Karo* Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Hunden vår har en lei tendens til å bite om noen nærmer seg det han ligger på om dette er våre klær, feks om det ligger en boblejakke på en benk eller noe. Dette gjør han uten forvarsel, sikkert fordi han ikke føler han har tid til feks å knurre. Han bet meg ganske kraftig i går kveld, da hadde han lagt seg på et sengeteppe og min manns bukse som lå på gulvet, og jeg skulle ta på han en genser fordi vi hadde vinduet oppe og det var mange minusgrader ute. Det gikk fint å ta på han genseren over hodet, men da jeg prøvde å finne foten hans og dermed tok hånden på underlaget bet han til. Jeg burde sikkert ha tenkt på at dette kunne skje, og bare latt han ligge, men tenkte rett og slett ikke på det fordi han aldri har bitt meg før. Dette kan ikke fortsette, og jeg er nokså fortvilet og lurer på hvordan vi skal håndtere dette -har noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Det første er å la ham være i fred når han ligger et sted. Etterhvert kan du, når du går forbi, kaste ned en godbit til ham og så bare gå videre. Ikke stopp eller prat med ham, bare kast ned en godbit mellom labbene hans og gå videre. Da lærer han at a) han får ligge i fred og b) når du er i nærheten når han ligger på noe så blir ikke ting tatt fra ham, i stedet får han noe godt. Må du ta noe som er i nærheten av ham, eller gjøre noe med hunden (f.eks ta på genser) så ikke gjør det på eller nær liggeplassen. Rop ham til deg eller evt kast en godbit for å få ham bort fra det du må flytte på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars Ressursforsvar. Hunder biter ikke uten forvarsel. Det er alltid tegn på at et bitt kommer selv om man ikke kjenner/vet om signalene. Har dere korrigert knurring tidligere? Det som kan skje når man korrigerer knurring, er at hunden lærer at knurring ikke er en effektiv måte å kommunisere på, og da hopper de gjerne over det steget og går rett til glefsing/biting. Når en hund er ukomfortabel/stressa/forsvarer ressurser, så vil de vise en haug med ikke-verbale signaler først. Stivt ansikt/kropp, whale eye (det hvite i øyet vises godt), hodet lavt, ører som henger litt til siden, slikker seg rundt munnen, osv osv. Disse signalene betyr "jeg er ukomfortabel. Plis slutt/gå vekk". Om disse signalene ikke respekteres, eskalerer de til knurring. Om knurringen blir ignorert, eskalerer de til glefsing/biting. Denne eskalasjonen trenger ikke å skje i samme øyeblikk. En eskalasjonen til knurring og biting kan skje først når de ikke-verbale signalene har blitt ignorert over flere uker/måneder. Toleransenivået til hunden blir lavere og lavere over tid- til de til slutt blir tvunget til å eskalere til sterkere kommunikasjon for å bli hørt. Om knurring blir ignorert/korrigert, kan en hund lære at den må hoppe rett over denne kommunikasjonsformen og gå rett til glefsing/biting. Når en hund praktiserer ressursforsvar og man ønsker å trene vekk dette, så er målet å øke toleransenivået og trygghetsfølelsen til hunden så de ikke lenger føler behov for å forsvare ressurser fra eier, men også så hunden lærer at den kan bruke "innestemme" (kroppsspråket) for å kommunisere istedenfor å måtte rope høyt gjennom knurring og glefsing. Treningsmetoden brukeren over beskriver, går ut på å endre hundens følelser rundt det at dere kommer nærme den når den har ressurser. Istedenfor å gå i forsvar fordi den frykter at dere skal ta vekk ressursene/flytte den vekk fra ressursene, lærer den at gode ting skjer når dere er i nærheten (godbit). Med tid, vil den føle seg tryggere og ikke lenger føle at dere er potensielle ressurs-tyver. Også som nevnt, trenger dere at hunden flytter seg vekk fra ressursene: ikke legg press på hunden. Gå mot kjøkkenet (vekk fra hunden) mens dere kaller ham til dere med lovnader om en godbit. Og, bli flinkere til å ikke la klær etc ligge på gulvet. Anonymkode: 2573e...039 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå