AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Når jeg baker rundstykker og boller blir smaken alltid god men jeg får de aldri til å bli luftige og lette. Jeg følger jo oppskrift og de hever seg men allikevel så føler jeg at andre får mer luftige bakverk enn meg. Kan det være at jeg bør elte den lenger i kjøkkenmaskina? Er det noen med tips til meg? Anonymkode: f8eac...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars Pass på det der med gjæren, i kjøkkenmaskina blir den fortere ødelagt så den kan være mer på den lett mer lunkne siden når du har den i. Og ja elt leeenge, rolig elting på lav styrke er min løsning, gjerne en 10-15 min så den er skikkelig smooth. Anonymkode: 02126...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 8.41): Pass på det der med gjæren, i kjøkkenmaskina blir den fortere ødelagt så den kan være mer på den lett mer lunkne siden når du har den i. Og ja elt leeenge, rolig elting på lav styrke er min løsning, gjerne en 10-15 min så den er skikkelig smooth. Anonymkode: 02126...104 Ekspander 10-15 min etter at den har blitt knadd sammen altså Anonymkode: 02126...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thessaly Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars (endret) Tid - elte lenge nok (15-20 min) og heve lenge nok (til deigen har doblet seg), etterheve etter utbaking (ca 30 min). Hever du lenge nok kan du bruke mindre gjær. Ved elting i maskin kan vannet være kaldt, temperaturen økes jo under eltingen. Også er det lettere å få luftig finbakst enn grovbakst. Endret 15. mars av Thessaly 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars Ja, jeg har lært av gode bakere at det er eltetiden som teller. Og så skal deigen åpne seg som et vindu hvis du strekker på den, den skal ikke være kornete eller gå lett fra hverandre når du strekker den. Kanelbollene jeg lager (opprinnelig etter oppskrift fra Ida Gran Jansen) eltes i 20 minutter, og blir kjempegode! 20 min elting føles veldig lenge, men de blir veldig bra. Bruker Kitchen Aid-maskin på lav hastighet. Anonymkode: 68852...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Jeg fikk luftigere boller for første gang her for litt siden, men da brukte jeg maskin for første gang + jeg brukte denne. Jeg eltet vel 10+10 min. Anonymkode: e392a...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Hvis man bruker lunken væske OG elter i 10-15 minutter kan det faktisk bli for varmt som gjør at gjærsoppen dør. Det er fordi elting genererer varme i seg selv. Jeg bruker derfor kald melk. Prøv denne oppskriften og følg den slavisk, så tipper jeg du får luftig bakst: https://trinesmatblogg.no/recipe/kanelboller-3/ Anonymkode: 2e06e...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Pass på å ikke bruke for mye mel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars Eltetid, ja! Og kald væske ved bruk av kjøkkenmaskin, siden den mekaniske energien varmer opp deigen og kan drepe gjæren. Anonymkode: 0effb...784 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars Elt til deigen er 26 grader varm. Da blir bollene perfekte. Anonymkode: 25288...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 12.19): Elt til deigen er 26 grader varm. Da blir bollene perfekte. Anonymkode: 25288...ae4 Ekspander Dette gjelder ved bruk av kald deigvæske. Smør tilsettes i terninger på slutten av eltetiden. Anonymkode: 25288...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Hvilken oppskrift bruker du? Hvilken maskin? På hvilken hastighet? Hvor lenge elter du? Hvor lenge hever du? Man kan ekte både for lite og for lenge. Man kan heve både for kort og for lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars Jeg baker for hånd, da har jeg mere kontroll på deigen. Har i væske og så litt og litt mel. Kanskje du har for mye mel i? Stopp maskinen og elt litt for hånd så du kjenner på konsistensen. Den skal ikke være klissete men heller ikke hard, skal kjennes som en myk pute når du legger fingeren på. Anonymkode: 30386...827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #14 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 8.37): Når jeg baker rundstykker og boller blir smaken alltid god men jeg får de aldri til å bli luftige og lette. Jeg følger jo oppskrift og de hever seg men allikevel så føler jeg at andre får mer luftige bakverk enn meg. Kan det være at jeg bør elte den lenger i kjøkkenmaskina? Er det noen med tips til meg? Anonymkode: f8eac...243 Ekspander Sannsynligvis «dreper» du gjære, enten med for kald væske eller for varm væske. Gjærbakst skal heller ikke ha trekk. Så har du vinduer åpne mens gjærdeig hever, så fungerer heller ikke gjæren. Anonymkode: 66cec...bde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 15. mars #15 Del Skrevet 15. mars Kan det ha noe med hvor den hever også? Hvis det er trekkfullt eller ujevn varme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Del Skrevet 15. mars boller, bruk så melis, ikke sukker Anonymkode: f6163...1f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 15. mars #17 Del Skrevet 15. mars Lopploella skrev (På 15.3.2025 den 8.50): Pass på å ikke bruke for mye mel. Ekspander Enig i denne. Bare nok mel til at det akkurat ikke er for klissete til å håndtere. Og eltetid og temperatur som også blir sagt over her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 12.40): Sannsynligvis «dreper» du gjære, enten med for kald væske eller for varm væske. Gjærbakst skal heller ikke ha trekk. Så har du vinduer åpne mens gjærdeig hever, så fungerer heller ikke gjæren. Anonymkode: 66cec...bde Ekspander Kald. Nja, kaldheving er en ting. Uten at jeg vet nøyaktig grense klarer gjærsoppen seg greit ved lave temperaturer. En kald deig hever like fint som en temperert, men trenger lengretid. Kan godt heve i kjøleskap. Man bruker også gjerne mindre gjær ved kaldheving. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars Prøv tangzhong metoden. Bollene blir så lette og luftige. https://krem.no/hjem/boller-og-kanelboller-tangzhong-style/ Anonymkode: 949b3...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mars #20 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 14.27): Prøv tangzhong metoden. Bollene blir så lette og luftige. https://krem.no/hjem/boller-og-kanelboller-tangzhong-style/ Anonymkode: 949b3...f65 Ekspander Ja, boller bakt med tangzhingmetoden pleier å bli både luftige og saftige. Ellers syns jeg oppskriften på "verdens beste boller" fra bloggen til Fru Timian er god. Jeg prøver av og til andre oppskrifter, men går alltid tilbake til denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå