Gå til innhold

uenigheter om legging av 11 og 12 åring i helger.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

jeg og min samboer har en diskusjon om legging av ungene i helgene, tidligere når jeg har vært alene med barna så har de fått være oppe til de ønsker og legge seg selv som er sånn rundt 11 tiden da vi har sett filmer og virkelig nytt kveldene i helgene. de har da sovet lenge lørdag og søndag men aldri vært noe problem og komme tilbake til faste legge tider på søndag og ellers i uken. de står alltid opp våkene og opplagt i ukedagene da de har legging kl 20,30.

den siste tiden så blir dette en diskusjon bland meg og samboer, jeg er enig med han om at de burde ha faste legge tider også i helgene for stabilitet, men syntes kanskje og legge de og ta fra de tlf kl 10 i helger er litt tidlig.

skal sies at jeg føler veldig på det da alle jentene i klassen til ungene kommenterer at de legger seg tidlig i ukedagene, hvordan blir det nå i helgen da...

redd for at barna vill bli mobbet, slik har desverre verden blitt.

når legger dere barna deres i helger og tar fra de  tlf? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gutter 9 og 11 her.

Mobilen stenges kl 20 fredag/lørdag og de legger seg ca 21 - 21.30. Hverdager er leggetid kl 20, og mobilen stenges da kl 19. Bruker familylink appen. Eldstemann er ikke like trøtt som yngste, så han surrer litt med sitt på soverommet til han legger seg til å sove.

De fleste av kompisene har relativt like regler. 

Anonymkode: 0eed7...822

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske, for det er noen år tilbake. Men sånn intuitivt synes jeg kl 20:30 for en 12-åring var litt tidlig. I helgene ville jeg nok vært mer fleksibel og ikke hatt så faste rutiner. Selv kan jeg like godt legge meg klokken 22 en lørdags kveld som klokken 24. Kommer jo an på hvor trett jeg er, eller hva jeg holder på med.

Hva er bakgrunnen for klokken 20:30 på hverdagene? Behovet for søvn hos ungene, eller behovet for voksentid hos dere voksne? Det kan jeg huske fra min egen tid med barn. Noen ganger ble det nok for tidlig leggetid for å sikre oss voksne et par timer for oss selv. Har dere et ekstra rom som kan omgjøres til et TV-rom, slik at ungene kan være der på kvelden og se TV. Det kommer jo også en tid der tenåringer trenger litt tid for seg selv.

For å svare på spørsmålet ditt: ja, jeg synes klokken 20:30 er for tidlig på hverdagene. Hvis det ikke går ut over våkenheten dagen etter, ville jeg prøvd med 1 time ekstra.

Anonymkode: 20483...105

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 12 åring har leggetid kl 23 i helger og ferier, og kl 21 i ukedager. Hun surrer lenge på badet før hun faktisk er i seng. 

Anonymkode: 1af49...c00

Skrevet

Har to gutter på 8 og 13, førstnevnte legger seg 20:30 på hverdager, sistnevnte 22:00.

På helg er der mer flytende, men ofte mellom 21-22 på 8 åringen (strax 9 år), og mellom 22-23 på 13 åringen.

AnonymBruker
Skrevet
cherma skrev (6 minutter siden):

skal sies at jeg føler veldig på det da alle jentene i klassen til ungene kommenterer at de legger seg tidlig i ukedagene, hvordan blir det nå i helgen da...

Mine barn på 7 og 9 legger seg samme tid hele uka. 20 og 20:30. opp samme tid hele uka. «Hvordan blir det i helga da?» Jo det kan jeg svare på, jeg og mannen får en mulighet til også å ha litt helg sammen, snakke litt, kos litt, se en hel film om vi vil. Fordi vi kan legge oss litt senere, sove lenger, barna står jo opp selv. Barna lider ingen nød av dette, og for forholdet er det superviktig og noe vi holder på så lenge det går. Så, kan hende samboeren din tenker dere kunne hatt litt tid sammen uten barn? Men sånt tenker ikke unger som kommenterer på andres leggetid på… driften av familien AS, at mor også har godt av litt tid uten barn sammen med partneren sin så forholdet er godt osv. det er voksenavgjørelser, ikke noe barn skal være med å bestemme. Det kan du svare frekke unger som legger seg opp i hvordan andre styrer sin familie.

noe annet om det ikke går, at ingen klarer sove før midnatt uansett og bare flyr dere ned hele tiden uansett. Da er det jo noe annet. Men her klarer ungene helt fint å sovne til vanlig tid, de får ikke bli vant med noe annet enda ;) ikke før det skjer av seg selv… 

Ta fra telefonen ja… tenk å få inn gode vaner fra start. Det er ikke slemt. Og faktisk trenger ikke alle like en, de som dropper deg fordi du må av telefonenen kl 20 i stedet for midnatt kan ikke sies å være ekte venner. Så kan bare hende ungene dine eventuelt (!) får en omgangskrets av greiere folk. Bare bra for fremtiden. Regler som passer familien bør gå foran. 

Anonymkode: d11bf...c80

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min 12 åring har leggetid kl 23 i helger og ferier, og kl 21 i ukedager. Hun surrer lenge på badet før hun faktisk er i seng. 

Akkurat det samme her. 

Anonymkode: a88dd...c65

AnonymBruker
Skrevet

20:30 i ukedager er for tidlig for så store barn. Har en på 9 år og han legger seg 21ish. I seng 22:30-23 i helgene. 

Anonymkode: cf6eb...dc5

• Liker 3
Skrevet

7 og 11 her. 7 åringen legger seg rundt 20, samme på helg med mindre vi er borte eller har besøk. Våkner veldig tidlig uansett. 11 åringen legger seg 21 i uka og en time senere på helg. Begge har skjermtid, noe eldste hater, men sånn er det. Bryr oss ikke noe om hva han eller vennene synes om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mine barn på 7 og 9 legger seg samme tid hele uka. 20 og 20:30. opp samme tid hele uka. «Hvordan blir det i helga da?» Jo det kan jeg svare på, jeg og mannen får en mulighet til også å ha litt helg sammen, snakke litt, kos litt, se en hel film om vi vil. Fordi vi kan legge oss litt senere, sove lenger, barna står jo opp selv. Barna lider ingen nød av dette, og for forholdet er det superviktig og noe vi holder på så lenge det går. Så, kan hende samboeren din tenker dere kunne hatt litt tid sammen uten barn? Men sånt tenker ikke unger som kommenterer på andres leggetid på… driften av familien AS, at mor også har godt av litt tid uten barn sammen med partneren sin så forholdet er godt osv. det er voksenavgjørelser, ikke noe barn skal være med å bestemme. Det kan du svare frekke unger som legger seg opp i hvordan andre styrer sin familie.

noe annet om det ikke går, at ingen klarer sove før midnatt uansett og bare flyr dere ned hele tiden uansett. Da er det jo noe annet. Men her klarer ungene helt fint å sovne til vanlig tid, de får ikke bli vant med noe annet enda ;) ikke før det skjer av seg selv… 

Ta fra telefonen ja… tenk å få inn gode vaner fra start. Det er ikke slemt. Og faktisk trenger ikke alle like en, de som dropper deg fordi du må av telefonenen kl 20 i stedet for midnatt kan ikke sies å være ekte venner. Så kan bare hende ungene dine eventuelt (!) får en omgangskrets av greiere folk. Bare bra for fremtiden. Regler som passer familien bør gå foran. 

9 åring som må legge seg 20:30 i helgene for at mor og far skal få egentid?

Anonymkode: cf6eb...dc5

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Min 11-åring legger seg 22 på hverdager og ca 23 i helger, kan bli 22 eller kan bli litt senere, alt etter som. Har ikke skjermtid - ikke behov da det ikke er særlig med skjerm og hun legger bort med en gang uten diskusjon om hun får beskjed. Er ikke interessert i å spille og har ikke sosiale medier.

Dere som legger barna 20.30 eller 21, står dere opp ekstremt tidlig, har barnet veldig stort søvnbehov eller er det deres eget behov for egentid på kvelden som er grunnen?

Anonymkode: 98d77...065

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søvn som tema er altfor underkommunisert. Spesielt for de unge. 

Når jeg leser om foreldre som lar barna sitte opp så lenge de ønsker i helger og ferier så tenker jeg mine tanker. 

Anonymkode: 22d0d...2ad

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine har legging en time etter vanlig leggetid fredag og lørdag. Da er de uansett trøtte.

Anonymkode: 13dfa...dea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søvn som tema er altfor underkommunisert. Spesielt for de unge. 

Når jeg leser om foreldre som lar barna sitte opp så lenge de ønsker i helger og ferier så tenker jeg mine tanker. 

Anonymkode: 22d0d...2ad

Men du ser ikke forskjellen på om ungen står opp fem eller sju på hverdagene, eller om de våkner sju eller ti i helgene...? En ungen som enten må opp tidlig eller våkner tidlig av seg selv, må selvsagt ha tidligere leggetid, men det er veldig merkelig å anta at en time senere leggetid = en time mindre søvn.

Anonymkode: 98d77...065

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det avhenger av hva man mener med leggetid. Er det gå på badet-tid eller skru av lyset-tid? 

Anonymkode: 13dfa...dea

Skrevet

takk for svarene dere. dette virker som ett tema vi alle er ganske forskjellige på. for min del er det viktigste at ungene får nok søvn til og vokse, og selvfølgelig rutiner men mener også at unger skal få glede seg til helg etter 5 dager på skolen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvom din 7-åring legges kl. 20.. betyr ikke at det er for fremtiden og for ts’ 12-åring. 

Mine barn har lagt seg ca 22-23 i helgene alltid, og det har gitt oss tid sammen som familie, fredag og lørdag kveld er film og/eller mat, alle fire er sammen. Det har aldri vært aktuelt å sitte alene på rommet sitt. Familieforholdet er superviktig, og nå er barna 14 og 17, og vi ser fortsatt film sammen, spiller spill eller sitter foran peisen og snakker til vi legger oss i 23-tiden alle fire, så fremt alle er hjemme. Det viste seg å være en superbra investering i fremtiden for oss. 
Nå er de ofte ute også, så mannen og jeg får «alenetiden» vår. 
Barna sier ingen av vennene er sammen med familien sin noe særlig, de sitter bare på hvert sitt rom. 

Så min mening er at det er ingen grunn til at en 11-åring skal legge seg kl.23 (eller «bli lagt») fordi han/hun har streng leggetid da, men ikke gjør noe fornuftig eller hyggelig før det, da er det mye bedre å komme seg i seng før. 
Ha skjermtid på kvelden, bruk tiden sammen, tidlig leggetid hvis ikke det gjøres noe hyggelig og fornuftig, samme leggetid som resten av familien når man ER sammen. 

Anonymkode: f7594...26a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mine små, 6 og 4, men de legger seg senere i helger.  Ca åtte på yngste, ca ni på eldste. Eldste har et større behov for søvn enn yngste, hun blir grinete og veldig følsom om hun får for lite, så henne er jeg litt strengere på legging enn på yngste. 
Litt tid alene med min samboer er viktig for meg i helgene, så en av kveldene legger de seg litt tidligere, men ser da en film eller en serie på nettbrettet sitt. Vi er som regel oppe før sju i helger også, så vi får fortsatt mye tid sammen i helgene. 

Anonymkode: 67988...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 11 åring. I ukedagene skal han være i seng klar til å sove kl 20:30. Fredag og lørdag kl 21. Nok søvn er viktig for barn og ungdoms utvikling og mange barn/unge sover alt for lite

Anonymkode: eca1c...9a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

dette er typisk svar fra en som ikke har tenåringer 😂

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...