AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Jeg har alltid kalt meg feminist, men den siste tiden har jeg begynt å undre meg over hvorfor vi ikke begynner å bruke et ord som også inkluderer kampen for mennes rettigheter, som f.eks. ekvalist. Menn sliter tross alt langt mer enn kvinner på mange områder. Er ganske enig med denne damen: https://www.dagsavisen.no/debatt/2025/03/13/jeg-vil-ikke-kalle-meg-feminist/ Kaller du deg feminist? Anonymkode: a6a9f...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Jeg synes en del av det hun skriver er direkte feil, og populistisk oppgulp, men som skrevet i annen tråd om dette kaller jeg meg fremdeles feminist, og håper på at det kommer et bedre begrepet for oss som er opptatt av likestilling og likeverd uavhengig av kjønn. Jeg også synes det er feil med et begrepet som i ordlyden henviser til det ene kjønnet. Ekvalist er et begrep jeg kan stille meg bak. Takk for å gjøre meg oppmerksom på at det er etablert som begrep. 😊 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars Sluttet å kalle meg feminist for snart ti år siden. Definerer meg i dag som humanist. https://snl.no/humanisme Anonymkode: 6e834...f0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Ekvivalist. Har kalt meg ekvivalist i 15 år. Det kommer ikke til å bli utbredt. Anonymkode: 61c22...79e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars Jeg er absolutt ikke feminist! Jeg kjemper for tradisjonelle kjønnsroller,fordi jeg trives best med de og syns ting er enklere med definerte roller. Anonymkode: 882d9...3c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Er nok humanist, av den grunn att alle bør ha like rettigheter til å velge det som passer best for de, på tross av kjønnsroller, eller på grunn av kjønn. Vi er best tjent med att alle utnytter sine ressurser der de er best egnet, til felles beste, att vi alle spiller hverandre gode. Anonymkode: 3419a...661 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Ja, jeg kaller meg feminist og er ikke enig i hvordan skribenten definerer det. Er humanist også, det er jo fullt forenlig. Anonymkode: 1dc7f...8ac 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Nei, jeg kaller meg ikke feminist, men jeg er humanist og for likestilling. Anonymkode: 28522...e29 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Del Skrevet 16. mars Trolltunge skrev (22 timer siden): Jeg synes en del av det hun skriver er direkte feil, og populistisk oppgulp, men som skrevet i annen tråd om dette kaller jeg meg fremdeles feminist, og håper på at det kommer et bedre begrepet for oss som er opptatt av likestilling og likeverd uavhengig av kjønn. Jeg også synes det er feil med et begrepet som i ordlyden henviser til det ene kjønnet. Ekvalist er et begrep jeg kan stille meg bak. Takk for å gjøre meg oppmerksom på at det er etablert som begrep. 😊 Hva er feil i det hun skriver? Anonymkode: a6a9f...6dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #10 Del Skrevet 16. mars Fin artikkel om ekvalisme: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-feirer-ikke-kvinnedagen/o/5-95-195226 Anonymkode: a6a9f...6dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Del Skrevet 16. mars Ja, selvfølgelig er jeg feminist. Anonymkode: 2a069...349 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars Jeg er for likestilling mellom alle grupper på alle arenaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars Selvfølgelig er jeg også feminist. Det er...alle jenter og kvinner jeg kjenner også. Den gode nyheten er at menn også tjener på feminisme, siden det åpner for at det finnes 1000 ulike måter å være mann på. Anonymkode: 1c133...6a4 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars Snok1 skrev (2 minutter siden): Jeg er for likestilling mellom alle grupper på alle arenaer. samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva er feil i det hun skriver? Anonymkode: a6a9f...6dd Det har lenge vært et problem at det brukes betydelig mer summer på å forske på mannehelse enn kvinnehelse. Det er slik fremdeles også. Det er mer prestisje i det visstnok. At menn ikke er flinke nok til å oppsøke hjelp må menn selv ta tak i. Nå har vi forsøkt oss på Movember og diverse tiltak for å få menn til å ta bedre holdninger angående å oppsøke lege/hjelp, men problemet med menns helse ligger på menn. De må gå til lege/psykolog når de sliter. Det er nøyaktig like tilgjengelig for dem som for kvinner. Selvfølgelig kunne vi gjøre tiltak som å innkalle alle menn til lege en gang i året, men det ville koste samfunnet dyrt, og være en fallitterklæring angående at menn er modne voksne som evner å ivareta seg selv. Angående barnefordeling henger hun fast I hvordan ting var, som er snudd om på. Nå er 50/50 mer eller mindre standard, med mindre ene ikke vil/evner å ha barna mer, og det er ikke lenger selvsagt at mor vurderes som beste omsorgsperson. Endret 16. mars av Trolltunge 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per_Anders Skrevet 16. mars #16 Del Skrevet 16. mars (endret) Trolltunge skrev (3 timer siden): Det har lenge vært et problem at det brukes betydelig mer summer på å forske på mannehelse enn kvinnehelse. Det er slik fremdeles også. Det er mer prestisje i det visstnok. At menn ikke er flinke nok til å oppsøke hjelp må menn selv ta tak i. Nå har vi forsøkt oss på Movember og diverse tiltak for å få menn til å ta bedre holdninger angående å oppsøke lege/hjelp, men problemet med menns helse ligger på menn. De må gå til lege/psykolog når de sliter. Det er nøyaktig like tilgjengelig for dem som for kvinner. Selvfølgelig kunne vi gjøre tiltak som å innkalle alle menn til lege en gang i året, men det ville koste samfunnet dyrt, og være en fallitterklæring angående at menn er modne voksne som evner å ivareta seg selv. Angående barnefordeling henger hun fast I hvordan ting var, som er snudd om på. Nå er 50/50 mer eller mindre standard, med mindre ene ikke vil/evner å ha barna mer, og det er ikke lenger selvsagt at mor vurderes som beste omsorgsperson. De siste årene er det brukt veldig mye mer penger på kvinnehelse enn mannehelse, og det har vært manmge utredninger om kvinnehelse. Det har ikke vært en eneste utredning om mannehelse. Så her har det snudd helt rundt. Flere menn dør av prostatakreft enn kvinner av brystkreft, men i alle år har fokuset vært hovedsakelig på brystkreft. Kvinner har hatt et screeningprogram i årtier, det er ikke noe slikt for prostatakreft. Menn dør tidligere enn kvinner, selv om det ikke er noen god biologisk forklaring for dette. Kvinner tilgodeses fortsatt i barnefordelingssaker. https://www.dn.no/innlegg/helse/okonomi/kvinnehelse/myter-om-finansiering-av-kvinners-helsetjenester/2-1-1428376 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrker-satsinga-pa-kvinnehelse/id3056389/ https://www.forskningsradet.no/siteassets/publikasjoner/2024/kvinnehelse-rapport_sgr_jan24.pdf Endret 16. mars av Per_Anders 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars Ja jeg er feminist. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars Leste ikke artikkelen. Men ja, jeg er feminist. Jeg er for likestilling. For alle Anonymkode: 985e3...d44 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars Jeg kaller meg ikke det. Jeg er for likebehandling og at man gjør mest det man ønsker og er god på (noe jeg nok ikke har gjort pga det har vært for full gass til å tenke på det) Arbeidslivet har vært så krevende at jeg ikke har orket å ha verken mann eller barn. (Har etter hvert funnet ut at jeg har vært grenseløs i jobb og tatt på meg ca alt for mye i alle år). Så hadde jeg hatt sjansen igjen skulle jeg gjerne hatt mann, barn, holdt hagen fin, laget mat fra bunn, strikket, lekt og lest med barn, vært litt frivillig og hatt redusert stilling i en hyggelig jobb og ikke vært stresset hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars Per_Anders skrev (13 minutter siden): De siste årene er det brukt veldig mye mer penger på kvinnehelse enn mannehelse, og det har vært manmge utredninger om kvinnehelse. Det har ikke vært en eneste utredning om mannehelse. Så her har det snudd helt rundt. Flere menn dør av prostatakreft enn kvinner av brystkreft, men i alle år har fokuset vært hovedsakelig på brystkreft. Kvinner har hatt et screeningprogram i årtier, det er ikke noe slikt for prostatakreft. Menn dør tidligere enn kvinner, selv om det ikke er noen god biologisk forklaring for dette. Kvinner tilgodeses fortsatt i barnefordelingssaker. https://www.dn.no/innlegg/helse/okonomi/kvinnehelse/myter-om-finansiering-av-kvinners-helsetjenester/2-1-1428376 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrker-satsinga-pa-kvinnehelse/id3056389/ https://www.forskningsradet.no/siteassets/publikasjoner/2024/kvinnehelse-rapport_sgr_jan24.pdf Kvinner går til legen, eller til psykolog, menn gjør det ikke. DET er problemet her. Det MÅ menn ta ansvar for! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå