AnonymBruker Skrevet 15. mars #21 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du vurdere å bli tollbetjent? https://www.toll.no/no/om-tolletaten/jobb/intensiv-tollfaglig-opplaering Anonymkode: 37f67...092 Det kan kanskje være mulig ja, men tror bare ikke jeg selv hadde likt denne jobben 😅 Jeg kan fint studere mer, men må bare vite at det leder til noe jeg vil gjøre resten av livet. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #22 Del Skrevet 15. mars Det du skal vite er at i offentlig sektor, uansett om det er kommune eller stat (NAV, Forsvaret, konsulentnivå i helsesektor osv), så er det ikke innholdet i bacheloren din som er viktig, men at du HAR bachelor. Det vil si at du med bachelor egentlig er kvalifisert til MANGE jobber uten at jobbene treffer direkte med utdanningen din. Hele opplegget er ganske sprøtt, for du med en irrelevant bachelor er like lite kvalifisert som en ufaglært, men jeg har bevitnet dette selv. Det er graden som betyr noe, og ikke innholdet i den - i veldig mange tilfeller. Så tenk heeeelt nytt når du går i gang med å se etter jobber. Se gjerne mot Forsvaret, de er aller minst nøye på innholdet i bacheloren din... Anonymkode: c1078...661 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #23 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du skal vite er at i offentlig sektor, uansett om det er kommune eller stat (NAV, Forsvaret, konsulentnivå i helsesektor osv), så er det ikke innholdet i bacheloren din som er viktig, men at du HAR bachelor. Det vil si at du med bachelor egentlig er kvalifisert til MANGE jobber uten at jobbene treffer direkte med utdanningen din. Hele opplegget er ganske sprøtt, for du med en irrelevant bachelor er like lite kvalifisert som en ufaglært, men jeg har bevitnet dette selv. Det er graden som betyr noe, og ikke innholdet i den - i veldig mange tilfeller. Så tenk heeeelt nytt når du går i gang med å se etter jobber. Se gjerne mot Forsvaret, de er aller minst nøye på innholdet i bacheloren din... Anonymkode: c1078...661 Hva er det man burde søke etter når man skal finne disse jobbene? Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #24 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det man burde søke etter når man skal finne disse jobbene? Anonymkode: 59aff...80d Du må se etter administrative og sivile jobber på "gulvet", altså på konsulent/førstekonsulent-nivå. Det gjelder hele den offentlige sektoren. Jeg tipper du er kvalifisert til 30% av jobbene bare med bachelorgrad uten at du vet det. Problemet er dog at det er en del søkere, så nåløyet kan være vanskelig. Men sånn er det nærmest overalt med mindre du har en spesialitet. Anonymkode: c1078...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #25 Del Skrevet 15. mars Jeg kjenner folk som har bachelorgrad i kriminologi og jobber med AML/KYC i banksektoren 😊 Anonymkode: 2aae7...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #26 Del Skrevet 15. mars Hva med en master i samfunnssikkerhet? Anonymkode: 5d2bc...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #27 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med en master i samfunnssikkerhet? Anonymkode: 5d2bc...f40 Har tenkte på det. Hørt at det gir fler muligheter, men er ikke så sikker på at jeg synes dette faktisk er gøy. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #28 Del Skrevet 15. mars Tenker du bør ta en skikkelig runde med deg selv. Hva ønsker du å jobbe med? Hvor viktig er arbeidstider (turnus, flexitid, kontor eller mer aktivt som i fengsel, politi), penger og status? Vær helt ærlig med deg selv og se fremover ifht ambisjoner, familie osv. Hvis penger er viktig, vurder jus/advokat eller noe helt annet. Politiadvokat med kriminologi i tillegg? Lang vei men… ikke sikkert de er lønnet så bra heller. Aner ikke. Hva med jobb i forsvaret? Jeg bare kaster ut her altså. Det jeg tenker er at nå har du fått noen år på baken og fått erfaring. Ikke gå i fella med å bygge på for å føle at det ikke er helt bortkastet med kriminologien. Da ville jeg heller valgt noe annet å brukt den tiden ekstra på å få en master som også gir jobb med god inntekt. Anonymkode: c7536...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #29 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 10.11): Det eneste er at jeg ikke har sett noen stillinger i forhold til dette 😅 De fleste jobber jeg har sett på krever i tillegg master, men lurer på om det hadde vært mer gunstig å bare utdanne meg til noe helt annet. Anonymkode: 59aff...80d Det er ikke lenge siden både Bufetat og Oslo kommune søkte etter dette, uten at de nødvendigvis skriver «kriminologi» vet også at flere i Nav har denne bakgrunnen Anonymkode: d2880...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #30 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 18.51): Har tenkte på det. Hørt at det gir fler muligheter, men er ikke så sikker på at jeg synes dette faktisk er gøy. Anonymkode: 59aff...80d Vet du hva du syns er gøy? Anonymkode: d2880...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå