Gå til innhold

Er folk fra småbyer mer høy på seg selv enn folk fra store byer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er fra bygda og flyttet til en liten by da jeg var 16 år for å gå på vgs (for 35 år siden.)

I dag bor det opp under 23 000 i byen, så den har vokst, men de som bor der innbiller seg at de bor i en stor by og at de er viktige fordi de har festival en gang i året og et fotballag som gjør seg bemerket.

Inntrykket jeg fikk da jeg bodde der i tre år på hybel, er at man var en bondeknøl og noe som alle så ned på så lenge man ikke kom fra byen, snakket den riktige dialekten og kledde seg riktig.

Min mor gikk på skole der på 60-tallet, og hun fortalte at det var en klysete by da også.

Hvis man ikke heier på det lokale fotballaget blir man sett stygt på.

Det er også en del folk som føler at de er kjendiser i byen fordi de er pene, har vært med i en konkurranse på tv eller har penger.

For ikke mer enn enn 20 år siden, ble jeg av dørvakter nektet på et utested fordi jeg hadde doc martens sko med kraftige såle, fikk slengt dritt til meg fordi jeg hadde tatoveringer og piercing i nesen, og dette var før det ble in og stuerent å ha det i denne byen.

Lurer på om det er slik i andre småbyer?

Anonymkode: 1f515...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke Janteloven du beskriver? 

Men det er jo egentlig bare småbyer i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er fra bygda og flyttet til en liten by da jeg var 16 år for å gå på vgs (for 35 år siden.)

I dag bor det opp under 23 000 i byen, så den har vokst, men de som bor der innbiller seg at de bor i en stor by og at de er viktige fordi de har festival en gang i året og et fotballag som gjør seg bemerket.

Inntrykket jeg fikk da jeg bodde der i tre år på hybel, er at man var en bondeknøl og noe som alle så ned på så lenge man ikke kom fra byen, snakket den riktige dialekten og kledde seg riktig.

Min mor gikk på skole der på 60-tallet, og hun fortalte at det var en klysete by da også.

Hvis man ikke heier på det lokale fotballaget blir man sett stygt på.

Det er også en del folk som føler at de er kjendiser i byen fordi de er pene, har vært med i en konkurranse på tv eller har penger.

For ikke mer enn enn 20 år siden, ble jeg av dørvakter nektet på et utested fordi jeg hadde doc martens sko med kraftige såle, fikk slengt dritt til meg fordi jeg hadde tatoveringer og piercing i nesen, og dette var før det ble in og stuerent å ha det i denne byen.

Lurer på om det er slik i andre småbyer?

Anonymkode: 1f515...2ee

Nei ikke her jeg bor iallefall,men har sett det feks i Bergen

Anonymkode: b16bd...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...