AnonymBruker Skrevet 15. mars #1 Del Skrevet 15. mars Får barn alltid samme hårfarge som en av foreldrene? Anonymkode: da784...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #2 Del Skrevet 15. mars arv – biologi – Store norske leksikon Anonymkode: 0f400...560 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #3 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Får barn alltid samme hårfarge som en av foreldrene? Anonymkode: da784...551 Nei. Begge mine har brunt hår. Foreldrene har rødt og blondt hår. Anonymkode: 1aaf4...ad9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #4 Del Skrevet 15. mars Jeg er brunette, mamma har mørkeblondt hår og pappa har kommunefarget. Anonymkode: 166ee...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #5 Del Skrevet 15. mars Gener Anonymkode: aa784...7d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Hårfarge er arvelig men kan hoppe over en generasjon. Anonymkode: 91963...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Jeg har nesten svart med rødskjær, far har mørkebrunt. Alle barna har strawberry blond. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Min mann er helt mørk, jeg er lys gyllenblond og datteren vår er mellomblond, bare litt mer mot karamell enn kommunegrå. Anonymkode: 97317...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Får barn alltid samme hårfarge som en av foreldrene? Anonymkode: da784...551 Jeg har en blanding av min mor og far sin hårfarge. (hun lys,han mørk, jeg midt i mellom). Barna mine har rødbrunt etter faren sin. De har også masse annet fra han. Lite fra meg. Anonymkode: 10b06...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars (endret) Kan slå ut ulikt. Alt er gener og hva man bærer på av gener. Kan slå ut veldig forskjellig. Noe er tilfeldigheter. Søsken kan jo få ulike øyenfarger, eller hårfarger, selv om de har samme foreldre. Men her har sønnen arvet min øyenfarge, som er brun. Faren har knallblå øyne. Men faren har også mørkeblondt hår og det har sønnen også. Lyseblondt i alle barneårene da, men mørknet til mørkeblondt nå i voksen alder. Godt han ikke har arvet min farge, som er gørrkjedelig askeblondt (som jeg farger finere!). Jeg vet ikke hvilken farge besteforeldrene på farssiden hadde på håret i sine yngre dager, de var gråhårede da jeg kom inn i bildet med mannen min. Men mine foreldre har henholdsvis (barnets morfar) kommunefarget (askeblond som det så fint heter...) og mørkt brunsvart (barnets mormor). Barn arver jo også ofte slektninger lenger bak i leddene enn foreldrene. Jeg liker å tro at min sønn arvet mine brune øyne f.eks, men faktum er at det kan komme fra lenger bak i slekten også. Jeg er bærer av brunt gen fordi jeg har brune øyne selv, men barnets far (eksmannen) har knallblå, men er nok bærer av brunt gen fordi hans mor (barnets farmor) har brune øyne. Endret 15. mars av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars Gener og tilgeldigheter. Svært uforutsigbart, bortsett fra høy sannsynlighet for svart hår om en forelder er fra etniske grupper der "alle" har det. Anonymkode: c05cb...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Neida. Hårfarge er mer komplisert enn f.eks øyenfarge. Som heller ikke er like enkelt som vi lærte i biologitimen. Jeg er mørkeblond med naturlige lysere striper, og søsteren min er mellomblond, mens foreldrene våre har mørkebrunt hår. Anonymkode: 70b14...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars Million skrev (4 timer siden): Barn arver jo også ofte slektninger lenger bak i leddene enn foreldrene. Jeg liker å tro at min sønn arvet mine brune øyne f.eks, men faktum er at det kan komme fra lenger bak i slekten også. Jeg er bærer av brunt gen fordi jeg har brune øyne selv, men barnets far (eksmannen) har knallblå, men er nok bærer av brunt gen fordi hans mor (barnets farmor) har brune øyne. Sånn vi lærte det på skolen, så er brunt dominant. Så de med blå øyne er ikke bærer av brune genvarianter, de har bb og har arvet fra en forelder som er Bb og har brune øyne (både BB og Bb gir brun). Den andre forelderen kan ha bb (blå) eller Bb. Men jeg har forstått det slik at hva slags øyenfarge vi får er mer komplisert enn de store og små b-ene vi satte opp i skjema på skolen. Er ikke sånn at vi alltid ser genotypen ut fra farge tror jeg. Anonymkode: 70b14...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 15. mars #14 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sånn vi lærte det på skolen, så er brunt dominant. Så de med blå øyne er ikke bærer av brune genvarianter, de har bb og har arvet fra en forelder som er Bb og har brune øyne (både BB og Bb gir brun). Den andre forelderen kan ha bb (blå) eller Bb. Men jeg har forstått det slik at hva slags øyenfarge vi får er mer komplisert enn de store og små b-ene vi satte opp i skjema på skolen. Er ikke sånn at vi alltid ser genotypen ut fra farge tror jeg. Anonymkode: 70b14...bc4 Du har rett. I tillegg har man funnet ut at det er flere gener som styrer farge ikke bare bB. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #15 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Får barn alltid samme hårfarge som en av foreldrene? Anonymkode: da784...551 Nei. Og det er ikke uvanlig at hårfarge hopper over en generasjon. Foreldrene mine var begge mørkhåret pluss at min mors farge hadde rødpigmenter, men både jeg og min søster ble blonde slik bestemor var. Og mine barn arvet rød fargen etter min mor. Anonymkode: 37186...f87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Del Skrevet 15. mars Fargen på håret endrer seg jo opp igjennom barndommen. Jeg hadde helt hvitt hår som liten og min mann hadde skikkelig rødt hår som liten. Nå er vi begge mørk blonde. Vi har fått tre barn som ble født med svart hår, og som har blitt mørk blonde etterhvert. Så har vi en som ble født med rødt hår og som har blitt noe lysere en søkenene. Anonymkode: fd57c...602 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GMT800 Skrevet 16. mars #17 Del Skrevet 16. mars Faren min hadde rødt hår, moren min mørkebrunt. Søsteren min helt mørkebrun, nesten svart, broren min blond og jeg midt mellom. Mine to nevøer har blondt og mørkebrunt hår, og mine to sønner har begge helt mørkebrunt. Det er ganske tilfeldig. Selvfølgelig er det arv, men det er så mange variasjoner mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #18 Del Skrevet 16. mars Nei, man får ikke nødvendigvis samme hårfarge og øyefarge som foreldre. Jeg har mørk rødt hår og blå øyne og mannen er mørkblond med brune øyne. Våre 5 barn har: 1. Mørkrødt og grønne øyne 2. Hvitt/lys blond og blå øyne 3. Hvitt/lys blond og brune øyne 4. Jordbærblond og brune øyne 5. Helt mørkt hår og blå øyne Anonymkode: 5caf0...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 14.42): Sånn vi lærte det på skolen, så er brunt dominant. Så de med blå øyne er ikke bærer av brune genvarianter, de har bb og har arvet fra en forelder som er Bb og har brune øyne (både BB og Bb gir brun). Den andre forelderen kan ha bb (blå) eller Bb. Men jeg har forstått det slik at hva slags øyenfarge vi får er mer komplisert enn de store og små b-ene vi satte opp i skjema på skolen. Er ikke sånn at vi alltid ser genotypen ut fra farge tror jeg. Anonymkode: 70b14...bc4 Så er det jo heller ikke slik at alle øyne er enten blå eller brune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå