Gå til innhold

Forstår ikke sønnens studievalg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner to med autisme som jobber som psykolog/terapeut. 

Anonymkode: a12d6...0b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gå helt fint det, hvis han brenner for noe! Svigerfar er f.eks. lege, og han har asperger - han jobber innenfor et snevert felt som han er ekspert på og gjør det veldig bra. Jeg vet om flere med asperger som studerer både medisin og psykologi - det er et stort felt med mange muligheter for spesialisering. Man Må ikke lede gruppetimer o.l.

Anonymkode: c406c...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 13.39):

Det finnes flere psykologer med Asperger (for eksempel Devon Price). Samt leger, PhD og professorer. 

Bare les på Reddit også: https://www.reddit.com/r/autism/s/Luj2YKwh2F

Han er bare 18-19 år, og kan lære mye sosialt i løpet av de neste årene.

Jeg har selv en utviklingsforstyrrelse (ikke spesifikt autisme), men lå langt bak mine jevnaldrende. Typ var umoden, slet med sosiale relasjoner, og hadde ikke karakterer på ungdomsskolen. Etter videregående tok jeg et år på fhs, en bachelorgrad og en mastergrad. Underveis så har jeg lært meg sosiale koder og regler, og deltar på lik linje med andre rent sosialt.

Fordelen hos de med Asperger er at de kan bli skikkelig gode på det de interesserer seg for.

Anonymkode: 1a5a8...782

Wow. Er skikkelig imponert. Du må ha masse viljestyrke!❤️

Tenker som deg at gutten kan lære mye sosialt i løpet av de neste årene, og at han må finne ut hva han passer til. Om det så bare blir med det ene året på Psykologi, er det uansett ikke bortkastet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 9.59):

Sønnen min har Asperger, og sliter psykisk. Han er ferdig på VGS nå til våren.

Han strever sosialt, og har ingen venner han er sammen med i fritiden, bortsett fra lillesøster på 16 år. De har et fint forhold, hun tilpasser seg fordi hun vet hvordan hun skal «håndtere» han når han låser seg. Han har det også fint sammen med oss foreldrene.

Han går til psykolog, han har vært nedstemt og deprimert gjennom hele VGS, noe som følger med ensomheten han opplever på skolen.

Nå har han imidlertid lyst opp. Han vil bli psykolog, forteller han! Psykologen skal hjelpe han å søke. Han virker lysere nå.

Vi heier selvsagt på han! Han har karakterer som er gode nok til å komme inn. Jeg kan imidlertid ikke forstå hvordan en med fungerende Asperger skal trives som psykolog. Jeg er redd for at han vil møte veggen når han selv oppdager dette. Jeg synes også det er rart at psykologen «heier» på dette, og skal hjelpe han å søke?

Jeg er livredd for å ta vekk gnisten han har fått i øynene de siste ukene, men klarer ikke å se at dette vil gå - han som strever slik med det sosiale samspillet?

Er det retninger innenfor det psykologi- yrke som en høytfungerende Asperger kan fungere? 

Anonymkode: cd00d...b2b

Min sønn med Asperger jobber i finans, og har endel kundekontakt. Han ble bedre å lese sosiale koder pga jeg sendte han på teaterkurs og Buekorps. 

Samt som andre skriver ikke alle psykolog utdannede jobber direkte med mange mennesker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting at man blir fortalt at "du kan bli hva som helst". Man må ha litt realisme i dette livet, ellers blir man fort skuffet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han strever sosialt, og har ingen venner han er sammen med i fritiden, bortsett fra lillesøster på 16 år. De har et fint forhold, hun tilpasser seg fordi hun vet hvordan hun skal «håndtere» han når han låser seg. Han har det også fint sammen med oss foreldrene.

Han går til psykolog, han har vært nedstemt og deprimert gjennom hele VGS, noe som følger med ensomheten han opplever på skolen.

Nå har han imidlertid lyst opp. Han vil bli psykolog, forteller han! Psykologen skal hjelpe han å søke. Han virker lysere nå.

Vi heier selvsagt på han! Han har karakterer som er gode nok til å komme inn. Jeg kan imidlertid ikke forstå hvordan en med fungerende Asperger skal trives som psykolog. Jeg er redd for at han vil møte veggen når han selv oppdager dette. Jeg synes også det er rart at psykologen «heier» på dette, og skal hjelpe han å søke?

Jeg er livredd for å ta vekk gnisten han har fått i øynene de siste ukene, men klarer ikke å se at dette vil gå - han som strever slik med det sosiale samspillet?

Er det retninger innenfor det psykologi- yrke som en høytfungerende Asperger kan fungere? 

Hvorfor skal ikke det funke? Han trenger jo ikke bli klinisk psykolog dersom det er vanskelig å snakke med folk. Han kan forske, skive bøker, undervise, utvikle kurs. Det er massevis han kan gjøre som ikke innebærer pasientkontakt.

Dessuten er de færreste psykologstudenter særlig gode i en terapi-situasjon den dagen de mottar melding fra Samordna Opptak om at de er kommet inn på studiet. Det er en egenskap som de utvikler i løpet av de 5-6 årene de studerer. Så om sønnen din ikke er flink til dette pr i dag, så vil han være utrolig mye bedre på det når han er ferdig med studiet.

Jeg heier på sønnen din ! :D

Anonymkode: d3117...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være en psykolog med asberger er helt helmaks for en med asberger da. 

Anonymkode: 24bf7...e00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.50):

Dette studiet fortsetter nedgangen mot avgrunnen. Rettelse, den har allerede nådd avgrunnen. Ikke bare er hele studiet fylt opp med Prestige Queens (damer som bare må ha mental orgasme av det de anser som prestisje) og andre stuck-up Princesser som sliter med et eller annet selv som nå skal liksom "hjelpe" andre som sliter. Gud bedre, som de religiøse sier. 

Enda et samfunnskritisk yrke som er blitt fullstendig pulverisert. I utgangspunktet heier jeg på at det skal bli flere menn på dette studiet for det er svært viktig, men hvis den ene ekstra mannlige søkeren er enda en som bare vil "forstå seg selv" for å studere dette, så kommer det ikke til å ende bra. Hvis TS sin sønn er interessert i å hjelpe andre, der det han sliter med angivelig ikke "kommer i veien for hverdagen hans", så er spm mitt: hva har sønnen til TS gjort for å hjelpe andre den siste tiden? Driver han med noe frivillighet der han hjelper enten dyr eller mennesker?

Eller fvck it, la oss glemme frivillighet.

La meg omformulere spm: har han hjulpet en gang et familiemedlem over kortere eller lengre tid? Altså et menneske som han i utgangspunktet bør føle sympati / empati for? Å gi av seg selv på en måte. Har han det og hvis ja, helt konkret hva da? 

Eller er han enda en søker som disse Prestige Queens som heller vil lage en ekstra snappi snapp (Fuck U SnapChat og TikTok😂) enn å kanskje spørre den gamle naboen om hun av og til trenger hjelpe med å handle inn noe mat eller noe simpelt som kaste søpla for naboen? 

Nei, ikke sant. Tror jeg døper studiet om til: "Erfaringskonsulent" - Premium Edition. Det er fanken meg det det har blitt. Bare at "Premium" er også på vei ut, for hele studiet er allerede ødelagt. 

Anonymkode: c878e...569

For et vanvittig tåpelig innlegg.  

Anonymkode: 9768f...0db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (11 timer siden):

Det er en uting at man blir fortalt at "du kan bli hva som helst". Man må ha litt realisme i dette livet, ellers blir man fort skuffet.

Dette. 

Jeg ville aldri hatt en psykolog med Asperger. Og jeg er ikke fordomsfull. Jeg er realist. Jeg kan mye om tilstanden. Men det er typisk KG å si at med Asperger kan du bli den aller beste legen og psykologen. Som om det er en superkraft og ikke en nevro utviklingsforstyrrelse som gir funksjunsfall for at man skal sette en diagnose. Sosiale koder kan læres, men vil aldri bli intuitivt og naturlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med lege da? 

Anonymkode: 24bf7...e00

Ingenting

Anonymkode: a7924...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvorfor skulle det ikke gå bra? Han er jo allerede ekspert på sin egen diagnose og kan helt sikkert være til stor hjelp for andre som også er på spekteret? 

Jeg er sikker på at man finner både leger, psykologer og andre terapeuter som også er på spekteret ;) 

Anonymkode: 3d0b2...4b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de som sier asperger og psykologi ikke går. Ikke hør på de som mener han feiler sikkethet. Dette er personer som har utdannelse fra livets harde skole og rett og slett ikke aner hva de snakker om. 

La han prøve seg på studiet. Alt avhengig av hva ham bestemmer seg for. Kjenner selv en med høyt fungerende asperger som jobber innen organisasjonspsykologi i et stort multinasjonalt firma.(tok utdannelsen her i norge og etterutdannelse i usa)  Støtt sønnen din. Ha tro og still opp for han.

Og ha det i bakhodet at du er en forferdelig forelder som ikke automatisk støtter dine barn, men legger ut om dette på et forum hvor kun 0.6prosent faktisk vet hva de snakker om. 

La han få sin sjanse til å lykkes her i livet.

Anonymkode: b1f7f...933

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi vet mye om hvilke personlige egenskaper en god psykolog innehar. Noe av det viktigste er evnen til å danne en god terapeutisk allianse, i tillegg til evnen å reparere denne alliansen om den skulle bli brutt. Mennesker på autismespekteret kan slite med sosial intuisjon som å lese kroppsspråk, tolke ansiktsuttrykk og ironi, og dette kan potensielt påvirke hvordan man oppfatter og responderer på pasientene. Det kan oppstå uforutsette hendelser i terapirommet som krever at man takler uforutsigbarhet godt. Mange på autismespekteret kan ha en veldig direkte kommunikasjonsstil, som for noen som allerede er på et vanskelig sted i livet både kan finne ufølsomt og hardt. 

Psykologyrket åpner for mange jobbmuligheter - også jobbmuligheter som sikkert passer sønnen din veldig godt, men kan skal gjennom et omfattende og langt studieløp med mye praksis. Etter utdannelsen følger gjerne spesialiseringen, som de fleste ender opp med å ta, og dette krever også pasientkontakt over flere år. Uten at jeg kjenner sønnen din, så vil kanskje en slik diagnose som sønnen din har være mer forenelig med et studieløp bestående av bachelor etterfulgt av en mulig mastergrad. 

Det er nok en del som søker seg inn på studiet og blir ferdigutdannet psykolog på "feil grunnlag", i mangel av bedre ord. Mange har nok ikke tenkt grundig over hva yrket faktisk innebærer - ikke bare hva som kreves for å bli psykolog, men også for å være en god psykolog for sine pasienter. 

AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 19.50):

Dette studiet fortsetter nedgangen mot avgrunnen. Rettelse, den har allerede nådd avgrunnen. Ikke bare er hele studiet fylt opp med Prestige Queens (damer som bare må ha mental orgasme av det de anser som prestisje) og andre stuck-up Princesser som sliter med et eller annet selv som nå skal liksom "hjelpe" andre som sliter. Gud bedre, som de religiøse sier. 

Enda et samfunnskritisk yrke som er blitt fullstendig pulverisert. I utgangspunktet heier jeg på at det skal bli flere menn på dette studiet for det er svært viktig, men hvis den ene ekstra mannlige søkeren er enda en som bare vil "forstå seg selv" for å studere dette, så kommer det ikke til å ende bra. Hvis TS sin sønn er interessert i å hjelpe andre, der det han sliter med angivelig ikke "kommer i veien for hverdagen hans", så er spm mitt: hva har sønnen til TS gjort for å hjelpe andre den siste tiden? Driver han med noe frivillighet der han hjelper enten dyr eller mennesker?

Eller fvck it, la oss glemme frivillighet.

La meg omformulere spm: har han hjulpet en gang et familiemedlem over kortere eller lengre tid? Altså et menneske som han i utgangspunktet bør føle sympati / empati for? Å gi av seg selv på en måte. Har han det og hvis ja, helt konkret hva da? 

Eller er han enda en søker som disse Prestige Queens som heller vil lage en ekstra snappi snapp (Fuck U SnapChat og TikTok😂) enn å kanskje spørre den gamle naboen om hun av og til trenger hjelpe med å handle inn noe mat eller noe simpelt som kaste søpla for naboen? 

Nei, ikke sant. Tror jeg døper studiet om til: "Erfaringskonsulent" - Premium Edition. Det er fanken meg det det har blitt. Bare at "Premium" er også på vei ut, for hele studiet er allerede ødelagt. 

Er du samme person som dukker opp i samtlige tråder som omhandler psykologstudiet? Jeg er nysgjerrig på hvilke erfaringer du har gjort deg om utdanningen og yrket som gjør at du føler deg komfortabel med å uttale deg på en slik nedlatende måte. Jeg sitter igjen med et helt annet inntrykk av studentmassen enn det du gjør. Misogynien er til å ta og føle på. Det virker til at du har en uhensiktsmessig måte å uttrykke misunnelse på.

Anonymkode: bfd90...188

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er nok en del som søker seg inn på studiet og blir ferdigutdannet psykolog på "feil grunnlag", i mangel av bedre ord. Mange har nok ikke tenkt grundig over hva yrket faktisk innebærer - ikke bare hva som kreves for å bli psykolog, men også for å være en god psykolog for sine pasienter. 

Er du samme person som dukker opp i samtlige tråder som omhandler psykologstudiet? Jeg er nysgjerrig på hvilke erfaringer du har gjort deg om utdanningen og yrket som gjør at du føler deg komfortabel med å uttale deg på en slik nedlatende måte. Jeg sitter igjen med et helt annet inntrykk av studentmassen enn det du gjør. Misogynien er til å ta og føle på. Det virker til at du har en uhensiktsmessig måte å uttrykke misunnelse på.

Nå må du rulle inn. Se sitatet du selv skriver og det er nettopp det som er problemet. Vi lar altfor mange idioter å komme inn, da inkludert prestisje princesser som man burde holdt unna. Altså feil grunnlag. Du kan godt fjerne anførselstegn fra "feil grunnlag". 

Morsom gaslighting fra ekstreme mannehatende damer som deg, som alltid. "Mysogynien" faktisk. Hver gang man etterlyser bedre kjønnsbalanse, så er det visst mysogyni. Og så lurer du på hvorfor menn blir mer og mer politisk radikale. 

Jeg oppfordrer deg heller i å klappe igjen og lære deg hva et samfunnskritisk yrke betyr. Det betyr at det er helt avgjørende at yrker har balansert kjønnsrepresentasjon. Det har ikke psykologi. Ikke en gang i nærheten. 

Det er et faktum at det siste dette studiet trenger er enda en "prestisje" kvinne som kommer inn eller enda en person som sliter med et eller annet selv.

Her ser du nyheter fra i fjor der hele 140 psykologistudenter uttrykker stor bekymring angående skikkehetsvurderingen på dette studiet. Det er i praksis, en vits hele greia.

Altfor mange der som aldri skulle ha vært der.

https://www.khrono.no/140-psykologistudenter-roper-varsko-om-for-darlig-vurdering-av-skikkethet/866769

I tillegg så synes jeg at bildet i artikkelen illustrer også godt det problemet jeg har nevnt, nemlig at 5 av de 6 på bildet er kvinner. Bildet representerer den faktiske prosenten også i sin helhet, der under 20% av de uteksaminerte (fullført profesjon) er menn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå må du rulle inn. Se sitatet du selv skriver og det er nettopp det som er problemet. Vi lar altfor mange idioter å komme inn, da inkludert prestisje princesser som man burde holdt unna. Altså feil grunnlag. Du kan godt fjerne anførselstegn fra "feil grunnlag". 

Morsom gaslighting fra ekstreme mannehatende damer som deg, som alltid. "Mysogynien" faktisk. Hver gang man etterlyser bedre kjønnsbalanse, så er det visst mysogyni. Og så lurer du på hvorfor menn blir mer og mer politisk radikale. 

Jeg oppfordrer deg heller i å klappe igjen og lære deg hva et samfunnskritisk yrke betyr. Det betyr at det er helt avgjørende at yrker har balansert kjønnsrepresentasjon. Det har ikke psykologi. Ikke en gang i nærheten. 

Det er et faktum at det siste dette studiet trenger er enda en "prestisje" kvinne som kommer inn eller enda en person som sliter med et eller annet selv.

Her ser du nyheter fra i fjor der hele 140 psykologistudenter uttrykker stor bekymring angående skikkehetsvurderingen på dette studiet. Det er i praksis, en vits hele greia.

Altfor mange der som aldri skulle ha vært der.

https://www.khrono.no/140-psykologistudenter-roper-varsko-om-for-darlig-vurdering-av-skikkethet/866769

I tillegg så synes jeg at bildet i artikkelen illustrer også godt det problemet jeg har nevnt, nemlig at 5 av de 6 på bildet er kvinner. Bildet representerer den faktiske prosenten også i sin helhet, der under 20% av de uteksaminerte (fullført profesjon) er menn. 

Jeg er enig i at det er viktig med en kjønnsbalanse i psykologyrket, men det betyr ikke at man skal nedvurdere søkere basert på kjønn. Om det er å etterlyse kjønnsbalanse du er ute etter, så er ikke å oute kvinner og omtale dem som stuck up og prestisjeprinsesser veien å gå. Du skjærer en stor gruppe mennesker over en kam. Kvinner skal ikke få skylden for at menn blir mer politisk radikale bare fordi de påpeker en åpenbar nedlatende holdning mot kvinner. Kanskje man heller burde fokusere på hvordan flere menn kan bli motivert til å søke, i stedet for å antyde at det å være kvinne i seg selv gjør en ukvalifisert. 

Jeg leser artikkelen du viser til i lys av at det handler om kvalitetssikring av studenter og ikke kjønnsfordeling. Det er en vesentlig forskjell der. Det er en selvfølge at psykologer som utdannes skal holde en god nok kvalitet slik at pasienter kan være sikker på at de får best mulig helsehjelp. Dette har etter mitt syn ingenting med kjønn å gjøre. Det er helt klart mennesker som kommer seg gjennom studiet som ikke er egnet. Det vil det være i alle utdanninger. Men dette gjelder i like stor grad menn som kvinner. 

Å ha egne erfaringer i livet betyr ikke nødvendigvis at man blir en dårlig psykolog. Du nevner både frivillighet og empati som viktige egenskaper, noe som man absolutt kan tenke seg at mennesker som har slitt med psykisk uhelse selv har mye av. Så av nysgjerrighet: Hvem mener egentlig du er egnet? 

Hvis du faktisk er opptatt av kjønnsbalanse, hvorfor ikke fokusere på hvordan utdanningen kan bli mer attraktiv for menn - i stedet for å rette skylden mot kvinner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nesten alle profesjonstudier i Norge som innebærer kontakt med sårbare mennesker (Lege, lærere, sykepleier og psykolog) har krav om skikkethet. Skikkhet har lite med den faglig kompetansen, altså sønnen din kan få A i snitt, men likevel bli bedømmet som usikket. Skikkethet går på personens personlige egenskaper. Han er i sin rett til å søke på studiet og komme inn på studiet, men han risikerer i stryke i praksis dersom veiledere eller andre bedømmer sønnen din som usikket i yrket. Det at han har Aspberger i seg selv gjør deg ikke usikket, men dersom diagnosen går utover evnen han til å praktisere som psykolog så vil han bli bedømmet som usikket. Jeg kjenner ikke sønnen din, men dette er en en problemstillign som kan oppstå. Jeg vil anbefale at han tar en ærlig samtale med en studieveileder i psykologi for å avklare om det er et riktig utdannings valg for han.

Anonymkode: 39e12...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 8.33):

Dette. 

Jeg ville aldri hatt en psykolog med Asperger. Og jeg er ikke fordomsfull. Jeg er realist. Jeg kan mye om tilstanden. Men det er typisk KG å si at med Asperger kan du bli den aller beste legen og psykologen. Som om det er en superkraft og ikke en nevro utviklingsforstyrrelse som gir funksjunsfall for at man skal sette en diagnose. Sosiale koder kan læres, men vil aldri bli intuitivt og naturlig. 

Her er jeg helt enig. Jeg har hatt en psykolog som jeg er skråsikker på at har noe innen autisme spektret. Det er så mye misforståelser i praten, vedkommende er totalt blind for egen væremåte. Det kom mye rare kommentarer som jeg stusset over. Sosialt virker det helt fjernt. Jeg kan lage en hel avhandling om det, men det løser ingen ting. Jeg opplever at personen hadde lært sosiale koder, men det fremkom lite spontant og naturlig. Jeg har sakt til vedkommende at jeg opplever at hen kan læreboka ordrett, men ikke formidle kunnskapen. Heldigvis ikke min behandler lengre! 

Anonymkode: 53019...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår absolutt at du stiller disse spørsmålene og at du er bekymret, men man skal alltid våre åpen for å bli overrasket. Kanskje gjennomfører han, kanskje ikke (som mange uten diagnose også). Om han ikke gjennomfører kan ha likevel ha fått med seg verdifull erfaring og refleksjoner om seg selv, som tar han til neste mål. 

Jeg anbefaler deg forøvrig å lese boken "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen forstår hvordan jeg med adhd kan fungere i et byråkrati heller. Det har vært tøft og er det tidvis ennå, men går absolutt, og jeg gjør en kjempejobb. Jeg har funnet min metode. La ham finne sin.

Anonymkode: 9448e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...