AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Skrevet 14. mars Jeg har som ungdom ridd på stall og også som voksen vært og besøkt samme stallen, der ser det alltid rimelig rent ut og hestene velstelte og er aldri ute over natten. Dette er jo rideskole i tillegg til privateide hester, så regner med det er mange om å møkke og ta vare på hestene der naturlig nok. Det er slikt hestehold jeg med veldig begrenset erfaring er vant til å se, nå har jeg flyttet et sted der svært mange har hester og legger merke til * Hester som tråkker i gammel møkk over hele uteområdet uten noen mulighet til å komme seg unna dette * Hestene virker til å stå ute uten tak i all slags vær og temperaturer. En hesteeier eier ikke inneplass så der er de garantert aldri under 4 vegger. (Jeg er derimot aldri ute midt på natten så kan ikke vite sikkert om de andre ikke tas inn sent og ut igjen tidlig, men sett de ute til hvertfall 21 og ute igjen når jeg kjører til jobb på morgenen.) Samt flere der veldig ustemte ut, og enkelte står alltid alene. Er dette greit eller i det hele tatt lovlig hold? Anonymkode: c15e3...139
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har som ungdom ridd på stall og også som voksen vært og besøkt samme stallen, der ser det alltid rimelig rent ut og hestene velstelte og er aldri ute over natten. Dette er jo rideskole i tillegg til privateide hester, så regner med det er mange om å møkke og ta vare på hestene der naturlig nok. Det er slikt hestehold jeg med veldig begrenset erfaring er vant til å se, nå har jeg flyttet et sted der svært mange har hester og legger merke til * Hester som tråkker i gammel møkk over hele uteområdet uten noen mulighet til å komme seg unna dette * Hestene virker til å stå ute uten tak i all slags vær og temperaturer. En hesteeier eier ikke inneplass så der er de garantert aldri under 4 vegger. (Jeg er derimot aldri ute midt på natten så kan ikke vite sikkert om de andre ikke tas inn sent og ut igjen tidlig, men sett de ute til hvertfall 21 og ute igjen når jeg kjører til jobb på morgenen.) Samt flere der veldig ustemte ut, og enkelte står alltid alene. Er dette greit eller i det hele tatt lovlig hold? Anonymkode: c15e3...139 Vanskelig å vite utfra det du beskriver. Mange har hester på utegang, men de har jo da krav om å kunne søke ly. Imidlertid er ikke det kravet fire vegger. Mange av oss vil vel hevde at en god utegang er bedre enn mange timer på boks i døgnet. Det høres heller ikke bra ut hvis de ikke har tørre områder ute. Er du ordentlig bekymra, ta en prat med Mattilsynet om forholdene. Anonymkode: 1096d...407 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars #3 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vanskelig å vite utfra det du beskriver. Mange har hester på utegang, men de har jo da krav om å kunne søke ly. Imidlertid er ikke det kravet fire vegger. Mange av oss vil vel hevde at en god utegang er bedre enn mange timer på boks i døgnet. Det høres heller ikke bra ut hvis de ikke har tørre områder ute. Er du ordentlig bekymra, ta en prat med Mattilsynet om forholdene. Anonymkode: 1096d...407 Skjønner, takk for svar. De har ikke tørre områder noen av de utendørs. Dette er snakk om alt hestehold her jeg bor som jeg har sett, så blir jo en jobb om jeg skal melde fra om alle, men gjør det jo om det er det riktige såklart. Anonymkode: c15e3...139
AnonymBruker Skrevet 14. mars #4 Skrevet 14. mars De skal ha tilgang både på tørre områder og ly. Hester som går ute store deler av dagene tåler mer enn typiske rideskolehester, som ikke får utvikle ordentlig vinterpels. Blir hester gående i søle hele dagene så får de fort problemer. Om de går ute hele tiden skal de også ha tilgang på nok mat og vann. Meld fra til Mattilsynet! Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 5db6d...b96
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Meld fra til Mattilsynet! Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 5db6d...b96 Skal få kjørt rundt og prøve å få tatt litt bilder av forholdene og snakke litt om det med en bekjent som driver med hest. Ts Anonymkode: c15e3...139
Jytte Skrevet 15. mars #6 Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Skjønner, takk for svar. De har ikke tørre områder noen av de utendørs. Dette er snakk om alt hestehold her jeg bor som jeg har sett, så blir jo en jobb om jeg skal melde fra om alle, men gjør det jo om det er det riktige såklart. Anonymkode: c15e3...139 Er det islandshester? Da vet jeg kanskje hvor det er, men er der veldig sjeldent. Planen var å pensjonere min hest der, men ble frarådet det på grunn av det du nevner.
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Skrevet 15. mars Her står det hvordan det skal være : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-02-505 Anonymkode: 58d28...1b3
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Skrevet 15. mars Jytte skrev (54 minutter siden): Er det islandshester? Da vet jeg kanskje hvor det er, men er der veldig sjeldent. Planen var å pensjonere min hest der, men ble frarådet det på grunn av det du nevner. Det er snakk om ganske mange forskjellige steder i nærheten av hverandre. Anonymkode: c15e3...139
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Skrevet 15. mars Jeg kjenner til mange staller der hestene er ute mye mer enn de er inne. Feks at ut og innslipp gjøres av oppstallørene og at utslipp da er rundt 07, innslipp kanskje så sent som midnatt. De bør jo ha tørre steder og egna uteområder selvfølgelig, men det er jo årstider og forhold som gjør det vanskelig å vedlikeholde, og noen har underlag som bark på stedene det er verst, da ser det fortsatt møkkete ut uten å nødvendigvis være skadelig eller negativt. Det ser fort opptråkka og ille ut men er kanskje ikke våtere enn at hestene står greit alikevel. Flokker fungerer ikke alltid så godt heller så det kan skje at enkelte hester holder seg mye for seg selv eller må stå alene av ulike årsaker, så lenge de ikke står isolert uten noen form for kontakt med andre hester er ikke det heller helt uvanlig. Feks hingster må desverre ofte stå alene fordi stallen ikke har egna plass eller oppstallører som gjør at hingster får stå i flokk. Noen merrer er også såpass mye merr at de ikke går i flokken så da må man kanskje bytte på for å dekke alles behov. Har man litt lite plass og to kranglemerrer feks må man kanskje ha annenhver dag i flokken og annenhver dag alene. Jeg har selv eid to hester som ikke kunne utstå hverandre og ikke engang sto pent på henger sammen. Anonymkode: aa3f7...c64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå