Gå til innhold

Hva går alle pengene til???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er enslig, mange år siden jeg hadde små barn. Kan ikke huske at vi slet så voldsomt økonomisk. Og den gang måtte vi betale mye mer enn i dag for en barnehageplass (ca 5000/mnd), og vi betalte for SFO når ungene ble så store. Husker vi valgte halv dag i SFO fordi hel dag ble for dyrt.

Bernetrygden i dag er mye høyere enn da mine var små. Var vel i underkant av kr 1000 den gang. Nå er den nesten doblet?

Godt mulig jeg er forutinntatt, men jeg har inntrykk av at mange barnefamilier har et unødvendig stort forbruk og tror at ungene trenger å være med på flere aktiviteter enn de strengt tatt trenger å være med på. Jeg bor i nærheten av diverse skoler, og se at ungene kommer med dyre klær, alle med ryggsekk som da er "in", går i butikken og kjøper seg boller og brus daglig osv. Hvor ble det av matpakke?

Mitt inntrykk er at dette med "økt kostnadsnivå" er til dels mer en selvpåført situasjon, enn en situasjon man faktisk trengte å være i om man brukte penger mer fornuftig. 

Nå skal det samtidig sies, at jeg for ikke så lenge siden så et intervju med en student som klaget på dårlig råd, men i samme slengen nevnte at han kanskje hadde klart seg bedre hvis han ikke festet hver helg. Men han måtte jo leve liksom...... Så dette med dårlig økonomisk holdning gjelder nok også den gruppen.

Avslutningsvis: hvorfor er det alltid studentene og barnefamilier politikere roper så høyt om og vil gi mer penger? Hverken felleskostnad, kommunale avgifter, forsikringer eller annet blir billigere for den som er alene. Jeg må betale de samme avgiftene og kostnadene som de som er to til å dekke utgiftene. Men ingen roper opp om at jeg skal få noe ekstra.

Anonymkode: d0247...1d9

Jeg har akkurat samme inntrykk. 

Anonymkode: 8bf7e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med 72.000 kr i mnd i faste utgifter - noe som er 20.000 mer enn for 5 år siden, må jeg jo si at det har blitt trangere å leve. Lønna mi har ikke økt tilsvarende. Vi har ingen problem med å klare oss, men det er ikke like mye til overs som vi hadde før. 

Anonymkode: b001b...b5f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til?

Anonymkode: d41a8...bbb

Sløsing.

Finnes en mengde mennesker som er elendige på privatøkonomi. Og den norske skolen burde ha hatt økonomi som en del av pensum fra 5-6 klasse og ut grunnskolen for å dekke opp kunnskapshullet til ungene, i og med at vi vet at så utrolig mange voksne er helt uten grunnleggende kunnskap.

Ja, folk har sine «grunner». De har laget seg «behov». Men det oppsummeres til at folk sløser noe helt utrolig.

Anonymkode: 8c7e5...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes jeg hadde god råd som student, god råd som nyetablert, og god råd nå som jeg har millionlønn. Men bruker jo betydelig mer, og ting er også litt mer uforutsigbart. Og da føler man jo at ting plutselig er veldig dyrt. 

Når det gjelder dette med at folk sier de har "dårlig råd" så er det jo bare en typisk norsk uttrykksmåte. Man skal ikke være bedre enn andre, ikke tro man er noe, sånn passe pessimistisk. Så når økonomi er tema så har man selvfølgelig de faste frasene klare, om dyrtid, prisen på kaffe, rentenivå, flypriser, og slenger sikkert på at det nok er alt for varmt i Spania uansett. 

Anonymkode: e883d...993

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes jeg hadde god råd som student, god råd som nyetablert, og god råd nå som jeg har millionlønn. Men bruker jo betydelig mer, og ting er også litt mer uforutsigbart. Og da føler man jo at ting plutselig er veldig dyrt. 

Når det gjelder dette med at folk sier de har "dårlig råd" så er det jo bare en typisk norsk uttrykksmåte. Man skal ikke være bedre enn andre, ikke tro man er noe, sånn passe pessimistisk. Så når økonomi er tema så har man selvfølgelig de faste frasene klare, om dyrtid, prisen på kaffe, rentenivå, flypriser, og slenger sikkert på at det nok er alt for varmt i Spania uansett. 

Anonymkode: e883d...993

Og de som faktisk har millionlønn pleier ikke vifte rundt med at de har det heller, så hvordan skal en i det hele tatt tolke ting?

Anonymkode: 931a8...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sitter igjen med ca 10000 kr når bolig er betalt. Dette går greit så lenge man ikke sløser. Har ikke råd til å ha bil lenger, siden alt har blitt så dyrt og jeg må betale parkering i tillegg til alt annet. 

For meg handler det bare om at økonomien blir bedre, og ikke værre. Jeg bryr meg ikke så mye om jeg har lav lønn, da penger ikke gjør meg glad. Har vært igjennom en del i livet, og vet mer om hva som betyr noe i livet enn de aller fleste.

Anonymkode: 005e0...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Med 72.000 kr i mnd i faste utgifter - noe som er 20.000 mer enn for 5 år siden, må jeg jo si at det har blitt trangere å leve. Lønna mi har ikke økt tilsvarende. Vi har ingen problem med å klare oss, men det er ikke like mye til overs som vi hadde før. 

Anonymkode: b001b...b5f

72000 i faste utgifter pr måned?? I alle dager. Skulle likt å sett det oppsettet. Høres sykt mye ut.

Vi har hus, hytte, to biler, båt, gode forsikringer ++ og er ikke i nærheten av et slikt beløp.

Anonymkode: e0359...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krav til standard pleier å øke i takt med stigende inntekt. Jeg ser det på meg selv og andre. Jeg er i en situasjon som ligner på din TS, og ser forskjellen på hva jeg kjøper og hva andre kjøper. 

Jeg har matpakke med, kjøper sjelden eller aldri kaffe på farten, drikker vann fra springen osv, de kjøper lunsj, kaffe og flaskevann nesten hver dag. Jeg har en ok, men liten garderobe der tøy skiftes ut når det blir ødelagt, de shopper nytt jevnlig, og ikke nødvendigvis på salg. De har kostbar sminke og hudpleieprodukter, og mange like produkter, jeg har kun en av hver i en relativt rimelig prisklasse. Jeg kjøper gaver til noen hundre kroner, de kjøper gaver til sine nærmeste til mange tusen. De har relativt nye biler og gjerne flere i husstanden, selv om de strengt tatt hadde klart seg med en. 

Anonymkode: b8d4b...662

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de tjener 800k og kun har 10-15k i boligutgifter så syns jeg venninnene dine er heldige med lave boligutgifter. Dette betalte jeg nok når renta lå på 1%.

Anonymkode: 0b58b...76a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For høye krav. Helt sykt å se folk som tjener 800k klage på at det knapt går rundt. Da bør de seriøst gå i seg selv og se hva pengene faktisk brukes til. Burde vært fullstendig uproblematisk å leve godt med en slik inntekt. 

Men jeg vil anta at det igjen dreier seg om fasade-livet som skal flashes på instagram. Det være seg det siste innen interiør, siste skrik innen treningsklær (som fremhever rumpa mest mulig på instagram), alkohol, festliv, dyre ferier etc.

Jeg kjenner ingen slike mennesker. Ikke ett. Kan du gi meg noen eksempler på profiler av voksne folk som legger ut slike ting på Instagram?

Hvis TS har instagram vil hun jo lett kunne finne igjen vennene sine, og enkelt avgjøre om de har dyre fasader eller ikke. Jeg tipper nei. De aller færreste skryter på Insta om dyre ferier, alkohol og treningstøy. Det var kanskje slik 20-åringer brukte sosiale medier for 10 år siden, men det er ikke sånn man bruker Instagram i 2025.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

72000 i faste utgifter pr måned?? I alle dager. Skulle likt å sett det oppsettet. Høres sykt mye ut.

Vi har hus, hytte, to biler, båt, gode forsikringer ++ og er ikke i nærheten av et slikt beløp.

Altså vi har ca det samme og jeg har lagt ut fullt budsjett på forrige side så det er bare og slå seg løs 😊

Anonymkode: 4442a...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men mye av det du nevner, er jo i stor grad investeringer i det du eier, og dermed også med på å øke verdien av boligen.

Jeg har stort ett alltid eid. Den enste fordelen jeg kan se for meg ved å leie, er at man ikke har ansvar for de tingene du nevner. Den friheten er på en måte innbakt i leien. 

Så det blir et valg - eie og vedlikeholde egne verdier eller  leie og betale for at andre vedlikeholder verdien av det en bor i (men da ikke ha fordelen av verdiøkningen innbetalingene fører med seg)

Anonymkode: d0247...1d9

Ja, absolutt!

MEN - den økningen i boligverdi er ikke akkurat likvide midler. Jeg forer mye penger inn i å gjøre boligen bedre, og jeg vil nok få mye tilbake ved salg, ikke minst så stiger boligen av seg selv. Det er penger som går rett inn i egen sparegris, og her jeg bor (sentralt i Oslo) så er det nesten som jeg får betalt for å bo her, prisstigning er høyere enn renteutgifter. 

Men i en hverdag, når jeg ikke selger boligen men bare bor i den, så er det jo kun utgifter og ingen umiddelbar inntekt. Det jeg får tilbake ved å pusse opp, er jo ikke noe jeg får inn på konto hver måned liksom, det ligger jo bare der som en urealisert verdi men ikke som penger jeg kan bruke til å kjøpe melk og brød i dag. 

Så jeg sier ikke det er dumt eller sløseri å investere i bolig, men det er en utgift i hverdagen.

Anonymkode: 59792...2d6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Utgifter:

Boliglån: 30 500

Gjensidige: 1200

If: 500

Storebrand: 2500

Obos nett: 300

Garasjesameiet: 400

Boligsameiet: 2100

Fjernvarme: 1200

Kommunale avgifter: 2000

Nettleie hjem: 1000

Nettleie hytta: 1000

Strøm hjem og hytta: 1500

Kommunale utgifter hytta: 500

Barnehage: 4200

Priv skole: 1600

Bompenger: 1500

Trening: 500

Mobil: 1000

Tv2: 200

Spotify: 200

Xbox: 100 kr

Mat: 13 000

Sparing: 2000

Barnekontoen: 1000

Fritid, klær, annet: 8000

Værsågod 🙂 2 voksne, 3 barn

Merk at vi her i tillegg ikke har budsjettert med utgifter til bilen bortsett fra bom, så i realiteten er utgiftene høyere. Det jeg har listet opp er 78 000 kr I mnd og det som fordeles automatisk fra regningkontoen. Mannen dekker diesel utenom, og vedlikehold av bilen er en egen løsning.

Vi har absolutt ingen lån utenom boliglånet, ikke studielån og ikke billån, så de som har dette har jo ofte en betydelig utgiftspost der i tillegg.

Av ting vi ikke MÅTTE ha betalt for så er jo absolutt privatskole og hytta 2 faktorer som er "råflotte", men tar du bort disse 2 postene så er det likevel 74 000 kr I mnd I utgifter. Hytta er gjeldsfri.

Boliglånet drar avgårde mye. Med 3 barn med vesentlig aldersforskjell så må vi ha plass. Vi bor i rekkehus så det er heller ikke noe råflott opplegg.

Det er ikke noe problem for oss med disse utgiftene, men vi har definitivt høye utgifter og jeg forstår godt at TS spør når hn ikke har erfart det selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 20.00):

Jeg er student, men alle venninnene mine er ferdig for flere år siden. Flere har kjøpt hus, bil og har fått barn. De tjener ganske godt alle sammen (600-800k i årslønn), men klager fortsatt over dårlig rå. De betaler mellom 10 000-15 000 i boliglån i måneden (altså deres del, mens mannen betaler andre halvpart), som vil si de har flere 10-talls tusen å rutte med i måneden. Jeg er student, og etter husleien har jeg 6000 kr i mnd å leve for, og det går helt greit. Hva i alle dager er det pengene går til når man «blir voksen»? Skjønner at det går litt ekstra om man har barn, men det er da ikke sååå dyrt?? Hva går pengene til?

Anonymkode: d41a8...bbb

Å kjære deg. Å ha hus, bil og barn så flyr pengene. Utgiftene i måneden har økt så mye den siste tiden. Boliglånet har økt med 5 tusen, matutgiftene med ca 4000-5000, strøm varierer jo, men har økt mye. Så kommer andre regninger som forsikringer, mobil, fritidsaktiviteter + + 

Du vil nok merke dette du også når du får deg hus, barn og bil. 

Anonymkode: 1fc17...45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 20.31):

Livsstilsinflasjon 

Anonymkode: feb2b...50b

Dette! Jeg hadde en venninne som selv uttalte: "jeg orker ikke leve som student, når jeg ikke lengre er student" (allerde kort etter studieslutt, når mange av omgangskretsen fortsatt var nettopp studenter.) Samme venninne klager nå over at hun kom seg inn på boligmarkedet så sent sammenliknet med oss andre. 

Det er lett å få pengene til å fly om man alltid unner seg ting. Ny tv, nye møbler, spise ute ofte, etc.. Mange bruker MYE på rent forbruk. 

Men klart, barn koster. De vokser, og de sliter ut ting på en helt annen måte enn voksne. Barnehage, Sfo og fritidsaktiviteter er dyrt. 

Anonymkode: 64e9a...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faste utgifter på ca. 15k i mnd. får utbetalt 60k, så har mulighet å spare rundt 40-45k hver mnd. Er 34år gammel

8k boliglån, 3k mat, og 3k (bil/hus forsikring, kommunale avgifter og strøm). Ingen bilån og mest parten av huset er nedbetalt som gir meg mulighet til å spare en større del av inntekten.

Innser at regnestykket kommer til å se annerledes ut når jeg får barn, men jeg gjør alt for å øke inntekten min etterhvert også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...