Krinoline Skrevet 17. mars #41 Del Skrevet 17. mars Serien er veldig god, svært godt spilt og skrevet. Imponerende hvordan den balanserer det tragiske, det komiske og tidsånden for en tid tilbake. Jeg er overhodet ikke bekymret for at serien lokker unge, usikre jenter ut i samme uføret. Om noe illustrerer serien hvor skjør og vond den tilværelsen er. Usikre mennesker uten god nok ballast hjemmefra vil alltid kunne ty til sin tids uheldige veier, for aksept eller som en rømningsvei. Denne serien illustrerer en drøy og tragisk fortelling om selviscenesettelse som neppe er fristende for noen. NRK gjør heller ingenting galt med å vise serien, de som mener det har ikke helt forstått seriens blikk på denne tiden og valgene disse jentene tok. Dette er et kunstnerisk velllykket TV-prosjekt, som belyser og utvider vårt innsyn i disse jentenes verden. Jeg håper flere kan se hele mennesket bak de polerte bildene, så kanskje de stakkarslige mobbe-trådene om SE og andre influensere her på Kvinneguiden dabber litt av. Det er jo det som er det virkelige lavmål, å være så hysterisk opptatt av disse individene og at man bruker dem for å spy ut sin eder og galle med jevne mellomrom. (Er absolutt ingen fan av influensere, eller bransjen, og følger ingen av dem og har aldri gjort det, fordi det er så komplett uinteressant. Men det ER jenter med tak i som jobber hardt innen sin type markedsføring og tjener deretter, de mest vellykkede av dem vel og merke.) 9 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 17. mars #42 Del Skrevet 17. mars Krinoline skrev (22 minutter siden): så kanskje de stakkarslige mobbe-trådene om SE og andre influensere her på Kvinneguiden dabber litt av. Det er jo det som er det virkelige lavmål, å være så hysterisk opptatt av disse individene og at man bruker dem for å spy ut sin eder og galle med jevne mellomrom. Så utrolig enig! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #43 Del Skrevet 17. mars Jeg har aldri verken blogget selv eller fulgt rosabloggere, men har begynt å se serien fordi jeg er nysgjerrig, fordi jeg jobber med barn og unge og fordi en tidligere elev har en rolle i serien. Så langt veldig begeistret, og dritimponert over skuespillertalentet til hovedrolleinnehaver Elli! De som tror dette er en serie som fremsnakker SE og andre rosabloggere, og er redd for at unge jenter skal bli inspirert til å hive seg på bloggerkjøret, burde se serien. Rått og brutalt, og dyktige skuespillere. Og ikke minst et herlig tilbakeblikk på kulturen (klær og musikk) på tidlig 2000-tall! Mødre burde se denne sammen med de unge døtrene sine. Anonymkode: 5765e...aa0 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 17. mars #44 Del Skrevet 17. mars (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har aldri verken blogget selv eller fulgt rosabloggere, men har begynt å se serien fordi jeg er nysgjerrig, fordi jeg jobber med barn og unge og fordi en tidligere elev har en rolle i serien. Så langt veldig begeistret, og dritimponert over skuespillertalentet til hovedrolleinnehaver Elli! De som tror dette er en serie som fremsnakker SE og andre rosabloggere, og er redd for at unge jenter skal bli inspirert til å hive seg på bloggerkjøret, burde se serien. Rått og brutalt, og dyktige skuespillere. Og ikke minst et herlig tilbakeblikk på kulturen (klær og musikk) på tidlig 2000-tall! Mødre burde se denne sammen med de unge døtrene sine. Anonymkode: 5765e...aa0 De burde absolutt ikke se den. Den påvirker negativt. Slik SE og disse influenserne gjør, og har gjort siste 15 år. Botox og fillers bruk har økt med over 500% siste årene! Hvis det hadde stemt at de blir skremt, så ville også SE hatt den effekten. Det hun har delt er forferdelig til tider. Hun har gitt ut bøker om akkurat det samme. Podcaster osv osv.Det samme de forteller i denne serien. Da filmen om Christiane F kom i 1982 trodde man det skulle ha skremmeeffekt, men det unge jenter så var at hun var pen. Pen og kul og berømt. De romantiserte det. Og det ble flere unge jenter som prøvde dop og heroin. Akkurat som det nå er flere unge kvinner som ringer ned klinikken for å operere brystene sine, og for å ta "heavy laser", etter all reklamen via denne serien. Flere vil nok også melde seg på reality og drømme om influenser-karriere. De ser nemlig ikke det vi ser. Dette rammer ikke de ressurssterke, men de sårbare. Endret 17. mars av Doris Becker 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #45 Del Skrevet 17. mars Jeg er imponert! For en serie, for et manus, for en musikk og FOR en skuespiller! Elli er jo bare helt rå, for en dame! Anonymkode: 121c9...b75 12 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillibetha Skrevet 17. mars #46 Del Skrevet 17. mars Jeg liker serien kjempegodt. Litt overrasket over hvor usympatisk Selina fremstilles, allerede som tenåring. Hadde ventet jeg skulle få mer sympati for henne og da også Sophie Elise. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 17. mars #47 Del Skrevet 17. mars Likte serien veldig godt. Anbefaler å høre podcasten "Seriesnakk" på nrk. Utrolig god skuespiller i hovedrollen! 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 17. mars #48 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er imponert! For en serie, for et manus, for en musikk og FOR en skuespiller! Elli er jo bare helt rå, for en dame! Anonymkode: 121c9...b75 Enig!!! Hun er som en kameleon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #49 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vet ikke helt om jeg skal se serien, fordi jeg liker ikke SE og synes lite om at det lages en serie om henne. Hun er et skummelt og farlig forbildet, og synes det er trist at lages en «dokumentar» om hvordan andre jenter kan gjøre det samme for å bli like kjent. SE er ikke frisk, og det finnes andre unge jenter det ute som er under utvikling som vil tenke at det er sånn man må gjøre det for å bli kjent influenser. Anonymkode: 18b34...964 Du bør absolutt se den, den fremstiller henne ikke i noe positivt lys. Det er en rå og mørk og god serie. Ingen feel-good rundt det å tilhøre miljøet i det hele tatt! Doris Becker skrev (13 timer siden): Allikevel påvirker det de kvinnene som mangler selvfølelse, og som følger denne type influensere. De ressurssvake, som synes hun er pen, og som vil bli som henne. Ble kalt Christiane F. effekten på 80-tallet. Der filmer som skal kritisere og skremme ender opp med å rekruttere. Det skremmer ikke hvis det blir laget på en "kul" måte som fenger. Da rekrutterer det, dessverre. Jeg vet også at SE har servert en utgave av seg selv som ikke finnes. Utallige løgner, der det er umulig å skille sannhet fra virkelighet. Serien blir derfor fiksjon basert på fiksjon. Slik jeg ser det. SE og influensere som henne deler det som selger, de lager en virkelighet som selger. Klinikken hun opererte seg hos rett før premieren kan nå melde om stor pågang. https://www.dagbladet.no/kjendis/klinikk-klar-okning/82790987 "Influenser Sophie Elise Isachsen har nylig gjennomført en brystoperasjon. Nå opplever klinikken flere henvendelser enn før." Du har 100% sikkert ikke sett serien, og du tar her helt feil angående hvordan serien vil påvirke unge jenter. Den er mørk og tung og gjør ingen ting positivt for Sophie Elise what so ever. Anonymkode: f6799...e31 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #50 Del Skrevet 18. mars Doris Becker skrev (12 timer siden): De burde absolutt ikke se den. Den påvirker negativt. Slik SE og disse influenserne gjør, og har gjort siste 15 år. Botox og fillers bruk har økt med over 500% siste årene! Hvis det hadde stemt at de blir skremt, så ville også SE hatt den effekten. Det hun har delt er forferdelig til tider. Hun har gitt ut bøker om akkurat det samme. Podcaster osv osv.Det samme de forteller i denne serien. Da filmen om Christiane F kom i 1982 trodde man det skulle ha skremmeeffekt, men det unge jenter så var at hun var pen. Pen og kul og berømt. De romantiserte det. Og det ble flere unge jenter som prøvde dop og heroin. Akkurat som det nå er flere unge kvinner som ringer ned klinikken for å operere brystene sine, og for å ta "heavy laser", etter all reklamen via denne serien. Flere vil nok også melde seg på reality og drømme om influenser-karriere. De ser nemlig ikke det vi ser. Dette rammer ikke de ressurssterke, men de sårbare. Du fikk med deg at hun fikk hjertestans på operasjonsbordet - to ganger? Hvis det er større etterspørsel etter kosmetisk kirurgi nå, er det på tross av denne serien, ikke på grunn av. Det er ingenting i denne fremstillingen som er inspirerende. Anonymkode: 927fc...291 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 18. mars #51 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bør absolutt se den, den fremstiller henne ikke i noe positivt lys. Det er en rå og mørk og god serie. Ingen feel-good rundt det å tilhøre miljøet i det hele tatt! Du har 100% sikkert ikke sett serien, og du tar her helt feil angående hvordan serien vil påvirke unge jenter. Den er mørk og tung og gjør ingen ting positivt for Sophie Elise what so ever. Anonymkode: f6799...e31 Jeg har sett nok. Har du lest bøkene hun har skrevet? Elsk meg, Forbilde, Ting jeg har lært. Samme uærlige oppgulpet der. Tilsynelatende kritisk selvrefleksjon, men det fenger de sårbare, som lar seg påvirke og "inspirere" istedenfor å la seg skremme. Det blir litt som motebransjen. Der de forsøker seg på uretusjerte forsider noen ganger, med "vanlige" kvinner. Da stuper salgstallet. Fordi målgruppen de treffer vil ikke ha det. De søker en illusjon. Og når de ser en oprerert og syltynn modell, som forteller om medaljens bakside, spiseforstyrrelser, objektifisering og mørke, så er det ikke det de ser. De ser bare denne pene og berømte kvinnen, og vil bli som dem. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 18. mars #52 Del Skrevet 18. mars (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du fikk med deg at hun fikk hjertestans på operasjonsbordet - to ganger? Hvis det er større etterspørsel etter kosmetisk kirurgi nå, er det på tross av denne serien, ikke på grunn av. Det er ingenting i denne fremstillingen som er inspirerende. Anonymkode: 927fc...291 Som sagt, de ser ikke dette. Har vært MASSE advarsler om plastisk kirurgi siste tiden, kreftfare lekkasjer, autoimmune sykdommer, neser som kollapser. Men det bare øker. De ser bare det retusjerte resultatet disse kvinnene viser. Endret 18. mars av Doris Becker 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #53 Del Skrevet 18. mars Flott og kompleks serie om en tidsepoke og et miljø (selv om bloggerne egentlig levde litt seinere enn de gjør i serien). Artig at måsehendelsen er noe regissøren selv har opplevd. Anonymkode: 24032...4bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #54 Del Skrevet 18. mars Doris Becker skrev (23 minutter siden): Jeg har sett nok. Har du lest bøkene hun har skrevet? Elsk meg, Forbilde, Ting jeg har lært. Samme uærlige oppgulpet der. Tilsynelatende kritisk selvrefleksjon, men det fenger de sårbare, som lar seg påvirke og "inspirere" istedenfor å la seg skremme. Det blir litt som motebransjen. Der de forsøker seg på uretusjerte forsider noen ganger, med "vanlige" kvinner. Da stuper salgstallet. Fordi målgruppen de treffer vil ikke ha det. De søker en illusjon. Og når de ser en oprerert og syltynn modell, som forteller om medaljens bakside, spiseforstyrrelser, objektifisering og mørke, så er det ikke det de ser. De ser bare denne pene og berømte kvinnen, og vil bli som dem. Men det er ikke hennes serie. Og det er ingen ting romantiserende med denne serien. Anonymkode: f6799...e31 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 18. mars #55 Del Skrevet 18. mars (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ikke hennes serie. Og det er ingen ting romantiserende med denne serien. Anonymkode: f6799...e31 Skuespillerinnen er pen. Og berømt. Det holder for de sårbare. De som sluker SE sine bøker, vil også sluke denne. På feil måte. Og slik jeg ser det er serien helt unødvendig, og samme oppgulp som SE og de andre den baseres på har servert gjennom sine kanaler, gjennom bøker, gjennom tv-show og gjennom podcasts i 15 lange år... Nå får de en oppsving, og alle kan le hele veien til banken. Spesielt "skjønnhetsbransjen". Du ser det i promoteringen av serien. Fokus er på kroppen. Hvordan hun fikk puppene og rumpa og leppene til SE. Og SE selv er på gråten og kaller serien "Det største jeg har gjort". Oppmerksomheten hun får nå er overveldende. Og hun elsker det. Det samme gjør de hun påvirker mest. Som ikke ser "advarslene" og "kritikken", men oppmerksomheten det gir. Endret 18. mars av Doris Becker 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #56 Del Skrevet 18. mars Doris Becker skrev (1 time siden): Skuespillerinnen er pen. Og berømt. Det holder for de sårbare. De som sluker SE sine bøker, vil også sluke denne. På feil måte. Og slik jeg ser det er serien helt unødvendig, og samme oppgulp som SE og de andre den baseres på har servert gjennom sine kanaler, gjennom bøker, gjennom tv-show og gjennom podcasts i 15 lange år... Nå får de en oppsving, og alle kan le hele veien til banken. Spesielt "skjønnhetsbransjen". Du ser det i promoteringen av serien. Fokus er på kroppen. Hvordan hun fikk puppene og rumpa og leppene til SE. Og SE selv er på gråten og kaller serien "Det største jeg har gjort". Oppmerksomheten hun får nå er overveldende. Og hun elsker det. Det samme gjør de hun påvirker mest. Som ikke ser "advarslene" og "kritikken", men oppmerksomheten det gir. Jeg anbefaler at du ser på serien før du skal kommentere videre her. Det er veldig mye problematisk i de siste tiårs popkultur, og influensere er en sykt helseskadelig bransje for både de som er i bransjen og for samfunnet. Men denne serien bidrar ikke til denne skadelige kulturen. Den gjør det motsatte! Anonymkode: f6799...e31 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 18. mars #57 Del Skrevet 18. mars (endret) Doris Becker skrev (4 timer siden): Skuespillerinnen er pen. Og berømt. Det holder for de sårbare. De som sluker SE sine bøker, vil også sluke denne. På feil måte. Og slik jeg ser det er serien helt unødvendig, og samme oppgulp som SE og de andre den baseres på har servert gjennom sine kanaler, gjennom bøker, gjennom tv-show og gjennom podcasts i 15 lange år... Nå får de en oppsving, og alle kan le hele veien til banken. Spesielt "skjønnhetsbransjen". Du ser det i promoteringen av serien. Fokus er på kroppen. Hvordan hun fikk puppene og rumpa og leppene til SE. Og SE selv er på gråten og kaller serien "Det største jeg har gjort". Oppmerksomheten hun får nå er overveldende. Og hun elsker det. Det samme gjør de hun påvirker mest. Som ikke ser "advarslene" og "kritikken", men oppmerksomheten det gir. "Hvordan hun fikk puppene, rumpa og leppene til SE"? Det er proteser som er pålimt kroppen til skuespilleren og hvis man ikke skjønner det når man ser serien, da har man ikke noe utbytte av å se serien for man er for ung rett og slett. Endret 18. mars av Tough cookie 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 18. mars #58 Del Skrevet 18. mars (endret) Tough cookie skrev (På 18.3.2025 den 9.30): "Hvordan hun fikk puppene, rumpa og leppene til SE"? Det er proteser som er pålimt kroppen til skuespilleren og hvis man er så ung at man ikke skjønner det når man ser serien, da har man ikke noe utbytte av å se serien for man er for ung rett og slett. Jeg vet jo det. Og alle ser det, men det er dette som er FOKUS. Kropp og operasjoner.Og de sårbare hører ikke advarslene. De opererer seg. Ung elle gammel. Det er dramatisk økning av spiseforstyrrelser hos kvinner 35+ nå. Botox bruk og fillers har økt med over 500%. Selv om vi nå vet at det ødelegger vev, lymfer og muskler. De hører ikke. Og nå har de navnet på klinikkene de kan gå til, via SE sine kanaler. Endret 19. mars av Doris Becker 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #59 Del Skrevet 18. mars For å være helt ærlig synes jeg serien var litt kjedelig. Hadde dog store forhåpninger til den da jeg leste flere hadde besvimt under en episode, trodde det var fordi handlingen var dyp, rørende eller lignende, men var kun pga. sener under operasjonen hvor man ser kjøtt og blod osv. Anonymkode: bf328...39d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 18. mars #60 Del Skrevet 18. mars Jeg syns det er rart at folk kritiserer serien pga. Sophie Elise. At det på en måte er det eneste som er poenget. For oss som er samme generasjon som Sophie Elise (og de største rosabloggerne på den tiden) var dette et fenomen som på sett og vis var større enn henne som person. Jeg syns det er skikkelig kult at de fanger hvor stort samfunnsfenomen det var. Og drar paralleller til tiktok i siste episode, hvor det har endt opp. Før det hadde vi et parasosialt forhold til kjendiser og handlet basert på reklamer i magasiner og TV. Å ta filler var uhørt, silikon var det bare et fåtall som hadde og klær og sko kjøpte vi etter hva de andre i klassen syns var kult. Rosabloggere og influencere endret ALT. Spoiler Og det jeg likte mest - det var ikke ett sekund i serien jeg misunte henne. Jeg syntes oppriktig synd på henne og den tomme tilværelsen hennes. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i hvor vanskelig det er å komme seg etter mobbing, dårlig oppdragelse og at man hater hjemplassen sin. Hvor vrient det er å kompensere for det, om det så er penger eller utseende. Slutten av serien viser jo at alt innhenter henne til slutt. Forsoningen kom etter hun ble psykisk syk, tok overdose på piller, dro hjem til moren sin og konfronterte døden av barndomskompisen sin. Jeg synd det var en fin representasjon av hva som skjer når man rømmer fra seg selv. At Sophie Elise blir promotert og uttaler seg er ikke rart når hun har vært rådgiver for serien. Det er jo standard når man baserer film/serier etter historien sin til andre. Nå er det også basert på skandinaviske rosabloggere som helhet, det er ikke livshistorien til Sophie Elise. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå