AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Til våren har jeg tatt en bachelorgrad i kriminologi. Jeg startet rett etter vgs og tenkte vel egt ikke noe lenger enn at det hørtes spennende ut. Jeg synes det virker som ekstremt få jobbutsikter med denne utdanningen (selv med en mastergrad). Hvis man søker «samfunnsviter» eller «kriminolog» hos jobbnorge, Finn eller nav.no er det svært få jobber som kommer opp i tillegg til at flesteparten er forskerstillinger eller krever politihøgskole bakgrunn eller krus utdanning. Spørsmålet mitt er om noen har denne utdanningen og vet om det er noe jeg misser her? Har snakket med karriereveileder som sier at man finner jobb og at jeg kan jobbe mange steder, men det oppleves ikke slik. Vurderer å bytte litt retning med masteren og heller ta en kommunikasjons master ettersom det virker som det er flere jobber innenfor dette. Ellers kunne jeg tenkt meg å starte på rettsvitenskap eller psykologi profesjon, men dette vil ta 5/6 år til. Noen som har tips? 😅 Anonymkode: 59aff...80d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars Opplevde akkurat det samme som deg 😅 Utdannet meg derfor til politi i tillegg. Men finnes selvfølgelig ingen fasit! Anonymkode: 7f8c4...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Snu litt på det; hva kunne du tenke deg å jobbe med? Anonymkode: 98801...c03 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Jeg synes det er så vanskelig å skulle finne ut av hva jeg kan tenke meg å jobbe med. Har bare tenkt noe innenfor kriminalitet og at det løser seg, men nå føler jeg at jeg har tabba meg ut skikkelig når det gjelder utdanning. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Opplevde akkurat det samme som deg 😅 Utdannet meg derfor til politi i tillegg. Men finnes selvfølgelig ingen fasit! Anonymkode: 7f8c4...d4f Gikk det bra med denne utdannings kombinasjonen? Har en venninne som tenker å gjøre det samme. Vurderte det en periode, men føler jeg er flinkere teoretisk enn fysisk 🥲 Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars Jeg er utdannet kriminolog, og det for over 15 år siden. Dessverre kan jeg meddele at jeg fortsatt ikke har en relevant jobb i forbindelse med bacheloren. Var heldig i starten å jobbe litt innenfor kriminalomsorgen, men pga nedskjæringer ble det ikke en varig stilling. Jeg kan forstå frustrasjonen din, men om jeg skal være helt ærlig, så har ikke utdanningen gitt meg annet enn studiegjeld. Er utdannet noe annet i tillegg til kriminologi, og den har jeg kommet lengre med (har relevant jobb innenfor IT-sektor nå). Anbefaler deg å ta psykologi eller rettsvitenskap, gir større mulighet på arbeidsmarkedet. Hvis jeg skal tipse om noe som helst, må det være å potensielt jobbe i fengsel (de kan ta inn folk uten betjent-utdanning), i tillegg til å jobbe frivillig innen rus og ungdom - da stiller du sterkere for fagfeltet på sikt. Anonymkode: 4c2b0...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars Kanskje bli miljøarbeider og jobbe med ungdom som står i risikosonen for et liv i kriminalitet? Anonymkode: 87082...4ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Jeg tok kriminologi i sin tid, og så psykologi profesjon etterpå, det er en kjempefin kombinasjon. Også den gangen var det få utsikter til jobb som kriminolog utenom i akademia. Hvis jeg var det ville jeg studert videre, se på alle muligheter. Kriminologien er uansett god å ha i bagasjen. Anonymkode: 5332b...7f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utdannet kriminolog, og det for over 15 år siden. Dessverre kan jeg meddele at jeg fortsatt ikke har en relevant jobb i forbindelse med bacheloren. Var heldig i starten å jobbe litt innenfor kriminalomsorgen, men pga nedskjæringer ble det ikke en varig stilling. Jeg kan forstå frustrasjonen din, men om jeg skal være helt ærlig, så har ikke utdanningen gitt meg annet enn studiegjeld. Er utdannet noe annet i tillegg til kriminologi, og den har jeg kommet lengre med (har relevant jobb innenfor IT-sektor nå). Anbefaler deg å ta psykologi eller rettsvitenskap, gir større mulighet på arbeidsmarkedet. Hvis jeg skal tipse om noe som helst, må det være å potensielt jobbe i fengsel (de kan ta inn folk uten betjent-utdanning), i tillegg til å jobbe frivillig innen rus og ungdom - da stiller du sterkere for fagfeltet på sikt. Anonymkode: 4c2b0...aee Var akkurat dette jeg var redd for, men takk for godt svar! Fint å høre at det ordnet seg til slutt med en annen utdanning😊 Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kanskje bli miljøarbeider og jobbe med ungdom som står i risikosonen for et liv i kriminalitet? Anonymkode: 87082...4ff Det eneste er at jeg ikke har sett noen stillinger i forhold til dette 😅 De fleste jobber jeg har sett på krever i tillegg master, men lurer på om det hadde vært mer gunstig å bare utdanne meg til noe helt annet. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tok kriminologi i sin tid, og så psykologi profesjon etterpå, det er en kjempefin kombinasjon. Også den gangen var det få utsikter til jobb som kriminolog utenom i akademia. Hvis jeg var det ville jeg studert videre, se på alle muligheter. Kriminologien er uansett god å ha i bagasjen. Anonymkode: 5332b...7f2 Kunne du fortalt litt om psykologi profesjon? Er det veldig tungt i forhold til kriminologi? Var det lett å få seg jobb etter utdanning? Har også sett litt på å ta utdanningen i Sverige ettersom jeg er derfra, men vet ikke hvor risky det er med tanke på autorisasjon i Norge etterpå 😅 Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Ymse bachelorer som ikke fører til noen spesiell grad er sjelden lurt å ta. Det har vært kjent lenge. Vet ikke om fengselsbetjent er en utdanning men det kunne jo vært noe å ta i tillegg. Politi er vanskelig å komme inn på i tillegg elendige jobbutsikter om man ikke kan flytte land og Strand rundt. Anonymkode: db038...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars Blir det du vil. 5-6 år er ingenting i et livsløp så lenge det gir deg en jobb du er lykkelig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #14 Del Skrevet 15. mars Dersom du har snitt til å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi hadde jeg absolutt gjort det selv om det er en laaaang vei å gå så vil du da ha en veldig fin kombinasjon å slå i bordet med når du skal ut i jobb. Medisin, spesialisering til psykiater er også en veldig fin kombinasjon med kriminologi. Anonymkode: db038...85a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #15 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ymse bachelorer som ikke fører til noen spesiell grad er sjelden lurt å ta. Det har vært kjent lenge. Vet ikke om fengselsbetjent er en utdanning men det kunne jo vært noe å ta i tillegg. Politi er vanskelig å komme inn på i tillegg elendige jobbutsikter om man ikke kan flytte land og Strand rundt. Anonymkode: db038...85a Ja, skjønner jo det nå 😅 Dessverre skjønte jeg ikke dette som 18-åring og hadde heller ingen foreldre som hadde studert så har vært litt uheldig og litt naiv til å tro at alle utdanninger leder til noe🥲 Orker ikke utdanne meg til fengselsbetjent eller politi i tre år for å sitte med hva som virker som få jobber og dårlig lønnsutsikt igjen. Derfor jeg vurderer rettsvitenskap eller psykologi profesjon, men det vil jo ta mer tid og jeg vil da nærme meg slutten av tjueårene. Anonymkode: 59aff...80d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, skjønner jo det nå 😅 Dessverre skjønte jeg ikke dette som 18-åring og hadde heller ingen foreldre som hadde studert så har vært litt uheldig og litt naiv til å tro at alle utdanninger leder til noe🥲 Orker ikke utdanne meg til fengselsbetjent eller politi i tre år for å sitte med hva som virker som få jobber og dårlig lønnsutsikt igjen. Derfor jeg vurderer rettsvitenskap eller psykologi profesjon, men det vil jo ta mer tid og jeg vil da nærme meg slutten av tjueårene. Anonymkode: 59aff...80d Det gjør ikke noe! Du lever bare en gang! Dersom du kommer inn på rettsvitenskap er jo det en knall kombinasjon. Kanskje har du som mål å bli dommer en dag:-) Anonymkode: db038...85a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjør ikke noe! Du lever bare en gang! Dersom du kommer inn på rettsvitenskap er jo det en knall kombinasjon. Kanskje har du som mål å bli dommer en dag:-) Anonymkode: db038...85a Vet at jeg kommer inn på rettsvitenskap, men litt usikker med tanke på at det er veldig karakterpress. Er litt redd for at karakterene ikke er gode nok også leder ikke graden til noe? Den gjør vel det selv om😅, men har bare hørt at for å jobbe som advokat må du bare ha A og B. Jeg går jo på det juridiske fakultetet i Oslo nå, så føler dette har avskrekket meg litt. I tillegg til at miljøet ikke virker så bra. Dette føler jeg kan gjøre at det blir litt tungt. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dersom du har snitt til å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi hadde jeg absolutt gjort det selv om det er en laaaang vei å gå så vil du da ha en veldig fin kombinasjon å slå i bordet med når du skal ut i jobb. Medisin, spesialisering til psykiater er også en veldig fin kombinasjon med kriminologi. Anonymkode: db038...85a Har du noen erfaring med psykologi profesjon og hvordan det er å gå det? Tror jeg kunne kommet inn om et år (har ikke alle alderspoeng), men kommer nok ikke inn på medisin siden jeg ikke har høye nok karakterer og heller ikke tok realfag på vgs. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #19 Del Skrevet 15. mars Kan du vurdere å bli tollbetjent? https://www.toll.no/no/om-tolletaten/jobb/intensiv-tollfaglig-opplaering Anonymkode: 37f67...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #20 Del Skrevet 15. mars Lurer også på om noen vet om en master i medier, kommunikasjon og IT (ntnu) kan være en god ide? Dette vil ta to år og jeg skal jobbe som journalist i sommer så tenkte kanskje at hvis jeg bygger opp en del kompetanse som journalist under masterstudiet at jeg kanskje kan jobbe som kommunikasjonsrådgiver etterhvert? Men vet ikke om det her bare er enda en grad som leder ingensteds. Anonymkode: 59aff...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå