AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Vi er en familie på 4. Meg, mannen og to barn på 3 og 7 år. Vi betaler 17k i renter og 3k i avdrag i mnd. Har en leieboer som betaler 6k i mnd. Huset ble kjøpt for 2 år siden da rentene var betydelig lavere. Vi har utbetalt 65k i mnd. Har også noe gammel gjeld vi betaler på og er alltids noe som må gjøres i huset som koster penger. I tillegg koster det med 2 unger som krever sitt. Vi sitter å teller kroner på slutten av hver mnd og det begynner å tære på. Stresser over økonomi hele tiden og om vi har rå til å betale regningene de neste mnd. Nå ser det heller ikke ut til at rentene kommer ned på en god stund fremover. Føler alt vi gjør er å betale renter og betaler jo nesten ikke ned på lånet. Er det verdt det? Burde vi selge og heller leie en stund? Eller finne et billigere hus? Anonymkode: 3ac4d...e0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars Det koster masse å selge og kjøpe nytt. Og dere får jo veldig mye rentefradrag på lånet du har. Får dere virkelig til å leie noe billigere hvis dere tar rentefradrag, inntekt fra leieboer og at dere betaler ned i tillegg? Det koster fort 150.000 å selge, inkludert alle ting man må ordne. Det er mange som har dårlig økonomi nå for tiden, men forhåpentligvis blir det bedre om ikke altfor lenge 😬 Anonymkode: f714c...627 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Dere betaler altså 20.000,- på lånet, og 6000,- av disse dekkes av leieboer. Altså står det igjen 14.000,- dere må betale. Hvor får man leid eller kjøpt noe billigere for fire personer? Ville aldri ha solgt. Anonymkode: ac449...d98 40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Ganske lik situasjon her minus leieinntekter. Vurderer overhode ikke å selge. Vi jobber iherdig med å endre vaner, letter sagt enn gjort 😅 Anonymkode: d58d3...026 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Dere sitter igjen med 51000,- etter at lånet er betalt. Det er en grei slump med penger. 14000,- i utgifter på lån er ikke mye. Dere får det neppe rimeligere. Kanskje heller se på forbruket? Anonymkode: f7b54...471 19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #6 Del Skrevet 14. mars Nei, dere burde ikke selge huset. Herifra og videre blir det kun bedre. Det kommer lønnsregulering snart, husets verdi øker og renta vil gå ned. Over mange år så vil lønnen regulere seg opp og opp og opp og videre opp, husets verdi opp og opp, samt renta ned og ned slik at den stabiliserer seg på normalt nivå. Om 5 år vil ting se helt annerledes ut. Om 10 år vil dere ha veldig god råd. Om 20 år vil dere ha enda bedre råd. Og om 30 år vil dere være gjeldsfrie med sykt god råd og et større, verdifullt hus som er verdt mange, mange millioner. Mangedoblet enn det det er verdt nå. Det er faktisk smart å bo helt på terskelen enn hva dere har råd til nå. Det er tidenes investering. Anonymkode: 59d43...583 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #7 Del Skrevet 14. mars Begyn tell kronene i starten av måneden, og legg opp ett budsjett. Lær ungene "nei, det koster for mye". Om dere bør selge, og leie for en stund...? Hvordan er leiemarkedet der dere bor? Når du ser på regnskapet over nødvendig utgifter på huset, og trekker fra det leietaker betaler, finner dere ett greit utvalg leieboliger til en billigere sum? Om dere finner en flott og billig leiebolig nå, hva gjør dere om den skal selges om ett halvt år? Er det så lett finne ny leiebolig da? Anonymkode: 8ee0b...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #8 Del Skrevet 14. mars Ut ifra det du forteller, synes jeg ikke dere bør selge, men heller forsøke å heve inntekt. Anonymkode: 8767f...d33 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #9 Del Skrevet 14. mars Jeg har utbetalt halvparten av dere, jeg er eneste med inntekt. Vi er en familie på fire. Jeg betaler ned 20.000 på lånet i måneden, og klarer likevel få det til å gå rundt. Hadde jeg vært dere ville jeg sett nøye på forbruket, for der må det være mye dere kan spare inn på. Ville I alle fall ikke solgt om dere trives i huset og plassen Anonymkode: 655b7...420 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #10 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 21.15): Vi er en familie på 4. Meg, mannen og to barn på 3 og 7 år. Vi betaler 17k i renter og 3k i avdrag i mnd. Har en leieboer som betaler 6k i mnd. Huset ble kjøpt for 2 år siden da rentene var betydelig lavere. Vi har utbetalt 65k i mnd. Har også noe gammel gjeld vi betaler på og er alltids noe som må gjøres i huset som koster penger. I tillegg koster det med 2 unger som krever sitt. Vi sitter å teller kroner på slutten av hver mnd og det begynner å tære på. Stresser over økonomi hele tiden og om vi har rå til å betale regningene de neste mnd. Nå ser det heller ikke ut til at rentene kommer ned på en god stund fremover. Føler alt vi gjør er å betale renter og betaler jo nesten ikke ned på lånet. Er det verdt det? Burde vi selge og heller leie en stund? Eller finne et billigere hus? Anonymkode: 3ac4d...e0e Ekspander Dere har det samme i lånekost som jeg har alene på en gjennomsnittslønn. Hva syter du over. Selvsagt bør dere ikke selge Anonymkode: b693b...50a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #11 Del Skrevet 14. mars Kan dere sette opp husleia? Den høres veldig lav ut... Anonymkode: 7d27e...633 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 15. mars #12 Del Skrevet 15. mars Det jeg lurer på er hvilken bank som har gitt dere altfor stort boliglån, tatt i betraktning at dere ikke tåler økte renter og har gammel gjeld som dere fortsatt betaler på… Som andre sier: Dere må øke inntekten. Øk husleia, skaff dere ekstrajobber. Barna blir bare dyrere og dyrere, og renten kommer ikke til å gå ned. Vedlikehold av hus er dyrt, og har blitt mye dyrere den siste tiden. Slurver dere med vedlikeholdet vil boligen falle i verdi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #13 Del Skrevet 15. mars Dere har jo veldig lave låneutgifter sammenliknet med inntekt, mener jeg. Og selv om renten føles høy for mange nå, er den egentlig ikke det, historisk sett. Mange økonomer mener at det er der vi skal være for fremtiden, sånn stort sett. Se på budsjettet deres, hvor går det mest penger, mat? Det er lett å spare mer der i så fall. Prøv å gjør noe med inntektssiden, øk husleien og gå i lønnssamtaler eller bytt jobb. Dere må ikke finne på å selge. Anonymkode: 19577...63a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 15. mars #14 Del Skrevet 15. mars Jobb iherdig med å bli kvitt all annen gjeld. Så angriper dere boliglånet og beraler raskere på den for å spare rentekostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #15 Del Skrevet 15. mars Det essensielle he er jo hvor mye dere har i annen gjeld og til hvilke rente. Anonymkode: 33768...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #16 Del Skrevet 15. mars Her mener jeg problemet ikke er huslånet, men forbruket ellers. 14000 i praksis i huslån er søren meg ikke mye! Ikke med den inntekten. Hva i all verden bruker dere resten på? Jeg har utbetalt det dere sitter igjen med ETTER boliglånet og er alene med to unger og jeg klarer å spare. Jeg hadde ikke klart det hvis jeg ikke hadde skrevet budsjett og regnskap og endret vanene mine, men det er mye å spare på små grep. Anonymkode: a574e...62a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #17 Del Skrevet 15. mars Dere har helt normale utgifter til den inntekten, og jeg tror det er forbruket dere bør se på. Legg opp budsjett for hver måned der alt går til øremerkede kontoer. Eksempel: Hus oppussing Bil Sparing Forbruk Her legger dere inn faste summer og lagett budsjett på begynnelsen av måneden, og ikke bruk mer enn det som står på konto. To barn i den alderen trenger ikke koste mye (men ja, barn er dyrt). Ikke kjøp boller eller gå på kafe. Ta medbrakt lunsj og snacks til barna. Ikke impulskjøp. Hver gang vi er ute av huset og unngår å kjøpe noe godt til barna + kaffe til oss voksne så sparer vi 200 kroner. Det sier litt. Anonymkode: a8e45...7b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #18 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 6.38): Her mener jeg problemet ikke er huslånet, men forbruket ellers. 14000 i praksis i huslån er søren meg ikke mye! Ikke med den inntekten. Hva i all verden bruker dere resten på? Jeg har utbetalt det dere sitter igjen med ETTER boliglånet og er alene med to unger og jeg klarer å spare. Jeg hadde ikke klart det hvis jeg ikke hadde skrevet budsjett og regnskap og endret vanene mine, men det er mye å spare på små grep. Anonymkode: a574e...62a Ekspander Ja, jeg kan i grunn ikke fatte hvordan de ikke klarer å få det til å gå rundt. Ungene er jo bare 3 og 7, så de er jo heller ikke så dyre enda. De har mye penger inn hver måned i forhold til størrelsen på lånet. Men det kommer jo selvsagt ann på hvor mye annen gjeld de har, det sier TS ikke noe om. Men når man tar hensyn til leieinntekt, betaler de kun 14000 på lånet, de burde fint klart 25000 i måneden minst på den lønna. Da har de fortsatt 40.000 igjen å bruke. Det er dobbelt så mye som jeg bruker i måneden til "alle andre utgifter enn lån", og jeg har tre ungdommer, ikke små barn. Anonymkode: 655b7...420 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #19 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 21.15): Vi er en familie på 4. Meg, mannen og to barn på 3 og 7 år. Vi betaler 17k i renter og 3k i avdrag i mnd. Har en leieboer som betaler 6k i mnd. Huset ble kjøpt for 2 år siden da rentene var betydelig lavere. Vi har utbetalt 65k i mnd. Har også noe gammel gjeld vi betaler på og er alltids noe som må gjøres i huset som koster penger. I tillegg koster det med 2 unger som krever sitt. Vi sitter å teller kroner på slutten av hver mnd og det begynner å tære på. Stresser over økonomi hele tiden og om vi har rå til å betale regningene de neste mnd. Nå ser det heller ikke ut til at rentene kommer ned på en god stund fremover. Føler alt vi gjør er å betale renter og betaler jo nesten ikke ned på lånet. Er det verdt det? Burde vi selge og heller leie en stund? Eller finne et billigere hus? Anonymkode: 3ac4d...e0e Ekspander Nei, for det er ikke bare bare å gå fra leie til eie. Nå hadde dere nok ikke fått kjøpt samme hus. Pluss betaler dere ikke så mye og inntekten er helt ok. Hold på det med alt dere kan Anonymkode: c45e9...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #20 Del Skrevet 15. mars Hadde ikke solgt. Kan fort bli dyrere. Men syns husleia i utleie enheten er lav. Ser vi ser etter hybel til ungdommen nå og billigste vi til nå har funnet er 8500 og er da 1 soverom, stue med kjøkkenkrok, lite bad. Noe lavere pris er kun i bofellesskap men der og ligger det fort opp i 9000kr Anonymkode: 49154...692 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå