Gå til innhold

Mann med naturlig lav sexlyst. Mulig å endre? Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aller helst fra menn som har opplevd dette selv, men gjerne også fra kvinner som har erfaring med dette.

Kort info: Sammen i 20 år, to barn (ungdommer) som krever lite.

Mannen har alltid hatt lav sexlyst, men det tok noen år før jeg «oppdaget» det, siden vi først bodde i hver vår by (og derfor hadde sex hver gang vi møttes), og senere prøvde å bli gravide/fikk to tette barn.

Når hverdagen stabiliserte seg og det gikk opp for meg at han «aldri» tok initiativ til sex, ble jeg mer bevisst det.

Han sier nei kanskje 1 av 4 ganger jeg tar initiativ (1 gang i uka ca) og hvis jeg ikke tar initiativ kan det fort ta 1-2 mnd mellom hver gang han tar initiativ selv. Og da er det KUN på kveldstid i senga. Aldri noe litt sprekt og impulsivt.

Det er heller INGEN form for seksuelt initiativ i hverdagen. Aldri et klaps på rumpa, aldri et pirrende kyss… nothing…

Jeg har selvfølgelig snakket med ham om dette, og det eneste svaret jeg får er «jeg har aldri vært en veldig seksuell person».

Jeg har spurt om jeg kan gjøre noe som helst annerledes, men nei, han har ingen forslag.

Er det noen her inne som har erfaring med at dette har vært mulig å endre? Og hva gjorde i så fall du/dere?

Jeg er villig til å prøve hva som helst! Kanskje slutte helt å ta initiativ så han rekker å «bli sulten»? Kan sexolog funke?

Anonymkode: 57219...5c7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selvfølgelig snakket med ham om dette, og det eneste svaret jeg får er «jeg har aldri vært en veldig seksuell person». 

Jeg har spurt om jeg kan gjøre noe som helst annerledes, men nei, han har ingen forslag.

Er det noen her inne som har erfaring med at dette har vært mulig å endre? Og hva gjorde i så fall du/dere?

Jeg er villig til å prøve hva som helst! Kanskje slutte helt å ta initiativ så han rekker å «bli sulten»? Kan sexolog funke?

Kanskje ikke helt det du vil høre, men jeg er mann som kjenner meg på noen måter igjen din beskrivelse. Jeg tar initiativ til sex kanskje 2 ganger i året. Det er rett og slett noe jeg tenker svært lite på i hverdagen. Jeg gidder heller ikke «sprell og spontanitet». 

Vi har også 2 tenåringer og har vært sammen i 20+ år.

Jeg har heller aldri vært noen utpreget seksuell person. Sikkert enda mindre seksuell en mannen din. Det er ingen ting hverken min kone eller noen andre kan gjøre for å endre på dette. Jeg sier ikke at din mann ikke kan endre seg på dette, så om han ønsker, så forsøk gjerne sexolog. Men jeg har sterk tvil.

Det er lite man kan gjøre for å varig endre sin naturlige seksuelle lyst og funksjon. Det kan vare en liten stund, så vil ting raskt skli tilbake til han din normal.

Kan du få hjelp av en sexolog til å få mindre lyst på sex? Svaret ditt på dette er det samme du kan forvente av din partner på om en sexolog kan øke han sin.

Om du er misfornøyd med sexlivet ditt, så kan du jo prøve å gjøre noen grep som fører til at du får mindre lyst og dermed blir mer fornøyd?

Anonymkode: 1dc06...e0b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kanskje ikke helt det du vil høre, men jeg er mann som kjenner meg på noen måter igjen din beskrivelse. Jeg tar initiativ til sex kanskje 2 ganger i året. Det er rett og slett noe jeg tenker svært lite på i hverdagen. Jeg gidder heller ikke «sprell og spontanitet». 

Vi har også 2 tenåringer og har vært sammen i 20+ år.

Jeg har heller aldri vært noen utpreget seksuell person. Sikkert enda mindre seksuell en mannen din. Det er ingen ting hverken min kone eller noen andre kan gjøre for å endre på dette. Jeg sier ikke at din mann ikke kan endre seg på dette, så om han ønsker, så forsøk gjerne sexolog. Men jeg har sterk tvil.

Det er lite man kan gjøre for å varig endre sin naturlige seksuelle lyst og funksjon. Det kan vare en liten stund, så vil ting raskt skli tilbake til han din normal.

Kan du få hjelp av en sexolog til å få mindre lyst på sex? Svaret ditt på dette er det samme du kan forvente av din partner på om en sexolog kan øke han sin.

Om du er misfornøyd med sexlivet ditt, så kan du jo prøve å gjøre noen grep som fører til at du får mindre lyst og dermed blir mer fornøyd?

Tro meg, jeg har vurdert det! Brukte i en periode medisiner som hadde lavt libido som bivirkning, og det var digg!

Målet mitt er å finne en slags mellomløsning. Et nivå vi begge kan ha det godt med.

For min del skulle jeg gjerne hatt sex annenhver dag, men jeg tror jeg kan være fornøyd med litt under en gang i uka. Noe mindre blir faktisk vanskelig.

Kan jeg spørre om du er i et forhold? Har din partner også lav sexlyst? Hva gjør dere evt hvis ikke? Har dere funnet en løsning som fungerer for begge?

Og kan jeg spørre om hva du synes om at en partner tar mer initiativ? Oppleves det som mas? Får du mindre lyst av det? Eller er sex fint når du bare blir «minnet på det»?

Jeg vil jo genuint finne en løsning på dette som blir bra for oss begge♥️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aller helst fra menn som har opplevd dette selv, men gjerne også fra kvinner som har erfaring med dette.

Mannen har alltid hatt lav sexlyst, men det tok noen år før jeg «oppdaget» det, siden vi først bodde i hver vår by (og derfor hadde sex hver gang vi møttes), og senere prøvde å bli gravide/fikk to tette barn.

Når hverdagen stabiliserte seg og det gikk opp for meg at han «aldri» tok initiativ til sex, ble jeg mer bevisst det.

Han sier nei kanskje 1 av 4 ganger jeg tar initiativ (1 gang i uka ca) og hvis jeg ikke tar initiativ kan det fort ta 1-2 mnd mellom hver gang han tar initiativ selv. Og da er det KUN på kveldstid i senga. Aldri noe litt sprekt og impulsivt.

Det er heller INGEN form for seksuelt initiativ i hverdagen. Aldri et klaps på rumpa, aldri et pirrende kyss… nothing…

Nei, jeg tror det er meget sjelden.

Da må lysten ha en direkte årsak som kan fikses. Som regel har det ikke det. Han er nok aseksuell.

Anonymkode: ddc65...97d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg tror det er meget sjelden.

Da må lysten ha en direkte årsak som kan fikses. Som regel har det ikke det. Han er nok aseksuell.

Det kan også skyldes lavt testosteron-nivå. Må evt. sjekkes hos lege. 

Anonymkode: 83dea...8d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at sånne menn sjelden forandrer mening ang. temaet. 

Jeg var sammen med en mann med lav sexlyst i 9 år. Han var aldri spesielt opptatt av sex og ville jeg ha sex, så var det stort sett jeg som tok initiativ til det. Han var heller ikke opptatt av kjærtegn i hverdagen. Lite kyssing og kroppskontakt ellers. Han har også Asperger, så det kan nok være en del av forklaringen. Tror rett og slett han er aseksuell. 

Grunnen til at jeg holdt ut med han i 9 år, var at han hadde mange andre gode kvaliteter. Svært snill og raus. Alltid blid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg spørre om du er i et forhold? Har din partner også lav sexlyst? Hva gjør dere evt hvis ikke? Har dere funnet en løsning som fungerer for begge?

Og kan jeg spørre om hva du synes om at en partner tar mer initiativ? Oppleves det som mas? Får du mindre lyst av det? Eller er sex fint når du bare blir «minnet på det»?

Ja da. Vi har nå godt over 20 år sammen. Heldigvis for oss, så har sex aldri vært spesielt viktig. Det har aldri vært noe tema for diskusjon eller frustrasjon. Min kone lever like godt som meg uten at sex har noen stor plass i forholdet. Vi har ingen «løsning» i så måte, vi lever bare livene våre uten noe konkrete avtaler eller løsninger på noe som at med sex å gjøre.

Eneste vi egentlig har hatt som en «regel» fra starten av, er at ingen skal ha sex om man ikke vil. Null pliktsex. Null sex for å være snill om man selv ikke vil😊

Nei. Initiativ oppleves ikke som mas. Det som er litt artig er at både jeg og min kone er utpreget responsive i vårt tenningsmønster. Når en av oss tar et initiativ, så vekkes lysten hos den andre svært raskt. Men vi er altså avhengig av at den vekkes.
Dette er nok også mye av grunnen til at vi så sjeldent har sex. Ingen av oss går å tenker på sex i det daglige. Begge er avhengig av at den andre tar initiativ for å selv få lyst😆. Sånn sett kunne vi like fint ha hatt sex 5 ganger i uken som 5 ganger i året. Frekvens/antall ganger vi har sex er helt uvesentlig. Det har ingen betydning for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja da. Vi har nå godt over 20 år sammen. Heldigvis for oss, så har sex aldri vært spesielt viktig. Det har aldri vært noe tema for diskusjon eller frustrasjon. Min kone lever like godt som meg uten at sex har noen stor plass i forholdet. Vi har ingen «løsning» i så måte, vi lever bare livene våre uten noe konkrete avtaler eller løsninger på noe som at med sex å gjøre.

Eneste vi egentlig har hatt som en «regel» fra starten av, er at ingen skal ha sex om man ikke vil. Null pliktsex. Null sex for å være snill om man selv ikke vil😊

Nei. Initiativ oppleves ikke som mas. Det som er litt artig er at både jeg og min kone er utpreget responsive i vårt tenningsmønster. Når en av oss tar et initiativ, så vekkes lysten hos den andre svært raskt. Men vi er altså avhengig av at den vekkes.
Dette er nok også mye av grunnen til at vi så sjeldent har sex. Ingen av oss går å tenker på sex i det daglige. Begge er avhengig av at den andre tar initiativ for å selv få lyst😆. Sånn sett kunne vi like fint ha hatt sex 5 ganger i uken som 5 ganger i året. Frekvens/antall ganger vi har sex er helt uvesentlig. Det har ingen betydning for oss.

Tusen takk for svar!

Dere er skikkelig heldige som er så like på dette området♥️

Jeg tenker på sex sikkert 5 ganger om dagen😅🙈 I går for eksempel skulle vi på et møte i nabobyen og vi kom fram 1 time før møtet. Da er min første tanke «nå kunne vi ha kjørt til et øde sted og hatt sex i bilen».

Gjør dere andre ting for å styrke kjærestebåndet mellom dere? Fysisk ikke-seksuell kontakt? Mange dype samtaler? Felles hobbyer?

Jeg føler at den lave frekvensen på sex bidrar til at vi blir mer «kollegaer i AS/hus og heim» enn kjærester, hvis du forstår? Og det er vondt og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan også skyldes lavt testosteron-nivå. Må evt. sjekkes hos lege. 

Anonymkode: 83dea...8d1

Ja, det er jo en direkte årsak som kan fikses.... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at sånne menn sjelden forandrer mening ang. temaet. 

Jeg var sammen med en mann med lav sexlyst i 9 år. Han var aldri spesielt opptatt av sex og ville jeg ha sex, så var det stort sett jeg som tok initiativ til det. Han var heller ikke opptatt av kjærtegn i hverdagen. Lite kyssing og kroppskontakt ellers. Han har også Asperger, så det kan nok være en del av forklaringen. Tror rett og slett han er aseksuell. 

Grunnen til at jeg holdt ut med han i 9 år, var at han hadde mange andre gode kvaliteter. Svært snill og raus. Alltid blid. 

Takk for svar🥰

Mye fellestrekk med min mann her. Han er dog ikke aseksuell. Noen få ganger i året (i hovedsak når han har drukket litt), blir han veldig gira på sex. Så helt fraværende er ikke lysten. Og han er stort sett «lett å be», det er bare et savn å sjeldent føle seg begjært ♥️

Han har mange gode egenskaper, men sexlivet er ikke det eneste som fungerer dårlig. Så det er faktisk mulig at sexlivet blir den dråpen som gjør at forholdet ryker hvis vi ikke enten får fikset sexlivet eller diverse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar🥰

Mye fellestrekk med min mann her. Han er dog ikke aseksuell. Noen få ganger i året (i hovedsak når han har drukket litt), blir han veldig gira på sex. Så helt fraværende er ikke lysten. Og han er stort sett «lett å be», det er bare et savn å sjeldent føle seg begjært ♥️

Han har mange gode egenskaper, men sexlivet er ikke det eneste som fungerer dårlig. Så det er faktisk mulig at sexlivet blir den dråpen som gjør at forholdet ryker hvis vi ikke enten får fikset sexlivet eller diverse annet.

Aseksuell vil ikke nødvendigvis si totalt fravær av seksuell Lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for svar!

Dere er skikkelig heldige som er så like på dette området♥️

Gjør dere andre ting for å styrke kjærestebåndet mellom dere? Fysisk ikke-seksuell kontakt? Mange dype samtaler? Felles hobbyer?

Jeg føler at den lave frekvensen på sex bidrar til at vi blir mer «kollegaer i AS/hus og heim» enn kjærester, hvis du forstår? Og det er vondt og trist.

Tenker også vi er veldig heldige som er så kompatible på den måten ja. I hvert fall når jeg ser og hører hvor mange som er frustrerte/misfornøyd med seksuallivene sine.

Altå det du kaller «kjærestebåndene» føler jeg styrkes hele tiden egentlig. Vi har noen lidenskaper som vi deler, absolutt god kommunikasjon og mange fine samtaler. Vi prioriterer langt på vei ting som gir felles opplevelser. Og ja, vi kysser og er fysiske også forøvrig. Ikke hele tiden kanskje, da ingen av oss er så veldige fysiske av oss.

Samtidig er vi veldig rause med hverandre. Vi sørger for å bidra til at hver av oss kan gjøre ting vi vil, selv om det ikke innebærer den andre. Det er også noe vi syntes er viktig. Hun bruker feks en ferieuke på tur til USA med en venninne straks. For meg er det da den største selvfølge å ta meg av hus, unger, bikkje etc i mens hun får den opplevelsen. Hun kommer da hjem full av morsomme opplevelser og masse positiv energi. Det gagner også meg og forholdet😊

Jeg skjønner godt hva du mener med «familien AS» etc. for oss handler ikke det om hvor ofte eller sjeldent vi har sex. Det handler om hva vi fyller livet med😊. Om det går 5 mnd uten at vi har sex, så føler vi oss ikke mindre som kjærester en hva vi gjør 5 dager etter vi har hatt sex😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 21.35):

Jeg er lik som mannen din nå, men var mye mer seksuell person før. Men småbarnsårene "ødela" min seksualitet og den kom aldri tilbake. Så nå har jeg heller aldri seksuell lyst, tar ikke initativ til vanlig. Men noen ganger I året så har vi sex. Jeg tror du må innse at slik er mannen din og han vil ikke forandre seg. Så er spørsmålet om det er alvorlig nok for deg til å bryte opp hele familien for noe så trivielt som sex

Anonymkode: cb74c...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...