Gå til innhold

Hvis du søker på en rektorstilling, med 20 % undervisning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor låst er du da til å faktisk ha 20% undervisning? Kan du legge det inn i vikariering, ved behov? Og være litt rund på regningen? Kan du kutte undervisningen, hvis du har mye annet å gjøre?

Spør fordi jeg vurdere å søke på flere rektorstillinger, og fikk en kjapp kommentar av en kollega om at.rektor da uansett ikke underviser 20%. Jeg ser det derimot som er fordel å få undervise litt, og blir veldig provosert om folk bare kutter en så viktig del av stillingen.

Anonymkode: 97e6c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner med det er pga budsjett. Billigere at rektor tar timer enn å få inn en ekstra vikar. 

Anonymkode: 12150...a38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror sånt er vanlig på mindre skoler? Tror ikke du kan bruke de prosentene som vikar. På min skole unnderviser også avdelingslederne litt, men de har faste timer. De må ofte på møter og sånn, men da blir det satt inn vikar. 

Anonymkode: 64dad...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min skole underviser ingen av rektorene og ingen av avdelingslederne. Tipper den 20% primært brukes til vikartimer. 

Anonymkode: ef8e0...2bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan det løses i praksis kommer vel helt an på. 

Jeg har kun jobbet ved en skole der rektor underviste, og da hadde hun en klasse i norsk, fast. 

Når det er sagt så er det ikke slik at rektor har 100% tilstedeværelse. Eksterne møter og kurs så vel som interne møter kan overlappe og trumfe undervisningen, og da må man enten bytte timer eller få inn en vikar. Rektor er en ganske viktig rolle, og det lar seg ikke alltid gjøre å sende en stedfortreder i stedet. 

Anonymkode: e13ce...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På skolen her underviser ikke rektor, men avdelingsledere kan steppe inn ved akkutt sykdom hos lærer. Men dette er en stor videregående skole og tror at rektor og assisterende rektor har nok å gjøre 

Anonymkode: 68854...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men. Om du har 20% undervisning I stillingen din, kan du i prinsippet la være å undervise? For eksempel første året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antar det er en mindre skole. Du må nok regne med å undervise de prosentene stillingen krever. Timeplanene må fylles og ressursene er som regel begrenset. Til syvende og sist er det ditt ansvar å få driften til å gå rundt. Du vil ha eksterne møter og andre ting som gjør at du kanskje må sette inn vikar i enkelte timer, akkurat som når andre lærere er borte. 

Jeg ble konstituert rektor et år. Da skulle jeg egentlig hatt 20% undervisning, men jeg endte opp med å undervise nesten 40% fast. I tillegg måtte jeg dekke opp mye sykefravær selv for å unngå å stenge skolen. En måned hadde jeg rundt 20-25 vikartimer selv på toppen av alt annet. Dette får man ikke noe overtid for da man er ansatt i lederstilling. 

Skal aldri jobbe som rektor igjen.

Anonymkode: 0c39a...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 20.57):

Antar det er en mindre skole. Du må nok regne med å undervise de prosentene stillingen krever. Timeplanene må fylles og ressursene er som regel begrenset. Til syvende og sist er det ditt ansvar å få driften til å gå rundt. Du vil ha eksterne møter og andre ting som gjør at du kanskje må sette inn vikar i enkelte timer, akkurat som når andre lærere er borte. 

Jeg ble konstituert rektor et år. Da skulle jeg egentlig hatt 20% undervisning, men jeg endte opp med å undervise nesten 40% fast. I tillegg måtte jeg dekke opp mye sykefravær selv for å unngå å stenge skolen. En måned hadde jeg rundt 20-25 vikartimer selv på toppen av alt annet. Dette får man ikke noe overtid for da man er ansatt i lederstilling. 

Skal aldri jobbe som rektor igjen.

Det er vel ingen som sjekker om rektor har undervisningen sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer fram i oversikten over hvilke ressurser skolen har tilgjengelig. Den skal alle ansatte ha tilgang til. Tillitsvalgte ved arbeidsplassen skal være med på drøftinger når ressurser fordeles, for eksempel. Så kollegiet kan sjekke, hvis de vil og vet at de kan det.

Om en rektor har 20% undervisning i stillingen sin men underviser ingenting, vil jeg ikke tro det er spesielt populært blant lærerne du er satt til å lede. Hvilket signal sender du hvis du dropper 20% av stillingen din fordi du ikke har lyst til å gjøre den? Eller fordi du tenker at du har andre ting å prioritere? Jeg tipper at samtlige lærere kunne tenkt seg 20% reduksjon i undervisning for å ikke jobbe ræva av seg med alt annet man skal gjøre.

Anonymkode: e0e24...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bygda jeg jobbet var det allment kjent hvor mye undervisning rektor skulle ha. Hadde ikke dette blitt fulgt opp, så hadde garantert noen meldt ifra høyere opp i systemet. Det er sjeldent så enkelt at man bare kan sette inn vikar hele året i 20% stilling, for skolene har budsjett å forholde seg til. Det er ganske sikkert at noen vil spørre hvorfor det brukes så mye penger på vikar ved den aktuelle skolen.

Alternativet da er å slå sammen klasser/grupper. På mindre skoler er det ofte slik at man allerede har slått sammen, så disse sammenslåingene vil da komme oppå allerede eksisterende sammenslåinger. Det er ikke populært blant lærere eller foresatte. Igjen er sjansen stor for at noen klager på tingenes tilstand, enten i avisa eller høyere opp i systemet. Da blir det nok oppdaget at rektor bryter arbeidskontrakten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 0.58):

Regner med det er pga budsjett. Billigere at rektor tar timer enn å få inn en ekstra vikar. 

Anonymkode: 12150...a38

I hvilket skolebudsjett er rektorlønn for vikar billigere enn en 19 åring med friår? 

Anonymkode: 82145...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 10.54):

Men. Om du har 20% undervisning I stillingen din, kan du i prinsippet la være å undervise? For eksempel første året?

Du vet at rektor også har en arbeidsgiver, og at skolen har et budsjett etter visse rammer? 

Hvis rektor ikke tar sine prosenter betyr det at en annen ansatt må gjøre jobben i stedet = en merutgift for skolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I hvilket skolebudsjett er rektorlønn for vikar billigere enn en 19 åring med friår? 

Anonymkode: 82145...c88

Rektor har fast lønn uansett, så undervisningen får de da inkludert. Skal man leie inn vikar for rektor betaler skolen for vikar i tillegg til rektors lønn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva kan man gjøre, om man som lærer har en rektor som bare velger å ikke undervise? Har meldt det til tillitsvalgt, og han har tatt det i drøfting. Men ingenting skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan legge til at på min forrige arbeidsplass brukte vi å bytte undervisningstimer av og til. Dersom jeg ønsket å bruke en halv dag med ungdomstrinnet på noe i mine fag, så byttet jeg timer med de andre. Si at jeg hadde naturfag tirsdag og torsdag, men hadde behov for 2 timer torsdag. Da byttet jeg timen på tirsdag bort mot å få en time på torsdag fra samme lærer. 

Det hendte at jeg byttet timer da jeg var rektor også dersom jeg hadde møter som krasjet med undervisningen. Dette var for at elevene ikke skulle miste timer med faglæreren sin (meg), de andre lærerene ønsket ikke vikartimer og hadde heller ikke kompetanse til å undervise i "mine" fag, spesielt på på ungdomsskolen. Det gjorde også at vi unngikk å slå sammen grupper mer enn vi allerede gjorde. 

Nå var vi en liten arbeidsplass og svært fleksibel. Dette var en praksis som var ønsket på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva kan man gjøre, om man som lærer har en rektor som bare velger å ikke undervise? Har meldt det til tillitsvalgt, og han har tatt det i drøfting. Men ingenting skjer?

Melde det videre opp til rektor sin leder (leder for oppvekst i din kommune). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Melde det videre opp til rektor sin leder (leder for oppvekst i din kommune). 

Man blir vel ikke populær av sånt? Men... Det startet med at starten var hard, og undervisning dermed ikke skulle inn umiddelbart. Så bare skjer det aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du melder ifra, så har den som mottar varselet taushetsplikt overfor rektor om hvem som har meldt ifra. 

Jeg anser det som problematisk at rektor lar være å gjøre deler av jobben sin. Det betyr jo at noen andre må dekke opp den delen av jobben, med de konsekvensene det har for skolen som helhet. Dette koster ekstra penger. Vi lever i en tid der kommuneøkonomien rundt i landet er svært presset. 

Om vikarpotten brukes opp, så må pengene hentes fra andre poster i budsjettet. Det kan f.eks. bety at elevene ikke får bøker og utstyr de trenger. Eller så kan kommunen si at den aktuelle skolen har et så stort merforbruk at det må det kuttes i stillinger på skolen. Det er snakk om mange tusen på ett skoleår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...