Gå til innhold

Mobbet i lang stund av kollega, skal nå i drøftelsesmøte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nå fått skikkelig nok. Jeg har blitt mobbet/trakassert av en kollega i nøyaktig 4 måneder og klarer ikke mer. 

Etter å ha fått selvtilliten og selvrespekten for meg selv fullstendig ødelagt, ble jeg sykemeldt en uke for å klarne hodet mitt. Jeg gav min sjef beskjed om grunn for sykemelding og dette resulterer nå i et møte på tirsdag med meg, kollegaen min og sjefen. 

Jeg finner dette i grunn problematisk. Kollegaen min er en veldig nær kamerat av sjefen min og hans kone (vi snakker familieferie og gutteklubb). Kollega er i tillegg verneombud hos oss. Føler jeg stiller ekstremt svakt og at mye blir ord mot ord. Det er en annen kollega som delvis kan bekrefte at denne trakasseringen/mobbingen av meg har skjedd av kollegaen vår det gjelder - så det hjelper kanskje noe. Men i mange tilfeller finnes det ingen vitner utenom meg og kollega.

Hvordan kan jeg gå frem her? 
Mye av grunnen til hvorfor jeg sliter psykisk på jobb nå (tatt alle kommentarer og spøker i betrakning) er pga jeg har vært mobbet gjennom ungdoms perioden min. Dette er noe jeg fortsatt bærer med meg som ingen vet om. I dag er jeg 37 år og minnene kommer tilbake, og det er sårt. 

Hvordan kan jeg ordlegge meg i møte? Jeg ønsker jo å få frem hvilke konsekvenser dette har fått for meg på jobb i dag, men også hvordan tidligere hendelser har satt dype spor. 

Råd og tips? 

Anonymkode: f4eb7...a3d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta med deg tillitsvalgt eller denne kollegaen som kan bekrefte. 

Anonymkode: fd413...d6b

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha med deg noen. 
Du kommer til å få beskjed om at du er nærtagende og hårsår. Og det kommer til å bli bagatellisert, det du opplever.

Ha en plan og skriv deg gjerne stikkord.

Stå på, heiter på deg❤️

Anonymkode: 7ad64...759

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg støtter absolutt at du tar med deg noen! 

Folk er så innmari barnslige og nedrige. 

Anonymkode: 0df11...d36

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør ikke stille alene til dette møtet!

Jeg hadde minimum tatt med tillitsvalg, om ikke tillitsvalgt også er i lomma på sjefen, kollegaen/mobberen/verneombudet. I så fall hadde jeg tatt med meg en advokat. Jeg ville også ha forsøkt å få med en høyere leder.

Siden sjefen og mobberen er nære venner, så burde sjefen ha sørget for at en annen leder kom istedenfor ham selv. Det at sjefen tar dette selv, når han er nær kompis av mobberen, det er mildt sagt uprofesjonelt.

Det nære forholdet mellom sjefen og kollegaen din gjør at jeg helt uavhengig av utfallet i denne saken hadde begynt å søke nye jobber (såsant ikke høyere ledelse kommer inn og rydder opp).

Jeg ville ha bedt om at møtereferat skrives der og da, og at det undertegnes av tilstedeværende, og at ev. uenigheter om hva som er blitt sagt i møtet også blir skrevet ned i referatet.

Jeg håper du greier å se at dette ikke har med deg personlig å gjøre. Det er kollegaen din som her er den underlegne som person, som er så liten at han føler for å mobbe andre.

Anonymkode: 12a30...4bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ser du for deg at arbeidsdagen vil bli fremover, hvor tett jobber dere sammen? Dette vil jo aldri bli bra, men kanskje til å leve med. Jeg ville prøvd å finne meg en annen arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre sier; du bør ikke gå på det møtet alene.

Anonymkode: 3ea27...207

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde så klart ikke gå inn i møtet alene, og det bør være minst en annen person tilstede, gjerne også en annen i ledelsen.

Så over til hvordan mobbingen/trakasseringen har vært. Hvor/når/hvordan/hvorfor?   Det er vanskelig å gi konkret råd om hvordan ta tak i problematikken uten litt mer konkret kontekst.  Hvorfor har du blitt hakkekylling. 

Hvordan forventer du at løsningen skal bli, hvordan skal dere fortsette å være kollegaer, hvordan blir forholdet ditt til andre kollegaer.  Dette er tanker du bør ha i bakhodet når du går inn i møtet, uavhengig av hvor mye skyld kollegaen din har.  Så bør du tenke gjennom hvordan du kan få hjelp til å håndtere jobbhverdagen, sykemelding er ikke langtidsløsning. 

Anonymkode: b1cb8...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Apropos hvordan løse det, den beste strategien tenker jeg er Nonviolent communication, du greier kanskje ikke å lære det godt til uka. Men du kan komme deg gjennom boken til Marshall Rosenberg innen den tid, og ta med noen tips. Det øker sjansen for at de vil lytte til deg. 

Anonymkode: 0df11...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (17 minutter siden):

Hva har han sagt/gjort ?

Tenker at ts ikke bør gå ut med mye info her, når hen stiller så svakt mot sjef, verneombud etc...

Anonymkode: ff767...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ta med deg noe på møtet, hvem bestemmer du selv. Men du bør også tenke over om du faktisk blir trakassert, eller om det er tidligere opplevelser som gjør at du overtolker kommentarer som kommer. Grunnen til at jeg sier det er fordi en ansatt på min arbeidsplass hevdet seg mobbet, og utbasunerte dette veldig høylytt. Faktum var at det var hun som mobbet andre, men hun var ikke i stand til å ta et kritisk blikk på egen fremferd og tolkning, fordi hun slet psykisk fra før og dro med seg gamle hendelser inn i denne jobben. Når det er kun en kollega som har bevitnet det som har skjedd, du ikke kan sette ord på hva som er gjort, og selv sier du påminnes tidligere hendelser, så bør du være veldig obs på dette og i alle fall kunne komme med konkret eksempler på møtet. 

Anonymkode: a4d42...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper du har ført logg over tid. Uten stiller du svakt. Du bør også gå gjennom loggen med tillitsvalgt før møtet. Selvsagt kan du ikke stille uten tillitsvalgt. 

Anonymkode: ef357...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...