Grüner Skrevet 21. mars #101 Del Skrevet 21. mars Vampyrina skrev (På 15.3.2025 den 9.23): Vurderer å se den, men vet ikke om jeg orker med Sophie Elise… Det er jo ikke Sophie Elise. Det er fiksjon! Men flere hendelser er inspirert av henne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 21. mars #102 Del Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Sitter igjen med litt forskjellig etter å ha sett denne serien. Hadde egentlig ikke tenkt å se den, da jeg er allergisk mot den type påvirkere serien beskriver, men valgte å se den likevel da jeg jobber med ungdom og prøver å holde meg oppdatert. Serien gjorde meg litt uvel underveis, på grunn av historien om unge, usikre jenters valg på veien mot et bedre selvbilde. Fikk sympati for hovedrollen, samtidig som jeg ble provosert av kynismen i hvordan hun (og andre) tok bevisste valg for egen berømmelse der ingen andre enn jeg, meg og mitt betød noe. Jeg ble provosert av kynismen til bransjen rundt, som sitter med makt i form av penger og mulighet for status. Mest blir jeg provosert av at det er så tydelig hvem som er inspirasjonen bak hovedrollen, og at serien på mange områder kan oppleves som hennes selvbiografi i nok et format. Serien fremstiller henne ikke i et godt lys, dyp usikkerhet og dårlig selvbilde fremheves, og den gjør ikke opp for statusen som et tvilsomt forbilde for unge kvinner, men er det virkelig et behov for å fortsette å mate oppmerksomhetsbehovet? Tenker at nrk kunne benyttet de siste fem årene til å skape en serie for ungdom som heller gjør noe for å styrke egenverdet, også for de som trenger å høre med store bokstaver at de i seg selv er verdt noe. Anonymkode: 06fdc...b73 De har jo det! Team Pølsa! Endret 21. mars av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cockerlover Skrevet 21. mars #103 Del Skrevet 21. mars Ænema skrev (1 time siden): Ser på kommentarer på TikTok at småjentene ikke skjønner at det er «basert på» og fiksjon. De både skryter og synes synd på se for alt som har skjedd med hun 🤣🤦♀️ Synes ikke det er så rart at folk er forvirra, Sophie Elise har referert til hovedkarakteren som "meg" i intervjuer, Og mange av hendelsene i serien har jo skjedd på nøyaktig samme måte som i virkeligheten. Foreksemepel skal vi danse episoden og vennen som tok selvmord. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huscafe Skrevet 21. mars #104 Del Skrevet 21. mars Hvem er denne forfatteren som Morten Hegseth sier at Nicolaj er basert på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janzypants Skrevet 21. mars #105 Del Skrevet 21. mars Mulig jeg er stokk dum, men hva var greia med at hun plutselig snakket østlandsdialekt? Hun switcha liksom veldig mye fra nordnorsk til østlandsk - til og med i samme samtale🤔 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #106 Del Skrevet 21. mars Jeg er utrolig imponert over Elli Müller Osborne. De første episodene gav meg litt sympati for SE, jeg antar at hun var den som inspirerte den delen av serien mest. Resten var mindre imponerende, det ble for utydelig for min smak. Jeg følte ikke med hovedpersonen lenger, på samme måte som jeg ikke klarer å føle empati for at en influencer i voksen alder tuller seg inn i offerkoften så snart hun møter motgang. Jeg kjøper sårbarheten, men kan ikke se hvordan SE kan se dette som en bra greie når serien slutter med at Selina gjør graviditeten til content. Snakker om å være stueblind. Anonymkode: 1fa4c...f05 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 21. mars #107 Del Skrevet 21. mars (endret) . Endret 22. mars av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 22. mars #108 Del Skrevet 22. mars Huscafe skrev (12 timer siden): Hvem er denne forfatteren som Morten Hegseth sier at Nicolaj er basert på? https://www.dagbladet.no/kjendis/nekter-a-svare-ukomfortabel/82838371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 22. mars #109 Del Skrevet 22. mars Cockerlover skrev (18 timer siden): Synes ikke det er så rart at folk er forvirra, Sophie Elise har referert til hovedkarakteren som "meg" i intervjuer, Og mange av hendelsene i serien har jo skjedd på nøyaktig samme måte som i virkeligheten. Foreksemepel skal vi danse episoden og vennen som tok selvmord. Nei er enig i det. Dette tror jeg passer Sofie Elise midt i blinken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #110 Del Skrevet 22. mars Ænema skrev (15 minutter siden): Nei er enig i det. Dette tror jeg passer Sofie Elise midt i blinken Denne tvserien er strålende pr ja. Anonymkode: a4137...e14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 22. mars #111 Del Skrevet 22. mars Iallfall pr for hvor «kjipt» det er å være SE og å få medlidenhet 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 23. mars #112 Del Skrevet 23. mars Har sett hele, og er fullstendig enig med Dorus Becker og andre her i tråden. NRK kunne latt S-E hvile i fred. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 24. mars #113 Del Skrevet 24. mars Doris Becker skrev (På 19.3.2025 den 16.32): SE viser dette i sine kanaler. Sophie Elise AS benytter serien, og promoteringen rundt den til å styrke egen merkevare, og sine sponsorer. Hvorfor skulle det være feil av SE å vise at hun har vært med å lage film? Jeg synes faktisk hun skal få kred for å være ærlig, hun viser jo alle de dårlige sidene ved der livet hun og andre rosabloggere har levd/lever. Hun er totalt ærlig på at hun har gjort dumme valg. Serien rosemaler ikke på noen som helst måte verken fiksing på utseende eller rus, tvert i mot. Anbefaler virkelig at du ser en hel serie før du uttaler deg så bastant om den, for det er helt åpenbart at du ikke har sett den, siden du misser poenget totalt. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:51 #114 Del Skrevet tirsdag kl 14:51 Synes den var litt "stakkarsliggjørende" og ser jo noe av det samme her i tråden. ("Om ikke det hadde vært for kommentarene", "alle hattrådene".) Ikke at jeg er aktiv der, men generelt synes jeg en del influencere virker til å ta lite ansvar for egne valg. Utseendefokuset kom ikke bare fra bloggleserne, det kom jo også fra alt fra mormoren til inne i henne selv. På den ene siden var det jo fremstilt som "Staakar lille utstøtte Selina som bare møter negativitet", på den andre siden ser vi at hun behandler både Johan og de andre bloggjentene temmelig dårlig. Har ikke sett siste episode, men synes hittil ikke den fremstiller tilværelsen hennes som et drømmeliv. Men det kommer kanskje an på hvilke briller man selv ser med? Anonymkode: 22143...927 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:09 #115 Del Skrevet tirsdag kl 16:09 AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 7.18): Du bør absolutt se den, den fremstiller henne ikke i noe positivt lys. Det er en rå og mørk og god serie. Ingen feel-good rundt det å tilhøre miljøet i det hele tatt! Du har 100% sikkert ikke sett serien, og du tar her helt feil angående hvordan serien vil påvirke unge jenter. Den er mørk og tung og gjør ingen ting positivt for Sophie Elise what so ever. Anonymkode: f6799...e31 Effekten er beklageligvis ikke negativt. Det unge lettpåvirkelige sinn tar ut av dette er ikke "å, så mange dumme valg Selina tok", det de tar ut fra dette er antakelig at dumme valg kan lønne seg, ikke hør på de som forteller deg at dette er et dumt valg, trå over lik for å få det du vil ha. Effekten for Sophie Elise er umiddelbar overveldende positiv, hun blir ikke hengt ut i media, omtalene vil få sponsorer til å bruke henne i kampanjer, tv-programmer vil ha henne med på intervju om serien osv osv. Det er ikke uten grunn at det heter Rekviem for Selena, for dette er en så god oppstandelse for karakteren Sophie Elise, som Sofie Isaksen noensinne kunne håpet på. Anonymkode: 36a5f...fd1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:20 #116 Del Skrevet tirsdag kl 16:20 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Effekten er beklageligvis ikke negativt. Det unge lettpåvirkelige sinn tar ut av dette er ikke "å, så mange dumme valg Selina tok", det de tar ut fra dette er antakelig at dumme valg kan lønne seg, ikke hør på de som forteller deg at dette er et dumt valg, trå over lik for å få det du vil ha. Effekten for Sophie Elise er umiddelbar overveldende positiv, hun blir ikke hengt ut i media, omtalene vil få sponsorer til å bruke henne i kampanjer, tv-programmer vil ha henne med på intervju om serien osv osv. Det er ikke uten grunn at det heter Rekviem for Selena, for dette er en så god oppstandelse for karakteren Sophie Elise, som Sofie Isaksen noensinne kunne håpet på. Anonymkode: 36a5f...fd1 Og NRK.no legger ut artikler ukentlig ala «nå er det blitt helt vanlig med kosmetisk kirurgi» 😆 Anonymkode: a4557...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:04 #117 Del Skrevet tirsdag kl 21:04 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.06): Jeg er utrolig imponert over Elli Müller Osborne. De første episodene gav meg litt sympati for SE, jeg antar at hun var den som inspirerte den delen av serien mest. Resten var mindre imponerende, det ble for utydelig for min smak. Jeg følte ikke med hovedpersonen lenger, på samme måte som jeg ikke klarer å føle empati for at en influencer i voksen alder tuller seg inn i offerkoften så snart hun møter motgang. Jeg kjøper sårbarheten, men kan ikke se hvordan SE kan se dette som en bra greie når serien slutter med at Selina gjør graviditeten til content. Snakker om å være stueblind. Anonymkode: 1fa4c...f05 Men SE var jo ikke ensom med 1 venn og fattig fraværende alenemor slik det fremstår i serien. Hva fikk du sympati for? Det som var mest likt SE var narsissmen, løgnene og det ekstreme utseendefokuset (og dopbruk, utnyttelse av andre for å komme seg frem selv, hemmelig forhold til eldre mann som ikke vil vedkjenne seg henne som kjæreste) Anonymkode: 8f597...326 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:12 #118 Del Skrevet tirsdag kl 21:12 Bare jeg som kvakk noe veldig av han mannen som han guttungen så men ingen andre? Altså takk for meg men jeg ble redd 🙂🙂 Anonymkode: b3444...a9d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:26 #119 Del Skrevet tirsdag kl 21:26 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.12): Skuffet. Er ikke så bra som folk skal ha det til. Denne går nok veldig fort i glemmeboka hos de fleste. Hovedkarakteren er gull, skuespilleren har virkelig nailet SE. Jeg har svært lite til overs for Linnea Myhre, aldri likt henne og vil aldri like henne. Skuespilleren har virkelig tatt klipp og lim i talemåte og væremåte. Elsker det. Er Nikolaj er blanding av Kasper og Henrik Thodesen? Og kanskje noen andre. Jeg vet ikke hvordan Henrik faktisk er som person, liker han ikke som... hva er han? Komiker? Så har lite kjennskap til han som person. Men får litt Kasper vibe av karakteren. Det positive er at SE ikke setter seg selv i et særlig godt lys. Er tragisk hvordan hun tydeligvis har lyst til å fremstå som liten og uskyldig. Men så kommer hun frem som malplassert og som et desperat utskudd. Det som irriterer meg litt er hvordan de glatt hopper over lyving og manipulering for klikk. De nevnte i forbifarten at det å provosere er en stor del av det å klatre på toppen av blogglisten den gang. SE's merkevare er bygd opp på å provosere. Ikke talent, ikke fordi hun er flink til noe som helst. Jeg vet det ikke er biografien til SE. Men det å provosere var stort i starten. Det å sjokkere kom senere. Selvmordsforsøket i siste episode var usmakelig synes jeg. Ingen legger seg ned på en seng med roser og levende lys. Forbereder seg ved å ta spray tan og fillers for å time det med dødsfallet. Ikke greit. Forstår det skal ha en eller annen kunstnerisk betydning som har gått rett over hodet på meg. Men når de først har tatt opp et så tøft tema, så er det respektløst å romantisere det på den måten. De har truffet på noe, men bommet på mye. Summen er at jeg sitter igjen skuffet. Anonymkode: 6f7df...0e3 Dette med selvmordet er jo fordi det illustrer hvor overfladisk og opptatt av fasade Selina er. Det preger jo hele serien. Som når det endelig ser ut til å komme til syne litt dybde i Selina så sier hun noe sånt som: tilbake til det viktige, bloggawards! Det handler ikke om å romantisere det, men litt hunoristisk er det jo, Anonymkode: 93d43...38c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:28 #120 Del Skrevet tirsdag kl 21:28 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bare jeg som kvakk noe veldig av han mannen som han guttungen så men ingen andre? Altså takk for meg men jeg ble redd 🙂🙂 Anonymkode: b3444...a9d Hæ? Anonymkode: 93d43...38c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå