Gå til innhold

Hjelp til katterasevalg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Katt i bånd, da hadde jeg valgt hund.

Anonymkode: ae54a...66d

Så hvis man bor ved veldig traffikerte veier eller i en by med folk som potensielt kan finne på å skade katten så er det bedre å la den vandre fritt som den vil? De eneste gangene jeg er i mot å ha ''innekatt'' er hvis du bor i et område med faktiske trygge uteomgivelser. Ellers, hold den inne så den er trygg.

Anonymkode: 7651a...c10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Britisk korthår er helt nydelige. Veldig fin rase. 

Har selv Neva Masquerade (sibir) men den har nok for lang pels ift det du ser etter. Må børstes en del. 

Anonymkode: 0a4a3...5eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Abyssiner

Somali

Devon rex

american curl

American bobtail

japanese bobtail

Manx

Europe

Sphynx

Korat

Peterbald

Orientaler

Siameser

Anonymkode: 605f2...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 11.00):

Vill valgt norsk skogskatt. Med ikke den mest rigide stamtavlen. De er sunnest.

Anonymkode: ae54a...66d

Har to renrasede norsk skogkatter. De er veldig søte og hengivende, men synes de tåler ekstremt lite. Begge sliter med tannkjøttbetennelse, og har måttet ta de til veterinær flere ganger i året tidligere for rens. Å pusse tennene hver dag holder det litt i sjakk, men det er definitivt mye jobb. Om jeg drar på ferie uten at noen pusser tennene deres på 5 dager, er tannkjøttet deres rødt og betent. Veterinær sa at de reagerer på plakk fordi de hadde et såpass dårlig immunforsvar i munnen (de hadde ikke tannsten heller). Begge har også slitt med urinveisproblemer, den ene katten opptil to-tre ganger. Nå går begge på et spesielt fôr for å forebygge dette. Begge kattene kom fra to forskjellige oppdrettere, men den ene oppdretteren hadde opplevd slikt med kattene hennes før. Hvis jeg hadde visst dette på forhånd hadde jeg aldri kjøpt norsk skogkatt. De har derimot en veldig spesiell og fin personlighet 💗 Huskattene er nok de som lever lengst og er sunnest da de har størst genetisk variasjon. Synes man skal velge en katt som er sunn, og ikke velge kun på grunn av utseende. 

Anonymkode: d1ce7...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har to renrasede norsk skogkatter. De er veldig søte og hengivende, men synes de tåler ekstremt lite. Begge sliter med tannkjøttbetennelse, og har måttet ta de til veterinær flere ganger i året tidligere for rens. Å pusse tennene hver dag holder det litt i sjakk, men det er definitivt mye jobb. Om jeg drar på ferie uten at noen pusser tennene deres på 5 dager, er tannkjøttet deres rødt og betent. Veterinær sa at de reagerer på plakk fordi de hadde et såpass dårlig immunforsvar i munnen (de hadde ikke tannsten heller). Begge har også slitt med urinveisproblemer, den ene katten opptil to-tre ganger. Nå går begge på et spesielt fôr for å forebygge dette. Begge kattene kom fra to forskjellige oppdrettere, men den ene oppdretteren hadde opplevd slikt med kattene hennes før. Hvis jeg hadde visst dette på forhånd hadde jeg aldri kjøpt norsk skogkatt. De har derimot en veldig spesiell og fin personlighet 💗 Huskattene er nok de som lever lengst og er sunnest da de har størst genetisk variasjon. Synes man skal velge en katt som er sunn, og ikke velge kun på grunn av utseende. 

Dette gjelder sikkert ikke alle norsk skogkatter, men hvis noen vurderer å kjøpe norsk skogkatt så ville jeg bare dele en erfaring og en potensiell risiko 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette gjelder sikkert ikke alle norsk skogkatter, men hvis noen vurderer å kjøpe norsk skogkatt så ville jeg bare dele en erfaring og en potensiell risiko 🌸

NS er totalt uaktuelt grunnet pelsen uansett. 

Anonymkode: 4316c...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...