Gå til innhold

Dyrtiden, hva skjedde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 13.13):

En stund trodde alle at det nærmest ville gå til hel**te. Dyrtid, boligmarked i stampe og høye renter.

Likevel stiger boligprisene nå igjen mot himmelen, nybilsalget øker og det er slutt på å lese om fattigdom i media .

Hva skjedde egentlig?

Anonymkode: 5b281...290

Det som skjedde ? Det var det "grønne skiftet" som gjorde at vår strøm ble lagt ut på det frie markedet i Europa for at de skulle få strøm ! Noe som gjorde at strømprisene gikk i taket her hjemme ! De gikk ikke bare i taket, det var helt ekstremt hvor mye strømmen steg i pris det øyeblikket utenlands kablene ble åpnet.  Næringslivet fikk ikke noe strømstøtte, de måtte etter hvert ta høyere priser for alle sine varer ! Det drev prisene opp ! Samtidig kom over 70.000 Ukrainere hit ! Det gjorde at boligmangelen ble prekær ! Noe som igjen drev prisene sammen med høyere priser på energi som gjorde at også prisene på nybygg ble ekstremt mye dyrere. Prisen på nye boliger ble over natten ekstremt mye dyrere, noe som gjorde at boligbyggingen stoppet bokstavelig opp ! Hva skjedde da ? Prisen på gamle boliger stiger tilsvarende i pris. Det var fakta det som skjedde helt dønn korrekt. Og det pågår fremdeles. Bremses litt av en høyere rente ellers hadde dette gått fullstendig galt. Uansett det ser ikke bra ut fremover. 

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siste: Bind renten og bli rik.

Bind renten og blir rik ? For noen ja så lenge du får binde renten til gode vilkår, den tiden er over nå. For om det er slik at det å binde renten er noe som gir underverker så vil bankene gå dundrende konkurs i det lange løp.  Da er det de som taper de pengene du som låntaker skulle betalt. Alle forstår at det ikke kan foregå veldig lenge. Så binder du renten til et høyt nivå ? Situasjonen endrer seg over noen år ? Du sitter igjen med svarteper.  For de som bandt renten i 10 år da den var på det laveste ? Genialt viser det seg å være for de få det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (43 minutter siden):

Det var fakta det som skjedde helt dønn korrekt.

Mulig innlegget var uklart. Spørsmålet var ikke hva som skapte dyrtiden, men hva som avskaffet den.

Strømstøtten kan umulig være forklaringen på at vi plutselig har fått så mye bedre råd.
Hva med alle som sutret i media om at de ikke har råd til mat? Har de bare "tilpasset seg"? Er ingen medier som skriver om slikt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mulig innlegget var uklart. Spørsmålet var ikke hva som skapte dyrtiden, men hva som avskaffet den.

Strømstøtten kan umulig være forklaringen på at vi plutselig har fått så mye bedre råd.
Hva med alle som sutret i media om at de ikke har råd til mat? Har de bare "tilpasset seg"? Er ingen medier som skriver om slikt lenger.

Alvorlig talt de som ikke er påvirket av "dyrtiden " er de som har masse penger ! Mange har det, og da er dette med høyere matpriser og dyr strøm bare en fartsdump i deres økonomi. For alle andre er dette et enormt problem, og de har fortsatt råd til mat (mange) fordi de kutter i alle andre utgifter og forbruk. Men hvor lenge kan en slik strategi vare ? I det private næringsliv vil mange flere miste jobbene sine fordi et enormt flertall ikke har råd til vanlig forbruk. Og når du eventuelt mister jobben ? Da kan slitet med å skaffe penger til mat som de lavere klasser har levd med en stund også ramme deg ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja var beintøft her ei stund men har absolutt igjen tilpasset meg en enda lavere leve standard gøy er det ikke men nå går det enklere. Men betyr jo også at jeg nylig la bak meg en 14 dagers periode hvor jeg spiste nesten ingenting for å få betalt regninger. Vi har gått over til kosthold tilsvarende når jeg var student. Kjøper ikke brød og pålegg de ukene jeg har barnefri osv osv man finner jo løsninger. 

Men både jeg og sønnen ble sint når vi så på debatten om dyrtid nylig. 

Så man skrur til et knepp til, tilpasser seg. Men før eller siden er det faktisk begrenset hvor hardt det er mulig å kutte. 

Jeg er ganske bevist på økonomien min eier ikke kredittkortet og eneste lånet er studielån. 

Har søkt om utsettelse på å betale studielån og fikk det. Man må bruke alle muligheter men ja jeg lurer på hvor mye mer vi faktisk kan klare å kutte. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TomKrus skrev (14 timer siden):

I det private næringsliv vil mange flere miste jobbene sine fordi et enormt flertall ikke har råd til vanlig forbruk.

Tydeligvis ikke, for folk handler som aldri før, prisstigningen fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...