Gå til innhold

Han har manflu og jeg klarer ikke å sympatisere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, den berømte manne-influensaen... Jeg trodde det var en overdrivelse og en myte, men nå har samboeren min hatt skikkelig manflu 4 ganger på like mange måneder, og det er ikke måte på hvor ofte han skal påpeke at han har litt vondt i halsen, at han har en infeksjon, feber, påpeker at han er syk eller begynner å bli syk. Jeg kjenner jeg faktisk blir litt irritert over at det går an å klage noe så voldsomt, på en liten forkjølelse. Jeg kan jo også påpeke at han fremdeles har tilgode å ha feber, når han selv påstår at han er sååå febersyk. 

Selv har jeg vært ordentlig syk med både lungebetennelse og influensa, jeg er derimot ikke vokst opp med at syting gjør meg fortere frisk, som det kan virke som at min kjære samboer tror, jeg vil bare være i fred og sove så mye som mulig. Grunnen til at hans manflu går meg på nervene, er fordi når han er "skikkelig" syk så klarer han likevel å sitte og game i flere timer av gangen, være våken til sent på natt, og er helt fin i allmenntilstanden. 

Er jeg tidenes dritt-samboer som bare ikke klarer å samle opp en haug med sympati og dulle med han? Ikke vet jeg hva jeg skal svare heller, når han for tiende gang i dag påpeker at han er grumsete i halsen. 

Hvordan er din man når han er syk, og hvordan takler du det dersom han er lik min samboer? 😅 

Anonymkode: c305c...fdc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså, den berømte manne-influensaen... Jeg trodde det var en overdrivelse og en myte, men nå har samboeren min hatt skikkelig manflu 4 ganger på like mange måneder, og det er ikke måte på hvor ofte han skal påpeke at han har litt vondt i halsen, at han har en infeksjon, feber, påpeker at han er syk eller begynner å bli syk. Jeg kjenner jeg faktisk blir litt irritert over at det går an å klage noe så voldsomt, på en liten forkjølelse. Jeg kan jo også påpeke at han fremdeles har tilgode å ha feber, når han selv påstår at han er sååå febersyk. 

Selv har jeg vært ordentlig syk med både lungebetennelse og influensa, jeg er derimot ikke vokst opp med at syting gjør meg fortere frisk, som det kan virke som at min kjære samboer tror, jeg vil bare være i fred og sove så mye som mulig. Grunnen til at hans manflu går meg på nervene, er fordi når han er "skikkelig" syk så klarer han likevel å sitte og game i flere timer av gangen, være våken til sent på natt, og er helt fin i allmenntilstanden. 

Er jeg tidenes dritt-samboer som bare ikke klarer å samle opp en haug med sympati og dulle med han? Ikke vet jeg hva jeg skal svare heller, når han for tiende gang i dag påpeker at han er grumsete i halsen. 

Hvordan er din man når han er syk, og hvordan takler du det dersom han er lik min samboer? 😅 

Nei. Du er akkurat som resten av alle andre kvinner. Ikke kapable å vise en mann sympati. 

Anonymkode: fe6d1...c75

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Du er akkurat som resten av alle andre kvinner. Ikke kapable å vise en mann sympati. 

Han hadde fått masse sympati om han faktisk hadde vært syk, men det er han jo ikke. Jeg gidder ikke å oppmuntre til sutring og roping av ulv, ulv. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han hadde fått masse sympati om han faktisk hadde vært syk, men det er han jo ikke. Jeg gidder ikke å oppmuntre til sutring og roping av ulv, ulv. 

Jeg hadde kastet deg ut hvis jeg var han. Man vet du har mye sand i vaginaen når du bruker uttrykk som "man flu"

https://www.health.harvard.edu/blog/man-flu-really-thing-2018010413033

Anonymkode: d3984...995

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde kastet deg ut hvis jeg var han. Man vet du har mye sand i vaginaen når du bruker uttrykk som "man flu"

Samboeren min er ikke syk, han gamer og sitter våken til langt på natt, han har helt normal matlyst og fin allmenntilstand, "feberen" han målte var på hele 36 grader. Om han hadde vært sengeliggende og faktisk syk, så ville jeg selvsagt dullet med han så mye han ville tillat meg, men det er jo ikke tilfelle. Jeg har sett han når han faktisk har vært syk (covid) og en annen gang med mycoplasma, og da hadde han ikke ork til noe annet enn å sove, det var ikke snakk om å sitte oppe til 03:30 for å game med øl i glasset. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboeren min er også veldig "syk" når han har manneflu. Han løfter ikke en finger her hjemme, sitter å stua å ser på tv eller ligger i senga, å han fisker etter sympati. 

Jeg kan jo ikke legge alt til side når jeg er syk - noe jeg har vært flere ganger å mer alvorlig enn manneflu. Mat må lages, oppvaskmaskinen må fylles og tømmes. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tipper dere er noen grinebitere av noen menn...

Anonymkode: 1e8ec...b1a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får "man-flu" hvis jeg blir smitta og har kjæreste som blir smitta, blir hun så vidt smitta, kan jobbe, gjøre normale ting, mens jeg blir enten senge liggende eller jeg ligger i god stolen å ser på serier / slapper av.

Jeg derimot syter ikke, men jeg er jævla dårlig.

Helt vanlig at kvinner ikke skjønner at dette er faktisk en ting, men det er det altså.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardenus skrev (3 minutter siden):

Jeg får "man-flu" hvis jeg blir smitta og har kjæreste som blir smitta, blir hun så vidt smitta, kan jobbe, gjøre normale ting, mens jeg blir enten senge liggende eller jeg ligger i god stolen å ser på serier / slapper av.

Helt vanlig at kvinner ikke skjønner at dette er faktisk en ting, men det er det altså.

Rart at vi damer klarer å gjøre nødvendige ting, som matlaging, oppvaskmaskin, vaskemaskin osv - selv om vi er like dårlige som mannen. 

Anonymkode: 1e8ec...b1a

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardenus skrev (5 minutter siden):

Du beskriver jo nettopp det ts skriver i HI 😅, bare at det er hun som blir syk når hun er syk, og han som bare blir såvidt smitta. Ærlig talt. Det må gå an å se når alt er klisslikt og det bare er kjønnene som er i ulik posisjon.

Anonymkode: 715ae...0e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg dritgodt, ts. Hadde en eks som var likedan. Ok, du er syk, du trenger ikke ha liveoppdatering på hver minste ting du tror du har. Når min nåværende samboer er syk, er han faktisk syk. Og han klager ikke. Da er det mye lettere å finne sympati, enn hvis han hadde oppført seg som en sutreunge.

Anonymkode: 4c025...a00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ingen menn som vil at damene skal "dulle" med dem når de er syke (meg inkludert). Vi vil helst være i fred og bli friske. At damene gjør en ekstra innsats i huset burde vært en selvfølge, det gjør vi menn også hvis dama er syk.

Jeg har nå vært sammenhengende syk med "manflu" i 3 uker, men har også måttet karre meg på jobb og ta meg av mine to barn og ellers holdt styr på huset. Selv om det "bare" er en forkjølelse så kan man bli ganske slått ut. 

Det er noe ulekkert med denne trangen til å diskreditere menn som er syke. Mulig noen menn klager litt ekstra, men hey, det er jo dere damer som har valgt disse og de er neppe særlig mange totalt. 

M

Anonymkode: bcdb9...ebb

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil ha sympati hvis jeg er veldig syk. Er selvfølgelig lov å klage litt da. Er så lei av folk som skal være så tøffe i trynet. Da vil jeg at partner skal se til meg i ny og ne og gjerne tilby meg noe, som jeg ville gjort med partner.

Rart jeg er singel, når andre lever i forhold med masse forakt 😆

Er dame

Anonymkode: 715ae...0e2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville spurt han "hvordan ønsker du at jeg skal svare når du tar opp dette, hva trenger du fra meg?". 

Og så ville jeg nok tatt en prat og delt at jeg har behov for trygghet og at jeg kjenner meg stresset av at han stadig vekk blir syk, fordi da tenker jeg at jeg ikke får mulighet til å få dekt mine behov i forholdet. Og spurt om han var villig til å ta seg en tur til legen for å undersøke underliggende grunner til at han stadig vekk er syk. 

Anonymkode: b918e...dd3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samboeren blir ganske stakkarslig🤭 Men han er ikke en som klager og syter. Han klarer å skille mellom å være litt slapp og sliten og det å være slått ut. Så han bidrar med barna og alt om han bare er forkjølet.

Men vi tar alltid hensyn til hverandres form og jeg er type Duracell kanin og A menneske 🤭 Så om jeg ser han er veldig sliten så ber jeg han legge seg nedpå og lar han sove ut på morgenen i helger/ferier etc.

Det skal MYE til for at jeg kapitulerer. Jeg er rastløs og har mye energi så en forkjølelse stopper ikke meg. 

Men om jeg er ødelagt eller han ser jeg ikke er i form så overtar han alt uten å blinke.

Men nå er vi et sånt par som ikke trenger å kommunisere mht fordeling av oppgaver i huset eller mht barna. Vi ser hva som trengs og må gjøres og er latterlig synkronisert.

Anonymkode: d0100...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjenner til den berømte man-flu'en ja. Husker eksmannen min, han var verdensmester i det. Ble han syk, så hadde nok ingen på kloden noengang vært sykere enn han. En gang han ble forkjølet, klagde han så jævlig og hevdet han hadde fått dobbeltsidig lungebetennelse, så derfor følte han seg så forferdelig syk. Da tvang jeg han til legen, gå og få det undersøkt om du nå har dobbeltsidig lungebetennelse, for da må du jo ha medisin! Men akkurat som jeg trodde... han kom mutt hjem igjen etter legetimen og klagde over legen som bare mente det var en forkjølelse, og ikke hadde klart å oppdage denne doble lungebetennelsen hans...

Han ble frisk noen få dager senere. 

Samme klaginga hver eneste gang. Men heldigvis var han ikke typen som OFTE ble syk da, han hadde faktisk god helse. Det var bare det når det skjedde, så var klagingen og sytingen og kravet om å få hjelp og assistanse til alt ("hent et glass vann til meg" osv). JEG derimot fikk ikke noe hjelp eller assistanse overhodet om jeg ble syk! Jeg måtte klare alt som vanlig, inkl ungepass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min ble dullet med da han var liten. Et lite host, og han ble holdt hjemme fra skolen. Han lå i senga med tv-spill, det ble kjøpt inn favorittmat osv

Dette har jo ført til at han rett og slett har en forestilling om at man er syk hvis man er litt tett i nesen eller hoster to ganger.

Han fikk sjokk da vi ble sammen og jeg gikk på jobb med forkjølelse.

Jeg er litt mer sånn at hvis man klarer å se på tv, game i timevis, så klarer man jobb og skole noen timer. Så kan man heller legge seg nedpå når man kommer hjem.

Mannen min får sympati når han er syk, men ikke når han demonstrasjonshoster og stønner ekstra høyt hver gang jeg er i nærheten. Han har heldigvis skjønt at hvis han ønsker ekstra oppmerksomhet så kan han heller spørre om det. Og det er slutt på alle sykmeldingene fordi egenmeldinger er brukt opp😅 det tok bare 10 år...😅

Anonymkode: ac0b8...7f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min blir dritsjuk når han får influensa eller infeksjoner. Og han tåler en støyt. Men influensa slår han ut totalt og jeg synes jo selvsagt at det er litt turn off at han snørrer, hoster og uffer seg. 

Han er overhodet ikke en fyr som kaster inn håndkledet og blir hjemme fra jobb, men når han blir sjuk, blir han realt sjuk.

Så godt jeg vet at han egentlig ikke er en pudding, ellers hadde min manglende medfølelse kastet han ut av døra ;) 

Anonymkode: e15c2...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen min ble dullet med da han var liten. Et lite host, og han ble holdt hjemme fra skolen. Han lå i senga med tv-spill, det ble kjøpt inn favorittmat osv

Dette har jo ført til at han rett og slett har en forestilling om at man er syk hvis man er litt tett i nesen eller hoster to ganger.

Han fikk sjokk da vi ble sammen og jeg gikk på jobb med forkjølelse.

Jeg er litt mer sånn at hvis man klarer å se på tv, game i timevis, så klarer man jobb og skole noen timer. Så kan man heller legge seg nedpå når man kommer hjem.

Mannen min får sympati når han er syk, men ikke når han demonstrasjonshoster og stønner ekstra høyt hver gang jeg er i nærheten. Han har heldigvis skjønt at hvis han ønsker ekstra oppmerksomhet så kan han heller spørre om det. Og det er slutt på alle sykmeldingene fordi egenmeldinger er brukt opp😅 det tok bare 10 år...😅

Anonymkode: ac0b8...7f0

TS her: Jeg mistenker jo at min samboer også ble veldig dullet med hvis han var syk som barn, for moren hans er generelt veldig dullete av seg. Kjæresten min har også blitt overrasket hvis jeg har gått på jobb med en alminnelig forkjølelse, og når jeg er ordentlig syk så forstår han ikke hvor syk jeg faktisk er. "Lærte" mannen din seg, ved at du satte en standard som et eksempel, eller sa du det direkte til han? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er sånn der. Dødsyk bare han er forkjølet. Det verste er at foreldrene hans, og broren kommer innom med mat til han. Det er nesten komisk! Skal holde meg oppdatert på sykdommen 24/7. Blir gal! Men ellers er han helt topp! Må bare ikke bli forkjølet 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner med på at jeg savner å kunne tillate meg å være syk. Det må være så utrolig deilig å kunne legge seg nedpå å synes synd på seg selv en liten ukes tid.

Men, som alene med barn så har man ikke mulighet til det. Man er gjerne like syk, men mobiliserer krefter som gjerne ikke trenger å mobilisere hvis man har en partner å spille på.

Anonymkode: f59b7...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...