Gå til innhold

Hjelp til katterasevalg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en liten drøm om å ha rasekatter en gang i tiden når forholdene er helt lagt tilrette for det. Innekatter med stort inngjerdet uteområde og vant med å gå litt i bånd.

Ønsker ikke langhåret eller med kortere snuteparti enn normalen.

Hvilke raser regnes da som noen som er middels eller under middels aktive, litt motsetning til f.eks Bengal, som er grei for en nybegynner å starte med?

Og hvilke kjønn ville dere anbefalt? Kastrert blir de uansett.  

Anonymkode: 4316c...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en liten drøm om å ha rasekatter en gang i tiden når forholdene er helt lagt tilrette for det. Innekatter med stort inngjerdet uteområde og vant med å gå litt i bånd.

Hvilke raser regnes da som noen som er middels eller under middels aktive, litt motsetning til f.eks Bengal, som er grei for en nybegynner å starte med?

Jeg ville vurdert en Bengaler❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coachshinny skrev (Akkurat nå):

Jeg ville vurdert en Bengaler❤️

Er ikke de liksom «Malinoisen» av kattene? Jeg er mer hundeperson retning Golden og prøver nå orientere meg smått i katteverdenen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden du har et stort, inngjerdet uteområde, og ønsker en katt som kan trenes til å gå i bånd, så er faktisk bengalkatt ikke så dumt.

Jeg har to bengaljenter (100% renrasede), og de gir mye underholdning og glede 🥰

Anonymkode: b775a...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hellig Birma. :) Semilanghåret og trenger å børstes innimellom, men har svært myk pels som ikke floker seg. Sosiale og morsomme katter som knytter seg til eieren sin. 

Anonymkode: 4751a...e30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vill valgt norsk skogskatt. Med ikke den mest rigide stamtavlen. De er sunnest.

Anonymkode: ae54a...66d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du har et stort, inngjerdet uteområde, og ønsker en katt som kan trenes til å gå i bånd, så er faktisk bengalkatt ikke så dumt.

Jeg har to bengaljenter (100% renrasede), og de gir mye underholdning og glede 🥰

Anonymkode: b775a...0ff

Katt i bånd, da hadde jeg valgt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Katt i bånd, da hadde jeg valgt hund.

Har hunder i dag, men tenker når jeg blir eldre at jeg kanskje vil reise og farte mer så er innekatter (med stort uteområde) lettere.
Hund er mer en livsstil siden de ikke skal være særlig alene, mens katter vel trives mer med det så lenge de er 2 og også blir aktivisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke de liksom «Malinoisen» av kattene? Jeg er mer hundeperson retning Golden og prøver nå orientere meg smått i katteverdenen 😂

Hvorfor hundeperson når du spør om råd om katt. Får ingen katt som er hundelikhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Coachshinny skrev (3 minutter siden):

Hvorfor hundeperson når du spør om råd om katt. Får ingen katt som er hundelikhet.

Nå spør jeg ikke om katt som er lik hund, men hvilke katteraser som regnes som litt mindre hyperaktive og kanskje også litt over snittet kjælne, selv om det selvsagt vil variere innenfor individer så er jo også katterasene forskjellige på dette punktet regner jeg med. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HB og NS er nok utelukket dessverre, naken til vanlig kort dobbel pels er det jeg ser etter. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hellig Birma. :) Semilanghåret og trenger å børstes innimellom, men har svært myk pels som ikke floker seg. Sosiale og morsomme katter som knytter seg til eieren sin. 

Anonymkode: 4751a...e30

Hvis det faktisk stemmer så kan det vurderes, men jeg har virkelig ikke sansen for pels som kan floke (og kastrering gjør vel gjerne pelsen verre med tanken på dette?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Orientaler/siameser! De vil være med der det skjer, er veldig oppsøkende/kjælne, setter seg gjerne på fanget om du setter deg ned for å tisse, og privatliv kan du egentlig bare glemme. 

Leker skjerf og ligger under dynen med deg om natten, og man føler seg aldri ensom 😆

Anonymkode: 00a3d...38c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes britisk korthår er nydelige. De har så bollete små fjes med den pelsen som gir dem så rundt og søtt ansikt. Greie å ha med og gjøre også. Har en venninne som har to, og de er nydelige og greie katter å ha med og gjøre. Ikke noen særheter som f.eks. siamesere har (med krav om menneskeselskap og høylytt mjauing og remjing til alle døgnets tider).

Anonymkode: 8288f...ae3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (7 minutter siden):

Anbefaler deg å ta en titt på denne siden: https://www.anicura.no/for-dyreeiere/katt/hvilken_katt_passer_for_meg/

Da kan du legge inn litt hva du er ute etter og få opp anbefalinger.

Takk. Chartreux kom høyt opp som jeg aldri har hørt om og som virker som en veldig fin rase utifra det jeg leser, selv om de har for meg et litt kjedelig utseende (som ikke er det jeg går etter først og fremst uansett).

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk. Chartreux kom høyt opp som jeg aldri har hørt om og som virker som en veldig fin rase utifra det jeg leser, selv om de har for meg et litt kjedelig utseende (som ikke er det jeg går etter først og fremst uansett).

Ts

Ja, du får opp mange ukjente raser, så da kommer det litt an på hvor enkelt de er å få tak i. Men jeg tenker at uansett må man kjøre et stykke, om det ikke er veldig vanlig med oppdrett av rasekatter der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, de er det. Ville ikke anbefalt de om du ønsker en katt som er enkel å ha med å gjøre. 
Har selv britisk korthår, og de har et fantastisk gemytt. Sosiale, rolige og greie. Men pass på at du velger oppdretter med omhu, noen avler dessverre på for korte neser også på disse, som gir utslag i for liten munn og tannproblemer som følge av det. Har måttet trekke flere tenner på mine pga tannstillingen, men når det er gjort så er de friske og har god helse.

Anonymkode: ea6a4...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskatt. Altså en som ikke har rasestandard, 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ragdoll er hund i kattekropp 😅

Pelsen er silkemyk uten under-ull , så den tover seg normalt ikke.

De er rolige, snille, klorer og biter aldri, og ekstremt sosiale. Prater også mye.😍

Går gjerne i bånd også- jeg har 2 stk.

Anonymkode: 13743...ad6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...