Gå til innhold

Eldre "hoarder" som nekter å flytte til omsorgsbolig, noen som har gode råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En eldre person i familien klarer ikke å holde huset sitt i orden. Det er nesten like ille som i TV-programmet ekstreme samlere / Hoarders. Det er overfylt, rotete og skittent overalt.

Kommunen og fastlegen har nylig blitt kjent med situasjonen, og de pusher på for å flytte personen til omsorgsbolig så raskt som mulig. Dette fordi det ikke er mulig å gi den hjelpen kommunen mener vedkommende trenger i nåværende bolig. De mener det er umulig å rydde/renovere boligen samtidig som eier bor i den.

Kommunen mener også de må tenke på arbeidsmiljøet til sine hjemmesykepleiere/hjemmehjelpere (ekstremt mye rot, skitt, lukt).

Problemet er at vedkommende ikke vil flytte til omsorgsboligen kommunen tilbyr.

Er det noen som har erfaring med lignende? Og hva ble i tilfelle gjort?

Generelle råd og tips tas også i mot med takk.

Anonymkode: 27f30...129

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En eldre person i familien klarer ikke å holde huset sitt i orden. Det er nesten like ille som i TV-programmet ekstreme samlere / Hoarders. Det er overfylt, rotete og skittent overalt.

Kommunen og fastlegen har nylig blitt kjent med situasjonen, og de pusher på for å flytte personen til omsorgsbolig så raskt som mulig. Dette fordi det ikke er mulig å gi den hjelpen kommunen mener vedkommende trenger i nåværende bolig. De mener det er umulig å rydde/renovere boligen samtidig som eier bor i den.

Kommunen mener også de må tenke på arbeidsmiljøet til sine hjemmesykepleiere/hjemmehjelpere (ekstremt mye rot, skitt, lukt).

Problemet er at vedkommende ikke vil flytte til omsorgsboligen kommunen tilbyr.

Er det noen som har erfaring med lignende? Og hva ble i tilfelle gjort?

Generelle råd og tips tas også i mot med takk.

Anonymkode: 27f30...129

Er samler, slutter ikke å samle, selv om hen kommer i et nytt miljø. 
En samler har et psykisk traume som gjør at ting eller samling gir trygghet. Tar man fra samleren tryggheten i samlingen og i å oppholde seg blant sitt samlede jordiske gods, så får personen et enda større traume. Her må psykisk helse på banen, før samleren kan fjernes fra sitt trygge miljø. 
Spørsmålet er jo og om noe kan løses ved å legge samleren inn på sykehus/institusjon en periode? 

Jeg er ingen fagperson på området, men jeg har lest en god del om samlemani, fordi jeg finner fenomenet interessant. 
Fastlegen bør jo og ha noe kunnskap om dette? Fastlegen bør og forstå at man ikke bare kan dra samleren ut av sitt kjente og trygge miljø fordi utenforstående, og ikke samleren selv, anser miljøet som helseskadelig? 

Anonymkode: a88fc...1ae

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nært kjennskap til det, men vet om en som sendte en bekymringsmelding til brannvesenet syns jeg å huske. Tror de da vurderer brannfaren med tanke på å leve sånn. Du kunne jo forhørt deg.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestefaren min. I mange år drev vi og tok med oss noen småting her og der uten at han merket det. Han bodde i kjellerleiligheten, så vi var innom han flere ganger om dagen og tok med oss et par ting stort sett hver gang. Det siste året før han flyttet på sykehjem var han innlagt relativt ofte, og da utnyttet vi sjansen til å kaste større mengder mens han var borte. Han hadde så mye ting at han ikke merket det da broren min ble litt vel ivrig og tok nok ting til å fylle en varebil. 🫣 

Skal sies at det ikke er snakk om typisk samlemani her. Han har alltid holdt på med videresalg og flipping av møbler, dingser og diverse, men har ikke hatt selvinnsikt nok til å se at kroppen begynte å bli for gammel til å drive med sånt. Han har derfor handlet mye på auksjon og så har det bare blitt stående fordi han ikke har hatt kropp til å fullføre prosjektene sine. De årene hjemme var han i tillegg blitt relativt dement, og da sto vi der med "kupp" fra auksjoner OG enorme mengder med q-tips og ankelsokker.

Anonymkode: 7d87f...415

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i helse. Det som har størst sannsynlighet for "suksess" er å gå via brannvesenet, evt smittevernlege ved skadedyr ol. 

Det skal utrolig mye til for at helse kan gripe inn med tvangstiltak. 

Anonymkode: 0cc54...c4e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykisk helse blant eldre er også et tema å ta opp. Kan det være at den eldre ikke føler seg trygg på sykehjem?

Anonymkode: 2ac8b...dc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forlate sitt trygge hjem er det få som vil, men legen eller dere må forklare at om det ikke ryddes kan han bli tvangsflyttet. Kan hende en ferie eller opphold annet sted kan være en løsning, så kan firma eller familie rydde opp i mellomtiden.

Anonymkode: 53f30...b75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 16.40):

Er samler, slutter ikke å samle, selv om hen kommer i et nytt miljø. 
En samler har et psykisk traume som gjør at ting eller samling gir trygghet. Tar man fra samleren tryggheten i samlingen og i å oppholde seg blant sitt samlede jordiske gods, så får personen et enda større traume. Her må psykisk helse på banen, før samleren kan fjernes fra sitt trygge miljø. 
Spørsmålet er jo og om noe kan løses ved å legge samleren inn på sykehus/institusjon en periode? 

Jeg er ingen fagperson på området, men jeg har lest en god del om samlemani, fordi jeg finner fenomenet interessant. 
Fastlegen bør jo og ha noe kunnskap om dette? Fastlegen bør og forstå at man ikke bare kan dra samleren ut av sitt kjente og trygge miljø fordi utenforstående, og ikke samleren selv, anser miljøet som helseskadelig? 

Anonymkode: a88fc...1ae

Har sett et eksempel på at folk ikke slutter å samle selv om vedkommende flytter. Det var fullt i huset vedkommende flyttet fra men det tok sjokkerende lite tid før det var gangveier og fullt i omsorgsleiligheten og. Så noen er bare slik dessverre. 

Anonymkode: f4a5b...c0b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (På 15.3.2025 den 20.50):

Jeg har ikke nært kjennskap til det, men vet om en som sendte en bekymringsmelding til brannvesenet syns jeg å huske. Tror de da vurderer brannfaren med tanke på å leve sånn. Du kunne jo forhørt deg.

Man kan vel ikke sette regler for brannvern i private boliger så det hjelper neppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lege kan i verste fall ta vekk samtykkekompetansen hans og tvinge han til å flytte. Men om leger faktisk gjør det i sånne tilfeller er jeg usikker på. Kjenner ikke nok til akkurat slike situasjoner. 
ta kontakt med psykisk helseteam i kommunen og hør med dem! 

Anonymkode: cdffc...e8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man kan vel ikke sette regler for brannvern i private boliger så det hjelper neppe. 

Jo, om huset faktisk er brannfarlig kan man det! Jeg sendte brannvesenet lå,naboen, det endte i tvangssalg…

Anonymkode: 2b065...971

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har sett et eksempel på at folk ikke slutter å samle selv om vedkommende flytter. Det var fullt i huset vedkommende flyttet fra men det tok sjokkerende lite tid før det var gangveier og fullt i omsorgsleiligheten og. Så noen er bare slik dessverre. 

Man blir ikke kvitt en lidelse ved å flytte, nei. 

Anonymkode: 41475...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som det sies over her; her må psykisk helse på banen. Noen som er kjent med problematikken og hva man kan gjøre med det. Tvang kommer bare til å gjøre alt verre.

Anonymkode: b02c9...68e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jepp men for hjemmehjelpere så må de ha en arbeidsplass som er brannsikret så det er nok en av grunnen til at de ikke kan jobbe der. 

Anonymkode: 18c5b...1a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber også i helse, og har ingen erfaringer med at noe fungerer. Det er et stort livsomvendende prosjekt å flytte fra sitt eget hjem til for eksempel omsorgsbolig, og om mulig enda større for samlere fordi det er hjemme blant tingene de er tryggest. 

De fem-seks tilfellene jeg personlig har vært engasjert i har alle endt med at brukeren av hjemmetjenester har blitt så syk at de har kommet på sykehus, og enten dødd eller skjønt selv at de ikke kan flytte hjem. Brannvesen har i de tilfellene vært involvert, men det eneste de kan gjøre er å delta i en prosess om å umyndiggjøre personen, og det har i hvert fall jeg aldri opplevd. Selv blant de største samlerne har jeg aldri opplevd umyndiggjøring, og vi snakker stier, dyr og stank. 

Anonymkode: 7edc2...3f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lege kan i verste fall ta vekk samtykkekompetansen hans og tvinge han til å flytte. Men om leger faktisk gjør det i sånne tilfeller er jeg usikker på. Kjenner ikke nok til akkurat slike situasjoner. 

Man kan jo ikke nekte folk å leve som de vil. Vet det er ekstremt men det skal veldig mye til å bruke tvang. Heldigvis!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, om huset faktisk er brannfarlig kan man det! Jeg sendte brannvesenet lå,naboen, det endte i tvangssalg…

Anonymkode: 2b065...971

Det må jeg vite mer om før jeg tror det. Var det en bolig nær andre boliger så det var til fare for andre så kanskje. Men ingen kan nekte folk å dø i en brann eller noe annet, man kan ikke forhindre at ting skjer hele tida. 

Ting som er i den private sfæren skal det nye til å gjøre noe med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo ikke nekte folk å leve som de vil. Vet det er ekstremt men det skal veldig mye til å bruke tvang. Heldigvis!

Nja, man kan jo faktisk nekte folk i en viss grad, om de lever i slike forhold som er umenneskelige. Det skjer jo at folk med demens blir tvunget inn på sykehjem på grunn av forholdene hjemme, der er det jo en sykdom bak. Det samme er jo hoarders, det er også en alvorlig sykdom, om ikke helt i samme gate som demens. 

Tvang er et komplisert tema og her ligger det mye etikk bak, men er helt enig i at det ikke skal være enkelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp, dette er et kjempeviktig poeng. Selv om vi selv ikke røyker, drikker, driver med narkotika, samler, spiser oss feite, så kan vi ikke tvinge andre til å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 7edc2...3f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (På 15.3.2025 den 20.50):

Jobber selv i helse, og her hadde vi en person som samlet alt han kunne finne. I vedovnen puttet han vedstykker knapt oppdelt, så det ble som halve trestubber og røykla hele leiligheten. Stekepannen (og andre panner) ble ALDRI vasket, kun brukt på ny. Han stekte opp store pakker kjøtt, så lot han det bare ligge i pannen og småspiste over flere dager- uansett temperatur. Kjøkkenet var invadert av fluer hele vår/ sommer/ høst, men han brydde seg ikke. Spiste og drakk med fluer i maten. Gammelt fett alle veier, en vifte som ble renset to ganger av en dame han leide inn til nedvask. Naboene var redde huset skulle ta fyr og brannvesenet kom etter en stund på tilsyn. Fikk noe tilsnakk angående vedovnen, men ellers intet gjort. Mannen var "bare" sær, ellers klar og orientert og da får man ikke gjort noe under tvang. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal nok mer til for det- de ville knapt gjøre det med min bestefar som ble funnet ute i tøfler, truse og jakke på natten uten å vite hvor han bodde. Strenge regler for slikt. 

Hjemmetjenesten har også rettigheter i forhold til arbeidssituasjon, så de går inn så langt som det overhodet lar seg gjøre, men også de har lov å si nok er nok. Da må det meldes bekymring via fastlege, enten av kommunen eller pårørende, så må man håpe på hjelp den veien. 

Anonymkode: 8e9cc...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...