Gå til innhold

Matforgiftning igjen!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte kylling kjøttdeig for en uke siden fordi den var på tilbud og inneholdt kun kvernet lårkjøtt fra kylling.

Jeg la den i frysen da jeg kom hjem og tok den opp i går på utløpsdatoen, og siden den hadde vært frosset må vel det gå greit?

Det luktet stramt og ekkelt da jeg åpnet pakken, men tenkte det var pakkegass og stekte kjøttet som ikke luktet noe spesielt under steking.

Var sulten så jeg spiste nesten hele pakken på 400 gram blandet med grønnsaker. En liten time etter inntak av maten ble jeg oppblåst og begynte å fjerte noe voldsomt, og utover kvelden kom magesmertene og følelsen av å være stinn og småkvalm.

I dag har jeg moderate magesmerter, uggen og oppblåst🤢

har hatt matforgiftning flere ganger av kylling og hadde egentlig sluttet med kyllingfilet, men så røk jeg på et godt tilbud på kylling kjøttdeig av rent kjøtt, men nå har jeg fått nok!

Hva kan jeg drikke og spise for at magen skal bli bedre? Har tatt probiotika...

Anonymkode: 439cc...db3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke matforgiftet. Jeg hadde også blitt dårlig av å spise en hel pakke kylllingkjøttdeig. 

Anonymkode: 8064d...26a

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøpte kylling kjøttdeig for en uke siden fordi den var på tilbud og inneholdt kun kvernet lårkjøtt fra kylling.

Jeg la den i frysen da jeg kom hjem og tok den opp i går på utløpsdatoen, og siden den hadde vært frosset må vel det gå greit?

Det luktet stramt og ekkelt da jeg åpnet pakken, men tenkte det var pakkegass og stekte kjøttet som ikke luktet noe spesielt under steking.

Var sulten så jeg spiste nesten hele pakken på 400 gram blandet med grønnsaker. En liten time etter inntak av maten ble jeg oppblåst og begynte å fjerte noe voldsomt, og utover kvelden kom magesmertene og følelsen av å være stinn og småkvalm.

har hatt matforgiftning flere ganger av kylling og hadde egentlig sluttet med kyllingfilet, men så røk jeg på et godt tilbud på kylling kjøttdeig av rent kjøtt, men nå har jeg fått nok!

Dette er ikke matforgiftning, de gangene jeg har hatt det så VET du, man blir sittende på dassen gjerne med en bøtte foran seg.....

Anonymkode: ba95d...1a0

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, hvorfor kaller du dette matforgiftning?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du misbruker betegnelsen matforgiftning. Dette du har er bare et ubehag, du har spist noe kroppen din ikke likte så godt. Ved EKTE matforgiftning så spyr man som en gris og blir virkelig, virkelig dårlig. Sitter på do og spyr om hverandre eller på likt.

Jeg har vært matforgiftet i Norge EN gang i mitt liv (er over 50) og det var en hamburger jeg kjøpte på en liten kebabsjappe i sentrum på natten. Den andre gangen jeg ble matforgiftet var på Kypros, en restaurant som serverte bedervet biff. Heldigvis kjente både jeg og venninnen min at noe var galt med biffen, så vi spiste bare noen biter før vi lot resten ligge. Likevel endte vi med å spy så det sprutet bare en time senere.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt matforgiftning to ganger i mitt lange liv, og det var ikke som du beskriver. Fikk sterke smerter innen en time. På do, med bøtte i ca ett døgn. Null hvile, fordi det gikk i ett med do/oppkast. Ligner ikke på "luft i magen" og "stinn" i det hele tatt.

Anonymkode: 59805...98a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her må du gå i deg selv, og hvordan du tilbereder maten din. 
Både kylling og grønnsaker fra frysedisken skal gjennomvarmes skikkelig. Blir ikke maten skikkelig gjennomvarm så får du i deg eventuelle sykdomsfremkallende bakterier. 
Det skal ikke være noe i veien for å spise kylling produkter frem til utløpsdato, så lenge kjølevarer er behandlet kjølig. Når du har frosset maten, så skal den være trygg. 
Når du har kjørt i deg så mye mat så kan like gjerne det være årsaken til magevondt som at der er noe galt med maten. 
Magevondet kan like gjerne komme av virus eller noe du har spist tidligere på dagen, eller som sagt du spiser mengder uten stopp på en gang.

Du har vel hatt noen tråder om dette tidligere og? Det går og magevirus utbrudd nå.

Anonymkode: 9e810...640

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt matforgiftning slik som dere beskriver og da måtte jeg ha tilsyn av lege fordi jeg var så dårlig.

Ifølge lege er det en slags matforgiftning når man får mye luft, smerter og kvalme over lengre tid slik som jeg har fått nå.

Har opplevd dette flere ganger tidligere og da gikk jeg i uker/måneder med smerter og slapphet etter å ha spist bedervet mat, og legen kaller det matforgiftning ja.

Jeg har ibs og matintoleranser og reagerer sterkere på bedervet mat enn andre folk, fordi tarmtottene og tarmfloraen er så sensitive, sier min lege.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt matforgiftning slik som dere beskriver og da måtte jeg ha tilsyn av lege fordi jeg var så dårlig.

Ifølge lege er det en slags matforgiftning når man får mye luft, smerter og kvalme over lengre tid slik som jeg har fått nå.

Har opplevd dette flere ganger tidligere og da gikk jeg i uker/måneder med smerter og slapphet etter å ha spist bedervet mat, og legen kaller det matforgiftning ja.

Jeg har ibs og matintoleranser og reagerer sterkere på bedervet mat enn andre folk, fordi tarmtottene og tarmfloraen er så sensitive, sier min lege.

ts

Altså, du må slutte å spise mat som er dårlig og være nøye med mat- og kjøkkenhygiene. Det er ikke vanlig å bli matforgiftet støtt og stadig.

Anonymkode: 25b11...c91

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts

Du får ikke noe lettere ekte matforgiftning av den grunn! Det er jo ikke maten det er noe galt med, den er ikke bedervet av dårlige bakterier (som er det som gir matFORGIFTNING), det er DINE FORDØYELSESORGANER det er noe i veien med.

Slutt å misbruke ord. Du er ikke matforgiftet. Du har sart fordøyelse og må være nøyere med hvilke matvarer du spiser. Og kanskje også hvilke mengder...

Endret av Million
  • Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (30 minutter siden):

Du får ikke noe lettere ekte matforgiftning av den grunn! Det er jo ikke maten det er noe galt med, den er ikke bedervet av dårlige bakterier (som er det som gir matFORGIFTNING), det er DINE FORDØYELSESORGANER det er noe i veien med.

Slutt å misbruke ord. Du er ikke matforgiftet. Du har sart fordøyelse og må være nøyere med hvilke matvarer du spiser. Og kanskje også hvilke mengder...

Men når maten lukter skikkelig dårlig er det jo overvekst av dårlige bakterier i den?

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men når maten lukter skikkelig dårlig er det jo overvekst av dårlige bakterier i den?

Ts

All kylling lukter høgg når man åpner emballasjen.

Hadde du vært ekte matforgiftet, hadde du ikke sittet og skrevet i denne tråden nå. Det kan jeg garantere. Så slapp av, du er ikke matforgiftet. Men kanskje du bør spise mindre porsjoner av kjøtt i fremtiden?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor krangler dere med TS om dette var matforgiftning eller ikke? Det er jo ikke det som er poenget med HI.

Hva du kan gjøre? Egentlig minst mulig, og bare vente på at det går over. Det tar 1-3 dager å komme seg til hektene etter å spist fordervet mat. 

Sant skal sies at jeg tåler heller ikke kyllingkjøttdeig, uten at den var fordervet av den grunn. Skjønner ikke hvorfor, men antar at det er noe med den prosesserte delen (gjerne MUK-rester) i kombo med bakterier som kroppen min ikke liker. 

Anonymkode: 48f16...6a6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor krangler dere med TS om dette var matforgiftning eller ikke? Det er jo ikke det som er poenget med HI.

Hva du kan gjøre? Egentlig minst mulig, og bare vente på at det går over. Det tar 1-3 dager å komme seg til hektene etter å spist fordervet mat. 

Sant skal sies at jeg tåler heller ikke kyllingkjøttdeig, uten at den var fordervet av den grunn. Skjønner ikke hvorfor, men antar at det er noe med den prosesserte delen (gjerne MUK-rester) i kombo med bakterier som kroppen min ikke liker. 

Å bli så ofte matforgiftet som ts hevder i denne tråden, og i andre tråder den siste tiden, er langt unna normalen. Når ts skriver at hun har andre plager som også gir symptomer hun beskriver fra fordøyelsesorganene så er det enda lengre unna normalen at hun kan være matforgiftet. 
Normalt sett så drar man og til lege og ikke setter seg på nettforum når man er så dårlig som ts hevder. 
Så hele historien til ts er «mot normalt» ala Leif Juster. 
Var dette oppklarende? Eller mener du at vi skal snakke ts etter munnen når en ts tydelig er på ville veier? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å bli så ofte matforgiftet som ts hevder i denne tråden, og i andre tråder den siste tiden, er langt unna normalen. Når ts skriver at hun har andre plager som også gir symptomer hun beskriver fra fordøyelsesorganene så er det enda lengre unna normalen at hun kan være matforgiftet. 
Normalt sett så drar man og til lege og ikke setter seg på nettforum når man er så dårlig som ts hevder. 
Var dette oppklarende? Eller mener du at vi skal snakke ts etter munnen når en ts tydelig er på ville veier? 

TS ble dårlig etter kyllingkjøttdeig. At det skal være så nødvendig å hoppe over budskapet bare fordi man ønsker å definere ordbruken er for meg helt tullete. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kylling er en type kjøtt som lett får bakterier, så kyllingkjøttdeig er rett og slett risikabelt. Jeg ser at kattene mine vil ikke ha kjøtt om det nærmer seg utløpsdato, så for meg virker det som at kjøtt og særlig kylling blir lett tvilsomt i butikken. Samme gjelder fisk, det er nesten umulig å kjøpe "fersk" fisk i butikken. Så kjøp trygt, kjøp kjøttdeig av storfe godt innenfor utløpsdato, og frossen kylling, frossen fisk. Alt frossent kjøtt er supert når det gjelder å unngå bakterier da det fryses inn fort og ligger ikke dagesvis i en tvilsom kjøledisk.

Jeg er også supersensitiv på dårlige matvarer. Jeg ser at folk kan spise både det ene og det andre som er nær utløpsdato eller til og med har gått over, men det kan IKKE jeg. Nå har du jo en god luktesans virker det som, så bare unngå å spise noe som lukter feil.

Anonymkode: 37e35...333

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke skrevet noen tråder her inne i det siste om matforgiftning, så der tar du feil.

Jeg har ikke skrevet at jeg er "så" dårlig at jeg sitter på do med bøtte foran meg, men jeg fikk veldig mye luft, magesmerter og kvalme etter å ha spist kyllingkjøttdeig i går kveld, og jeg er det enda.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke uvanlig at noen grønnsaker gjør det med magen.

Anonymkode: 39748...d80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Du er jo passe korttenkt når du spiser kjøtt som lukter  og ser dårlig ut, spesielt om du mener du sliter med diverse. Dette er normal kunnskp hos folk, lukt og se, stinker det drit og ser drit ut så dropper du spise det. Og 400gram kjøtt er vel ikke normalt for en vanlig vokse person til et måltid. Selvforskyld dette

Anonymkode: 75ff1...bb0

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet noen tråder her inne i det siste om matforgiftning, så der tar du feil.

Jeg har ikke skrevet at jeg er "så" dårlig at jeg sitter på do med bøtte foran meg, men jeg fikk veldig mye luft, magesmerter og kvalme etter å ha spist kyllingkjøttdeig i går kveld, og jeg er det enda.

Ts

Det hadde de fleste fått med rundt 400 gram, ikke unormalt med de mengdene

Anonymkode: 75ff1...bb0

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...