodset menn VS kvinner som er det egentlige poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moderne feminister er mer som mannehatere. Syk utvikling. 

Anonymkode: 72171...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Moderne feminister er mer som mannehatere. Syk utvikling. 

Anonymkode: 72171...7b1

Feminisme endrer ikke definisjon. Du sikter til misandri

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så klart er jeg feminist. Noe annet ville vært helt galskap i en verden hvor kvinner er annenrangs borgere i mange land, ikke har kan ta abort, og blir drept av menn.https://www.weforum.org/stories/2020/11/violence-against-women-femicide-census/ Også i Norge https://www.vg.no/spesial/drap-norge/partnerdrap/

Å ikke kalle seg feminist som kvinne er galskap. 

Anonymkode: e0975...3c0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gregarious skrev (3 timer siden):

Fordummer?
Om du ikke mener det er menn som selv må ta ansvar at det ikke oppsøker helsehjelp så utrykker du deg særdeles dårlig. Jeg svarer på akkurat det du skriver selv. 
image.thumb.jpeg.1a29cb36a462bd61eb5cead30aca989d.jpeg

Ja jeg mener helt seriøst at menn må bestille time hos legen selv, som kvinner må det. Alt det andre tullet du legger i det er tull fra ditt hode. Vi er voksne når vi er voksne, og noe autoritært samfunn som detaljbestemmer over oss som vi er små barn hele livet er det neppe mange som ønsker.

Om du får problemer med vannlating, problemer med magen, får influensa, what ever, er det du som må ta kontakt med legen. Jeg må det samme. Kun du kan kjenne på hva som skjer i din kropp, og må da ta tak i det ved behov. Ingen andre kan vite hva som skjer i din kropp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 21.57):

hahahahahahahahahahahaha du er så søt. Hvis dere vil få ned selvmordsraten, så må kvinner slutte å kjempe mot kjønnspoeng for menn. Når det kommer til menns problemer så tror jeg opprinnelig at en hore ville hjulpet mer enn en kvinnelig psykolog. Olga på 63 forstår ikke hvordan det er å være en ung mann.

Anonymkode: 78067...e12

Bevares da gutt, om det står mellom selvmord og å gå til en hore bør man gå til en hore. Litt selvoppholdelsesdrift får man ha. Menn sier gjerne villig vekk at de hadde klart å ta et liv for å redde seg selv eller andre. Det er heller ikke lov å ta noens liv, men det kunne nok du gjort om det sto om livet? Bryte sexkjøpsloven er en mindre sak enn å drepe noen, OM det står om livet. Om du MÅ knulle eller dø burde det være et greit valg for deg. Om du så var garantert å bli talt. 

Jeg er ikke for kjønnspoeng for noen kjønn. (Jeg er riktig nok for å prøve å ha kjønnsbalanse for eksempel i styre og stell.)

En psykolog skal ikke nødvendigvis forstå nøyaktig hvordan du har det, men gi deg verktøy til å takle hvordan du har det, og til å gjøre noe med det. Det er ikke ofte en psykolog har opplevd det nøyaktig samme som sine klienter. Det er ikke poenget, eller nødvendig. 

Jeg gikk til mannlige psykolog da jeg bearbeidet å ha kommet ut av et destruktivt forhold. Han hadde neppe opplevd de tingene jeg måtte bearbeide. Det var heller ikke nødvendig. Det er ikke nødvendig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gregarious skrev (9 timer siden):

Dette er en simplifisert stereotypisk årsaksforklaring, om du faktisk leser forskning så ser du at "tabuer" og "streke menn" er bare en liten del av problemet.  
Det er flere titalls sosiale og biologiske årsaker til hvorfor dette er en utfordring.

Årsaken til at det er vanskelig å slanke seg er som følge av fysiologiske prosesser som hormoner og signalstoffer, du sloss mot deg selv. En kamp mange ikke kan vinne.
En mann med eksempelvis alvorlig psykisk problemer er like mye slave til sine egne indre prosesser som en overvektig, å si at det er lettere for det er bare å ta opp en telefon og ringe er ekstremt naivt og selvsagt totalt feil.

Men måten du omtaler menn på så kommer veldig klart fram at her er det ideologiske tankegodset menn VS kvinner som er det egentlige poenget. 

Jeg er hundre prosent enig i det du sier om alvorlige psykiske problemer. Der funker ikke mine argumenter. Nå er det derimot ikke der vi ser størst økning, men i angst og depresjon, samt nevroutviklingsforstyrrelser som autisme og adhd. Angst og depresjon har ennå lavstatus, som skjerp-deg-bortskjemt-generasjon som er blitt sydd puter under armene på og som ikke tåler noe lenger. Det er noe annet enn schizofreni feks.

Men mener du selv at det ikke er et problem at det er tabu med psykiske lidelser blant menn? Følelser i det hele tatt? Og at mange menn selv står for en del av tabuiseringen, om det så ikke er direkte, men også gjennom å hakke på andre som sliter med dette, og helsehjelp rettet mot dette? Jeg kan godt ordlegge meg annerledes, men maskulinitetsidealet står for mange i veien. Det bæres også videre av kvinner, som heller ikke har mye tålmodighet med menn med moderate psykiske lidelser, der den største økningen er. Problemet er at moderate psyk. lidelser ofte kan bli verre over tid og føre til langtidsledighet.

Menn har i tillegg mindre nettverk, og kvinners sosialisering inkluderer mer følelser. Det er kultur for det, ikke evner. Kvinner får det gratis gjennom gjenger, og menn er mer ensomme. Ofte isolerer de seg også mer hvis de blir dårlige.

Du må gjerne påpeke andre faktorer. Geografi spiller garantert inn. Sikkert også utdanning. Jeg er interessert, men jeg er selvfølgelig ikke hevet over diskursen damer-menn. Det er ikke du heller. Jeg er åpen for andre innspill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (10 timer siden):

Ja jeg mener helt seriøst at menn må bestille time hos legen selv, som kvinner må det. Alt det andre tullet du legger i det er tull fra ditt hode. Vi er voksne når vi er voksne, og noe autoritært samfunn som detaljbestemmer over oss som vi er små barn hele livet er det neppe mange som ønsker.

Om du får problemer med vannlating, problemer med magen, får influensa, what ever, er det du som må ta kontakt med legen. Jeg må det samme. Kun du kan kjenne på hva som skjer i din kropp, og må da ta tak i det ved behov. Ingen andre kan vite hva som skjer i din kropp. 

Dette er vanskelige debatter og jeg er enig med ham om at alt ikke handler om lege, selv om å søke hjelp er viktig og krever valget om å gjøre det.

Men det handler også om forebygging, for vi har en stor økning av unge som sliter psykisk og som ikke ser lyst på fremtiden, heller ikke på seg selv som en del av et studie- eller arbeidsliv.

Samfunnet må jobbe tidlig. Enten bør det fag inn i skolen for livsmestring eller så må organisasjoner komme på banen og presentere i skolen, gjerne med workshops. Psykisk helsehjelp må normaliseres, som livsmestring, ikke som noe som er for "psykisk syke". Det er ekstremt mye vi mennesker gjør og ikke gjør i livene våre, og som vi utsettes for eller som påvirker oss, som faktisk kan sende oss ned i dypet. For å illustrere så har man i gitte perioder selvmordsbølger, som kan følge større omstillinger i livet. Selvmord er knyttet til dårlig psyke, men en del selvmord er også spontanreaksjoner. Altfor mange blir svelget av mørke uten å forstå hva som skjer og uten å ha lært at dette ofte går over eller at det finnes grep. De har ikke lært det. Vi har også selvmordsbølger som følger av grupper som starter på nett, der mørke og håpløshet dyrkes i ulike grupper. Selvmordssmitte er heller ikke uvanlig.

I tillegg har vi en gruppe mennesker som vokser opp i et samfunn preget av negativ stemning. Det er det mange av oss som er eldre enn dem som ikke gjorde. Det er ingen som egentlig tenker at masse skjerm er en god idé for unge, men likevel er politikerne altfor veike med å foreslå strengere reguleringer for smartphone. Foreldre kan ikke regulere dette selv, for mange gjør ikke det, og sånn er det.

Det samme med medier, some og samfunnsdebatt, som de siste årene på mange måter har vært svært giftig for både menn og damer. I tillegg er den omfattende med Internett. Det er en skittstorm av krig og latterliggjøring. Generasjonen vi har nå er i tillegg fulldigitale og gutter og jenter får med seg dette også. Det er som om de voksne ikke er hjemme, og gir f i hva de serverer kommende borgere, samtidig som de hakker på dem for å være lite robuste.

Klasseskillet består selvfølgelig. De fleste som faller utenfor kommer fra hjem med lavere sosioøkonomisk status og mange av de unge er ikke rustet for å være så alene som mye av det moderne samfunnet krever. Det er ikke nødvendigvis fordi de er bortskjemte, for det er de fleste av dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...