Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er helt greit. Da forstår du bare ikke at de som jobber innen psykisk helse også kan oppleve å bli emosjonelt mishandlet. Ingen er immune mot det, dessverre. Det er heller ikke så lett å behandle seg selv. Hadde jeg hatt en pasient som fortalte det jeg har fortalt hadde jeg selvsagt oppfordret personen til å komme seg ut av forholdet og sagt at hun fortjener mye bedre. Men jeg hadde også forstått at det å oppleve emosjonell mishandling er helt forferdelig og veldig vanskelig å komme seg bort fra. Over tid mister man seg selv og man tviler på seg selv og hva som er realiteten. Jeg hadde også sagt at ghosting faktisk er noe av det værste noen kan gjøre mot en partner. Man får aldri en avslutning. Man får ingen svar på hvorfor. Mennesket som en dag sa de elsket deg er plutselig et helt annet menneske. Det er tøft!

Anonymkode: dd6df...3f4

Jeg jobber selv på demensavdeling. Den gruppen psyk ikke klarer å håndtere enten pasienten er 45 eller 95. Vi og får metthetsfølelse når det kommer til kjeft,kritikk, utaggering,seksuelle tilnærmelser og blind vold. Men vi er ikke like sarte. Jeg hadde 1 år på akutt døgn og det sa meg alt om hvilke folk du møter der. Du kan være heldig å møte tøffinger som pusher deg videre, men mest sannsynlig møter du noen sutrehoder som føler med deg. Sutrehodene hjelper ikke en dritt enten de er leger, sykepleire eller assistenter.

Anonymkode: 5d2e8...131

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber selv på demensavdeling. Den gruppen psyk ikke klarer å håndtere enten pasienten er 45 eller 95. Vi og får metthetsfølelse når det kommer til kjeft,kritikk, utaggering,seksuelle tilnærmelser og blind vold. Men vi er ikke like sarte. Jeg hadde 1 år på akutt døgn og det sa meg alt om hvilke folk du møter der. Du kan være heldig å møte tøffinger som pusher deg videre, men mest sannsynlig møter du noen sutrehoder som føler med deg. Sutrehodene hjelper ikke en dritt enten de er leger, sykepleire eller assistenter.

Anonymkode: 5d2e8...131

Det er mange yrker som får mye kjeft og tilnærmelser, klager og utfordringer. Kan ikke uttale meg om en demensavdeling, men på DPS kan jo begynne å spørre seg HVORFOR folk klager så mye. Virker som et litt lukket miljø, hvor noen ikke klarer å se seg selv utenfra, og hvor diagnosene sitter lett. Burde kanskje være et nasjonalt register hvor man kan legge inn anmeldelser og stjerner på behandler og behandlingen, så kanskje de våkner litt. Mye av dette hadde aldri fungert i det private, sjappa hadde vært stengt etter kort tid. Mange yrker hvor man faktisk må gjøre en god jobb og unngå klager for enhver pris, og får man en klage, så løser man det på en god måte. På DPS, som TS jobber på, skylder de på pasienten om det ikke fungerer (her muligens mannen som har droppet henne, det er jo ingenting galt med henne). Men muligens en liten avsporing.

Anonymkode: 43648...300

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde også sagt at ghosting faktisk er noe av det værste noen kan gjøre mot en partner. Man får aldri en avslutning. Man får ingen svar på hvorfor. Mennesket som en dag sa de elsket deg er plutselig et helt annet menneske. Det er tøft!

Fordi han elsket deg ikke, gud vet hva som er feil med ham, en drittsekk uten samvittighet og som ikke evnet å være ærlig. Men dessverre så er det ikke det du skal fokusere på. På veien til at han ghosta deg så møtte du en oppførsel med en rekke røde flagg og dårlig magefølelse, det vet jeg for jeg har vært i et sånt forhold selv og det rota helt ekstremt med hodet mitt. Du overså faresignalene og kjørte på. Du må sette fokus tilbake på deg selv og finne ut hvorfor. Jeg gikk i terapi og avdekket hvorfor jeg klora meg fast i narsissister av diverse slag og andre uten enpati eller følelser for andre. Det må du også ellers havner du i dette igjen.

Slutt å snakke om ham, begynn å snakke om deg. I say this with love. 

Anonymkode: 2a98c...81f

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Anonym28
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du ikke har noen standard. Ingen klare grenser. I tillegg så binder du deg overdrevent til en mann etter 8 mnd!

Anonymkode: efcba...2e9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han koser seg med mailene dine. Han vet 100% at han «eier» deg. Han kommer tilbake når det passer han. Og du står klar med nye håp. Dette vet han også. Nå skal han spille utilgjengelig en periode, for å fore din samvittighet. Du adlyder, for det står jo i mailene. 

Det er kun en metode å få han bort fra livet ditt: ignorer/avvis 100% på ALT!

Men…. Det er vel ikke det du vil? Du vil være sammen med han sant? Venter på han hver dag?

Anonymkode: 6b708...429

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Årsaken for at han gjorde deg slutt med deg er at du pleaset ham ikke når du sa at han løy. Han forventer at til deg skal han kunne lyve når vil det, og du skal nikke og smile. Du skal ikke si noe negativt til ham. Du skal krype du. For du er et underdanig menneske under ham. At du våget å si at han løy..! Selv om han gjordet det, det er jo så. Men at du våget å virkelig påpeke en feil hos ham, DET aksepterer han ikke. Så derfor skal du lide nå. Gråte og trygle. Og etter at du har grått og tryglet sånn at det ikke finnes et fnugg av verdighet mer i deg, da kan han tørke deg opp av bakken. La deg smøre ham litt i taknemlighet for at han o´store tillater lille deg å få noen smuler fra ham. Så koser han seg mens han lar deg idyllisere seg.. Soler seg i glansen, mens du gjør det godt igjen for det "dumme" du gjorde. Han oppdrar deg rett og slett. Til en sjeleløs kropp fullstendig uten selvtillit eller selvfølelse, til å bli hans fullstendige tjener. Et "narsissistic supply" som det også kalles, om du vil lære litt om den psykiske volden du "ønsker" å leve i. Er du god nok, og dum nok til dette, så får du nok mannnen. Gratulerer.

Anonymkode: 1f8db...a95

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 3.17):

Jeg hadde også sagt at ghosting faktisk er noe av det værste noen kan gjøre mot en partner. Man får aldri en avslutning. Man får ingen svar på hvorfor. Mennesket som en dag sa de elsket deg er plutselig et helt annet menneske. Det er tøft!

For det første, om han er en narsissist: Narsissister elsker ikke andre, de elsker kun seg selv. De elsker at noen ser opp til dem og forguder dem. Men de elsker ikke personen. 

Når du da tok han i en løgn, så ga du ikke narsissisten den blinde forgudelsen, men påpekte en karakterbrist, en feil, hos han. Det tålte han ikke. Det hadde han aldri tålt, hadde du vært så "heldig" og fått denne mannen, så kunne du aldri vært i nærheten av å gi han noe som helst kritikk hvor hvordan han behandler deg eller at han lyver, eller om du bare tråkker i salaten og prøver å gi han et råd om noe, han hadde gått PÅ DAGEN. Han var aldri et menneske som elsket deg. Han var alltid det du ser nå som "et helt annet menneske". Det er det ekte mennesket.

For det andre: "Å få en avslutning", er bullshit. Det får du heller aldri her, det er ikke som om han plutselig får en enorm selvinnsikt og vil gi deg en bedre forklaring, si at han er en narsisisst og ble barnslig aggressiv at at du med rette påpekte en løgn. Det er tøft. 

Til sist.. du må slutte å kontakte han, du forer bare inn i hans greie og skader deg selv. Du henger ved han. Du bruker mye energi og tid og krefter på disse mailene og på å vente på svar og lurer på om han leser og hva han tenker. Bare slutt. 

Jeg har en god nyhet til deg - når man har det så jævlig som du har det nå, så er det eneste man vil å få eksen tilbake. Mens man egentlig burde jobbe med å komme over det. Heldigvis er medisinen nøyaktig den samme. NULL kontakt. Slett, blokker, slutt og send mailer og meldinger. IKKE engang på bursdager og sånne teite unnskyldninger. De lange mailene dine treffer han ikke, men å bare slutte å ta kontakt vil få han til å lure, føle han har mistet makt og kontroll, mistet deg helt. Først da vil han kanskje begynne å savne og angre. Men han kommer aldri til å gjøre det når du tigger om å få han tilbake. Du må tilsynelatende gå videre.

Det som er bra med denne teknikken, er jo ikke bare at det er beste måte å få eks tilbake, men at man får seg selv tilbake.. målet er vel egentlig mer det. Nå er det vår og snart sol og sommer. Hvis du kutter all kontakt nå, så kontakter han deg vel om tja.. si 2 måneder. Du har ikke lov til å kontakte han før det. Sett et kryss i kalenderen på 17. mai, som det tilfeldigvis ble nå da. Frem mot 17. mai skal du bare ta vare på deg selv og gjøre ting som gjør deg selv godt. Spis sunt, pass på søvnen, tren (verdens kjedeligste men også verdens beste råd), gjør noen hobbyer du liker, gjør det som gjør godt for deg. Ha en fantastisk 17. mai hvor du ser og føler deg fantastisk ut. Og så kjenner du etterpå på, om det fremdeles er viktig å møte han igjen. Men det skal du ikke tenke mer på nå. Du kan sørge, men du skal ikke gruble over hva som skjedde eller om du kan bare skrive noe til han som vil fikse det eller gi en avslutning. Dette skal du legge til side og tenke - det tar jeg i mai, det tenker jeg på i mai, dette kan jeg ikke løse nå. Og distraher deg med noe annet.

Anonymkode: 22468...8fd

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 14.32):

Var i et forhold med en mann i 8 måneder. Han var veldig unnvikende, mulig narsissist. Legen min påstår han er narsissist etter hva jeg har forklart. Han var av og på hele tiden og jeg gikk hele tiden i uvisshet om vi var sammen eller ikke. Sa han elsket meg en dag men at han ikke klarte et forhold den neste dagen. Jeg hadde det forferdelig 90% av tiden vi var sammen. Jeg vet også at han løy mye for meg bl.a om exér og tidligere forhold. Han snakket alltid bare om seg selv og var veldig opptatt av at jeg skulle vite hvor snill alle syntes han var og hvor populær han var. Han var en enstøing, hadde veldig lite nettverk og sa stadig at han ikke taklet forhold, men måtte være for seg selv.

Etter 7 måneder med av og på sier han at han hadde bestemt seg. At han ville være med meg og at han aldri skulle "bli borte" igjen, for det gjorde han stadig. De siste ukene vi var sammen begynte han å legge fremtidsplaner for oss, noe han aldri har gjort før. Han fortalte barna sine om meg og alt var helt fantastisk. Siste helgen vi var sammen sa han at han elsket meg. Han fortalte meg om et samboerskap han aldri hadde nevnt for meg før og jeg ble litt overrasket siden jeg har spurt om han hadde vært samboer etter at han ble skilt. Det svarte han da nei på, men nå sa han at han hadde vært samboer i 3 år for mange år siden. Jeg sa at det ikke var noe problem men at jeg ikke likte at han hadde løyet om det. Det er første gang i forholdet vårt at jeg konfronterte han med en løgn. På kvelden snakket vi ikke mer om det og hadde det veldig fint. Han sa han var glad i meg, at vi hadde hatt det så fint den dagen og at han gledet seg til at vi skulle i bryllup sammen. Han ba meg med i bryllupet til sin datter den kvelden.

Dagen etter ringer jeg han. Han er sint. Sier jeg lager for mye drama, siden jeg sa han hadde løyet og at han ikke kunne være sammen med meg lenger. Jeg ødela forholdet fordi jeg hadde sagt at han løy. Etter det har han blokkert meg. Jeg oppsøkte han hjemme, for å få en forklaring. Jeg skjønner jo ingenting. Han snudde da ryggen til og gikk. Jeg har ingen anelse på hvorfor eller hva som skjedde. De siste månedene har jeg grått hver eneste dag, jeg får ikke noe svar. Han blokkerte meg og nekter å kommunisere. Jeg var så snill mot han. GJorde aldri noe galt. Tålte flere løgner uten en gang å konfrontere han. Selv om han var slik mor meg så elsket jeg han. Det gjør jeg fortsatt og det føles helt håpløst ut. Jeg burde jo hate han! Jeg burde skjønne at jeg fortjener så mye bedre og at han ikke er en bra mann. Men jeg vet at om han hadde kommet på døra mi nå så hadde jeg tatt han tilbake. Enda jeg goså vet at akkurat det samme hadde skjedd igjen.

Jeg klarer ikke gå videre. Siden jeg ikke har en forklaring på hva som skjedde. Jeg tenker på han 24/7. Jeg fungerer ikke i hverdagen. Begynt på antidepressiva og har vært hos psykolog to ganger (har ikke råd til å gå dit oftere). Jeg skriver han lange mailer som jeg vet at han får, men vet ikke om han leser de. Der har jeg stort sett bedt på mine knær om å få snakke med han. Men i den siste mailen skrev jeg ned alt han hadde gjort som var slemt og dårlig. Det var en LANG liste og jeg vet at han nå sikkert er rasende. Han tåler ikke at andre påpeker noe ved hans karakter. Han mener selv han bare er snill. Men han har gjort så mye stygt mot meg. Emosjonell mishandling i 8 måneder. Ghosting, manipulering..... Men enda så sitter jeg her og vil ha han tilbake. Det er jo helt tragisk! Jeg fortjener så mye bedre.

Har forsøkt å date andre, men ved avvisning går jeg helt i kjelleren og bare tenker på at jeg vil ha tilbake han jeg var med som ikke var grei.

Når skal dette gå over? Når skal jeg skjønne at jeg må gå videre og glemme han? Jeg har til og med vært inne på tanken om at jeg ikke orker mer, men det må jeg pga barn (voksne barn). Jeg klarer ikke gå videre....bare gråter og savner de 10% av tiden hvor vi hadde det så fantastisk sammen. VI hadde en kjemi som var magnetisk..... Hva er galt med meg? Går det noen gang over?

Nei nei nei nei!!!!! Dette er FOR MYE DRAMA! HAN DER ER EN DRITT- og kommer aldri til å bli noe annet!!! Si f you til han!! Ikke tenk noe positivt om han!!!! Det finnes jo ikke!!!!!!!

Anonymkode: 699a7...cef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 2.01):

Nå må moderatorene snart våkne og fjerne slike falske innlegg.  Det finnes ikke en eneste lege i Norge(med untak av de lhs utdannede her inne) som i det hele tatt stiller en diagnose basert på hva en andrepart sier. Og nivået her inne av folk som faktisk tror på dette er fantastisk. Men jorda er vel fortsatt flat her... 

Anonymkode: 29b22...562

Min lege sa rett ut at kjæresten min "mest sannsynlig" var en sosiopat, så jo, det skjer.

Anonymkode: 1a571...9ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 3.17):

Det er helt greit. Da forstår du bare ikke at de som jobber innen psykisk helse også kan oppleve å bli emosjonelt mishandlet. Ingen er immune mot det, dessverre. Det er heller ikke så lett å behandle seg selv. Hadde jeg hatt en pasient som fortalte det jeg har fortalt hadde jeg selvsagt oppfordret personen til å komme seg ut av forholdet og sagt at hun fortjener mye bedre. Men jeg hadde også forstått at det å oppleve emosjonell mishandling er helt forferdelig og veldig vanskelig å komme seg bort fra. Over tid mister man seg selv og man tviler på seg selv og hva som er realiteten. Jeg hadde også sagt at ghosting faktisk er noe av det værste noen kan gjøre mot en partner. Man får aldri en avslutning. Man får ingen svar på hvorfor. Mennesket som en dag sa de elsket deg er plutselig et helt annet menneske. Det er tøft!

Men du vet jo også at de holder ikke å si det til noen, det krever innsats fra dem selv?

Du virker å være helt handlingslammet, til tross for at du er godt voksen, og sier du har issues fra barndommen. 

Er nyskjerrig på hva du har gjort av terapi/ jobbet med deg selv i forhold til de problemene du nevner med tilknytning, codependency osv

Hvis du visste dette fra før, hvorfor gikk du ikke ut av dette "forholdet" med en gang? Du må jo ha merket fort at noe var galt? Har dere felles kjente eller venner? Hvorfor er dere bare sammen annenhver helg når dere har voksne barn feks? Avstand? Jeg skjønner ikle hvordan det er mulig å forholde seg så passivt som du gjør her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Min lege sa rett ut at kjæresten min "mest sannsynlig" var en sosiopat, så jo, det skjer.

Ja.. jeg innser. Jeg ble også engasjert her på vegne av TS. Tenkte at må si noe for å få henne til å våkne opp og komme seg bort mens hun har litt verdighet og selvrespekt. Det er akkurat hva jeg selv ville trengt da jeg selv var hodestups i en sadistisk narsissist...

Men dette var bare et tulleinnlegg for å få oppmerksomhet. Om det var en virkelig situasjon ville TS blitt nysgjerrig over noe så inngripende i sitt liv. Og ja, det er tvilsomt at en lege sier. Og nå er det sosiopat, ikke narsissist.. Som jo også er helt feil. En sosiopat er aggressiv og avslører seg fort, en narsissist/psykopat er lur og gjemmer seg bak en fin fasade.

Så tulleinnlegg deluxe!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja.. jeg innser. Jeg ble også engasjert her på vegne av TS. Tenkte at må si noe for å få henne til å våkne opp og komme seg bort mens hun har litt verdighet og selvrespekt. Det er akkurat hva jeg selv ville trengt da jeg selv var hodestups i en sadistisk narsissist...

Men dette var bare et tulleinnlegg for å få oppmerksomhet. Om det var en virkelig situasjon ville TS blitt nysgjerrig over noe så inngripende i sitt liv. Og ja, det er tvilsomt at en lege sier. Og nå er det sosiopat, ikke narsissist.. Som jo også er helt feil. En sosiopat er aggressiv og avslører seg fort, en narsissist/psykopat er lur og gjemmer seg bak en fin fasade.

Så tulleinnlegg deluxe!

Merkelig kommunikasjon😅

Uansett; den fraværende selvrespekten og verdigheten er vel grunnen til at hun sitter der hun gjør?

Anonymkode: b5b5e...4cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så tulleinnlegg deluxe!

Hvis det var mitt innlegg du mener var et tulleinnlegg så tar du helt feil. Han sa akkurat de ordene, jeg er fullstendig klar over at det ikke er samme forstyrrelse. Jeg tviler på at han var sosiopat, heller en voldskompetent borderline, farlig var han ihvertfall. 

Narsissistiske mennesker er jo som du skriver noe helt annet, min erfaring;  narsissistisk samboer, 6 år frem i tid - Ufør. 

Helsepersonell er ikke perfekte, selv om det ikke er akseptabelt å si slike ting så skjer det jo likevel.

