AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Hei!! Jeg vurderer litt å kjøpe en bolig i Nord-Norge, typ Lofoten... for utleie. Både langtids og korttids, men kanskje korttids i starten da det gjerne er mer lønnsomt, men da også mer jobb. Grunnen er at jeg har ikke nok inntekt/EK til å kjøpe en bolig jeg faktisk ønsker å bo i på Østlandet, og det blir jo ikke akkurat billigere. Jeg kan ha hjemmekontor, så jeg kan bo der oppe og administrere utleie selv, i hvert fall i starten og gjennom sommeren. Noen som har erfaring med dette eller har tenkt lignende tanker? Med svak krone så vil det jo bare bli flere og flere turister? Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Hva skal du bo i der oppe? Da må du jo kjøpe deg to steder i Lofoten? Høres svært lite gjennomtenkt ut Anonymkode: 17fe9...476 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hva skal du bo i der oppe? Da må du jo kjøpe deg to steder i Lofoten? Høres svært lite gjennomtenkt ut Anonymkode: 17fe9...476 Bilen, gjør det ofte nå også. Evt. leie ut rom, ikke boligen, må se an hvor mange forespørsler de ulike alternativene får. Ser på boliger med minst 4 soverom. Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Har du nok EK til å kjøpe noe i Lofoten, da? Attraktive boliger er ikke spesielt billige. Ikke Oslopriser, men dyrere enn mange andre steder på Østlandet. Anonymkode: 819f5...6d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du nok EK til å kjøpe noe i Lofoten, da? Attraktive boliger er ikke spesielt billige. Ikke Oslopriser, men dyrere enn mange andre steder på Østlandet. Anonymkode: 819f5...6d1 Det har jeg! Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Det er mange fordeler med å selv bo i huset du leier ut. Du betaler mye mindre i skatt for primærbolig enn sekundærbolig. Hvis du selv bor i minst 50% av boligen, så slipper du å betale skatt av leieinntektene. Så du bør se etter en tomannsbolig, der du leier ut ene halvparten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg! Anonymkode: 12b09...a3b (Ser mest på Moskenes, Henningsvær og Svolvær) Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Hulderen skrev (Akkurat nå): Det er mange fordeler med å selv bo i huset du leier ut. Du betaler mye mindre i skatt for primærbolig enn sekundærbolig. Hvis du selv bor i minst 50% av boligen, så slipper du å betale skatt av leieinntektene. Så du bør se etter en tomannsbolig, der du leier ut ene halvparten. Jeg vet, samtidig så kan man tjene mye mer på korttidsutleie kontra det å leie ut langtid. Såppass at det er mer lukrativt selv om man må skatte. Også er det jo "bare" 22%, kontra mye høyere for aksjer. Men har også tenkt litt på det med tomannsbolig og leie ut halvparten, får se litt hva som finnes og hva som blir mest aktuelt. Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei!! Jeg vurderer litt å kjøpe en bolig i Nord-Norge, typ Lofoten... for utleie. Både langtids og korttids, men kanskje korttids i starten da det gjerne er mer lønnsomt, men da også mer jobb. Grunnen er at jeg har ikke nok inntekt/EK til å kjøpe en bolig jeg faktisk ønsker å bo i på Østlandet, og det blir jo ikke akkurat billigere. Jeg kan ha hjemmekontor, så jeg kan bo der oppe og administrere utleie selv, i hvert fall i starten og gjennom sommeren. Noen som har erfaring med dette eller har tenkt lignende tanker? Med svak krone så vil det jo bare bli flere og flere turister? Anonymkode: 12b09...a3b Trives du i Lofoten da? Anonymkode: 84499...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars Hulderen skrev (1 time siden): Det er mange fordeler med å selv bo i huset du leier ut. Du betaler mye mindre i skatt for primærbolig enn sekundærbolig. Hvis du selv bor i minst 50% av boligen, så slipper du å betale skatt av leieinntektene. Så du bør se etter en tomannsbolig, der du leier ut ene halvparten. Det er ikke arealet det kommer an på - det er utleieverdien som bestemmer om du kan leie ut skattefritt. Dersom den delen som leies ut har større utleieverdi enn den en bor i må en skatte av leieinntekten, selv om den del en bor har et større areal enn utleidelen. Anonymkode: 0f6de...931 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars Har du Ek til å kjøpe i Lofoten så har du Ek til å kjøpe i storOslo. Sånn til orientering. Anonymkode: 4622b...660 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du Ek til å kjøpe i Lofoten så har du Ek til å kjøpe i storOslo. Sånn til orientering. Anonymkode: 4622b...660 Enig. Hvis ts uansett har planer om å bo i bilen sin(!)så bør han kjøpe en leilighet i Oslo og leie ut til studenter eller noe. Tror det blir mer «lukrativt». Anonymkode: 17fe9...476 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke arealet det kommer an på - det er utleieverdien som bestemmer om du kan leie ut skattefritt. Dersom den delen som leies ut har større utleieverdi enn den en bor i må en skatte av leieinntekten, selv om den del en bor har et større areal enn utleidelen. Anonymkode: 0f6de...931 Det strmmer ikke. Se vedlagt skjermdump. Anonymkode: 89aac...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars En venninne har feriehus i Lofoten og leier ut når hun ikke bruker det. Hun kommer fra Lofoten, derfor hun har bolig der. Så annerledes situasjon enn deg. Det er kostbart å leie ut og vedlikeholde et hus. Har du budsjettert med det? Venninnen min måtte bytte kledning, ny drenering og så videre. Det er og vanskeligere å leie ut et hus i forhold til rorbu. Da hun hadde rorbu hadde hun fullt belegg hele sesongen, med huset er det mer sporadisk. De fleste er ute etter noe i 1-2 netter, siden de reiser mye rundt når de er i Lofoten. av stedene du ser på ville jeg kuttet ut Svolvær. Der konkurrerer du med hotell og veldig mange andre overnattingssteder. Hvis man skal bo i Lofoten har vestvågøy den mest spennende naturen og potensiale for utleie. Det koster mye å kjøpe og selge et hus. Hvor lang tidshorisont har du tenkt deg? Hvordan sikrer du deg at kostnadene med å selge ikke spiser opp eventuell prisstigning? Hvordan vet du at du får solgt huset igjen? Anonymkode: 2d97e...0f5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Del Skrevet 16. mars Det høres egentlig ikke ut som en veldig god ide. Anonymkode: 62009...447 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du Ek til å kjøpe i Lofoten så har du Ek til å kjøpe i storOslo. Sånn til orientering. Anonymkode: 4622b...660 Ja, men ikke samme størrelse. Og litt finere omgivelser i Lofoten.. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig. Hvis ts uansett har planer om å bo i bilen sin(!)så bør han kjøpe en leilighet i Oslo og leie ut til studenter eller noe. Tror det blir mer «lukrativt». Anonymkode: 17fe9...476 Kun ved utleie, er jo trolig ikke utleid hele tiden, men hadde sett på det som en mulighet til å betjene litt av lånet og utgiftene ved å eie et hjem. Du får ikke 2 soverom i Oslo engang til prisen av 4-5 i Nord-Norge... AnonymBruker skrev (1 time siden): En venninne har feriehus i Lofoten og leier ut når hun ikke bruker det. Hun kommer fra Lofoten, derfor hun har bolig der. Så annerledes situasjon enn deg. Det er kostbart å leie ut og vedlikeholde et hus. Har du budsjettert med det? Venninnen min måtte bytte kledning, ny drenering og så videre. Det er og vanskeligere å leie ut et hus i forhold til rorbu. Da hun hadde rorbu hadde hun fullt belegg hele sesongen, med huset er det mer sporadisk. De fleste er ute etter noe i 1-2 netter, siden de reiser mye rundt når de er i Lofoten. av stedene du ser på ville jeg kuttet ut Svolvær. Der konkurrerer du med hotell og veldig mange andre overnattingssteder. Hvis man skal bo i Lofoten har vestvågøy den mest spennende naturen og potensiale for utleie. Det koster mye å kjøpe og selge et hus. Hvor lang tidshorisont har du tenkt deg? Hvordan sikrer du deg at kostnadene med å selge ikke spiser opp eventuell prisstigning? Hvordan vet du at du får solgt huset igjen? Anonymkode: 2d97e...0f5 Veldig gode poeng! Skal ta de med meg videre i prosessen, spesielt det med Vestvågøy er veldig nyttig. Har budsjettert med at jeg ikke MÅ leie ut huset, men ser på det som pluss her og der med litt inntekt. Tidshorisont på rundt 10 år, muligens beholde som langtidsutleie-objekt etter jeg har fått kjøpt noe på Østlandet, eller kanskje jeg blir i Nord-Norge. Det er såpass få hus til salgs der oppe at jeg tror det ville vært mulig å få solgt igjen. Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars Lofoten er vel dyrt. Hadde heller gått for vesterålen. Anonymkode: 2099d...226 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): (Ser mest på Moskenes, Henningsvær og Svolvær) Anonymkode: 12b09...a3b De dyreste stedene i Lofoten. Anonymkode: 819f5...6d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): De dyreste stedene i Lofoten. Anonymkode: 819f5...6d1 Ja, men tenkte kanskje det kunne lønne seg mtp at det er nærme ferge/flyplass. Men veldig åpen for forslag! Har forøvrig aldri vært i Lofoten, men bodd på "lignende" plass (dvs. liten fjellby), og trivdes utrolig godt. Må legge til at det er mest fordi jeg finner ikke noe på Østlandet jeg har råd til hvor jeg har LYST til å bo, men i Nord-Norge finner jeg mange aktuelle objekter vel innenfor mitt budsjett hvor jeg kunne tenke meg å bo. Tenker at det kanskje er gode muligheter for utleie, spesielt om sommeren, men tenker ikke at det skal finansiere hele lånet, så jeg er ikke avhengig av utleie, det hadde bare vært en veldig positiv bonus. Anonymkode: 12b09...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det strmmer ikke. Se vedlagt skjermdump. Anonymkode: 89aac...9a5 Jo: § 7-2.Utleieinntekt mv. (1) Utleieinntekt fra egen bolig er skattepliktig, unntatt når leieforholdet varer sammenhengende minst 30 dager og a. eieren benytter minst halvparten av boligen til egen bruk, regnet etter utleieverdien. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/KAPITTEL_8#KAPITTEL_8 Anonymkode: 0f6de...931 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå