AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Skrevet 15. mars Når bør man ta kontakt med lege ved graviditet? Må man til legen eller kan man ta direkte kontakt med helsestasjonen? Jeg har allerede bestilt privat ultralyd når jeg er 12+1. Skal samtidig ta Nipt-test. Er det dumt å vente så lenge? Er det noen andre tester jeg bør ta før den ultralyden? Anonymkode: 0a3de...9e0
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Skrevet 15. mars https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Alt du trenger å vite står her Anonymkode: f505d...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Skrevet 15. mars Du får gratis ul ved ca uke 12, så greit å ys kontakt med lege i tide for henvisning. Men det holder stort sett med helsestasjonen. Anonymkode: b14b8...dcb
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Skrevet 15. mars Man skal ta blodprøver etter uke 6. Da tar man blodtyping, serologi, sende henvisning til fødeplass og tidlig UL. Og evnt Nipt om mor er over 35. Anonymkode: e052b...d5a
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Skrevet 15. mars Du må til lege for å ta blodprøver ifb med svangerskapet, ellers kan det meste takes med jordmor 🙂 Anonymkode: 1f297...d95
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Skrevet 15. mars Tror det er vanligst å sette opp en legetime innen uke 10, og så kontakte helsestasjon for time. Anonymkode: b0eb8...d52
Ny Bruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars (endret) Du tar kontakt med fastlegen mellom uke 6 og 10 for å fylle papirer og bestille gratis ultralyd i uke 11-13. Nå tilbys alle gravide to UL undersøkelser, så ingen grunn til å kaste penger privat. Er du 35+ år, så er også NIPT test dekket av staten. De andre svangerskapskontrollene kan du ta på helsestasjon (begynner fra uke 24). Endret 16. mars av Ny Bruker
AnonymBruker Skrevet 16. mars #8 Skrevet 16. mars Jeg var inne hos lege pga hyperemesis nå nylig og fikk beskjed om å bestille time mellom uke 6 og 8 for blodprøver og sende søknad om fødeplass mtp tidlig ul og evt nipt. Anonymkode: 46bed...406
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars Jeg tok kontakt med lege da jeg var fem uker på vei, og hadde time uka etter det. Tok kontakt tidlig pga. stoffskiftesykdom. Anonymkode: d9dc0...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå