AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #1 Skrevet 15. mars 2025 Hvor mange åpner de ventelista for samtidig? Tar de en og en? Eller kan de plutselig ta inn 30 personer samtidig? Ønsker det var sånn at jeg kunne godta eller avslå før bytting. Anonymkode: 2a824...b4b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #2 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor mange åpner de ventelista for samtidig? Tar de en og en? Eller kan de plutselig ta inn 30 personer samtidig? Ønsker det var sånn at jeg kunne godta eller avslå før bytting. Anonymkode: 2a824...b4b Virker som der er litt ulikt, noen tar inn fem og fem, noen ti og ti osv du kan ringe helsenorge de svarer på mye slikt og kan gå inn å se på historikken til den enkelte lege og ja enig med deg- skulle ønske man fikk «tilbud» og kunne takke ja/nei Anonymkode: f555b...14a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #3 Skrevet 15. mars 2025 Om ikke fastlegen utvider listene sine så må du vente til noen flytter/bytter fastlege eller dør. Det er ikke sånn at de automatisk åpner for 5-10 nye. Ikke sånn det fungerer Anonymkode: 805da...e5c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #4 Skrevet 15. mars 2025 Det kommer an på, om 1 pasient forlater legens fulle liste, så blir det 1 ledig plass, om legen velger å utvide listen sin fra 1000 pasienter til 1100, så blir det 100 ledige plasser. Anonymkode: 14266...2f7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #5 Skrevet 15. mars 2025 Så da er det dumt å stå på liste? Står på liste. Fastlegen jeg har nå har jeg aldri møtt. Men står på liste kun i tilfelle vi ikke er en match. Anonymkode: 2a824...b4b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #6 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da er det dumt å stå på liste? Står på liste. Fastlegen jeg har nå har jeg aldri møtt. Men står på liste kun i tilfelle vi ikke er en match. Anonymkode: 2a824...b4b Er jo aldri dumt å stå på en liste, dersom du tror det er en lege du vil trives med, eller om det er en lege du har hørt mye godt om. Du ser vel hvilken plass du har i «køen»? Anonymkode: 14266...2f7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #7 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så da er det dumt å stå på liste? Står på liste. Fastlegen jeg har nå har jeg aldri møtt. Men står på liste kun i tilfelle vi ikke er en match. Anonymkode: 2a824...b4b Hvis legen du går på liste hos fpr ledig plass så det blir din tur bytter du automatisk- så det er jo dumt hvis du ikke vil bytte Anonymkode: f555b...14a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #8 Skrevet 15. mars 2025 Det må være ti ledige plasser før de tar inn fra venteliste. Anonymkode: ae9b1...5b8 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #9 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange åpner de ventelista for samtidig? Tar de en og en? Eller kan de plutselig ta inn 30 personer samtidig? Ønsker det var sånn at jeg kunne godta eller avslå før bytting. Anonymkode: 2a824...b4b Er listen åpen, så ser du det ved en grønn knapp til høyre for navnet på Helsenorge.no (bytte fastlege, velg fylke og søk). Når en lege utvider listen sin, så kan det være mange ledige plasser. Nye leger begynner gjerne med 500-600 nye pasienter når de har en null liste. Er det en lege som har «mistet» mange faster, og som ikke skal krympe listen sin, så blir listen åpnet når der er minimum 10 ledige plasser. Du kan bare stå på venteliste til en fastlege om gangen. Når denne åpner listen sin, og du står på venteliste plass slik at der er plass til deg, så slipper du inn. Står du som nummer 10 eller deromkring på venteliste og ikke vil bytte til den legen du er på venteliste hos, så er det din jobb å melde deg av ventelisten. Jeg har skrevet dette før, og jeg mener det fortsatt, før man slipper inn på listen til en fastlege man aldri har møtt, så skulle det vært mulig å få en «prøvekonsultasjon» slik at man vet hvem og hva man bytter til. Jeg var utrolig heldig og fikk en helt super fastlege da jeg byttet sist, men da måtte jeg bare ta sats og bytte, fordi jeg hadde fastlege i annen kommune og kunne ikke fortsette med så lang reisevei. De plassene som var ledig da, de forsvant i løpet av en times tid. Anonymkode: b5452...e53 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #10 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det må være ti ledige plasser før de tar inn fra venteliste. Anonymkode: ae9b1...5b8 Så da er man helt trygg om man står som nummer 11 ? Anonymkode: 2a824...b4b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #11 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da er man helt trygg om man står som nummer 11 ? Anonymkode: 2a824...b4b Trygg på hva? Kommer det en mor med fem barn som står som nummer fem, eller sju, så teller denne moren som seks pasienter. På samme måte som hvis en mor med fem barn bytter fastlege, da forsvinner seks pasienter fra listen. Så dette er et spør,ål med mange ukjente variasjoner det er umulig å svare på. Anonymkode: b5452...e53
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #12 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det må være ti ledige plasser før de tar inn fra venteliste. Anonymkode: ae9b1...5b8 Det må det ikke. De tar inn det antallet som evnt bytter til ny fastlege, dør eller om legen søker om å øke listen og får dette, inneværende måned. Anonymkode: 9727d...64f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #13 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må det ikke. De tar inn det antallet som evnt bytter til ny fastlege, dør eller om legen søker om å øke listen og får dette, inneværende måned. Anonymkode: 9727d...64f Altså nå må du skille epler og bananer. De som dør går selvfølgelig ut av listen, barn som blir født følger mor og kommer inn på listen mor står på. Er det en liste med masse ledig plass kommer man innpå fra første neste mnd når man bytter. Men står man på venteliste til en fastlege som ikke har ledige plasser fordi man vil bytte fra den man har, så åpnes først listen for dette når det er ti ledige plasser. Dette er nettopp for å kunne justere ut fra nyfødte, de som flytter hem og får fastlegen tilbake man har det slik, så det ikke kommer for mange på listen. Er det tre som dør eller bytter vekk fra legen en mnd kommer det ikke tre nye inn på listen, den åpnes ikke før den åpnes for minst ti fra venteliste. Du kan sjekke Helfo om du tror noe annet. Anonymkode: ae9b1...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #14 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så da er det dumt å stå på liste? Står på liste. Fastlegen jeg har nå har jeg aldri møtt. Men står på liste kun i tilfelle vi ikke er en match. Anonymkode: 2a824...b4b Dumt å stå på liste om du ikke vil bytte hvertfall. Om du vil bytte er det jo lurt... Anonymkode: 3501a...762
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2025 #15 Skrevet 15. mars 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Altså nå må du skille epler og bananer. De som dør går selvfølgelig ut av listen, barn som blir født følger mor og kommer inn på listen mor står på. Er det en liste med masse ledig plass kommer man innpå fra første neste mnd når man bytter. Men står man på venteliste til en fastlege som ikke har ledige plasser fordi man vil bytte fra den man har, så åpnes først listen for dette når det er ti ledige plasser. Dette er nettopp for å kunne justere ut fra nyfødte, de som flytter hem og får fastlegen tilbake man har det slik, så det ikke kommer for mange på listen. Er det tre som dør eller bytter vekk fra legen en mnd kommer det ikke tre nye inn på listen, den åpnes ikke før den åpnes for minst ti fra venteliste. Du kan sjekke Helfo om du tror noe annet. Anonymkode: ae9b1...5b8 Dette stemmer, fastlegen min forklarte gangen i dette til meg. Anonymkode: 6af38...52a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå