AnonymBruker Skrevet 14. mars #1 Del Skrevet 14. mars Hva svarer man sånne? Kan være ukjente men også kjente som har fått vite jeg er ufør. Jeg tar det som komplement at jeg ser frisk ut, men vil ikke svare «takk for at jeg ser frisk ut!» Anonymkode: 8b147...18a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #2 Del Skrevet 14. mars Må du svare noe da? Bare si OK om du absolutt må si noe Anonymkode: a6780...0f6 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megisen Skrevet 14. mars #3 Del Skrevet 14. mars Jeg tror at noen ganger så sier folk slike ting før de ikke vet hva de skal si, så tror de at det er fint. Neste gang noen sier du ser frisk ut så kan du svare at «tusen takk! Hadde vært fint om utsiden gjenspeilet det som er på innsiden». Så er det forhåpentligvis slutt på den samtalen. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 14. mars #4 Del Skrevet 14. mars Da er de veldig lite reflekterte og har lite kunnskap om sykdom og hvordan den utarter seg. Selv om noen ser friske ut betyr ikke det at de er friske. Det er ganske sprøtt at noen mener du snylter på NAV fordi du ser frisk ut. Å få uføretrygd er en lang prosess og krever erklæringer fra leger over mange år med arbeidsutprøving og behandling. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #5 Del Skrevet 14. mars Da jeg gikk på AAP pleide jeg å si, "Jeg feiler mye, men akkurat håret mitt er fint ja". Anonymkode: da2e4...f23 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #6 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva svarer man sånne? Kan være ukjente men også kjente som har fått vite jeg er ufør. Jeg tar det som komplement at jeg ser frisk ut, men vil ikke svare «takk for at jeg ser frisk ut!» Anonymkode: 8b147...18a Si at dem er heldig som kan jobbe. Det gjør jeg. Anonymkode: 108b6...866 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #7 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva svarer man sånne? Kan være ukjente men også kjente som har fått vite jeg er ufør. Jeg tar det som komplement at jeg ser frisk ut, men vil ikke svare «takk for at jeg ser frisk ut!» Anonymkode: 8b147...18a Ikke si noe. De har ikke en drit tmed det å gjøre. Ja folk kan se frisk ut, MEN de er ikke alltid det for det. Svært lite som vises på utsiden hos mange..!Er ufør med ptsd og en del andre ting. Ingen kan se at jeg er syk, for jeg viser de ikke det. Stoler ikke nok på andre, holder det for meg selv. Tar pp meg en maske ute og hviler før og etter.. Anonymkode: e6ff8...b7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #8 Del Skrevet 15. mars Hva sier de, helt konkret? «Du er en snylter»? Svar tilbake»og du er tydeligvis dum» elns. Kjipe folk altså. Virker som om det går sport i å sparke folk som ligger nede. Anonymkode: c253a...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #9 Del Skrevet 15. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva svarer man sånne? Kan være ukjente men også kjente som har fått vite jeg er ufør. Jeg tar det som komplement at jeg ser frisk ut, men vil ikke svare «takk for at jeg ser frisk ut!» Anonymkode: 8b147...18a Hva er det som gjør at du tar det som et kompliment? Hva er det de sier? Anonymkode: db81b...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #10 Del Skrevet 15. mars Hvor kommer snyltingen av skatt fra? Anonymkode: d2020...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars #11 Del Skrevet 15. mars Folk tenker jo sitt uansett, så hjelper nok lite å forklare seg. Jeg er selv et ihugga friluftsmenneske som "lever" av å gå toppturer, og jeg møter stadig vekk folk på tur som jeg slår av en prat med. Får ofte spørsmål om hva jeg jobber med siden jeg kan gå tur på dagtid, og folk blir helt stille når jeg sier at jeg ikke jobber. Som om de tenker NAV med én gang. Er faktisk ikke NAV som forsørger meg, men det blir for dumt å fortelle st jeg har råd til dette livet pga x, y og z. Det har ingen noe med. Anonymkode: 936ac...