Å påstå at ingen ville gjort sånn eller sånn, ts ville vært nyskjerrig, altså, for du har fasiten over "rette reaksjoner" da eller? Det er utrolig provoserende med folk som bastant tillegger andre mennesker egenskaper, intensjoner eller følelser. Spesielt på et forum der du ikke kjenner vedkommende engang.

Når du står midt oppe i situasjonen er du ikke nyskjerrig nei, du har ikke kapasitet, man har mer en nok med kognitiv dissonans. Og mange jobber ræven av seg for å tilfredsstille for å være den perfekte husmor, elsker, vertinne, mor, kjæreste, kokk, sjåfør og alt annet de ikke gidder å gjøre selv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så tulleinnlegg deluxe!

Du tenker kommentaren din vr en hjelpende hånd til ts? Hva skal hun bruke den til, hvordan hjelper det henne at du ikke tror på det hun sier? Det er jo nettopp det som ofte er problemet, man tror ikke på det selv engang, de er gode å gi offeret skylden for hver eneste lille irritasjon de møter på. 

Det er ikke lett å gå når man har null tiltro til seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tenker kommentaren din vr en hjelpende hånd til ts? Hva skal hun bruke den til, hvordan hjelper det henne at du ikke tror på det hun sier? Det er jo nettopp det som ofte er problemet, man tror ikke på det selv engang, de er gode å gi offeret skylden for hver eneste lille irritasjon de møter på. 

Det er ikke lett å gå når man har null tiltro til seg selv.

Jeg trodde seriøst også selv at det var et tulleinnlegg da en annen skrev det. Og tenkte på den endringen fra nars til sosiopat, + at en lege skal ha sagt det. Da tenkte jeg at det er rart ikke ts er mer aktiv i tråden hun har startet, og tenkte at da er det antagelig en av disse tulletrådene som kun vil bivåne engasjerte tilsvar.

Så nei jeg mente ikke mer enn det jeg skrev.

Som jeg forstod situasjonen, hvis den da er reell, har narsissisten gjort det slutt med ts men hun trygler ham tilbake.. Det er ikke sånn at de er i et forhold. Selvfølgelig er det vanskeligere å gå ut av et langvarig forhold, det er ikke gjort på en dag. Men å slutte å trygle og gråte for å få tilbake en slem drittsekk, det er det mulig å ta seg sammen og slutte med på en dag. Og jeg ville virkelig hørt hvilke gode argumenter ts har for å fortsette å trygle etter denne? Det fremstår som hun er en voksen dame, iom det var snakk om bryllup til en voksen datter. Det går faktisk an å våkne opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det var mitt innlegg du mener var et tulleinnlegg så tar du helt feil. Han sa akkurat de ordene, jeg er fullstendig klar over at det ikke er samme forstyrrelse. Jeg tviler på at han var sosiopat, heller en voldskompetent borderline, farlig var han ihvertfall. 

Narsissistiske mennesker er jo som du skriver noe helt annet, min erfaring;  narsissistisk samboer, 6 år frem i tid - Ufør. 

Helsepersonell er ikke perfekte, selv om det ikke er akseptabelt å si slike ting så skjer det jo likevel.

Å påstå at ingen ville gjort sånn eller sånn, ts ville vært nyskjerrig, altså, for du har fasiten over "rette reaksjoner" da eller? Det er utrolig provoserende med folk som bastant tillegger andre mennesker egenskaper, intensjoner eller følelser. Spesielt på et forum der du ikke kjenner vedkommende engang.

Når du står midt oppe i situasjonen er du ikke nyskjerrig nei, du har ikke kapasitet, man har mer en nok med kognitiv dissonans. Og mange jobber ræven av seg for å tilfredsstille for å være den perfekte husmor, elsker, vertinne, mor, kjæreste, kokk, sjåfør og alt annet de ikke gidder å gjøre selv.

Nei jeg mente hovedinnlegget. Og jeg ser nå at du ikke er ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...