Gå til innhold

Sparing i fond eller pensjonsparing ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke så mye kompetanse på dette og lurer på hva gjør du ?

Har tenkt å få en veiledningstime i banken for info, men føler jeg burde finne ut av dette selv på nett. Problemet er at der er sinnsykt med ulik informasjon. 

Anonymkode: 81eac...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pensjonssparer i fond. 

Anonymkode: 0e04b...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fondsparing kan være, og er ofte pensjonssparing. Man bør ha langsiktig horisont viss man vil spare i fond, på grunn av svingninger, men pengene vil ikke være låst til pensjon slik som det en arbeidsgiver sparer til sine ansatte. Ta gjerne kontakt med en bankrådgiver som kan gi deg råd ut fra din situasjon. Er du ung kan riktig valg i dag være å spare i BSU først. 

Anonymkode: 0774f...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først: husk at banken er ute etter å selge deg ting. Du skal på time til en selger, så ikke gå inn i noen avtale mens du er der. Ta med informasjonen hjem, tenk over saken og sammenlign priser og produkter i andre banker.

Jeg sparer til pensjon i fond for å kunne ha friheten til å disponere pengene og fordi regjeringen med jevne mellomrom endrer på lover og regler i forhold til pensjonssparing. 

Anonymkode: 6f58d...864

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke så mye kompetanse på dette og lurer på hva gjør du ?

Har tenkt å få en veiledningstime i banken for info, men føler jeg burde finne ut av dette selv på nett. Problemet er at der er sinnsykt med ulik informasjon. 

Anonymkode: 81eac...58b

Du sparer i fond. Ved pensjonssparing tapes pengene om du dør før du er pensjonist. Dvs dine etterkommere arver ikke det du har spart…og aldri fått brukt.

Anonymkode: 39a06...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sparer i fond. Ved pensjonssparing tapes pengene om du dør før du er pensjonist. Dvs dine etterkommere arver ikke det du har spart…og aldri fått brukt.

Kommer an på hvilken pensjonssparing du sikter til. OTP, IPS, pensjonskonto og pensjonskapitalbevis arves. Folketrygden arves ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (23 timer siden):

Kommer an på hvilken pensjonssparing du sikter til. OTP, IPS, pensjonskonto og pensjonskapitalbevis arves. Folketrygden arves ikke. 

Ok takk for info, det visste jeg ikke😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok takk for info, det visste jeg ikke😊

Hvis du ikke vet, så er det dumt å være så skråsikker som du var i ditt forrige innlegg.  Alle fond arves. 

Anonymkode: ddfdb...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...