AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Er alene. Leier ei lita leilighet. Er en voksen mann. Nav er veldig vanskelig, mobil stenges snart, strømmen stenges snart. Jeg har heller ikke betalt husleie. Ligger etter med mange regninger. Om man har veldig lite utbetalt i måneden, på AAP, pga trekk fra namsmannen,har vært i kontakt med namsmannen, er det best å betale regninger(husleie, strøm og mobil) å søke ø hjelp/supplerende på mat? Eller kjøpe mat og søke om ø hjelp/supplerende til regninger? Anonymkode: 9a25c...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Dette er det best å spørre Nav om. Anonymkode: 45804...217 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars Spør nav. Kanskje du skulle hatt økonomisk verge Anonymkode: ef105...324 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Du får kun nødhjelp til mat vil jeg tro. Du skal kunne ha til nødvendig utgifter selv med trekk fra namsmannen. Så har du ikke det, så er trekket for høyt. Det er ikke uvanlig, da folk overser brev fra namsmannen og dermed ikke melder inn husleie. Du må ta kontakt med namsmannen og dokumentere utgiftene dine. Sosialhjelp skal ikke gå til å dekke gjeld, så de tar i utgangspunktet ikke hensyn til treffet fra namsmannen. Anonymkode: 44b0c...b58 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars NAV er ikke «veldig vanskelig». NAV følger den modellen vi politisk har valgt oss i Norge. Og den går ut på at man antar at ethvert myndig menneske evner å lese og forstå lovverk, rettledninger til lovverk og veiledninger rundt plikter og rettigheter. Og at ethvert myndig menneske tar selvstendig ansvar for å lese og forstå alt for dem relevant regelverk. Og så vet vi, fra rent praktisk erfaring, at en ok andel myndige voksne likevel ikke evner eller velger å gjøre dette. Men de er likevel ikke tilstrekkelig resurssvake til å falle under behov for verge. Men vi har som samfunn likevel valgt å legge minimumskrav til voksne så høyt som det er. Faller du utenfor? Da må du være meget spesifikk på hvordan du faller utenfor. Og be om bistand til å tilegne deg den manglende kunnskapen. Anonymkode: 595bc...4d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Uansett trekk så skal man sitte igjen med nok til livsopphold,skatt og husleie, det er fredet. Har du meldt inn boligutifter feks Anonymkode: 23cfe...11a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): NAV er ikke «veldig vanskelig». NAV følger den modellen vi politisk har valgt oss i Norge. Og den går ut på at man antar at ethvert myndig menneske evner å lese og forstå lovverk, rettledninger til lovverk og veiledninger rundt plikter og rettigheter. Og at ethvert myndig menneske tar selvstendig ansvar for å lese og forstå alt for dem relevant regelverk. Og så vet vi, fra rent praktisk erfaring, at en ok andel myndige voksne likevel ikke evner eller velger å gjøre dette. Men de er likevel ikke tilstrekkelig resurssvake til å falle under behov for verge. Men vi har som samfunn likevel valgt å legge minimumskrav til voksne så høyt som det er. Faller du utenfor? Da må du være meget spesifikk på hvordan du faller utenfor. Og be om bistand til å tilegne deg den manglende kunnskapen. Anonymkode: 595bc...4d5 Jo. NAV er jævla vanskelige. Hilsen ei som nå er i full jobb med høyere utdanning som ble avhengig av nav for noen år siden når jeg reiste fra min voldelige mann. Det var IKKE nav som fikk meg på beina. Det måtte jeg klare selv. Har mareritt ennå bare jeg hører NAV. Anonymkode: c364e...139 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Hvorfor har du satt deg selv i en sånn situasjon? Idiotisk! Anonymkode: 1e531...e9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo. NAV er jævla vanskelige. Hilsen ei som nå er i full jobb med høyere utdanning som ble avhengig av nav for noen år siden når jeg reiste fra min voldelige mann. Det var IKKE nav som fikk meg på beina. Det måtte jeg klare selv. Har mareritt ennå bare jeg hører NAV. Anonymkode: c364e...139 Du sier at du ble "avhengig av Nav"....hva mener du med det dersom du ikke fikk noe av dem? Anonymkode: 8c2fb...b07 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo. NAV er jævla vanskelige. Hilsen ei som nå er i full jobb med høyere utdanning som ble avhengig av nav for noen år siden når jeg reiste fra min voldelige mann. Det var IKKE nav som fikk meg på beina. Det måtte jeg klare selv. Har mareritt ennå bare jeg hører NAV. Anonymkode: c364e...139 Næ? Måtte du som voksen, myndig person ta ansvar selv? Hvorfor tror enkelte at nav på magisk vis fikser alt? Nav hjelper deg til å klare deg selv. Anonymkode: 866dc...272 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Næ? Måtte du som voksen, myndig person ta ansvar selv? Hvorfor tror enkelte at nav på magisk vis fikser alt? Nav hjelper deg til å klare deg selv. Anonymkode: 866dc...272 Du vet ingenting om hva vi har stått i. At du gidder. Anonymkode: c364e...139 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo. NAV er jævla vanskelige. Hilsen ei som nå er i full jobb med høyere utdanning som ble avhengig av nav for noen år siden når jeg reiste fra min voldelige mann. Det var IKKE nav som fikk meg på beina. Det måtte jeg klare selv. Har mareritt ennå bare jeg hører NAV. Anonymkode: c364e...139 Fint at det gikk bra med deg, men det er da ikke Nav skyld at du "ble avhengig" av støtte og at du måtte reise fra din voldelige mann? Det er vel heller ikke Nav sitt ansvar "å få deg på beina"? Anonymkode: 45804...217 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er alene. Leier ei lita leilighet. Er en voksen mann. Nav er veldig vanskelig, mobil stenges snart, strømmen stenges snart. Jeg har heller ikke betalt husleie. Ligger etter med mange regninger. Om man har veldig lite utbetalt i måneden, på AAP, pga trekk fra namsmannen,har vært i kontakt med namsmannen, er det best å betale regninger(husleie, strøm og mobil) å søke ø hjelp/supplerende på mat? Eller kjøpe mat og søke om ø hjelp/supplerende til regninger? Anonymkode: 9a25c...e99 Betal alltid husleie først. Så mobil, da du trenger den for å ringe og ordne ting. Strømmen kan ikke stenges vinterstid. NAV gir nødhjelp til mat. MEN - namsmannen/Statsforvalter har ikke lov å trekke mer enn at du har dekt basis utgifter/bolig/strøm + en viss sum til levekostnader som mat. Har du meldt inn/korrigert utgiftene dine? Husk at NAV dekker ikke lån/skyld. Anonymkode: 37cd3...83b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå