Gå til innhold

Selina

Linazer

Anbefalte innlegg

Doris Becker skrev (4 minutter siden):

Sophie Elise trykker serien til sine opererte bryst og kaller den "det største hun har gjort". Hun er så stolt. Og klinikken hun opererte seg på ringes ned av kvinner som vil opereres. Rart at det er sånn. Psykologien bak vanskelig å forstå. Men hennes merkevare er nå styrket, slik anmelder Morten Ståle Nilsen også pekte på, og advarte om. Det treffer målgruppen som kjøper det hun selger. Og det vet hun og sponsorene hennes veldig godt. De ser bare oppmerksomheten, blitz-regnet, de retusjerte bildene. SE vil nå få en stor oppsving.

Ja, du påstår stadig det, fordi «sånn er det», men du har ennå til gode å se serien og forklare ut fra det du ser der hvorfor det er sånn. Det er lett å si «sånn er det», men det er jo en påstand som må underbygges for å være troverdig. 

Og mtp henvendelser til klinikken, korrelasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet. Du må faktisk bevise at det er denne serien som har ført til at klinikken har flere henvendelser, eller så blir det jo bare nok en løs påstand. Hvordan vet du at det ikke er andre årsaker til at denne klinikken har flere henvendelser?

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedy Lamarr skrev (4 minutter siden):

Ja, du påstår stadig det, fordi «sånn er det», men du har ennå til gode å se serien og forklare ut fra det du ser der hvorfor det er sånn. Det er lett å si «sånn er det», men det er jo en påstand som må underbygges for å være troverdig. 

Og mtp henvendelser til klinikken, korrelasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet. Du må faktisk bevise at det er denne serien som har ført til at klinikken har flere henvendelser, eller så blir det jo bare nok en løs påstand. Hvordan vet du at det ikke er andre årsaker til at denne klinikken har flere henvendelser?

De sier selv at de har hatt stor pågang, og at de setter det i forbindelse med dette. Du får høre med dem.  Den navngitte kirurgen uttalte følgende:

-"Når hun har valgt å fortelle sin historie og om sine erfaringer hos meg som hennes kirurg, så er det klart at det vil kunne påvirke antall henvendelser til meg og klinikken der jeg jobber, uten at jeg har et tall på dette, sier hun. 

-  Vil det si at det har vært en økning? Eventuelt hvor stor?

- Det vil si at det har vært en klar økning, men litt vanskelig å tallfeste hvor stor. "

Men jeg vil bli meget overrasket hvis ikke SE nå får en massiv oppgang, både i følgere og spons. En av de mest kjente "skjønnhetsklinnikkene" på Frogner  vet dette, de satser som regel på riktig hest, og sponser nå SE.
SE er også strålende fornøyd selv, veldig stolt. Hun vet hvordan dette fungerer. Bøkene hun har gitt ut er ikke så langt ifra denne serien, de også viser henne i ganske dårlig lys, men det vinner hun på. Hun blir et offer, som "hylles" for sin "åpenhet", målgruppen vil vokse, og salgstallene øke. Folk glemmer det brutale og stygge, og ser bare glitter, penger og berømmelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (4 minutter siden):

De sier selv at de har hatt stor pågang, og at de setter det i forbindelse med dette. Du får høre med dem.  Den navngitte kirurgen uttalte følgende:

-"Når hun har valgt å fortelle sin historie og om sine erfaringer hos meg som hennes kirurg, så er det klart at det vil kunne påvirke antall henvendelser til meg og klinikken der jeg jobber, uten at jeg har et tall på dette, sier hun. 

-  Vil det si at det har vært en økning? Eventuelt hvor stor?

- Det vil si at det har vært en klar økning, men litt vanskelig å tallfeste hvor stor. "

Men jeg vil bli meget overrasket hvis ikke SE nå får en massiv oppgang, både i følgere og spons. En av de mest kjente "skjønnhetsklinnikkene" på Frogner  vet dette, de satser som regel på riktig hest, og sponser nå SE.
SE er også strålende fornøyd selv, veldig stolt. Hun vet hvordan dette fungerer. Bøkene hun har gitt ut er ikke så langt ifra denne serien, de også viser henne i ganske dårlig lys, men det vinner hun på. Hun blir et offer, som "hylles" for sin "åpenhet", målgruppen vil vokse, og salgstallene øke. Folk glemmer det brutale og stygge, og ser bare glitter, penger og berømmelse. 

Ok, så fremdeles bare påstander. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett et par episoder og synes den var dårlig. Men skuespilleren har jammen fått det bra til ved å etterligne! Rein pr til Sofie som nå er overalt.

Anonymkode: 73723...c32

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier at ikke alt er om Sophie, kan dere komme med eksempler? For jeg føler hele serien er baser på livet til SE… 

Anonymkode: baac9...707

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til og med slutten. Gravid 

Anonymkode: b98d8...f12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2025 den 23.49):

Er dette laget for å gjøre SE enda mer 'populær'? 

Anonymkode: 139e7...55f

Det lurer jeg også på..

Anonymkode: ac0c3...2f2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (På 19.3.2025 den 8.19):

Jeg tror at serien har motsatt effekt. At færre vil være et forbilde som henne. 

Kjendisstatus, skjønnhet, forfatter, podcast, manuskonsulent, penger, hvem vil ikke ha dette?

Anonymkode: a4557...21e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjendisstatus, skjønnhet, forfatter, podcast, manuskonsulent, penger, hvem vil ikke ha dette?

I hvert fall ikke jeg på det grunnlaget

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en cherry picking! Man må jo se på hele pakka, som inkluderer bl.a. psykiske problemer, narkotikamisbruk, skakkjørt selvbilde, ensomhet og venneløshet, «knulledokke-stempel» (f.eks. at forfatteren tydeligvis var for flau av henne til å offentliggjøre forholdet eller introdusere henne for datteren), «hat» i hennes kommentarfelt, mulig narsissisme  og ekshibisjonisme. 

«Selina» har et liv jeg på ingen måte ville ønsket meg. Og kjendisstatus og skjønnhet (særlig ikke «skjønnhet» kreert av kirurger) er virkelig ikke noe de fleste av oss streber etter. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skuffet. Er ikke så bra som folk skal ha det til. Denne går nok veldig fort i glemmeboka hos de fleste.

Hovedkarakteren er gull, skuespilleren har virkelig nailet SE. 

Jeg har svært lite til overs for Linnea Myhre, aldri likt henne og vil aldri like henne. Skuespilleren har virkelig tatt klipp og lim i talemåte og væremåte. Elsker det. 

Er Nikolaj er blanding av Kasper og Henrik Thodesen? Og kanskje noen andre. Jeg vet ikke hvordan Henrik faktisk er som person, liker han ikke som... hva er han? Komiker? Så har lite kjennskap til han som person. Men får litt Kasper vibe av karakteren. 

Det positive er at SE ikke setter seg selv i et særlig godt lys. Er tragisk hvordan hun tydeligvis har lyst til å fremstå som liten og uskyldig. Men så kommer hun frem som malplassert og som et desperat utskudd. 

Det som irriterer meg litt er hvordan de glatt hopper over lyving og manipulering for klikk. De nevnte i forbifarten at det å provosere er en stor del av det å klatre på toppen av blogglisten den gang. SE's merkevare er bygd opp på å provosere. Ikke talent, ikke fordi hun er flink til noe som helst. Jeg vet det ikke er biografien til SE. Men det å provosere var stort i starten. Det å sjokkere kom senere. 

Selvmordsforsøket i siste episode var usmakelig synes jeg. Ingen legger seg ned på en seng med roser og levende lys. Forbereder seg ved å ta spray tan og fillers for å time det med dødsfallet. Ikke greit. Forstår det skal ha en eller annen kunstnerisk betydning som har gått rett over hodet på meg. Men når de først har tatt opp et så tøft tema, så er det respektløst å romantisere det på den måten. 

De har truffet på noe, men bommet på mye. Summen er at jeg sitter igjen skuffet. 

Anonymkode: 6f7df...0e3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Selvmordsforsøket i siste episode var usmakelig synes jeg. Ingen legger seg ned på en seng med roser og levende lys. Forbereder seg ved å ta spray tan og fillers for å time det med dødsfallet. Ikke greit. Forstår det skal ha en eller annen kunstnerisk betydning som har gått rett over hodet på meg. Men når de først har tatt opp et så tøft tema, så er det respektløst å romantisere det på den måten. 

Det var jo en genial scene, ene og alene fordi Selina sier, før selvmordsforsøket, at hun håper det lekkes bilder av liket hennes. Selv i døden er hun altså kun opptatt av fasade. 

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedy Lamarr skrev (24 minutter siden):

Det var jo en genial scene, ene og alene fordi Selina sier, før selvmordsforsøket, at hun håper det lekkes bilder av liket hennes. Selv i døden er hun altså kun opptatt av fasade. 

Ja enig med deg. Det var ingen grenser for hva Selina ville gjøre for oppmerksomhet. Det gikk altfor langt.

For meg handlet serien mest om å forlate og svikte seg selv. Da Johan hoppet var det et bilde på at den gamle Selina også døde og aldri ville finnes igjen. Hun forlot hjemstedet for å velte seg i kokain og operasjoner og endte opp som en absurd person med et liv ute av kontroll.

Ellers var det et bra stikk til forlagsbransjen. De føler seg bedre enn bloggerne, men ironien er at bloggerne selger best.

Elsket denne serien. Den kunne gjerne vært et par episoder lengre.

Anonymkode: 9921f...21b

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Synes du hun så lykkelig ut? Hva var du mest misunnelig på, selvmordsforsøket eller 2 hjertestans under skjønnhetsoperasjon ? Hun sier jo også at penger sluttet og bety noe. Bare evig rus, fordi ingenting betydde noe? 
jeg er helt uenig, jeg synes serien var fin og satte baksiden av alt det du beskriver i fokus. 

Anonymkode: 56f45...88a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedy Lamarr skrev (2 timer siden):

«Du dør 2 ganger. Første gang når du fysisk dør, og siste gang når noen for siste gang sier navnet ditt. « 

det er helt riktig. De fleste av oss tenker slekt som bringer historier og bilder av om oss videre. Vel en stund. Om 100- 150 er det ingen som vet at vi har eksistert, så ubetydelige er vi. Litt trist. Stadig færre tror på evig liv ( religion ) , så iveren etter og bli « kjendis» øker for og få et minne øker. Kan funke om du skriver et mesterverk, maler et unikt bilde, eller kommer opp med en revolusjonerende oppfinnelse f.eks. neppe for deltakelse i « ex on the beach «. Allikevel tror jeg kjendishysteriet handler om det Selina sier, og « leve « lenger for og bli husket. Til og med for noe så groteskt som et spektakulært selvmord i ung alder. 

ja, det var en genial scene. Ikke til inspirasjon, men til ettertanke. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Til og med slutten. Gravid 

Anonymkode: b98d8...f12

Men… hun ble vel gravid med forfatteren? Eller misforsto jeg? 
og er « Johan « ekte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men… hun ble vel gravid med forfatteren? Eller misforsto jeg? 
og er « Johan « ekte? 

«Johan» er barndomsvennen Henrik, historien om han stemmer ganske likt med virkeligheten. Også hvordan han tok sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hele serien, og synes den var underholdende. Knallgode skuespillere, morsomt å bli tatt tilbake til ungdomstiden (jeg er født i 88 selv) og synes serien fikk frem hvordan det er å vokse opp på en bitteliten plass, hvor man bare lengter etter å komme seg vekk, spesielt i den alderen. Det var mye jeg kjente meg igjen i.

Men helhetsinntrykket mitt er alikevel litt... meh. Synes koblingen til Sophie Elise er alt for tett, og jeg opplevde litt serien som en hyllest til rosabloggere/influensere. Skjønner at det kanskje ikke var helt hensikten, men for meg så føltes det litt alikevel sånn. Skuespilleren sa i podcasten seriesnakk at hun synes Sophie Elise er tidenes hovedrolle fordi hun er så fascinerende. Jeg er helt uenig. Jeg synes SE og de allere fleste influensere først og fremst er selvopptatte. og det gjør dem uintressante. For meg.  Men  for andre så treffer serien enda mer? (det er bare å se på kvinneguiden det, på mobbetrådene om influensere, hvor stor engasjement de vekker. Folk elsker å hate og snakke om dem! og det tjener de jammen penger på)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sitter igjen med litt forskjellig etter å ha sett denne serien. Hadde egentlig ikke tenkt å se den, da jeg er allergisk mot den type påvirkere serien beskriver, men valgte å se den likevel da jeg jobber med ungdom og prøver å holde meg oppdatert.

Serien gjorde meg litt uvel underveis, på grunn av historien om unge, usikre jenters valg på veien mot et bedre selvbilde. Fikk sympati for hovedrollen, samtidig som jeg ble provosert av kynismen i hvordan hun (og andre) tok bevisste valg for egen berømmelse der ingen andre enn jeg, meg og mitt betød noe. Jeg ble provosert av kynismen til bransjen rundt, som sitter med makt i form av penger og mulighet for status. 

Mest blir jeg provosert av at det er så tydelig hvem som er inspirasjonen bak hovedrollen, og at serien på mange områder kan oppleves som hennes selvbiografi i nok et format. Serien fremstiller henne ikke i et godt lys, dyp usikkerhet og dårlig selvbilde fremheves, og den gjør ikke opp for statusen som et tvilsomt forbilde for unge kvinner, men er det virkelig et behov for å fortsette å mate oppmerksomhetsbehovet? 

Tenker at nrk kunne benyttet de siste fem årene til å skape en serie for ungdom som heller gjør noe for å styrke egenverdet, også for de som trenger å høre med store bokstaver at de i seg selv er verdt noe. 

Anonymkode: 06fdc...b73

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på kommentarer på TikTok at småjentene ikke skjønner at det er «basert på» og fiksjon. De både skryter og synes synd på se for alt som har skjedd med hun 🤣🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...