Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Interiør og farger i sveitserhus fra 20-tallet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt et gammelt hus i sveitserstil, bygget på slutten av 1920-tallet. Jeg googler og googler, og ser på blant annet Insta at folk som kjøper liknende hus ofte beholder det ytre, men moderniserer innvendig og går for hvitt, beige, greige osv. Etter min mening kler det ikke dette huset, jeg vil ha litt farger og blande inn litt antikke detaljer. Men jeg finner altså ikke noe nettsted eller interiørsider med den tidsperioden, iallfall ikke med mye bilder.

Ser at jeg kan lene meg over i alt fra art deco/art noveau til funksjonalismen, i følge de få nettsidene jeg har funnet om interiørstilen i Norge på 20-tallet. 

Kanskje jeg bare ikke kjenner til søkefraser for å treffe rett. Er det noen som kjenner til gode nettsider om historisk interiør? Eller kanskje bøker, litteratur? Eller kan dere noe om denne perioden og kan tipse meg?

Det er gipsroser i takene, originale tregulv, brede gulvlister og hulkillister i taket. Dette prosjektet begynner å virke litt overveldende :ler: Alle tips mottas med stor takk!

Anonymkode: 6d5d4...d9f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke tips, men elsker prosjektet. Lykke til!

Anonymkode: 627a9...a7f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Anbefaler boka «Praktisk fargesetting av historiske interiører» av Marte Osvoll Valderaune. Står f.eks. forklart hvordan man lager fargetrapper for å se hvilke farger som har vært brukt i et rom, gir konkrete fargekombinasjoner og fargekoder i NCS-systemet. Det er en fagbok, så det er mye informasjon, men veldig interessant.

Ville også vurdert å male med linolje, det gir et helt annet uttrykk enn moderne plastbasert maling.

Boka Gamle trehus kan også være nyttig ved rehabilitering av gamle hus, den gir mye informasjon om listverk, originale detaljer og hvordan evt reparer disse og også om konstruksjon/taktekking osv. 

Endret av Thessaly
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et slik hus som vil kle å ha William Morris-tapet med store mønster i sterke/dype farger i stua. :) 

https://www.wmorrisandco.com/eu/ 

Anonymkode: a0aaa...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thessaly skrev (16 minutter siden):

Anbefaler boka «Praktisk fargesetting av historiske interiører» av Marte Osvoll Valderaune. Står f.eks. forklart hvordan man lager fargetrapper for å se hvilke farger som har vært brukt i et rom, gir konkrete fargekombinasjoner og fargekoder i NCS-systemet. Det er en fagbok, så det er mye informasjon, men veldig interessant.

Ville også vurdert å male med linolje, det gir et helt annet uttrykk enn moderne plastbasert maling.

Boka Gamle trehus kan også være nyttig ved rehabilitering av gamle hus, den gir mye informasjon om listverk, originale detaljer og hvordan evt reparer disse og også om konstruksjon/taktekking osv. 

Takk! Sistnevnte har vi, det er mannens fag. 
I ett av rommene har vi funnet tapeter og maling fra langt tilbake, det er utrolig spennende :) 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er et slik hus som vil kle å ha William Morris-tapet med store mønster i sterke/dype farger i stua. :) 

https://www.wmorrisandco.com/eu/ 

Anonymkode: a0aaa...f62

Oooh, fine! Jeg har dilla på tapeter, Borås har også mange fine!

Anonymkode: 6d5d4...d9f

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Sjekk ut emneknaggen «gamletrehus» «sekelskiftehus» m.fler. Det er mange som kjører periode stil på sine eldre hus ☺️ Vi heter Drageslottet på Instagram og jeg opplever at tilbakeføring er vel så mye en trend blant huseiere som moderne.

Anonymkode: 6dee6...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere tips fra meg er å gå inn på byggogbevar, lysigamlehus. Bedrifter som sekelskifte, molo as og Miljømal spesialiserer seg på periodestil og tradisjonshåndverk.

Anonymkode: 6dee6...853

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...