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #12 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 20.11): Hva svarer man sånne? Kan være ukjente men også kjente som har fått vite jeg er ufør. Jeg tar det som komplement at jeg ser frisk ut, men vil ikke svare «takk for at jeg ser frisk ut!» Anonymkode: 8b147...18a Jeg svarer stort sett vagt, og snur samtalen ved å skifte tema. Noen gir seg ikke og penser samtalen enda en gang inn på temaet, - da bruker jeg å unnskylde meg med at jeg må på toalettet eller sette over kaffen. Og begynne å snakke om noe annet. Om det er flere til stede typ selskaper, gir de fleste seg etter andre forsøk eller så bryter noen inn fordi det blir kleint. Dette fungerer i grunn utmerket til å stoppe andre ufruktbare samtaletemaer. Ryktespredning og sånt tull ville jeg ikke brukt en kalori på. Anonymkode: 76edb...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #13 Del Skrevet 16. mars Hvis noen sier du ser frisk ut, så er jo det egentlig et forsøk på å få en inngang til å grave. Og det trenger du ikke gi dem. Så du kan velge å overse at de er frekke med et «Takk for det». Eller litt humoristisk vri «Ja, heldigvis har jeg et vakkert ytre å flyte på». Eller galgenhumor «Ikke så galt at ikke er godt for noe!». Eller pedagogisk «Det er ikke alle lyter som synes utenpå». Husk bare at du skylder ingen en forklaring, din helse er en sak imellom deg, din lege og NAV. Anonymkode: 60eaa...6e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Del Skrevet 16. mars Hvis noen sier jeg ser frisk ut så tar jeg det som ett komplement og svarer "ja jeg har en god dag i dag" eller at det er fordi jeg har sovet ekstra godt i natt. Bak en slik "ser frisk ut" ligger det også at de har sett meg på mine dårlige dager hvor jeg ikke ser så frisk ut. Anonymkode: 1305b...97a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #15 Del Skrevet 17. mars Det er viktig ikke å se det negative i alt, også. En kommentar om at du "ser jo så frisk ut" trenger ikke å være negativt ment. Det er ikke så lett alltid å vite hva man skal si, det er vel ikke spesielt hyggelig å få høre at "stakkars deg, du har det fælt", eller lignende? Jeg møtte en kveld en nabo, og siden jeg omtrent aldri har snakket med henne, ble vi stående med litt sånn "vær og vind-snakk", og jeg sa at hun så sporty og kvikk ut (dette er en litt eldre dame). Etter den kommentaren, som kun var positivt ment, blåste hun seg opp og sa at hun IKKE var verken sporty eller kvikk, for hun var plaget med xxx sykdom. Jeg ante jo ikke noe om hva slags sykdommer dama hadde, men skjønte raskt at her var vi inne på et ømtålig tema. Så fulgte en lang samtale om hvor tøft hun hadde det. Jeg tenker overhodet ikke om et sykt menneske at det "snylter på nav", og håper ikke at hun jeg forteller om tenkte det etter samtalen vår. Ikke tenk at folk mener noe negativt med alt de sier til deg. Anonymkode: df776...d73 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 17. mars #16 Del Skrevet 17. mars Hvorfor tar du deg nær av det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Del Skrevet 17. mars Ville der vert bedre om de sa "jøss, du så syk ut"? Anonymkode: 1305b...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #18 Del Skrevet 17. mars Bare ghost slike personer ut av livet ditt, ikke verdt å bruke energi på. Anonymkode: a2814...69d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 17. mars #19 Del Skrevet 17. mars Fortell dem at de må jobbe videre, sånn at du får dine penger fra NAV 😂❤️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #20 Del Skrevet 17. mars Jeg pleier å si. Når nav sier nå har vi snudd nok stein.. da er det muligens nok. Anonymkode: 380e9...781 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå