AnonymBruker Skrevet 15. mars #21 Del Skrevet 15. mars Med den inntekten hadde jeg klekket inn 20 ekstra i mnd på der lånet..... Anonymkode: 2b056...282 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #22 Del Skrevet 15. mars Nå vet jeg det er dyrt med hus sammenlignet med leilighet, men jeg tror som flere sier det må være forbruket som er hovedproblemet. Matbudsjettet bruker være det enkleste å gjøre noe med, ev. klær/utstyr om dere kjøper mye av det (Finn er gull) og bil (ville solgt den aller først om dere har, men klarer dere uten, men med såpass lav kostnad på hus tipper jeg kanskje dere ikke bor midt i Oslo 😄). Jeg får inn ca. 40 000 i mnd. inkl. barnetrygd (2000, har ikke bidrag), to barn (et av dem 50/50), ca. 15 000 i boutgifter i mnd. + strøm. Ingen bil. Har også en hytte, men der dekker utleie det meste av utgiftene utenom lån (som er inkludert i de 15 000). Jeg har ikke masse penger, men det går fint. Jeg tenker besparelse i alle ledd, alle monner drar, og så bruker jeg heller litt ekstra når vi skal på ferie f.eks. Sparer litt i fond til ungene, nok til konfirmasjon, regulering el. Jeg bruker rabatter og tilbud for alt det er verdt (last ned Rabatta, ha alle dagligvareappene), sjekk om dere har medlemskap som gitt noen fordeler. Har dere lån under 60% av boligverdi kan dere vurdere rammelån en stund dersom dere bor i et område med en viss prisvekst på bolig, så kan dere droppe avdrag måneder det kniper. Da har dere litt ekstra mens ungene er små, låneramma blir også bufferkonto. Ville først prøvd å øke inntekten, 65 000 inn på to personer er litt lavt. Se om dere kan skru opp husleia litt, 1500 opp gir 18 000 skattefrie kr. inn, tilsvarer en pen lønnsforhøyelse. Anonymkode: a1c4a...266 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #23 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi er en familie på 4. Meg, mannen og to barn på 3 og 7 år. Vi betaler 17k i renter og 3k i avdrag i mnd. Har en leieboer som betaler 6k i mnd. Huset ble kjøpt for 2 år siden da rentene var betydelig lavere. Vi har utbetalt 65k i mnd. Har også noe gammel gjeld vi betaler på og er alltids noe som må gjøres i huset som koster penger. I tillegg koster det med 2 unger som krever sitt. Vi sitter å teller kroner på slutten av hver mnd og det begynner å tære på. Stresser over økonomi hele tiden og om vi har rå til å betale regningene de neste mnd. Nå ser det heller ikke ut til at rentene kommer ned på en god stund fremover. Føler alt vi gjør er å betale renter og betaler jo nesten ikke ned på lånet. Er det verdt det? Burde vi selge og heller leie en stund? Eller finne et billigere hus? Anonymkode: 3ac4d...e0e For 5-6 år siden følte vi det likt, var bare utgifter (føltes det som) Nå har det stabilisert seg og overskuddet hver måned er høyt. Stå i det. 14 000 i boutgifter er lite, og i løpet av noen år er annen gjeld betalt ned, lønna gått opp, og alle slike småting som dukker opp med huset ferdige. De første årene er dyrest. Se på alle andre ting dere har og tell kroner fra dag 1 i måneden. Anonymkode: ed347...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #24 Del Skrevet 15. mars Dere bor billig når dere har leieinntekter, vi betaler 24 000 i måneden for et rekkehus. (Lån pluss fellesutgifter). Det er dyrt å flytte. Anonymkode: d1844...795 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #25 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere betaler altså 20.000,- på lånet, og 6000,- av disse dekkes av leieboer. Altså står det igjen 14.000,- dere må betale. Hvor får man leid eller kjøpt noe billigere for fire personer? Ville aldri ha solgt. Anonymkode: ac449...d98 Leier man er det ikke noe mer utgifter enn leie. Eier man er det eiendomsskatt, renovasjon, vedlikehold (som er dyrt!!). Hvis TS har et gammelt hus flyr pengene fort. Men enig i at 14000 av en lønn på 65000 burde gå helt fint. Samtidig er avdrag 3000 veldig lite og lånet kommer til å vare lenge. Personlig ville jeg nok derfor ha økt avdragene litt til. Anonymkode: 4c0ec...6dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 15. mars #26 Del Skrevet 15. mars Leie ser jeg ikke hensikten med. Hadde vurdert leilighet ja, men ikke «billigere hus» som jo ikke er så mye billigere. Man MÅ ikke bo i hus. Vi betaler riktignok en formue for leilighet sentralt i Oslo, men om vi hadde flyttet så hadde fortsatt ikke hus vært ønsket fordi mye jobb og kostnader. Kommer på veldig mange andre ting å bruke tid på, men for noen er det å vedlikeholde hus en positiv «hobby». Vi blir dritsure av alt sånt 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #27 Del Skrevet 15. mars Jeg har samme boutgifter som dere på én inntekt og vesentlig mindre disponibelt. Jeg klarer ikke forstå hvordan økonomien du beskriver er spesielt trang og tror dere ville kommet langt med å skaffe bedre oversikt over hva pengene går til. Anonymkode: ed16a...4a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #28 Del Skrevet 15. mars Dere har masse igjen hver måned. Vær glad dere ikke har tenåringer sier nå jeg. Anonymkode: 1eaf5...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. mars #29 Del Skrevet 15. mars Dere har strengt tatt ikke de verste boligutgiftene, tatt i betraktning inntekten deres og hvor mye dere bruker av den på å bo. Har dere bil eller biler? Kan det være noen løsning å bytte de ut med rimeligere modeller som er billigere i drift, og om mulig gå ned fra to til en om dere har to? Det er mye dere kan gjøre med dagligbudsjett og månedsbudsjettet deres, fremfor bolig akkurat nå. Det er flere som har nevnt at det koster mye å selge og kjøpe bolig også. Og kan dere virkelig gå NED i størrelse på bolig med unger i vekst, som for hvert år vil trenge mer plass og mer "privatliv" hjemme? Jeg foreslår at du setter opp et budsjett eller en liste over utgiftsposter dere har hver måned, her i tråden. Få med alt. Se på kontoutskriftene til både deg og mannen, se hva dere trekker kortet på og hva dere betaler til når det kommer til regninger. Forsikringer - hva har dere der? Har dere tilfeldigvis dobbelt opp av noe, for eks? Noen har reiseforsikring gjennom jobb, men likevel har kanskje man det en gang til i en privat forsikringspakke man har og betaler for. Er boligen oppvarmet kun med strøm så dere har veldig dyre strømregninger? Er huset gammelt og dårlig isolert? Har dere noen annen gjeld enn boliglån? Kredittkort? Forbrukslån, private lån, billån? Sånne ting bør du liste opp så folk kan se over og komme med løsninger og forslag på, for å forhåpentligvis hjelpe deg/dere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #30 Del Skrevet 15. mars Som andre påpeker, reelle lånekostnader bør ikke være problematisk. Gå gjennom økonomien og se på alle poster. Det er garantert poster som det er mulig å redusere, uten at det går på livskvaliteten. Er det vurdert å få ny takst på huset, med refinansiering med innbaking av gammel gjeld? Er dette dyr gjeld, vil dere da sannsynligvis komme gunstig ut, på ganske kort sikt. (Behold samme innbetaling, men rentekostnadene blir mindre). Planlegg alle innkjøp inkl det som trengs til barna. Ingen som du kjenner som det er mulig å arve fra? Når det gjelder øvrig utstyr; bruk utlånssentralen på ting som ikke brukes så mye. Og om det er mulig, sett opp ønskelister til familie, slik at en stor del av gaver - er klær/utstyr som barna trenger. Husk også at det koster og selge, samt at det kan være uforutsigbart å leie. Men om huset er ett sluk i forhold til etterslep av vedlikehold og stort behov for påkost, så kan det hende at salg bør vurderes. Anonymkode: 93ba3...d2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #31 Del Skrevet 16. mars Nei, du kommer ikke til å finne noe bra sted å leie for den prisen. Problemet er at du bare betaler 3.000,- i avdrag i mnd. Eiendom er det eneste i tillegg til aksjer som føler inflasjon. Anonymkode: 940f7...3c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå