Gå til innhold

Hvorfor er britisk tv så bra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bare elsker britiske serier og filmer, syns britene produserer fantastiske greier. Jeg liker nok litt den arbeiderklassegreia og at det ofte er litt jordnært. Som seriene Coronation Street og Eastenders, det er jo typisk sånn det britiske samfunnet er. 

De lager også veldig bra dokumentarer og reality. Er helt hekta jeg. Ser dere på britiske tv-serier/filmer og isåfall hva? Channel 4, BBC og ITV er mine favorittkanaler fra UK :) 

Anonymkode: 16cd0...2f7

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også glad i britiske filmer og serier. Spesielt krim, der er de jevnt over gode. En av tingene jeg liker er at ikke seriene blir evigvarende. Blir så lei av amerikanske serier som aldri kommer til poenget selv etter 6-7 sesonger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker britisk tv! Har sett mange år på eastenders, men tatt en pause de siste årene. Har sett hollyoaks og. 

Vil anbefale Call the midwife! Den viser livet i London fra 50tallet og oppover. Gjort på en fin måte. De viser det triste og det gode. 

Anonymkode: 16532...81a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper at det  kommer britisk krim til påske på Nrk.Det er de gode på.

Anonymkode: db4eb...8d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de har så god humor! Jeg så på Rosin og Bolle og det er jo virkelig noe av det bedre. Tror det var noe BBC greier. Men men. 

Anonymkode: b9557...f99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker også britisk-tv. Mye fordi de ser ut som vanlige folk, i alle aldre og med alle typer utseende, det er ikke så mye lyd, hyling og støy, ofte god og lun humor og spennende, og interessant, tema eller plott. 

Anonymkode: 8ea42...b26

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og ikke minst dialektene🤩

Det britisk-engelske språket er så mye finere å høre på enn California -amerikansk

Anonymkode: ac74e...a8e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det taler til meg og jeg føler meg hjemme med det. Språket er fint, humoren litt tørr og jeg sier også jatakk til påskekrim fra england igjen. :)  Mye bedre enn amerikansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere! Tar gjerne imot tips om gode britiske serier. Liker nesten «alt»

har sett blant annet 

Happy Valley

Gentleman Jack

Mr Bates vs The Post Office

Downton Abbey osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (4 timer siden):

Helt enig med dere! Tar gjerne imot tips om gode britiske serier. Liker nesten «alt»

har sett blant annet 

Happy Valley

Gentleman Jack

Mr Bates vs The Post Office

Downton Abbey osv osv

Om du har tilgang til Tv2 play så ligger det masse bra på Britbox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som navnet mitt hentyder, så er jeg også glad i britisk tv. Har iptv, så kan se det meste lineært. Har sett flere britiske tv-produksjoner og sånne reality/konkurranseprogrammer som har vanlige folk som deltakere . Som The traitors, Great british bake off, The great pottery throw down, Gogglebox mfl. De får liksom til å lage god realitytv uten all dramaen og kranglingen (finnes selvfølgelig unntak, men de ser jeg ikke på) Er også glad i krim og dramaserier fra UK, komiserier også når jeg tenker meg om. Ramser opp noen;

Whitstable pearl

Vigil

Peaky blinders

Downton Abbey

All creatures great and small

Gentleman Jack

Ghosts

The It crowd

The gentlemen

Taskmaster (har sett alle 18 sesongene flere ganger) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bare elsker britiske serier og filmer, syns britene produserer fantastiske greier. Jeg liker nok litt den arbeiderklassegreia og at det ofte er litt jordnært. Som seriene Coronation Street og Eastenders, det er jo typisk sånn det britiske samfunnet er. 

De lager også veldig bra dokumentarer og reality. Er helt hekta jeg. Ser dere på britiske tv-serier/filmer og isåfall hva? Channel 4, BBC og ITV er mine favorittkanaler fra UK :) 

Anonymkode: 16cd0...2f7

Britene er flinke på å vise den harde realiteten. I amerikanske filmer ser fattigfolk litt for pene og velstelte ut. Blir ofte ikke helt reelt føler jeg. I britiske serier virker alt så mye mer autentisk 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det grå og regnete og triste klima i storbritannia er jo med på å legge en riktig demper på humøret i krim- serier da :D :D

og så er de jo 68 millioner mennesker og har gode skuespillere og filmmakere å ta av. 

Britene er gode på krim på samme måte som spanjolene er flinke på skrekk. 

Anonymkode: 88e36...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også! Happy Valley (NRK TV på nett) og Vera, for eksempel. Jeg liker faktisk Mord og Mysterier (Midsomer Murders) også :D selv om de er ekstremt usannsynlige. Små bygder i England og det skjer alltid minst to-tre mord i slengen pr sak, i hver episode. Rart det er noe folk igjen i disse engelske bygdene, så mange som blir drept pr episode! Men jeg liker å se på britisk krim og tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste på britisk TV er situasjonskomedier, og panelshow.

For drama synes jeg USA er mye flinkere.

Anonymkode: 7cb55...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (49 minutter siden):

Jeg også! Happy Valley (NRK TV på nett) og Vera, for eksempel. Jeg liker faktisk Mord og Mysterier (Midsomer Murders) også :D selv om de er ekstremt usannsynlige. Små bygder i England og det skjer alltid minst to-tre mord i slengen pr sak, i hver episode. Rart det er noe folk igjen i disse engelske bygdene, så mange som blir drept pr episode! Men jeg liker å se på britisk krim og tv.

:hoho:

Anonymkode: 52cf9...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sofiei skrev (På 14.3.2025 den 21.58):

Er også glad i britiske filmer og serier. Spesielt krim, der er de jevnt over gode. En av tingene jeg liker er at ikke seriene blir evigvarende. Blir så lei av amerikanske serier som aldri kommer til poenget selv etter 6-7 sesonger. 

Eastenders, anyone? 33 sesonger til nå 😅 Jeg fulgte bare de aller første sesongene, men her om dagen kom jeg plutselig til å tenke på Michelle og Sharon og hvordan det gikk med dem. Og etter å ha lest meg opp tenker jeg det var greit jeg ga meg mens de og jeg fortsatt var unge.

Anonymkode: b2f27...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker britiske filmer og serier, spesielt krim. 

Britiske (og europeiske generelt) filmer og serier er som regel mye mindre melodramatiske og mye mer realistiske enn amerikanske.

Anonymkode: 423a3...acc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Eastenders, anyone? 33 sesonger til nå 😅 Jeg fulgte bare de aller første sesongene, men her om dagen kom jeg plutselig til å tenke på Michelle og Sharon og hvordan det gikk med dem. Og etter å ha lest meg opp tenker jeg det var greit jeg ga meg mens de og jeg fortsatt var unge.

Anonymkode: b2f27...760

Joda, noen er det jo 😁. Så de første sesongene i sin tid. Men det er veldig mange år siden. For meg som er glad i krim , så synes jeg det er ok med få sesonger. Eller, det kan gjerne være flere sesonger, men da avsluttende og ny sak i neste sesong. Mange Amerikanske actionserier kommer jo aldri til poenget. Som feks lost og prison brake. Jeg går lei lenge før den er ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke så godt britiske serier. Syns britisk engelsk blir slitsomt å høre på i lengden og noen ganger blir det litt for autentisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...